امکان توقف فروش رنو در نیمه دوم سال

پیام رنو به ایران: به امید دیدار!

6 مرداد 1397 11:35

رنو در پی تحریم‌های جدید ایالات‌متحده بازار ایران را ترک خواهد کرد. این خبر را بلومبرگ رسانه‌ای کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد رنو آخرین شرکت اروپایی باشد که قربانی تحریم‌های یک‌جانبه ایالات‌متحده علیه ایران خواهد بود.»

برخی چنین گمانه‌ای را مطرح می‌کنند که ممکن است فروش رنو در نیمه دوم سال به صفر برسد.به گفته تیری بولور (Thierry Bollore)، مدیر ارشد اجرائی رنو، «عملیات رنو در ایران به خاطر مطابقت (منافع شرکت) با تحریم‌های ایالات‌متحده، احتمالاً متوقف خواهد شد». آن‌طور که بولور گفته است شرکت رنو به دنبال جایگزین کردن بازارهایی در آفریقا برای جبران خسارت ناشی از ترک ایران است.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است: «با به ثمر رسیدن برجام، ایران به‌عنوان هدفی بالقوه دیده شد و سطح تجارت اروپا با ایران تا سقف 10 میلیارد دلار بالا رفت. حال با تحریم‌های جدید تجاری ایالات‌متحده علیه ایران، شرکت‌های اروپایی یکی پس از دیگری از بازار ایران عقب‌نشینی می‌کنند.»

نکته دیگری که در گزارش بلومبرگ به آن اشاره‌شده این است که رنو هیچ سهمی از بازار ایالات‌متحده ندارد و به همین دلیل است در گزارش از اصطلاح «قربانی تحریم‌های آمریکا» استفاده می‌کند.

دلیل این عقب‌نشینی رنو باوجود نداشتن سهمی از بازار آمریکا تحریم‌هایی است که در مردادماه سال گذشته به تصویب سنا و کنگره درآمد و تبدیل به قانون شد. به‌واسطه این تحریم‌های جدید که به‌اختصار کاتسا خوانده می‌شود، شرکت‌هایی که با ایران همکاری کند دیگر مانند سابق متحمل جریمه نقدی نخواهد شد و ممکن است به‌کلی از معادلات ارزی دلار حذف شوند. البته این قانون در شرایطی خاص چنین امکانی به «اوفک» (OFAC، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی ایالات‌متحده) می‌دهد؛ اما شرکت‌هایی مانند رنو که عضو اتحادی بزرگ‌تر با میتسوبیشی و نیسان هستند، دستکم برای حفظ منافع شرکایشان، مجبور به انجام چنین اقداماتی می‌شوند.

ساندرو و تندر 90

در برخی گزارش‌ها آمده است که این خروج به معنی حذف کامل خودروهایی مانند تندر 90 و ساندرو از بازار ایران هستند. این مساله که خودروسازان ایرانی از لحاظ قانونی بتوانند تولید این خودروها را ادامه دهند یا خیر، بحث دیگری است که باید منتظر اظهار نظر تولیدکنندگان داخلی این خودروها ماند تا جواب آن مشخص شود. مساله دیگری که تولید خودروهای رنو در ایران را به خطر می‌اندازد امکان تامین قطعات این خودروهاست. تندر 90 در تحریم‌های قبلی هم دوام آورد و تولید شد ولی ساندرو قطعات بیشتری دارد که توسط قطعه‌سازان داخل تولید نمی‌شوند. به هر جهت برخی چنین گمانه‌ای را مطرح می‌کنند که ممکن است فروش رنو در نیمه دوم سال به صفر برسد. در سال گذشته ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مجموعاً بیش از 160 هزار دستگاه تولید کرده بودند. این به معنی سهم 11 درصدی از بازار خودروی ایران بود.

دیدگاه کاربران