سایپا شاهین؛ قیمت، مشخصات و همه چیز!

سایپا همزمان با عرضه کوییک R و کوییک S، تیبا پلاس و ساینا S در سال 99، مهم ترین محصولش، یعنی سایپا شاهین را هم می خواهد در سال جاری، تولید و بدست مشتریانش برساند.

اما با نزدیک شدن به زمان تولیدانبوه سایپا شاهین، بازار شایعات و حرف و حدیث ها درباره این محصول جدید سایپا نیز داغ شده است. در مقاله امروز، قرار است مروری بر مشخصات فنی و تمام اطلاعاتی داشته باشیم که تاکنون درباره سایپا شاهین، منتشر شده است؛ باما بمانید!

سایپا شاهین، جانشینی برای سراتو مونتاژی

هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز، که در تیرماه 97 برگزار شده بود، تنها یک خبر مهم داشت که چیزی نبود جز رونمایی محصول جدید سایپا یعنی «شاهین». پس از آن، سایپا در دیماه 97 و در جریان سومین نمایشگاه خودرو تهران ، دوباره شاهین را در معرض دیده عموم قرار داد. 

البته در آن زمان، محمدرضا سروش (مدیرعامل وقت سایپا) در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به رسانه‌ها گفته بود که با محدودیت‌های جدید پیش آمده برای شرکتش، سایپا تمرکز خود را برای تولید محصولاتی با درصد داخلی سازی بالا قرار داده که یکی از این محصولات، پروژه‌ SP100 است؛ همان پروژه‌ای که تامدتی متوقف شده بود ولی مجددا به روی میز مدیران سایپا برگشت.

سایپا شاهین قرار بود در اواخر سال 98 به بازار کشورمان بیاید اما نیامد و آمدنش به سال 99 افتاد. ولی در عوض کوییک دو رنگ پارس خودرو و تیبا 2 پلاس، به عنوان دو محصول جدید سایپا در اواخر سال 98 به بازار کشورمان معرفی شدند.

»» تجربه رانندگی با تیبا 2

»» تجربه رانندگی با ساینا

»» تجربه رانندگی با سایپا کوییک اتومات

»» تجربه رانندگی با سراتو مونتاژی

از رهام تا شاهین

بعد از اعلام نام (رهام)، برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین برخی از انجمن های حامی محیط زیست، برای حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا را دادند. سرانجام نیز مدیرعامل سایپا در تاریخ 7 اسفندماه 98 با این پیشنهاد دوستداران محیط زیست موافقت کرد. بنابراین از این به بعد به جای (رهام) باید از اسم تازه «شاهین» برای محصول جدید سایپا استفاده کنیم.

شاهین، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد؛ یعنی علاوه‌بر نسخه سدان (که شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و حتی هاچ‌بک.

سایپا می‌گوید طراحی‌ سدان جدیدش را با الهام از شاهین انجام داده است. پیداکردن شباهت‌‌های این خودرو با شاهین با خودتان، ولی باید اعتراف کرد که شاهین به لحاظ رعایت تناسب در چهره‌اش، بهترین خودرویی است که تاکنون از خط تولید سایپا، بیرون آمده.

یکی از ایرادات سختگیرانه‌ای که می‌توان به این محصول جدید گرفت، جلوپنجره آن است. البته ایراد از شاهین نیست، از طراحان سایپاست. این شرکت، چه در تیبا و چه در ساینا و حتی کوییک، از جلوپنجره‌های بسیار متفاوتی بهره گرفته و حالا شاهین، چهارمین محصول جدید این شرکت است که جلوپنجره‌ای متفاوت داشته و با هویتی مستقل، طراحی شده است.

مشخصات فنی سایپا شاهین

سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.

در اسفندماه 98، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه M15-T توربوشارژ شاهین را اعلام کرد. باتوجه به اینکه قبلا، موتور تنفس طبیعی BM16 برای شاهین انتخاب شده بود، به نظر می‌رسد سایپایی‌ها حالا تصمیم‌شان را تغییر داده اند و از عرضه موتور BM16 منصرف شده اند.

سایپا در ابتدا مدل شاهین دنده ای را روانه بازار می کند اما از سال 1400 قرار است شاهین اتومات هم با آپشن‌های بیشتر، به خیابان ها بیاید. شاهین اتومات از گیربکس کره‌ای HPT بهره می برد؛ همان گیربکسی که سایپا قبلا هم در ساینا اتومات و کوییک اتومات، از آن استفاده کرده بود. حداکثر سرعت شاهین با گیربکس دنده ای و اتومات، به حدود 185 تا 190 کیلومتر برساعت می‌رسد. در تصویر زیر، کابین سایپا شاهین را با گیربکس اتومات مشاهده می کنید.

تفاوت تیپ های شاهین

تابستان 97، اولین باری بود که سایپا دست به انتشار مشخصات فنی و آپشن‌های سایپا رهام زد. سایپا در آن زمان، می‌خواست نسخه دنده ای رهام را در 2 تیپ و نسخه اتومات رهام را در 4 تیپ عرضه کند. تصویر زیر، همان مشخصاتی است که سایپا در سال 97 برای رهام، منتشر کرده بود.

اما به مرور زمان، سایپا همه چیز را تغییر داد! یعنی هم نام رهام را به شاهین تبدیل کرد، هم موتور BM16 تنفس طبیعی را برداشت و به جای آن از موتور M15-T توربو استفاده کرد و هم اینکه برخی از آپشن‌های استاندارد این خودرو را، حذف کرد. 

نتیجه همه این تغییرات را در تیرماه 99 و با انتشار اطلاعات جدید شاهین (مطابق تصویر زیر) دیدیم. ظاهرا سایپا تمام آپشن‌های خوب و گران‌قیمتش را برای شاهین اتومات، کنار گذاشته! چراکه در مدل شاهین دنده‌ای، عملا آپشن خاص یا متفاوتی را نمی بینیم.

ایمنی سایپا شاهین

سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی است تا جایی‌که برخی منابع، از احتمال انجام تست‌های تصادف آن در موسسه ایمنی euroNCAP خبر داده‌اند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. طبق گفته مدیران سایپا، شاهین توانایی کسب 3 ستاره از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را دارد.

قیمت سایپا شاهین

اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، می‌توان انتظار داشت که قیمت سایپا شاهین از حدود 160 میلیون تومان شروع شود.

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت روز محصولات سایپا

سایپا شاهین در خردادماه 99، برای نخستین بار به لیست پیش فروش سایپا اضافه شد و حدود 10 هزار نفر توانستند برای اولین روش شاهین، ثبت نام کنند. تحویل نخستین سری سایپا شاهین، از زمستان 99 شروع می‌شود.

نویسنده :