اگر به فکر یادگیری موتورسواری هستید، یک لحظه صبر کنید!

5 نکته‌ مهم قبل از خرید موتورسیکلت برای آماتورها

3 مرداد 1397 21:00
  • موتورسواری؛ خوب یا بد؟

    موتورسواری؛ خوب یا بد؟

    موتورسواری هم هیجان‌انگیز است، هم ترسناک و به همین دلیل نیز هرکسی، تجربه خاص خودش را از موتورسواری دارد. البته همه موافق این نکته هستند که راندن وسیله‌ای با دو چرخ، یک تجربه خاص است. البته در این میان واقعیت‌هایی وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها فرار کرد.

    هر کسی که لباس و دستکش مخصوص موتورسواری را پوشیده باشد، حداقل یک‌بار در کوچه و خیابان، با چشمان کنجکاو مردم و سوالات‌ کوتاهشان راجع به موتورسواری، مواجه شده است. در میان این مکالمه‌ها، چیزهایی وجود دارد که شاید هرکسی آن‌ها را به شما نگوید. اگر شما هم علاقه زیادی به یادگرفتن موتورسواری دارید، قبل از هر چیزی باید 5 نکته را بدانید.

  • 1 - کار هر کسی نیست

    1 - کار هر کسی نیست

    ما هم قبول داریم که موتورسواری در زیر نور آفتاب، بهتر از روزهای بارانی و سرد است، ولی موتورسواری در روزهای آفتابی هم دردسرهای خاص خودش را دارد.

    می‌گویند لازمه موتورسواری، رعایت حداقلی موارد ایمنی است، یعنی گذاشتن کلاه ایمنی و پوشیدن دستکش مخصوص. تصور کنید که در یک روز گرم تابستانی با دمای بالای 40 درجه، در ترافیک گیر افتاده‌اید. حالا نه تنها نور آفتاب، شما را به نقطه جوش می‌رساند بلکه چیزهایی که پوشیده‌اید نیز حسابی غرق عرق‌تان می‌کند. به همه این‌ها، گرمای بلندشده از روی آسفالت و حتی گرمای ماشین‌های عبوری از اطراف‌تان را هم اضافه کنید؛ حالا چه حسی دارید؟! اگر اهل موتورسواری هستید، باید با این چیزها هم کنار بیایید.

  • 2 - حوصله می‌خواهد

    2 - حوصله می‌خواهد

    اگر فرد صبوری نیستید، قید موتورسواری را هم بزنید چون در غیر این‌صورت، تمام اشتیاقتان تبدیل به نفرت می‌شود. شاید بپرسید چرا؟

    کم‌حوصلگی، نکته منفی بزرگی برای یک موتورسوار است چون باید برای هر شرایطی آماده باشید. گاهی اوقات موتورسیکلت‌تان خراب می‌شود و نیاز به پیداکردن تعمیرگاه دارید. گاهی اوقات بنزین‌تان تمام شده و مجبورید اتوبان‌ها را پیاده طی کنید. گاهی اوقات بادهای شدیدی می‌وزد و باید مراقب ردشدن از کنار خودروهای سنگین باشید. گاهی اوقات، هوا غبارآلود است و چشمان‌تان جایی را نمی‌بیند و صدها گاهی اوقات دیگر.

  • 3 - راننده‌ها حس خوبی نسبت به شما ندارند

    3 - راننده‌ها حس خوبی نسبت به شما ندارند

    در کنار موتورسوار خوب، موتورسوار بد هم داریم که متاسفانه تعدادشان بسیار بیشتر از خوب‌هاست. حتی اگر تمام قوانین عبور و مرور را هم رعایت کنید، بازهم برخی راننده‌ها طوری به شما نگاه می‌کنند که انگار قتلی مرتکب شده‌اید.

    باید این را قبول کنید که اکثر رانندگان خودرو، به‌لطف رفتارهای نامناسب موتورسواران بد، حس خوشایندی به شما ندارند. به همین دلیل، شاید به‌زور، راهتان را بگیرند، شاید به بوق‌های ممتدتان بی‌اعتنایی کنند و شاید اهمیتی برای زمین‌افتادن‌تان هم قائل نشوند و معمولاً کوچک‌ترین اشتباهی که موتورسوار انجام می‌دهد، با واکنش سریع و تهاجمی راننده خودروها، جواب داده می‌شود. پس در چنین شرایطی اول از هر چیزی باید به خودتان مسلط باشید و رعایت قوانین ایمنی را از هر چیز دیگری، مهم‌تر بدانید.

  • 4 - سلامتی‌تان در خطر است

    4 - سلامتی‌تان در خطر است

    گفتن این جمله شاید چیزی خوبی نباشد، ولی موتورسواری پیدا نمی‌کنید که تاکنون، تصادف شدید و به تبع آن، جراحت جدی را تجربه نکرده باشد. جمله‌ای معروف می‌گوید که اگر موتورسواری تصادف نکند، حتماً بقیه با او تصادف می‌کنند!

    پس برای روز مبادا آماده باشید. آماده باشید که شاید بر اثر تصادف، اشتباه دیگران یا حواس‌پرتی خودتان، لغزندگی یا ناهموار بودن جاده یا به هر دلیل دیگری، روزی دلخراش را تجربه کنید و بخشی از سلامتی‌تان را برای مدتی یا حتی برای همیشه، از دست بدهید. پس از خودتان بپرسید که حاضرید چنین بهایی را برای لذت موتورسواری، بپردازید یا خیر.

  • 5 - همیشه در نقطه کورید

    5 - همیشه در نقطه کورید

    وقتی خودروها با آن ابعاد بزرگشان به‌راحتی در نقطه کور یکدیگر قرار می‌گیرند، دیگر چه انتظاری از یک موتورسیکلت 2 متری دارید؟ پس همیشه طوری رانندگی کنید که انگار، راننده‌ها شما را نمی‌بینند. بهتر است همیشه یک یا چند انگشت‌تان روی اهرم ترمز باشد چون زمان عکس‌العمل ناگهانی شما را سریع‌تر می‌کند.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران