دریغ از یک یورو

جای خالی خودرو و قطعات در فهرست دریافت‌کنندگان ارز

10 تیر 1397 13:41

فهرست دریافت‌کنندگان ارز رسمی توسط بانک مرکزی منتشر شد. در آن جای خالی قطعات منفصله و خودرو مشهود است. احتمال دارد این فهرست کامل نبوده و شرکت‌های واردکننده بیشتری وجود داشته باشند که نامشان در آن نیامده است.

در حالی برخی مقامات به واردات خودرو و قطعه اشاره‌کرده بودند، بر اساس این فهرست، حتی یک یورو به واردات خودرو CBU و واردات قطعات منفصله اختصاص نیافته است.استدلال این مدعا هم قطعات وارداتی است. در اظهارنظرهای مختلفی که طی دو ماه اخیر صورت گرفته همواره به تخصیص ارز برای واردات قطعات اشاره‌شده است؛ فارغ از این‌که قطعات منفصله در دو ماه ابتدایی سال با 333 میلیون دلار بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داد. با این حساب طبیعتاً ارزی برای واردات قطعه در نظر گرفته ‌شده ولی در فهرست نیامده است.

ارز خودرو و قطعات، صفر یورو

از سوی دیگر پیش از ممنوعیت واردات خودرو به گفته خود واردکنندگان چند شرکت توانسته بودند سفارش خود را ثبت کنند و ارز موردنظر به آن‌ها تخصیص‌یافته بود. حتی اگر یک شرکت برای واردات خودرو ارز گرفته باشد باید در این فهرست آمده باشد؛ اما آن‌گونه که این فهرست به ما می‌گوید حتی یک یورو برای واردات خودرو CBU و واردات قطعات منفصله اختصاص نیافته است.

تایر، تنها نماینده صنعت خودرو

تنها موردی که ربط به صنعت خودرو دارد تایر است که نام واردکنندگان آن در این فهرست آمده است. بر اساس این فهرست 11 میلیون و 445 هزار یورو ارز رسمی برای واردات تایر سواری پرداخت‌شده است. 14 میلیون و 652 هزار یورو هم از طریق سامانه نیما در اختیار این واردکنندگان قرارگرفته است. در ردیف تعرفه تایر کامیونی و اتوبوسی نیز شرکت‌های بیشتری ارز از بانک و سامانه نیما گرفته‌اند. به هر صورت با توجه به صحبت‌های روز گذشته وزیر صنعت در مورد نحوه اعلام اسامی این واردکنندگان، بعید نیست فعلاً برای کم شدن تنش اسامی واردکنندگان برخی کالاها از فهرست حذف‌شده باشند.

بیشتر ارقام ذکرشده در این فهرست لوازم کامپیوتری و موبایل، مواد موردنیاز کشاورزی، اقلام خوراکی و لوازم‌خانگی است. تنها اقلام مربوط به حوزه صنعت به تایر و مواد اولیه تولید محدود می‌شوند. البته گفتنی است همه این کالاها از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده‌اند و این فهرست هم به درخواست همین وزارتخانه منتشرشده است.

  • در پایان توضیحات بانک مرکزی را می‌خوانید:‌

«بانک مرکزی از 21 فروردین‌ماه سال جاری در راستای سیاست جدید ارزی اتخاذ شده به‌منظور مدیریت بهینه منابع ارزی کشور، به کالاهای ثبت سفارش شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارز موردنیاز را تخصیص داده و تأمین کرده است. روابط عمومی بانک مرکزی، نظر به اهمیت موضوع و با هدف شفاف‌سازی و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و نیز با توجه به تأکید و دستور رئیس‌جمهوری محترم، فهرست کالاها را به تفکیک شرکت‌ها و افراد که طی این مدت ارز رسمی به نرخ 4200 تومان دریافت کرده‌اند، منتشر می‌کند.

یادآوری می‌شود، این گزارش به درخواست وزارت صمت برای کالاهایی که از سوی آن وزارتخانه مشخص‌شده، تهیه‌شده است؛ بنابراین دربرگیرنده تمام کالاهای تأمین ارز شده توسط بانک مرکزی نیست. همچنین گفتنی است، بانک مرکزی علاوه‌بر تخصیص و تأمین ارز کالاهای مندرج در جدول زیر، مقادیر قابل‌توجهی ارز به مسافران خارج از کشور، دانشجویان، بیماران و نیز خدمات ثبت سفارش شده اختصاص داده که در اینجا به آن‌ها اشاره نشده است.»

 

دیدگاه کاربران