پل‌های انتقال فناوری میان خودروهای مسابقه‌ای و تولید انبوه

10 خودرو با پیشرانه فرمول یک

22 تیر 1397 18:55
  • پل‌های انتقال فناوری میان خودروهای مسابقه‌ای و تولید انبوه

    پل‌های انتقال فناوری میان خودروهای مسابقه‌ای و تولید انبوه

    به نظر بسیاری، مسابقات فرمول یک را میتوان سکوی پرش بسیار خوبی برای شرکت‌های خودروسازی دانست چراکه به واسطه حضور در این مسابقات، شرکت‌ها به تجربیات ارزشمند و فناوری‌های گرانبهایی دست می‌یابند که دیر یا زود اثرات مستقیم یا غیرمستقیم آن‌ها را می‌توان در خودروهای تولید انبوه نیز مشاهده کرد. برخی مواقع استفاده از فناوری‌های موجود در خودروهای مسابقه‌ای در خودروی تولید انبوه کار آسانی نیست، به همین دلیل نیاز به تولید خودروهای خاصی هست تا به عنوان پل انتقال فناوری میان این دو استفاده شوند.

    1 - فراری دینو  206GT

    1 - فراری دینو 206GT

    این فراری جزء گونه‌های بسیار نادر است و به همین دلیل در این لیست حاضر شده. سایر خودروهای این فهرست سابقه استفاده از پیشرانه‌های فرمول یک را داشته‌اند ولی دینوی لیست ما از پیشرانه‌ای بهره‌مند شده که در سال 1968 و در جریان مسابقات فرمول دو توسط خودروهای فراری استفاده شده است. در آن مسابقه رانندگان ماهری چون درک بل و کریس امون حضور داشتند. پیشرانه تنفس طبیعی بنزین‌سوز 2 لیتری این خودرو ساخته 1967، از آرایش شش سیلندر بهره می‌برد که قادر به تولید 180 اسب‌بخار بود.

  • 2 - فورد ترنزیت سوپرون 2

    2 - فورد ترنزیت سوپرون 2

    از ترنزیت سوپرون 1 مدل سال 1971 نامی در لیست به میان نیاوردیم چرا که از نظر فنی ویژگی‌های خاصی که شایسته حضور در این فهرست باشد را ندارد. در آن خودرو به جای پیشرانه استفاده شده در مسابقات فرمول یک، از پیشرانه خودروی برنده مسابقات 24 ساعته لمان، یعنی فورد GT40 برگرفته شده بود. جانشین این خودرو که مورد بحث ماست در سال 1984 معرفی شد و از پیشرانه Cosworth 3.9 DFL استفاده می‌کرد که با سابقه حضور در مسابقات فرمول یک،

  • 3 - آلفارومئو 164 پروکار

    3 - آلفارومئو 164 پروکار

    این 164 استثنایی در دهه 80 و با هدف رقابت در مسابقه فرمول S تولید شد .این رقابت به صورت موازی با فرمول یک برگزار می‌شد و البته در آن سال‌ها جو این مسابقه تحت تاثیر موفقیت‌های خودروی اسپرت ب‌ام‌و یعنی M1 قرار داشت. این خودرو پیشرانه 10 سیلندر 600 اسب‌بخاری بهره می‌برد که توسط آلفارومئو برای شرکت در مسابقات فرمول یک تدارک شده بود. شتاب صفرتاصد این 164ویژه کمتر از 2.5 ثانیه ثبت شده است.

  • 4 - یاماها ox99-11

    4 - یاماها ox99-11

    یاماها در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی برای بسیاری از خودروها پیشرانه تامین کرده است. به واسطه تجربیات به دست آمده از آن سال‌ها، پیشرانه 12 سیلندر و 3.5 لیتری با کد OX99 تولید شد که در مدل ox99-11 مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل محدودیت‌های اقتصادی متاسفانه ادامه کار روی این پروژه متوقف شد. این پیشرانه قادر به تولید 400 اسب بخار بود.

