• ماليات خودرو لوکس
  • ماليات خودرو لوکس

تصویب مالیات خودروهای لوکس در سال 1403

مالیات خودرو لوکس 1402

3 بهمن 1402 11:12

تصویب مالیات خودروهای لوکس در سال 1403

دی 1402: رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق، درباره لایحه بودجه 1403 و مالیات خودروهای لوکس توضیح داد با تصویب کمیسیون تلفیق و با تصویب صحن علنی و تایید شورای نگهبان، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتطامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آن ها بیش از 3/5 میلیارد تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد شوند.

وی افزود ماخذ محاسبه مالیات خودرو، موضوع این بند قیمت روز خودرو تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است. سازمان مالیاتی مکلف است مراتب را بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند. پلیس راهور باید تا پایان خرداد ماه سال 1403 اطلاعات را به صورت بر خط به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. همچنین کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی غیردولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصطلاحات بعدی هستند.

پرداخت مالیات توسط دو هزار و 800 مالک خودرو لوکس

آذر 1402: شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، اظهار کرد در اجرای بند سین تبصره 6 قانون بودجه سال 1402  تمام مالکانی که خودرو‌های سواری و وانت دو کابین  که مبلغ آن‌ها بالای سه میلیارد تومان است مشمول مالیات خودرو‌های گران قیمت می‌شوند.  بر حسب اعلام سازمان امور مالیاتی تمامی مالکان این خودرو‌ها مکلف هستند تا پایان بهمن ماه نسبت به پرداخت مالیاتی که  این سازمان برای آن‌ها  تعیین و از طریق پیامک یا سایت  اطلاع رسانی شده  اقدام کنند.

وی افزود در صورتی که مالیات این خودرو‌ها  قطعی و مالکان  نسبت به پرداخت آن اقدام نکنند، نقل و انتقال این خودرو‌ها در دفتر اسناد رسمی  امکان پذیر نخواهد شد. سازمان امور مالیاتی  این اطلاعات را به  ادارات راهنمایی و  رانندگی و اسناد رسمی اعلام کرده   تا در زمان نقل و انتقالات و پیش از اخذ وجه  مالیات  این نقل و انتقالات صورت نگیرد. تا امروز  برای 152 هزار خودروی لوکس بالای سه میلیارد تومان مالیات تعیین شده  که معادل 2 هزار و 800 میلیارد تومان برای سال 1402  است و تا امروز بالغ بر 2 هزار و 800  نفر نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که حدود 32 میلیارد تومان  شده است.

براساس گفته‌های وی، سازمان امور مالیاتی در خصوص خودرو‌های لوکس عملکرد مثبتی  داشته است. به دلیل اینکه نقل و انتقالات در خودرو به صورت مکرر اتفاق می‌افتد و با توجه به آنکه طبق قانون بدون پرداخت مالیات امکان نقل و انتقال  وجود ندارد بنابراین پرداخت مالیات در این حوزه در مقایسه با گذشته بهتر شده است و در مجموع  طی این دو سال ، 1400 میلیارد تومان ما از این منبع تعیین شده مالیات اخذ کرده ایم  و تا پایان سال 1402 این روند ادامه خواهد داشت وانتظار می‌رود که امسال یک هزار میلیارد تومان از این منبع در رابطه با خودرو‌های لوکس درآمد داشته باشیم.

وی درباره این که آیا خودرو‌های جدید وارداتی هم مشمول قانون مالیات خواهند شد یا خیر، گفت طبق قانون تمامی خودرو‌های وارداتی  بالای سه میلیارد تومان مشمول این فرآیند شده و این خوردو‌ها هم تا پایان بهمن ماه برای پرداخت مالیات خود فرصت دارند. برای خودرو‌های لوکس در سال 1402  تا به امروز 2 هزار و 800 نفر اقدام به پرداخت کرده اند و انتظار می‌رود تا پایان مهلت مقرر یک هزار میلیارد تومان دیگر دریافت مالیات داشته باشیم و در حال حاضر سهم این مالیات دو هزار میلیارد تومان نسبت به 750 هزار  میلیارد تومان  حدود 2 درصد است که یک سهم بسار ناچیز به شمار می‌رود. اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس در راستای تثبیت و کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی تعیین شده است.  با توجه به کاهش قیمت خودرو طی امسال و  عدد مالیاتی که از مالکان مطالبه شده است عدد کمتری نسبت به سال‌های گذشته بوده است و به طور قطع هرچقدر قیمت خودرو  افزایش یابد پرداخت مالیات بیشتر خواهد شد.

