همان تلیسمان، ولی کوچک‌تر و ارزان‌تر!

10 نکته جالب از رنو مگان 2018

20 تیر 1397 12:25
  • غایب پنج ساله!

    غایب پنج ساله!

    اندکی بعد از عرضه مگان‌های وارداتی، که در مدل‌های 2006 تا 2008 به ایران آمدند، پارس خودرو مونتاژ این فرانسوی را آغاز کرد و اولین سری تولیدی‌اش را در مدل 87 به خیابان‌ها فرستاد. مونتاژ مگان، البته دوام چندانی نداشت و با بدعهدی طرف فرانسوی، نهایتا در سال 92 متوقف شد. فرانسوی‌ها می‌گفتند از تولید این مگان، یک دهه گذشته و دیگر نمی‌توانند قطعاتش را تامین کنند. آن‌ها درست می‌گفتند، اما دلیل اصلی‌شان چیز دیگری بود!

    در آن زمان، امیری (مدیرفروش وقت سایپا) به رسانه‌ها گفت که فقط رنگ و مراحل مونتاژ مگان در ایران انجام و مابقی قطعاتش، به‌صورت 100 درصدی، وارد کشور می‌شود. همچنین بنابه گفته‌های آقای امیری، بعد از تحریم صنعت خودروسازی (در آن سال‌ها) هزینه تولید هر دستگاه مگان حدود 90 میلیون تومان برای پارس خودرو تمام می‌شد درحالیکه در بازار، با قیمتی بیشتر از 75 میلیون تومان، مشتری نداشت.

    سایپایی‌ها نیز در چن

  • 1 - جایگزین فلوئنس نیست

    1 - جایگزین فلوئنس نیست

    نسل چهارم مگان بعد از رونمایی در سال 2016، برای نخستین‌بار در مدل 2017 به بازار جهانی قدم گذاشت. طرفداران رنو حتماً یادشان هست که نسل اول و دوم مگان، نسخه سدان داشت، ولی نسل سومش، فاقد مدل سدان بود چراکه رنو می‌خواست جای پای فلوئنس را در بازارهای غیراروپایی، محکم‌تر کند.

    فلوئنس، از یک طرف محصول جذابی نبود که پتانسیل جانشینی مگان سدان را داشته باشد و از طرف دیگر نیز همچنان در برخی بازارها، مشتریان به خریدنش علاقه‌مند بودند. به همین دلیل، رنو خط تولید فلوئنس در سانتا ایزابل (آرژانتین) و بوسان (کره جنوبی) را جمع نکرد تا مشتریان آمریکای لاتین و آسیا-اقیانوسیه همچنان به خریدنش امیدوار باشند. فلوئنس هرچند حذف نشد، ولی در عوض، رنو تصمیمش را تغییر داد و دوباره مدل سدان را به خانواده مگان اضافه کرد.

    با اینکه فلوئنس با هدف جانشینی مگان سدان آمده بود، ولی حالا با عرضه مگان سدان، رنو قصد خداحافظی با فلوئنس را ندارد!

  • 2 - ساخت ترکیه

    2 - ساخت ترکیه

    نسل چهارم مگان، همانند نسل سومش، تنها دو خط تولید در سراسر جهان دارد؛ یکی در شهر بورسا در کشور ترکیه که برای تغذیه بازارهای آفریقا و آسیاست و دیگری در شهر پالنسیا در شمال اسپانیا که از آنجا به بازارهای اروپایی می‌رود. مگان‌های وارداتی ایران نیز همگی ساخت ترکیه خواهند بود و علاوه‌بر کشورمان، در 30 بازار جهانی دیگر نیز فروخته خواهند شد.

  • 3 - سه رکورد جهانی در ابعاد

    3 - سه رکورد جهانی در ابعاد

    مگان سدان در کلاس خودروهای جمع و جور است. طولش به 4.63 متر، عرضش به 1.81 متر و ارتفاعش نیز به 1.44 متر می‌رسد. با مقایسه این اعداد با ابعاد برادر بزرگ‌ترش، یعنی تلیسمان، به این نتیجه می‌رسیم که مگان سدان:

    • در طول، 21 سانتی‌متر کوچک‌تر است.
    • در عرض، 27 سانتی‌، کمتر دارد.
    • در ارتفاع تنها 2 میلی‌متر، کوتاه‌تر است.

