قراردادی در شرایط تحریم و ممنوعیت

تولید محصولات فیات-کرایسلر در ایران

9 تیر 1397 15:48

درحالی‌که شرکت‌های فرانسوی با کمترین سهم از بازار آمریکا مجبور به ترک ایران شده‌اند، خبری مبنی بر بازگشت شرکت فیات (شریک کرایسلر آمریکا) برای تولید در ایران رسانه‌ای شده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که واردات کامل (CBU) خودرو، از سوی دولت و همکاری شرکت‌های خودروسازی برای تولید در ایران، از سوی دولت آمریکا ممنوع شده است.

در ابتدا ارائه محصولات به‌صورت CBU (واردات کامل) و پس‌ازآن به شکل CKD (مونتاژ با قطعات وارداتی) خواهد بوددرعین‌حال رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت‌وگویی با تسنیم، از شروع دوباره فعالیت خودروسازی فیات در کشورمان با ارائه چند محصول مختلف با برنامه تولید مشترک خبر داد. میثم رضایی در رابطه با فعالیت دوباره شرکت فیات در ایران گفته: «فیات قرار است امتیاز تولید، خدمات و فروش انحصاری را به نماینده رسمی در ایران اعطا کند.» وی افزود: «گروه خودروسازی فیات در قالب قرارداد همکاری که با این شرکت داشته همچنان امکان فعالیت در ایران را دارد اما به دلایلی فعالیت‌های این شرکت در کشورمان متوقف‌شده بود که اکنون با تغییراتی مدیریتی، شاهد ورود محصولات و همچنین تولید مشترک برند فیات در کشورمان خواهیم بود.»

براساس گفته‌های رضایی در این قرارداد 16 محصول برای همکاری تولیدی و وارداتی پیش‌بینی‌شده است. همچنین در این قرارداد آمده که ارائه محصولات به‌صورت CBU (واردات کامل) خواهد بود و پس ‌از آن می‌تواند به‌صورت گام‌به‌گام در یک برنامه زمان‌بندی توسعه و بهبود یابد و پس از فراهم‌سازی زیرساخت‌ها نسبت به تولید محصولات به شکل CKD (مونتاژ با قطعات کاملاً وارداتی) اقدام کند.

دیدگاه کاربران