مشمولیت خودروهای بالای 3 میلیارد تومان در بودجه 1403

آذر 1402: طبق لایحه بودجه 1403 خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین اشخاص (حقیقی و حقوقیِ غیردولتی) که ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان دارند، نسبت به مازاد این مبلغ، سالانه مشمول مالیات به نرخ یک درصد خواهند بود. یعنی اگر قیمت خودروی شما ۴میلیارد تومان است، روی یک میلیاردی که بیش از ۳میلیارد تومان است، باید مالیات بپردازید. یعنی مالیات یک خودروی ۴میلیاردی ۱۰میلیون تومان خواهد بود.

آخرین مهلت برای پرداخت مالیات خودرو لوکس

آبان 1402: شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، اشاره کرد که بر اساس قانون باید نسبت به مطالبه مالیات از املاک لوکس و گرانقیمت با ارزش بالای 20 میلیارد تومان و همچنین خودرو‌های لوکس با ارزش 3 میلیارد تومان، اقدام به محاسبه و مطالبه مالیات صورت گیرد. سازمان امور مالیاتی در سال 1402 با دریافت اطلاعات بالغ بر 151 هزار خودرو از طریق ناجا، بالغ بر 2 هزار و 800 میلیارد تومان مالیات از مالکین خودرو‌های لوس و گرانقیمت مطالبه کرد.

وی تاکید کرد به مالکان خودرو و خانه‌های لوکس و گرانقیمتی که مالیاتشان را پرداخت نکرده اند، اعلام کرده ایم که در صورت عدم پرداخت، با محدودیت‌هایی در نقل و انتقال موجه می‌شوند. سال گذشته  800 میلیارد تومان مالیات از مالکان 67 هزار خودرو لوکس دریافت شد. درسال 1400 قانون چند خودوریی وجود داشت، اما در قانون بودجه 1041 و 1402، مالیات هر خودرو به صورت مجزا بررسی می‌شود.

آقای مستوفی همچنین اعلام کرد مالکان خورد‌های لوکس تا بهمن ماه امسال فرصت پرداخت مالیاتشان را دارند و بعد از پایان این مهلت قانونی، برگه مطالبه بصورت پیامکی والکترونیکی صادر و ابلاغ می‌شود.

170 هزار دستگاه خودرو لوکس شناسایی شد

شهریور 1402: محمد هادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی، در برنامه‌ای تلویزیونی درباره مالیات خودروهای لوکس عنوان کرد در سال 1401 خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب می شدند. بنابراین 252 هزار خودرو شناسایی شد که مبلغ مالیات آن ها به 2.3 هزار میلیارد تومان رسید. امسال خودروهای بالای سه میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شوند؛ از این رو تعداد خودروهای لوکس به 170 هزار دستگاه با مالیات 3000 میلیارد تومان رسیده است.

از چه کسانی مالیات اخذ می‌شود؟

مرداد 1402: محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، اظهار کرد درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت تعیین می‌شود، اما اگر قیمت پایین‌تر بود هم قیمت پایین مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت. اگر به سمت تأمین مالی غیر تورمی بودجه برویم، قطعاً تورم کاهش پیدا می‌کند.  مطالبه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت باید در مدیریت هزینه‌های خود اراده جدی داشته باشد، مطالبه به حقی است. دولت در همین مسیر در حال حرکت است و می‌توان گفت در حال حاضر رشد هزینه‌های دولت محدود است و قابل توجه نیست، در واقع اداره دولت بر کاهش مخارجش است.

وی افزود بر این باور هستیم که مالیات را باید از کسانی اخذ کنیم که توان پرداخت بیشتری دارند، وصول مالیات باید منطبق بر قانون باشد و معتقدیم اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود می‌توانیم به تکالیف خود عمل کنیم و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی بر مؤدی فشار بیاوریم.

جزئیات جدید مالیات خودرو لوکس

خرداد 1402: مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، در مورد گرفتن مالیات در مالکیت بیش از یک خودرو و یا یک مسکن، توضیح داد ما قانونی برای گرفتن مالیات از چند خودرو نداریم، بلکه مالیاتی که در چند سال اخیر در قالب قوانین بودجه سالانه تصویب شده، مربوط به مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت و املاک لوکس است که از سال ۱۴۰۰ این مسئله در قوانین بودجه گنجانده شده است.

وی افزود در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم مالیات بر خودروی لوکس وجود دارد. در سال قبل هم این مسئله بود. کسانی که خودرویی به ارزش بیش از یک‌ ونیم میلیارد تومان داشتند، به عنوان خودروی لوکس قلمداد می‌شد و باید مالیات می‌پرداخت. امسال هم طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ عدد ۳ میلیارد تومان برای خودروی لوکس در نظر گرفته شده است؛ یعنی خودروهایی که ارزش آنها کمتر از ۳ میلیارد تومان باشد، مالیات ندارند؛ اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۳ میلیارد باشد، به عنوان لوکس قلمداد شده و از ابتدای سال جاری مشمول یک‌درصد مالیات می‌شوند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره مالکیت بیش از یک خودرو در خانوار گفت قانون در مورد مجموع ارزش خودرو سخنی نگفته، ولی تصریح دارد که اگر ارزش یک خودرو بیش از ۳ میلیارد باشد، امسال مشمول مالیات بر خودروی لوکس می‌شود. اگر فردی ۱۰ درصد خودروی پراید هم داشته باشد، طبق قانون امسال مشمول قانون خودروی لوکس نمی‌شود.

