تسامح خودرویی با غربی و تقابل تجاری با شرق

ضرب‌آهنگ آمریکا؛ به میخ چین و نعل اروپا

16 تیر 1397 11:17

صبح روز جمعه آغاز یک جنگ تمام‌عیار تجاری بود. دولت آمریکا تعرفه‌های جدیدی بر واردات کالاهای چینی اعمال کرد. در این مرحله تعرفه‌ای 25 درصدی بر وارداتی نزدیک به 34 میلیارد دلار کالای چینی وضع‌ شده است. چین نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا اعلام کرده است تعرفه‌هایی دقیقاً به همین میزان بر کالاهای آمریکایی وارد می‌کند. در سوی دیگر ماجرا آمریکا می‌خواهد بر سر تعرفه تجارت خودرو با اروپا به توافق برسد.

دولت آمریکا از یک‌سو تنش‌های تجاری با چین را افزایش داده و از سوی دیگر دست دوستی به سمت خودروسازان اروپایی دراز کرده است.آشتی با خودروسازان اروپایی

آمریکا که پیش‌تر هم‌زمان با وضع تعرفه بر واردات خودرو با اروپا، کمی از تنش تجاری بین خود و چین کاسته بود، حالا دقیقاً برعکس این کار را انجام می‌دهد. درست هم‌زمان با آغاز وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی، سفیر آمریکا در آلمان اعلام کرده است اگر اتحادیه اروپا تعرفه واردات خودروی آمریکایی را به صفر برساند، تعرفه بیشتری شامل واردات خودروهای اروپایی به آمریکا نخواهد شد. ریچارد گرنل، در دیدار با خودروسازان آلمانی این مساله را مطرح کرده است. اروپایی‌ها هم بدشان نمی‌آید این موضوع زودتر تمام شود اما بر سر میزان تعرفه کاهشی باید همه اعضای اتحادیه اروپا به اجماع برسند.

بزرگ‌ترین جنگ تجاری تاریخ

در نیمه تیرماه جنگ تجاری بین چین و آمریکا، به اوج خود رسیده است. در جدیدترین اقدام دولت آمریکا 818 مورد کالای چینی را مشمول تعرفه 25 درصدی کرده است. به گفته دونالد ترامپ تا دو هفته آینده نیز کالاهایی به ارزش 16 میلیارد دلار به این فهرست اضافه خواهند شد. چین در تلافی اقدام آمریکا، علاوه‌بر وضع تعرفه‌ای دقیقاً هم‌اندازه با تعرفه‌های آمریکا، شکایت خود نسبت به اقدام این کشور را به سازمان تجارت جهانی برده است. پیش‌تر چین از احتمال وضع تعرفه بر خودروهای الکتریکی و دانه سویا خبر داده بود. چین تعرفه‌های جدید آمریکا را بزرگ‌ترین جنگ تجاری تاریخ خواند.

به دنبال این اتفاقات، روسیه نیز بر واردات کالاهای آمریکایی تعرفه‌ای 20 تا 45 درصدی بسته است. پیش‌ از این اتحادیه اروپا نیز در پاسخ اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا، تعرفه‌هایی بر کالاهای آمریکایی، ازجمله خودرو وضع کرد.

چند سالی است که تراز تجاری چین و آمریکا به نفع چین مثبت شده است که موجبات خشم رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ را فراهم آورده است. سال 2017 این رقم نزدیک به 375 میلیارد دلار به نفع چین بود که در همه‌سال‌ها رکورد جدیدی به‌حساب می‌آمد.

 

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : apnews.com

دیدگاه کاربران