    علاوه‌بر این‌ها، مگان سدان سه رکورد جهانی نیز به نام خودش ثبت کرده است؛ این فرانسوی با فاصله محوری 2.71 متر (9 سانتی‌متر کمتر از تلیسمان)، با داشتن حجم صندوقی معادل 550 لیتر (58 لیتر کمتر از تلیسمان) و با فاصله 1.57 متری دوچرخ جلو (یا Front Track)، به‌ترتیب هم «بیشترین فاصله محوری» هم «حجیم‌ترین صندوق عقب» و هم «عریض‌ترین فاصله دوچرخ جلو» را در کلاس خودروهای جمع و ج

  • 4 - با 135 تریم مختلف!

    4 - با 135 تریم مختلف!

    مشتریان رنو، بدنه مگان سدان را می‌توانند در 8 رنگ متالیک سفارش دهند:

    • سفید صدفی (Pearl White)
    • جیوه‌ای (Mercury)
    • قهوه‌ای (Mink Brown)
    • آبی کیهانی (Cosmos Blue)
    • خاکستری (Cornet Grey)
    • قرمز (Flame Red)
    • مشکی (Starry Black)
    • بژ (Dune Beige)

  • 5 - نسل جدید چندرسانه‌ای R-LINK

    5 - نسل جدید چندرسانه‌ای R-LINK

    R-LINK نام سیستم چندرسانه‌ای اختصاصی رنوست که برای کنترل چیزهایی مانند سیستم صوتی، تلفن، نویگیشن، ارتباط با موبایل و ... استفاده می‌شود. حالا نسل جدید این چندرسانه‌ای با نام R-LINK2 برای مگان نسل چهارم نیز استفاده شده که البته در تیپ‌های گران‌تر مگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این چندرسانه‌ای با ویژگی‌های دیگری نیز همراه شده تا سرنشینان خودرو چه به لحاظ صوتی و چه به لحاظ تصویری، چیزی کم نداشته باشند! مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

    • بلوتوث
    • نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر با قابلیت نمایش سرعت، دور موتور، مصرف سوخت و ...
    • هدآپ تمام رنگی
    • مانیتور 7 اینچی لمسی افقی یا 8.7 اینچی عمودی
    • سیستم پخش Arkamys با 8 اسپیکر و پردازش دیجیتالی
    • یک یا دو پورت USB (بسته به تیپ خودرو)
    • یک یا دو خروجی 12 ولت (بسته به تیپ خودرو)
    • سوکت 3.5 میلی‌متری
    • ورودی SD Card
  • 6 - تنظیم صدای پیشرانه از کابین

    6 - تنظیم صدای پیشرانه از کابین

    به لطف ویژگی MULTI-SENSE، راننده مگان می‌تواند پنج حالت مختلف را برای رانندگی‌اش انتخاب کند: نرمال (Neutral)، اسپرت (Sport)، کامفورت (Comfort)، اکو (ECO) و حالت شخصی‌سازی (Perso).

    نکته جالب‌تر اینکه با انتخاب هر کدام از حالات رانندگی، نورپردازی کابین، رنگ پس‌زمینه صفحه کیلومتر و مانیتور (مختص مدل 8.7 اینچی) نیز تغییر می‌کند، بدین ترتیب که رنگ قرمز-قهوه‌ای (Sepia) برای حالت نرمال، رنگ قرمز برای اسپرت، رنگ آبی برای کامفورت، رنگ سبز برای اکو و رنگ ارغوانی نیز برای حالت شخصی‌سازی. همچنین با کمک MULTI-SENSE می‌توان صدای پیشرانه را در سه حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم کرد.