جزئیات مالیات پرداختی خودروهای لوکس

خرداد 1402: سید هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، درباره مالیات خودروهای لوکس عنوان کرد در سال 1400، 177 هزار خودرو لوکس شناسایی شده است که برای آنها دو هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است. از این رقم 770 میلیارد تومان وصول شده است. در سال 1401، 263 هزار خودرو شناسایی و 2200 هزار میلیارد تومان مالیات تومان تعیین شد. از این رقم 20 میلیارد تومان مالیات وصول شده که علت آن این است که مالیات ها به تازگی به مودیان اعلام شده است. 520 هزار خودرو لوکس نیز برای سال 1402 شناسایی شده که به گفته سازمان امور مالیاتی اقدامات مربوط به آنها به سرعت در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.

وی افزود  بخشی از دلایل میزان بالای اعتراضات، عدم صحت کافی در داده‌هایی است که به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسد. در نتیجه لازم است تا هر چه سریعتر اقدامی در رابطه با افزایش دقت اطلاعات مورد استفاده سازمان امور مالیاتی انجام شود.

تغییر مالیات خودروهای لوکس و درآمد دولت

اسفند 1401: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده بود که از صاحبان خودروهای به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد، مالیات سالانه بگیرد که ۷۰۷۰ میلیارد تومان کسب درآمد برای دولت داشت. اما این رقم با نظر مجلس تغییر کرد و قرار شد انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز آن‌ها بیش از ۳ میلیارد تومان است، مالیات پرداخت کنند.

با تغییر این نرخ، تحقق این مبلغ در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. این درحالی است که درآمد دولت از این محل در سال جاری چندان چشم‌گیر نبوده و در ۱۰ ماه سال جاری تنها ۴۲۲ میلیارد تومان مالیات از خودروهای لوکس اخذ شده است.

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، درباره این اختلاف درآمدی گفت طبیعی است که وقتی لایحه دولت به مجلس می‌رود، نمایندگان تغییراتی در آن اعمال کنند. سازمان منتظر آخرین تصمیم مجلس است و هرچه تصویب شود اجرا خواهد شد. آن‌چه در لایحه پیش‌بینی شده برآورد است که ممکن است در عمل کم‌تر یا بیش‌تر شود.  تلاش می‌شود که اگر مجلس تغییراتی اعمال کند که اثر کاهنده دارد با تمرکز بر شناسایی فرارهای مالیاتی آن را جبران کنیم.

ماخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و صرفا براساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به عنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی هرساله تا پایان فروردین‌ماه تعیین و اعلام می‌شود. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کم‌تر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه پرداخت کنند. ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آن‌ها مالیات وضع شده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود براساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و متناسب با شرایط اقتصادی کشور، هر سه سال یکبار نسبت به کاهش یا افزایش قیمت پایه تعیین شده فوق‌الذکر اقدام و مراتب را ابلاغ کند.

مالیات خودروهای لوکس در سال جدید تعیین شد

اسفند 1401: نمایندگان مجلس در روز 7 اسفندماه، در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند(خ) تبصره (6)ماده واحده این لایحه موافقت کردند. طبق این بند، انواع خودرو سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از 3 میلیارد تومان باشد، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد(1%) می‌گردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی  با بند (ث) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی نیز موافقت کردند.

بخش درآمدی ردیف‌های بند (ث) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه به شرح زیر است:

بر اساس ردیف (1) بند (ث) تبصره (6)  وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی نموده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آن‌ها را مشخص نماید. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه ‌نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد.

طبق ردیف (2) این بند، دستگاه‌های اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌‌به‌صورت جمعی- خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی ‌‌به‌عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

در ردیف (3) بند یاد شده ذکر شده که معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (139) قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر معادل 4 برابر سقف مالیاتی ماده (84) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده که ‌به‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (100) قانون مالیات‌های مستقیم ‌در‌خصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم افزایش می‌یابد.

تغییر مالیات خودرو لوکس در سال 1402

بهمن 1401: در لایحه بودجه سال‌های 1400 و 1401 افرادی که خود یا فرزند زیر 18 سال آنها، دارای خودرویی با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان بودند، باید این مالیات را پرداخت می‌کردند که تا 1.5 میلیارد تومان مشمول 1% مازاد قیمت، تا 3 میلیارد تومان 2%، تا چهارونیم میلیارد تومان 3% و بیش از آن 4% نسبت به مازاد قیمت، باید مالیات گرفته می‌شد. اما در سال 1402 این قانون با تغییراتی همراه بوده است.

