از اتهام قتل فورد پینتو تا رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن

10 رسوایی تکان‌دهنده تاریخ صنعت خودرو

25 تیر 1397 13:10
  • 10 رسوایی تکان‌دهنده تاریخ صنعت خودرو

    10 رسوایی تکان‌دهنده تاریخ صنعت خودرو

    خودروسازها گاهی اوقات در پشت پرده، کارهایی غیرقانونی برای کسب درآمد بیشتر انجام می‌دهند و زمانی که خبر این گونه اتفاقات به گوش مردم می‌رسد، نتیجه رسوایی بزرگ برای شرکت‌هاست. دولتی‌ها، مقامات قضایی و وکیل‌ها وارد داستان می‌شوند و مطبوعات و رسانه‌ها هرروز شروع به گمانه‌زنی در مورد این موضوع می‌کنند. درنهایت، تلاش شرکت‌ها برای کسب درآمد بیشتر غیرقانونی، منجر به جریمه‌های سنگین و از بین رفتن اعتبار آن‌ها نزد مردم می‌شود. «باما» همراه باشید تا شما را از 10 مورد از بزرگ‌ترین رسوایی‌های تاریخ صنعت خودرو مطلع کنیم.

  • 1 - شورولت کورویر و «ناامن در هر سرعتی»

    1 - شورولت کورویر و «ناامن در هر سرعتی»

    شورولت کورویر (Chevrolet Corvair) که ابتدا سال 1960 رونمایی جهانی شد، پاسخ جنرال‌موتورز به محبوبیت فوق‌العاده بالای خودروهای کوچک وارداتی اروپایی مانند فولکس‌واگن بیتل در آمریکا بود. این خودرو با داشتن یک پیشرانه هوا خنک شش سیلندر خطی، در اتاق‌های مختلفی مانند سدان، کوپه، استیشن و ون وارد بازار شده بود.

    دوران بد کورویر از زمان حضور آن در قسمت اول کتاب پرفروش «ناامن در هر سرعتی» اثر رالف نادر آغاز شد، کتابی که به بررسی خودروهای غیر ایمن عصر خود پرداخته بود.

  • 2 - باک‌های انفجاری فورد پینتو

    2 - باک‌های انفجاری فورد پینتو

    در دهه 70 میلادی، خودروسازهای آمریکایی به معرفی مدل‌های کوچک روی آورده بودند و پینتو، مدل اصلی فورد برای ورود به این سگمنت جدید بازار آمریکا بود. این خودرو که به‌عنوان مدل 1971 در دو مدل هاچ‌بک و استیشن وارد بازار شد. در زمان حضورش در بازار گزارش‌های مختلف از آتش‌سوزی این خودروی کوچک در تصادف‌های عقب منتشر شد. باک پینتو بین محور عقب و سپر عقب قرار گرفته بود. عدم وجود فضای ضربه‌گیر هم از سویی دیگر احتمال نشت سوخت را در یک تصادف تشدید می‌کرد.

    در سال 1977، مجله مادر جونز (Mother Jones) در گزارشی مفصل به چند مورد آتش‌سوزی فورد پینتو در تصادف‌های مختلف پرداخت و با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی، ا

  • 3 - دستگیری جان دلورین به خاطر فروش کوکایین

    3 - دستگیری جان دلورین به خاطر فروش کوکایین

    جان دلورین (John DeLorean) را همه به‌عنوان پدر پونتیاک GTO می‌شناسند. کسی که بعدها توانست به سمت معاون تولید خودرو و تراک جنرال‌موتورز برسد. او سال 1973 جنرال‌موتورز را ترک و شرکت DeLorean Motor Company را در سال 1975 میلادی تاسیس کرد.

    برخلاف تبدیل شدن DMC-12 به‌ یکی از نمادهای صنعت خودروی دهه 80 میلادی و فروش بالای آن، شرکت دلورین با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. در اکتبر 1982، وی به اتهام حمل 27 کیلوگرم کوکایین و همچنین تلاش برای فروش 100 کیلوگرم کوکایین به ارزش 24 میلیون دلار (61 میلیون دلار امروز) دستگیر شد. وی به جای خریدوفروش کوکایین، می‌توانست این میزان پول را در شرکت خود که آن موق

  • 4 - شتاب‌گیری ناگهانی آئودی

    4 - شتاب‌گیری ناگهانی آئودی

    در نوامبر 1986، یک برنامه تلویزیونی به موضوع شتاب‌گیری ناگهانی آئودی 5000 پرداخت. در پی آن، شکایت‌های مختلفی به سوی این شرکت آلمانی سرازیر شد و هر روز در رسانه‌های مختلف به این موضوع پرداخته می‌شد. اگر چه، زمانی که مقامات دولتی تحقیق و تفحص در این مورد را شروع کردند، نتوانستند هیچ‌گونه مشکل یا خطای مکانیکی را در این خودرو پیدا کنند.

    اداره ملی ایمنی ترافیک و بزرگ‌راه‌های آمریکا در گزارشی خطای انسانی را دلیل شتاب‌گیری‌های ناگهانی ذکر کرد. پدال ترمز آئودی 5000 بسیار نزدیک به پدال گاز بود و هر دو شکل مشابهی داشتند. به همین دلیل امکان این که راننده به اشتباه مثلاً پدال گاز را به جای پدال ترمز فشار دهد وجود داشت.

  • 5 - ماجرای رشوه دایملر به مقامات بین‌المللی

    5 - ماجرای رشوه دایملر به مقامات بین‌المللی

    در سال 2010، تحقیق انجام شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان داد که مقامات دایملر مدت‌هاست برای دریافت برخی امتیازات خاص به مقامات دولتی رشوه می‌داده‌اند. اداره فدرال نهایتاً 185 میلیون دلار شرکت دایملر را جریمه کرد.

    کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ادعا کرده بود که دایملر حداقل 56 میلیون دلار طی 10 سال برای افزایش فروش به بخش‌های دولتی کشورهایی مانند روسیه، چین، ویتنام، نیجریه، مجارستان، لتونی، کرواسی و بوسنی رشوه پرداخت کرده است. این شرکت همچنین از برنامه «نفت برای غذا» سازمان ملل برای دادن رشوه به چند وزیر دولت عراق استفاده کرده بود.

  • 6 - مشکل تایرهای Firestone فورد اکسپلورر

    6 - مشکل تایرهای Firestone فورد اکسپلورر

    در سال 2000، اداره ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) تحقیق و تفحص روی گزارش‌هایی مبنی بر جدا شدن رویه تایرهای فایراستون خودروی فورد اکسپلورر را آغاز کرد.

    مدتی بعد، شرکت فایراستون تقریباً برای 14.4 میلیون حلقه تایر فراخوان صادر کرد. این مدل تایر در خودروهایی مانند فورد اکسپلورر، مرکوری مانتینر، فورد رنجر، مزدا ناواخو و مزدا سری B به صورت فابریک کارخانه استفاده شده بود و مالکان آن‌ها با مراجعه به نمایندگی‌ها می‌توانستند تایرهای خودروی خود را تعویض کنند.

  • 7 - شتاب‌گیری ناگهانی تویوتا

    7 - شتاب‌گیری ناگهانی تویوتا

    تویوتا همواره به‌عنوان شرکتی معروف بوده که خودروهایی بسیار ایمن می‌سازد. ولی رسوایی شتاب‌گیری ناگهانی و ناخواسته خودروهای تویوتا، تأثیر منفی زیادی روی اعتبار این شرکت گذاشت. مشتری‌ها از شتاب‌گیری خودرو بدون بدون فشار پدال گاز توسط راننده شاکی بودند. ابتدا تویوتا فکر می‌کرد این مشکل از موکت کفی خودرو است که روی پدال گاز فشار وارد می‌کند.

    پس از فراخوان برای 5.5 میلیون دستگاه خودرو به‌منظور رفع مشکل، شرکت مشکل دیگری را پیدا کرد. گاهی اوقات پدال گیر می‌کرد و همین باعث می‌شد خودرو شتاب بگیرد. این موضوع سبب صدور فراخوان برای میلیون‌ها دستگاه خودروی دیگر شد.

  • 8 - مشکل استارت جنرال‌موتورز

    8 - مشکل استارت جنرال‌موتورز

    اوایل سال 2014 بود که جنرال‌موتورز یک فراخوان برای تعویض استارت چند مدل مختلف صادر کرد. استارت این خودروها بر اثر ضربه می‌توانست خاموش شود. اگر این اتفاق می‌افتاد، سیستم‌هایی مانند کیسه‌های هوا، فرمان برقی و ترمز برقی غیرفعال می‌شدند. این مشکل شامل میلیون‌ها دستگاه خودرو می‌شد و به خاطر آن، حداقل 124 نفر در آمریکا جان خود را از دست دادند.

    جنرال‌موتورز نهایتاً مجبور به پرداخت جریمه 900 میلیون دلاری به وزارت دادگستری؛ جریمه‌ای 35 میلیون دلاری به NHTSA و 1 میلیون دلار جریمه به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شد. این شرکت همچنین مبلغ 595 میلیون دلار به‌عنوان دیه قربانیان این مشکل

  • 9 - رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن

    9 - رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن

    بسیاری از رسوایی‌های خودرویی معمولاً شامل یک شرکت می‌شوند، ولی رسوایی تقلب در اعلام میزان آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی فولکس‌واگن تأثیر منفی خود را روی کل یک بخش از بازار گذاشت. به دلیل این رسوایی بزرگ، محبوبیت پیشرانه‌های دیزلی هم در آمریکا و هم در اروپا بسیار کاهش پیدا کرد و مقامات مجبور شدند تا نظارت دقیق‌تری روی تست‌های میزان آلایندگی خودروهای دیزلی انجام دهند.

    این موضوع اولین بار زمانی مشخص شد که محققان در ویرجینیای غربی متوجه وجود تفاوت‌هایی میان میزان آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس‌واگن در جاده و در شرایط استاندارد آزمایشگاهی شدند. آن‌ها نتایج به‌دست‌آمده خود را به انجمن مناب

  • 10 - فراخوان کیسه هوای تاکاتا

    10 - فراخوان کیسه هوای تاکاتا

    فراخوان جایگزینی قطعه معیوب بادکننده کیسه هوای تاکاتا، بزرگ‌ترین فراخوان تاریخ آمریکا، نه فقط در بخش خودرو بلکه در میان تمامی کالاهای دیگر محسوب می‌شود. طبق گفته NHTSA، این فراخوان شامل تقریباً 37 میلیون دستگاه خودرو می‌شود که به 50 میلیون قطعه معیوب تاکاتا مجهز بودند. حتی این اعداد بزرگ هم کل داستان را نمی‌توانند بیان کنند. خطر به‌قدری جدی بود که برخی خودروها چند بار نیاز به تعمیر پیدا کردند.

    تحقیقات به‌منظور کشف علت حادثه بعدها نشان داد که به دلیل رطوبت، ساختار شیمیایی ماده بادکننده ایربگ دچار تغییرات می‌شود. به علت همین تغییر، ماده شیمیایی مذکور بسیار سریع‌تر مشتعل و باعث ترکیدن قطعه می‌شود.

دیدگاه کاربران