  • 5 - رنو اسپیس F1 کانسپت

    5 - رنو اسپیس F1 کانسپت

    برای گرامیداشت دهمین سالگرد تولید اسپیس، رنو تصمیم به ساخت این نمونه آزمایشی گرفت و این کار را با همکاری شرکت مزدا انجام داد. پیشرانه خودرو همان FW15C بود که در خودروی تیم رنو-ویلیامز در سال 1993 و در جریان مسابقات فرمول یک موفق به کسب مقام مقهرمانی شده بود. این پیشرانه ده سیلندر قدرتی معادل با 820 اسب‌بخار به اسپاس کانسپت بخشیده و به همین واسطه آن را لایق دریافت لقب سریع‌ترین ون جهان در آن زمان کرده بود. به دلیل استفاده از مواد سبک کربنی در بدنه خودرو، اسپیس کانسپت توان دستیابی به سرعت 100 کیلومتربرساعت را تنها در 2.8 ثانیه داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت 312 کیلو

  • 6 - فراری F50

    6 - فراری F50

    پس از بیش از نیم قرن فعالیت کمپانی فراری، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که این شرکت در ارتباط با مسابقات فرمول یک انجام داده مربوط به تولید همین خودرو می‌شود. سوپراسپرتی با پیشرانه 12 سیلندر 4.7 لیتری که در جریان مسابقات فرمول یک فصل 1989 در خودروی تیم فراری به رانندگی نایجل منسل و گرهارد برگر مورد استفاده قرار گرفته بود. یکی دیگر از عوامل مهم بودن این مدل فراری را می‌توان تولید بسیار محدود آن به تعداد تنها 349 دستگاه دانست.

  • 7 - پورشه کررا جی‌تی

    7 - پورشه کررا جی‌تی

    پورشه کررا GT مثال خوبی برای این موضوع است که چگونه می‌توان در شرایط سخت و طاقت‌فرسا نیز از فرصت‌های پیش آمده به درستی استفاده کرد.

    ابتدا لازم است کمی درباره پیشینه ماجرای موردبحث صحبت کنیم. در سال 1991 پورشه پیشرانه‌ای 12 سیلندر را برای شرکت در مسابقات فرمول یک آماده کرد. با این حال مشکلات بسیار زیادی سرراه این طرح قرار

  • 8 - فورد ترنزیت سوپرون 3

    8 - فورد ترنزیت سوپرون 3

    آخرین نمونه از سریع‌ترین ترنزیت تولید شده در جهان در سال 1994 معرفی شد و این همان دورانی بود که مایکل شوماخر با تیم بنتون در مسابقات فرمول یک قهرمانی را به دست آورد. بنابراین تعجبی ندارد که بشنوید در این خودرو از پیشرانه‌ای هشت سیلندر به قدرت 730 اسب‌بخار استفاده شده بود. نیروی پیشرانه توسط جعبه‌دنده شش سرعته سکوئنشال به چرخ‌ها انتقال می‌یافت. درحال حاضر این خودرو در یک موزه قرار داشته و البته پیشرانه‌ای شش سیلندر در سینه دارد که نسبت به نمونه اولیه قیمت و پیچیدگی فنی کمتری دارد.

  • 9 - ب‌ام‌و M5 E60

    9 - ب‌ام‌و M5 E60

    هرچند که حضور شرکت ب‌ام‌و در مسابقات فرمول یک بین سال‌های 2000 تا 2009 به کسب رتبه جهانی منجر نشد ولی این حضور که در قالب تیم‌های ب‌ام‌و-ساوبر و ب‌ام‌و-ویلیامز اتفاق افتاد، بسیار پرثمر بود. یکی از دست‌آوردهای مهم حاصل از تجربیات این مسابقات را می‌توان تولید ب‌ام‌و M5 E60 در سال 2005 دانست که از پیشرانه آزمایش شده در مسابقات فرمول یک استفاده می‌کرد. پیشرانه خودرو با توانایی تولید 507 اسب‌بخار قدرت، شتاب صفرتاصد 4.5 ثانیه‌ای برای این سدان قدرتمند آلمانی به ارمغان آ

  • 10 - مرسدس-آ ام‌ گ پروجکت وان

    10 - مرسدس-آ ام‌ گ پروجکت وان

    بخش خودروهای هیبرید مسابقات فرمول یک که از سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرده، تاکنون تحت تاثیرعملکرد بسیار خوب تیم مرسدس-آ ام‌ گ بوده چرا که این تیم موفق شده سه عنوان قهرمانی با لوئیس همیلتون، یک عنوان با نیکو رزبرگ و چهار جایزه برای تیم مهندسی به دست آورد. در جریان نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2017 برای بزرگداشت این افتخارات، مرسدس از سوپراسپرتی بسیار نیرومند با پیشرانه هیبرید پرده‌برداری کرد، که در بخش فنی از خودروهای شرکت‌کننده در مسابقات فرمول یک الهام گرفته بود. منظورمان پیشرانه شش سیلندر بنزین‌سوزی است که توسط چهار موتور الکتریکی پشتیبانی می‌شد.

دیدگاه کاربران