در قانون بودجه سال 1402، پیشنهاد دولت این بوده که از خودروهای بالای 1.5 میلیارد تومان مالیات‌ستانی شود ولی کمیسیون تلفیق این رقم را به 3 میلیارد تومان افزایش داده است. بنابراین طبق مصوبه کمیسیون، اگر ارزش روز خودرویی 3 میلیارد تومان باشد معاف از مالیات است و بالاتر از آن مشمول مالیات یک‌درصد می‌شود. این سومین سالی است که مالیات بر خودروهای لوکس در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌شود. 

400 هزار خودرو لوکس مشمول مالیات

بهمن 1401: داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، درمورد مالیات خودروهای لوکس اظهار کرد  در سال جاری اطلاعات بهتری نسبت به سال قبل از سوی پلیس راهور دریافت شده است.

براساس گفته‌های وی، «موسسه پژوهش ناجی»، اطلاعات خودرو‌ها را در اختیار دارد. بنابراین با الگو‌های مشترکی که در این بخش طراحی شده و قیمت‌گذاری که توسط سازمان امور مالیاتی انجام گرفته، انواع خودرو گران‌قیمت براساس قیمت‌گذاری سازمان امور مالیاتی، کدبندی شد. در حال حاضر اطلاعات 400 هزار خودرو گران‌قیمت شناسایی شده و سازمان امور مالیاتی مشغول محاسبه مالیات آن‌ها است. سعی می‌شود تا مدت زمان یک الی 10 روز آینده، مالیات‌ها بر روی درگاه سازمان به اطلاع مالک این خودرو‌ها برسد و به نوعی مطالبه مالیات شود‌.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود پرداخت مالیات از خودرو‌های گران‌قیمت از سال گذشته تاکنون شتاب بیش‌تری گرفته و از حدود 2 هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات خودرو‌های گران‌قیمت در سال گذشته، تاکنون بیش‌ از 400 میلیارد تومان منابع وصول شده است و مابقی نیز در حال عملیات وصول و اجراست که به زودی وصول خواهد شد.

وی همچنین گفت پیش‌بینی می‌شود درآمد مالیاتی خودرو‌های گران‌قیمت در سال جاری بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان باشد. زمان و وصول مالیات‌ها پیرو اعلام سازمان امور مالیاتی است‌. البته ممکن است وصول این مالیات تا چند ماه به طول بیانجامد.

رسیدگی به اعتراضات مالکان خودروهای لوکس 

آذر 1401: داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، در تاریخ یکم آذرماه بخشنامه‌ای را برای رسیدگی به اعتراضات دارندگان خودروهای لوکس، به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد‌. بندها و متن این بخشنامه به شرح زیر است: 

پیرو بند (۷) دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۵۲۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰، در ارتباط با رسیدگی به اعتراض مالکان خودروهای با مجموع ارزش بیش از ده میلیارد ریال موضوع بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراضات واصله در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی در اجرای مقررات ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم، مقرر می‌دارد: 

  1. با اتخاذ ملاک از دادنامه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۲۳۷ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، در موارد اعتراض به برگ اجرایی ادارات وصول و اجرا ضمن ابطال اقدامات اجرایی پرونده را برای رسیدگی به اعتراض مودی به هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی ارجاع دهند.
  2. هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم، در مقام هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی نسبت به رسیدگی به شکایت مودی و صدور رأی اقدام نمایند. در صورت اعتراض مودی به رأی صادره مطابق مقررات ماده (۲۴۷) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع قابل رسیدگی در هیئت تجدید نظر قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. فرآیندهای مرتبط از طریق ادارات وصول و اجرا و مدیریت دادرسی مالیاتی پشتیبانی خواهد شد.
  3. در مواردی که اعتراض مودی به تغییر ارزش خودرو به دلیل بروز حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی، تصادف، خرابی اتومبیل و … باشد هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی در اجرای ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی بند یاد شده به موضوع رسیدگی و پس از تعیین ارزش روز خودروی مورد نظر (حادثه دیده) در ابتدای سال ۱۴۰۰، نسبت به تعیین مالیات و صدور رأی اقدام نمایند. تبصره- در موارد اعتراض مالک مبنی بر سرقت خودرو و یا از بین رفتن کامل آن بر اساس، سوانح، تا قبل از تاریخ تعلق مالیات (۱۴۰۰/۰۱/۰۱) در صورت ارائه مستندات و احراز آن توسط هیئت مالیات تعیین شده قابلیت رفع تعرض خواهد داشت.
  4. در مواردی که مالکان خودروها به ارزش خودرو فارغ از بند (۲) و از جهت متناسب نبودن ارزش تعیین شده با توجه به نوع تیپ، مدل، حجم موتور سال ساخت و … معترض باشند هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی مراتب را با ذکر نوع تیپ، مدل، حجم موتور و سال ساخت خودرو از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام و پس از کسب نظر معاونت مذکور نسبت به صدور رأی اقدام نمایند. در اجرای این بند چنانچه نظر معاونت حقوقی و فنی مالیاتی تعدیل ارزش خودرو باشد ضمن اعلام نتیجه به هیئت، مراتب به معاونت فناوری‌های مالیاتی اعلام تا معاونت مزبور ارزش تعدیل شده خودرو را در محاسبات منظور نماید و در مورد پرونده‌های مالیاتی مربوط که مالیات آن‌ها پرداخت نشده است، با ارزش جدید اقدام شود.
  5. ملاک مالکیت خودرو مشخصات مالک مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) در ابتدای سال ۱۴۰۰ است.
  6. پس از صدور رأی هیئت و قطعیت مالیات در صورت عدم پرداخت مالیات متعلق مجدداً برگ اجرایی صادر و اقدامات اجرایی برای وصول مالیات مطابق مقررات ادامه خواهد یافت.
  7. مرجع رسیدگی به اعتراض مالکان مزبور پس از قطعیت در خصوص اقدامات اجرایی، هیئت موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم است. 

