نگاهی به تأثیر اعمال تعرفه واردات خودروی آمریکا روی محصولات تویوتا و لکسوس

ترامپ، تعرفه واردات خودرو و تویوتا

31 تیر 1397 15:41

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، کل صنعت خودرو مخالف تعرفه‌های خودرویی پیشنهادشده توسط دونالد ترامپ هستند. در شرایطی که صنعت خودروی آمریکا در تلاش برای لابی کردن به‌منظور جلوگیری از اعمال چنین تعرفه‌هایی است، شرکت‌ها هم باید خود را برای زمانی که این تعرفه‌ها اجرایی می‌شوند آماده کنند. جیم لنتز، مدیرعامل تویوتا در آمریکای شمالی طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته که شرکت قطعاً استراتژی خود را در صورت اعمال تعرفه‌ها تغییر می‌دهد.

مقامات تویوتا گفته‌اند در صورت اعمال تعرفه واردات خودرو توسط ترامپ، استراتژی خود را در بازار آمریکا تغییر خواهند داد. این تغییر شامل افزایش قیمت و همچنین خروج از بازار برخی مدل‌ها می‌شود.وی در ادامه افزود که بسته به میزان تعرفه‌ها، تویوتا ممکن است قیمت برخی مدل‌های خود را افزایش دهد یا به‌کلی، بعضی از مدل‌ها را دیگر وارد بازار آمریکا نکند.

تویوتا بخش بزرگی از خودروهای خود را در خاک آمریکا تولید می‌نماید. کمری، آوالون، توندرا، هایلندر، سکویا، سیه‌نا، تاکوما، کرولا و لکسوس ES مدل‌هایی هستند که در آمریکا ساخته می‌شوند. بسیاری از این خودروها جزء پرفروش‌های تویوتا هستند و این می‌تواند خبر خوبی برای شرکت باشد. ولی بسیاری از انواع تویوتاهای دیگر هم هستند که در خارج از آمریکا ساخته می‌شوند. تویوتا راوفور، خانواده پریوس، C-HR، هاچ‌بک کرولا، لندکروزر، 86، یاریس، میرای، فوررانر و بخش بزرگی از خانواده لکسوس همگی در کشورهای دیگری تولید می‌شوند.

تعرفه‌ها هرچقدر هم که بالا باشند، روی واردات برخی مدل‌ها هیچ تأثیری نمی‌توانند بگذارند. راوفور پرفروش‌ترین مدل شرکت است و پریوس هم فروش بسیار خوبی دارد. از دیگر مدل‌هایی که باوجود تعرفه‌های بالا هم به مشکل نخواهند خورد می‌توان به میرای، فوررانر، C-HR و هاچ‌بک کرولا اشاره کرد. اگر بعد از اعمال تعرفه‌ها، تویوتا مدل‌های مذکور را در بازار آمریکا نگه دارد، باید منتظر افزایش قیمت آن‌ها باشیم.

ولی در شیوه کاری تویوتا، هر خودرویی که فروش خوبی ندارد محکوم‌ به فناست. از این دست در حال حاضر می‌توان به هاچ‌بک یاریس مونتاژ فرانسه و سدان یاریس iA ساخت مکزیک اشاره کرد. هر دو مدل فروش بسیار بدی دارند و به‌عنوان مدل‌هایی ارزان‌قیمت، باوجود تعرفه‌های بالا قطعاً سود کم‌تری عاید شرکت خواهند کرد. با این اوصاف، در صورت اعمال تعرفه‌ها، تویوتا با فروش این دو مدل ممکن است حتی ضرر هم بکند. مدل 86 هم به‌عنوان خودرویی خاص، وضعیت مشابهی دارد. فروش آن چندان خوب نیست و به قیمت نسبتاً پایینی فروخته می‌شود. داستان لندکروزر فرق می‌کند. گرچه فروش آن خیلی بالا نیست، ولی قیمتش بسیار گران بوده و طرفداران زیادی در بازار دارد. خریداران لندکروزر درواقع باکمی افزایش قیمت از خرید آن صرف‌نظر نخواهند کرد.

در مورد خانواده لکسوس، مدل‌های مهم آن مانند سدان‌های IS، GS و LS و مخصوصاً شاسی‌بلندهای NX ،RX ،GX و LX با هیچ مشکلی مواجه نیستند. دو مدل کوپه RC و LC به دلیل فروش کمی که در مقایسه با دیگر خودروهای لکسوس دارند ممکن است در خطر باشند. ولی به‌عنوان خودروهایی لوکس، شرکت بدون مشکل می‌تواند قیمت آن‌ها را افزایش دهد. باید منتظر ماند و دید سرانجام تعرفه‌های واردات خودرو و تأثیر آن روی تویوتا و لکسوس چه خواهد شد.

دیدگاه کاربران