  • 7 - پلتفرم مشترک با تلیسمان

    7 - پلتفرم مشترک با تلیسمان

    نسل چهارم مگان، ابتدا در مدل هاچ‌بک (5در) معرفی شده بود و اندکی بعد نیز نسخه سدان (4در) آن رونمایی شد. مگان سدان با همان پلتفرم مگان هاچ‌بک ساخته شده؛ یعنی با پلتفرم CMF-C/D که میان رنو و نیسان مشترک است. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید که این پلتفرم، برای خودروهای زیر نیز استفاده شده:

    • رنو سنیک
    • رنو کجار
    • رنو تلیسمان
    • رنو کولئوس نسل دوم
    • رنو اسپاس نسل پنجم
    • نیسان قشقایی نسل دوم (J11)
    • نیسان ایکس تریل نسل سوم (T32)
  • 8 - ایمن‌ترین مگان تاریخ

    8 - ایمن‌ترین مگان تاریخ

    رنو برای نسل جدید مگان، انبوهی از ویژگی‌های ایمنی را لحاظ کرده تا مگان جدید، حالا ایمن‌ترین مگان تاریخ باشد. این ویژگی‌ها به‌صورت خلاصه عبارتند از:

    • کروز کنترل هوشمند یا ACC: فعال در سرعت‌های 50 تا 150 کیلومتر برساعت؛ با قابلیت توقف کامل و سپس ادامه حرکت تا عدد تنظیم شده.
    • ترمز اضطراری یا AEBS: فعال در سرعت‌های 30 تا 150 کیلومتر برساعت؛ با قابلیت ترمزگیری خودکار در صورت تشخیص مانع یا عدم اقدام به موقع راننده در ترمزگیری.
    • هشدار دهنده تغییر لاین یا LDW: فعال در سرعت‌های بالای 70 کیلومتر برساعت؛ هشدار صوتی و تصویری به راننده در صورت عبور از لاین‌های جاده بدون راهنمازدن.
    • هشدار دهنده فاصله ایمنی یا DW: فعال در سرعت‌های 30 تا 200 کیلومتر برساعت؛ سیستمی برای محاسبه فاصله ایمن تا خودرو جلویی بر اساس سرعت و هشدار به راننده در صورت رعایت نکردن این فاصله ایمن
  • 9 - قوی‌ترین پیشرانه برای ایران

    9 - قوی‌ترین پیشرانه برای ایران

    مگان جدید فقط چهار پیشرانه دارد. با صرف‌نظر از دو پیشرانه دیزلی‌اش، که dCi 90 و dCi 110 و dCi 130 نام دارند، به دو پیشرانه بنزینی می‌رسیم که تا قبل از این نیز در سایر محصولات گروه رنو استفاده شده بود.

    اولین پیشرانه با نام SCe 115، حجمی معادل 1.6 لیتر داشته و می‌تواند 115 اسب‌بخار قدرت به همراه 156 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار چرخ‌های جلو قرار دهد. این پیشرانه با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی، مصرف 6.3 لیتری دارد، ولی اگر به جعبه‌دنده ایکس‌ترونیک اتومات مجهز شود، مصرف ترکیبی‌اش به عدد 6.6 لیتر می‌رسد.

    دومین پیشرانه مگان جدید، Energy TCe 130 است؛ یعنی نسخه تغییریافته همان پیشرانه‌ای که قبلاً در دل مدل‌هایی همچون کپچر، کجار و سنیک نیز استفاده شده بود. این پیشرانه با قدرت 130 اسب‌بخار و گشتاور 205 نیوتن‌متر، در ابتدا فقط با جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه اتومات (EDC) تحویل مشتریان می‌شد، ولی رنو از ابتدا

  • 10 - مصرف کمتر با ECO

    10 - مصرف کمتر با ECO

    با تجربیاتی که مهندسان رنو اسپرت در کاهش حجم و افزایش توان پیشرانه‌های فرمول 1 کسب کرده‌اند، دیگر ساخت هر پیشرانه جدیدی برای رنو مثل آب‌خوردن، راحت است.

    مگان جدید، مجهز به حالت رانندگی ECO است؛ سیستمی که می‌تواند مصرف سوخت را حداکثر تا 10% کاهش دهد. طبق گفته رنو، تمامی مدل‌هایی که دارای سیستم چندرسانه‌ای R-LINK-2 هستند، به ECO نیز مجهزند. سیستم استاپ‌استارت پیشرانه و نشانگر زمان تعویض دنده (GSI) از دیگر ویژگی‌های جالب پیشرانه مگان است.

دیدگاه کاربران