54 هزار دستگاه خودرو لوکس و تعیین مالیات 508 میلیاردی

مهر 1401: آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که تعداد خودروهای گران‌قیمت و لوکس، که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، در سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار دستگاه خودرو بوده است. مالیات تشخیصی برای این خودروها، 508 میلیارد تومان تعیین شده است. 

لازم به ذکر است که تفاوت سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ این بوده که در سال گذشته، اگر مجموع ارزش خودروهای مربوط به یک فرد به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسید، مشمول مالیات می‌شد؛ اما در قانون بودجه سال 1401، تنها خودروهایی که بیش از یک میلیارد تومان ارزش داشته باشند مشمول مالیات هستند و دیگر مجموع ارزش خودروها ملاک نیست‌. 

تغییر روند دریافت مالیات

شهریور 1401: داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، از تغییر رویکرد دولت نسبت به اخذ مالیات خودرو خبر داد‌.

وی اعلام کرد که از این پس، مجموع ارزش خودروهای یک شخص مبنای اخذ مالیات نیست و تنها صاحبان خودروهایی که قیمت روز آن‌ها در بازار بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند. بنابراین از این پس علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو می‌توانند با خیال آسوده هر تعداد خودرو خریداری کنند؛ اما قیمت هر دستگاه باید کم‌تر از یک میلیارد تومان باشد.

آقای منظور افزود که با چنین رویه‌ای، تعداد پرونده‌های مالیاتی مربوط به صاحبان خودرو از 170 هزار پرونده به 77 هزار پرونده کاهش پیدا کرده‌است. لازم به ذکر است که تاکنون 200 میلیارد تومان از مالیات این خودروها پرداخت شده و برنامه وصول مالیات از این گروه مودیان همچنان ادامه دارد.

68 هزار مالک در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کردند

مرداد 1401: افشین خدامرادی، معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد که بیش از 68 هزار مالک خودرو لوکس در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین تاکنون حدود 18 هزار مودی به پرداخت مبلغ حدود 1300 میلیارد ریال مالیات اقدام کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های وی، تاکنون برای 178 هزار مالک خودرو لوکس، مالیات تعیین شده است. برای این تعداد مالک خودرو لوکس، در مجموع رقمی معادل 20 هزار و 300 میلیارد ریال مالیات تعیین شده است.

آقای خدامرادی تاکید کرد مشمولان مالیات خودروهای لوکس که پیامک اطلاع‌رسانی را دریافت کرده‌اند، باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی، به نشانی my.tax.gov.ir، مراجعه و ثبت‌نام کنند؛ سپس مشخصات خودروها و میزان مالیات متعلقه را مشاهده کرده و نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند.

وی درباره معترضان به مالیات گفت که این دسته از مودیان، برای اعتراض به مالیات خودروهای خود، باید پس از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی و ثبت‌نام در آن، نسبت به ثبت اعتراض که در گام چهارم مراحل پرداخت مالیات پیش‌بینی شده، اقدام نمایند. تاکنون حدود 14 هزار و 800 مودی نسبت به مالیات تعیین‌شده اعتراض کرده‌اند که اعتراض آن‌ها در دست پیگیری است.

مالکان خودروهای میلیاردی، یک ماه فرصت دارند

مرداد 1401: سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام و تاکید کرد که خودروهای با مجموع ارزش بیش از  یک میلیارد تومان که برای آنها برگ اجرایی پرداخت مالیات صادر شده است، یک ماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند.

