مهمان پاییزی کرمان موتور: جک S7

در ششمین سال حضور جک در ایران، باید منتظر آمدن ششمین عضو جدید این خانواده در بازار کشورمان باشیم؛ کراس‌اوری که از او به‌عنوان پرچمدار خودروهای جک یاد می‌شود: S7.

S7، مدرن‌ترین، ایمن‌ترین و گران‌ترین خودرویی است که تاکنون جک به بازار فرستاده.جک در حال به‌روزرسانی چهره محصولاتش است، بنابراین اگر می‌بینید که S5 یا حتی S5 نیوفیس هیچ شباهتی به S3 تازه‌وارد ندارد، چندان به دل نگیرید! چهره کراس‌اور S7، به‌خصوص در جلوپنجره ذوزنقه‌ای آن، شباهت زیادی به طراحی‌های لکسوس دارد.

در نمای عقبی خودرو هم به نظر می‌رسد که جک علاوه‌بر لکسوس، از آئودی هم الگوبرداری کرده است، ولی هرچه باشد، S7 ظاهر شکیل و جذابی دارد. تنها نکته منفی در نمای عقب S7، وجود دو خروجی فیک اگزوز است؛ ویژگی بسیار بدی که البته مختص چینی‌های نیست و حتی در لوکس‌هایی مانند دی‌اس 5 و رنو کولئوس نسل دوم هم دیده می‌شود.

بعد از سه سال انتظار

شروع تست‌های جاده‌ای S7 از سال 2014 شروع شد؛ یعنی همان سالی که جک S3 اولین رونمایی‌اش را تجربه کرده بود. S7 در سال 2016 تغییر چهره مختصری را تجربه کرد و نهایتاً در سه ماهه دوم 2017 برای نخستین‌بار به بازار چین آمد. موفقیت S7 چنان خوب بود که تا پایان سال 2017 فروش آن از مرز 14.5 هزار دستگاه عبور کرد.

البته چینی‌ها این خودرو را نه با نام S7 بلکه با نام Refine S7 می‌شناسند. ریفاین، که نام سابقش Ruifeng بود، برندی تحت تملک جک و مختص خودروهای گران‌قیمت است. مدل‌های ارزان‌تر جک هم با برند Heyue راهی بازار چین می‌شوند؛ درست مانند جک J4 که با نام Heyue A30 در چین فروخته می‌شود.

مدرن‌ترین جک

درون کابین S7، چیزی نیست که تاکنون در سایر خودروهای جک دیده باشیم؛ وجود چهار دریچه تهویه دایره‌ای شکل در مرکز کنسول وسط به همراه یک ساعت انالوگ درمیان آن‌ها، تریم فیبرکربنی، روکش چرم داشبورد و رودری‌ها، صفحه کیلومتر دیجیتالی و فرمان اسپرت، همگی یعنی اینکه جک حالا به فکر لوکس جلوه‌دادن کابین این خودروست نه چیز دیگری. اگر به لیست تجهیزات خودرو دقت کنیم، چیزهای جالب دیگری دستگیرمان می‌شود. مانند:

  • هدآپ رنگی
  • دوربین عقب / دوربین 360
  • گردش مه‌شکن‌ها در پیچ
  • سیستم پخش Harman
  • نمایشگر 10 اینچی لمسی

ایمن‌ترین جک

جک می‌گوید 74% شاسی S7 را با فولاد مقاومت بالا ساخته، ولی ایمنی بالای این خودرو به این دلیل نیست. چینی‌ها برای سیستم‌های الکترونیکی و پایداری S7، از شرکت آمریکایی TRW Automotive کمک گرفته‌اند که حاصل آن، تجهیز S7 به 14 سیستم ایمنی است و مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

  • ترمزهای ضدقفل یا ABS / ترمز کمکی یا BA
  • توزیع نیروی ترمز یا EBD
  • ترمز اضطراری یا AEB
  • کنترل کشش یا TCS
  • کنترل پایداری یا ESC
  • کنترل واژگونی یا ARP
  • ترمز پارک برقی / اتوهلد
  • هشدار دهنده تغییر خطوط یا LDW
  • هشدار دهنده تصادف جلو یا FCW
  • هشدار دهنده نقطه کور یا BSM
  • کروز کنترل هوشمند یا ACC

با توربو؛ مثل بقیه

هردو پیشرانه‌ای که جک برای S7 تدارک دیده، قبلاً در دل سدان سایز متوسط Refine A6 نیز وجود داشت. مدل ضعیف‌تر S7 مجهز به قلب 1.5 لیتری توربوست که 174 اسب‌بخار قدرت و 251 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه قدرتمندتر S7 نیز از پیشرانه 2.0 لیتری توربو بهره گرفته که قدرتش به 190 اسب‌بخار و گشتاورش به 300 نیوتن‌متر می‌رسد. حال باید دید که کرمان موتور مانند مدیران خودرو از قلب 1.5 لیتری استفاده می‌کند یا اینکه ترجیح می‌دهد مانند کارمانیا، از قلب 2.0 لیتری استفاده کند.

همه رقبای هفت نشان

مشتریان چینی، هم‌اکنون جک S7 مدل 2018 را با قیمت حدودی 110 تا 130 هزار یوآن می‌خرند، یعنی چیزی حدود 17 تا 20 هزار دلار. بنابراین در صورت مونتاژ S7 در ایران، باید قیمتی بین 170 تا 200 میلیون تومان داشته باشد.

جالب است که اکثر رقبای قیمتی این خودرو، نشان 7 در نامشان دارند. در کلاس کراس‌اورهای متوسط، بی‌وای‌دی S7 تنها رقیب مستقیم این خودروست. البته از اواخر سال 97 نیز بهمن موتور با هاوال H6 و خودروسازی فردا با ام‌جی RX5 در برابر این جک قد علم می‌کند. در یک سگمنت کوچک‌تر، یعنی در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور، مدل‌های دیگری نیز تشنه رقابت با این جک تازه‌نفس هستند؛ مدل‌هایی مانند: هایما S7 توربو، چری تیگو 7، دامای X7.

نویسنده :