طبق این اطلاعیه، مؤدیان گرامی معترض به مالیات اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی می‌توانند در سامانه مذکور با ثبت «عدم‌ پذیرش » مراتب اعتراض خود را اعلام کنند تا به اعتراض آن‌ها رسیدگی شود.

در متن اطلاعیه چنین آمده است:

پیرو اعلام مالیات مالکان خودروهای با مجموع ارزش بیش از 10میلیارد ریال در اجرای حکم بند (ش) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، برگ اجرایی وصول مالیات مذکور برای مالکان خودروهای یاد شده که تاکنون نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نکرده‌اند صادر و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir به آنها ابلاغ و از طریق پیامک نیز اطلاع‌رسانی شده است؛ لذا این اشخاص حداکثر یک ماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. در غیر این صورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف و بازداشت اموال اعم از منقول و غیرمنقول نسبت به وصول مالیات و ده درصد آن به‌عنوان هزینه اقدام خواهد شد.

مقدار مالیات دریافتی در سه ماهه اول سال

مرداد 1401: بررسی عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور نشان میدهد که در سه ماهه ابتدایی سال جاری، 34 میلیارد و 455 میلیون و 300 هزار تومان مالیات از انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران‌قیمت، گرفته شده است.لازم به ذکر است که مالیات خودروهای لوکس برای امسال نیز لازم‌الاجرا بوده و طبق گفته مدیر کل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی، خودروهای لوکس برای ابتدای امسال شناسایی شده‌اند و ناجا باید اطلاعات آن‌ها را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد.

مهلت 8 ماهه به مالکان خودروها

تیر 1401: هیئت دولت در اولین جلسه خود در تیرماه 1401، آئیین نامه مالیات سالانه خودروهای لوکس (اعم از سواری یا وانت دوکابین) را اجرایی کرد. براساس این آئیین نامه که کلیات آن از آذرماه سال 1400 و در لایحه قانون بودجه سال 1401 کشور به تصویب رسیده بود، میزان مالیات خودروهای لوکس در سال 1401 همانند سال گذشته بوده و تغییری نکرده است.

برهمین اساس، مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دوکابین اشخاص (خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل خود) چنانچه بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو لوکس می‌شوند. نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس در سال 1401 همانند سال 1400 و برپایه ارزش خودروهاست:

ارزش خودروها عوارض مالیات لوکس
تا سقف 1 میلیارد تومان معاف از مالیات
مابین 1 تا 1.5 میلیارد تومان سالانه 1 درصد
مابین 1.5 تا 3 میلیارد تومان سالانه 2 درصد
مابین 3 تا 4.5 میلیارد تومان سالانه 3 درصد
بیش از 4.5 میلیارد تومان سالانه 4 درصد

*مالیات سالانه خودروهای لوکس، به ازای هر دستگاه خودرو و جداگانه محاسبه می‌شود.

مالیات خودرو لوکس 1401
مالیات خودروهای لوکس

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است که تا پایان سال 1400، با توجه به قیمت روز خودرو و تاریخ ساخت و واردات آن، مالیات خودروها را محاسبه کند. همچنین تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها را تا خردادماه 1401 انجام دهد و به اطلاع اشخاص مشمول این مالیات برساند. 

اشخاص حقیقی و حقوقی نیز باید نسبت به پرداخت مالیات خود، حداکثر تا پایان بهمن‌ماه 1401 اقدام کنند. در ضمن، لازم به ذکر است که نقل و انتقال خودروهایی که مشمول مالیات لوکس می‌شوند، در صورت عدم پرداخت مالیات، ممنوع خواهد بود.

آمار خودروهای لوکس سال 1401

فروردین 1401: 505 هزار و 177 مؤدی خودروهای گران‌قیمت شناسایی شده که 370 هزار دستگاه خودرو را در بر می‌گیرند. مالیات این افراد به بیش از 30 میلیارد تومان می‌رسد که تعدادی از آن‌ها در سال گذشته مالیات خود را پرداخت کردند.

طبق گفته رئیس سازمان مالیاتی کشور، از 17.5 میلیون دستگاه خودروی سواری کشور، در حدود 550 هزار دستگاه مشمول این مالیات می‌شوند، طی سال گذشته تعداد یک میلیون و 81 هزار و 935 مؤدی جدید شناسایی شده‌اند‌، که این خودروها باید 5600 میلیارد تومان مالیات بدهند.

مالیات آلایندگی خودروهای داخلی

بهمن 1400: از نیمه دی‌ماه سال جاری، قانون جدیدی با نام ارزش افزوده اجرایی شد که طبق آن، خودروهای داخلی براساس رتبه‌بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده، مشمول عوارض سبز می‌شوند. مقدار آن نیز از صفر تا 5 درصد، برای خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین، متغیر است.

در واقع این عوارض، مالیات بر آلایندگی خودروها محسوب می‌شود؛ برای مثال، خودرویی که در رده انرژی E قرار دارد، مشمول دو درصد عوارض می‌شود. علاوه بر آن، مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی نیز یک درصد است.

برای مثال، قیمت مصوب خودرو پژو پارس 165 میلیون تومان است و مشمول 4 میلیون تومان مالیات (2 درصد عوارض و یک درصد مالیات نقل و انتقال) خواهد شد. خودروساز مالیات را دریافت کرده و سپس‌ به حساب دولت واریز می‌کند.

مالکان خودروهای متعدد هم مالیات بدهند

بهمن 1400: افرادی که بیش از یک خودرو دارند و ارزش مجموع خودروهای خود و افراد تحت تکفلشان به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد هم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

معاون سابق سازمان امور مالیاتی، گفته بود که ارزش‌‌گذاری خودروها بر اساس سال ساخت و با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو، انجام می‌شود. 90 تا 95 درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، و اگر این قیمت بیش از واقعیت باشد، مالک می‌تواند نسبت به آن اعتراض کند.

اعتراض به محاسبه مالیات خودرو لوکس

بهمن 1400: محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی، بیان‌ کرد که تاکنون محاسبه مالیاتی بیش از 570 هزار خودرو انجام شده که به 272 هزار نفر تعلق داشته‌اند و مالکان آن‌ها مکلفند که تا پایان بهمن‌ماه، نسبت به پرداخت مالیات خودروهای خود اقدام کنند.

مالکانی که نسبت به مالیات محاسبه شده خود اعتراض دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

نحوه اطلاع از میزان مالیات خودرو و پرداخت آن

بهمن 1400: علی رستم‌پور، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، بیان کرد که طرح مالیات خودروهای لوکس برای اولین بار اجرا می‌شود و خودروهایی که یک میلیارد تومان ارزش دارند، از آن معافند.

طبق گفته‌های وی، مشمولان تنها تا پایان بهمن‌ماه فرصت دارند تا نسبت به پرداخت مالیات خود و یا اعتراض به آن اقدام کنند. افراد بالای 18 سال نیز باید مالیات خود را جداگانه بپردازند.

مشمولان می‌توانند با مراجعه به درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی به آدرس intamedia.ir و احراز هویت با کمک کد ملی و شماره موبایل از ارزش خودرهای خود باخبر شوند و از طریق همان سامانه، نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

تاثیر مالیات بر قیمت خودروهای لوکس

آذر 1400: اظهارات عماد جعفری، تحلیلگر بازار خودرو، درباره افزایشی و یا کاهشی بودن قیمت خودرو پس از اجرای طرح مالیات، چنین می‌گوید که طبق تجربه سال 1399، مالیات بر قیمت خودروهای لوکس، تاثیری ندارد. کسی که خودرویی را با قیمتی چند برابر نرخ جهانی می‌خرد، مالیات سالانه 50 تا 100 میلیون تومان، تاثیری بر خریدش ندارد.

طبق گفته‌های وی، بیش‌ترین تاثیر این طرح، برای کسانی است که خودروهای معمولی سوار می‌شدند و با ارتقای خودروی خود، مجبور به پرداخت مالیات هستند. البته در سال 1400، هیچ مالیاتی از خودروها دریافت نشده و تنها هزینه شهرداری و نقل و انتقال سند خودرو افزایش پیدا کرده است.

وی اشاره کرد که در دولت روحانی، بر خلاف گذشته که نوسان بازار خودرو تنها برای شب عید و اردیبهشت بود، در تمامی مقاطع سال شاهد نوسان بازار خودرو بودیم. وی اعتقاد دارد که علت این نوسانات، بسته بودن واردات خودرو و عدم عرضه خودروهای پارکینگی است‌. این تحلیلگر با اشاره به افزایش قیمت کارخانه‌ای 18 درصدی خودروهای داخلی (برخلاف وعده وزیر صمت درباره‌ عدم افزایش قیمت تا پایان سال)، پیش‌بینی می‌کند که تنها در صورت افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان، این نوسانات کاهش می‌یابد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، نیز اظهار کرد که دریافت مالیات 5 هزار میلیارد تومانی در سال 1401 غیر اجرایی است و تاکید کرد که مبنای محاسبه مالیات توسط دولت مشخص نیست. وی ریشه گرانی خودرو را سیاست‌های پولی دانست و بیان کرد که قانون مالیات، تاثیری بر قیمت خودروهای لوکس ندارد.

شرایط مالیات خودروهای لوکس تصادفی

شهریور 1400: درباره قانون جدید اخذ مالیات از خودروهای لوکس، ابهامی میان مالکان خودروها بوجود آمده است مبنی بر اینکه آیا لوکس‌هایی که تصادف کرده‌اند یا دچار آتش‌سوزی شده‌اند یا نقص فنی دارند یا به هر دلیل دیگری، ارزش قیمتی‌شان کمتر از خودروهای مشابه آنها باشد، بازهم مشمول مالیات خودروهای لوکس هستند؟

مالیات خودرو لوکس تصادفی
مالیات خودرو لوکس

آقای علیزاده (معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی) در پاسخ به این ابهام، چنین گفته که مکانسیم ارزش‌گذاری خودروها، برمبنای سال ساخت آنها (و با اعمال ضریب مشخص برای سال‌های پایین‌تر) محاسبه می‌شود. اما دارندگان خودروهای لوکس، اگر به هر دلیلی به ارزش‌گذاری خودروی‌شان اعتراض دارند و معتقدند که ارزش خودروی آنها کمتر از این است، می‌توانند با ارائه مستندات و مدارک، به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان مراجعه کنند و نسبت به قیمت‌گذاری خودرو معترض شوند. سپس این اعتراض، در هیئت حل اختلاف مالیاتی بررسی شده و رای نهایی صادر می‌شود.


مالیات خودرو لوکس چیست؟

طرح اخذ مالیات از خودروهای گران‌قیمت بالاخره کلید خورد. نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه 1399، سرانجام با الحاقیه بودجه سال 1400 برای گرفتن مالیات از برخی خودروها موافقت کردند. طبق این قانون جدید، دارندگان انواع خودروهای سواری شخصی و وانت دوکابین، چه آنهایی که خودرو به نام خودشان باشد و چه آنهایی که خودرو بنام فرزندان زیر 18 سال داشته باشند، اگر در پایان سال، ارزش خودروی آنها از یک میلیارد تومان بیشتر باشد، باید مالیات سالیانه خودرو را بصورت زیر پرداخت کنند:

  • اگر ارزش خودرو تا 1.5 میلیارد تومان باشد، به ازای مبلغ مازاد بر یک میلیارد تومان، مشمول 1% مالیات سالانه خودرو هستند.
  • اگر ارزش خودرو تا 3 میلیارد تومان باشد، به ازای مبلغ مازاد بر 1.5 میلیارد تومان، مشمول 2% مالیات سالانه خودرو هستند.
  • اگر ارزش خودرو تا 4.5 میلیارد تومان باشد، به ازای مبلغ مازاد بر 3 میلیارد تومان، مشمول 3% مالیات سالانه خودرو هستند.
  • اگر ارزش خودرو بیش از 4.5 میلیارد تومان باشد، نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان، مشمول 4% مالیات سالانه خودرو هستند.

نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس

1- برای محاسبه ارزش خودرو، معیار قیمت روز خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا تاریخ واردات آن است.

2- ارزش خودروها باید توسط سازمان امور مالیاتی کشور و تا پایان هر سال، تعیین و اعلام شود.

3- اگر خودرویی بعد از اعلام سازمان امور مالیاتی، تولید یا وارد شد، سازمان امور مالیاتی بلافاصله باید ارزش آن خودرو را تعیین و اعلام کند.

نحوه پرداخت مالیات خودرو لوکس

  1. پرداخت مالیات سالانه خودروها برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی الزامی است.
  2. پرداخت مالیات سالانه خودرو برای خودروهای تحت تملک خود یا خودروهای افراد تحت تکفل خود، الزامی است.
  3. موعد پرداخت مالیات خودرو لوکس، حداکثر تا پایان بهمن‌ماه هر سال خواهد بود.
  4. نقل و انتقال انواع خودرو که مشمول مالیات سالانه خودرو باشند اما آنرا پرداخت نکنند، ممنوع خواهد بود.

اخبار مالیات خودرو در ایران

لیست مهم‌ترین عوارض دریافتی از دارندگان و مالکان خودروها شامل مالیات خودرو لوکس، مالیات نقل و انتقال خودرو، مالیات بر عایدی سرمایه خودرو و همچنین مالیات آلایندگی خودرو را در ادامه این متن، مطالعه کنید:

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

سامانه فروش خودرو وزارت صمت

در مقاله سایت فروش یکپارچه خودرو، از جدیدترین شرایط ثبت نام در سامانه فروش خودرو وزارت صمت، شرایط خریداری وانت از سامانه یکپارچه فروش خودرو و همچنین آدرس سایت سامانه تخصیص خودرو مطلع شوید.

دیدگاه کاربران
maniwow 1402/8/12
سلام اگر خودرویی که از نظر اداره مالیات لوکس حساب میشه بیشتر از چهار سال بنام خود شخص باشه،باز هم باید مالیات بده؟
پاسخ
0
0
0