خودرویی تقویت‌شده برای ثبت رکورد

عبور از زیباترین جاده جهان با سوبارو WRX STI

6 مرداد 1397 12:27

وقتی یک خودروی رالی را در یک جاده هیجان‌انگیز قرار دهید ترکیب جالبی پدید می‌آید، به‌خصوص که پای ثبت یک رکورد هم در میان باشد.

سوبارو WRX STI با سامانه ترمز تقویت شده و پیشرانه‌ای به قدرت 600 اسب‌بخار رکورد عبور از این مسیر کوهستانی زیبا را به نام خود ثبت کرد.شاید بد نباشد از خودمان بپرسیم که در مدت زمان 41 دقیقه قادر به انجام چه کار مفیدی هستیم؟ شاید بسیاری از ما چنین زمانی را صرف چرت زدن کنیم اما راننده‌ای حرفه ای به نام مارک هیگینز ((Mark Higgins این زمان را صرف رکوردزنی در یکی از مشکل‌ترین مسیرهای مسابقه‌ای جهان کرده است. در حقیقت او در مدت 40 دقیقه و 58.8 ثانیه موفق شد مسیر 83.8 کیلومتری جادهTransfăgărășan  در رومانی را که مدتی پیش در جریان یکی از قسمت‌های برنامه مشهور تلویزیونی تاپ‌گیر به جهانیان معرفی شده بود، طی کند.

به لطف نمایش مناظر زیبای این جاده در برنامه تاپ‌گیر، این محل به عنوان زیباترین جاده جهان در نزد بسیاری از علاقمندان اتومبیل‌رانی شناخته می‌شود. البته افرادی که تجربه حرکت در این مسیرهای پرپیچ و خم را پیدا کنند، مطمئناً به این نتیجه خواهند رسید که فقط رانندگان ماهر به همراه خودروهای با عملکرد بالا می‌توانند از این امتحان سخت سربلند بیرون بیایند. به جرات می‌توان ادعا کرد که بسیاری از مشخصات پیست نوربورگ‌رینگ را می‌توان در جاده  Transfăgărășanمشاهده کرد که حتی گاهی خشن‌تر و مشکل‌تر از پیست یاد شده ظاهر می‌شوند. اگر راننده ماهری باشید و با خودروی مناسب به این جاده بروید، آنجا برای شما حکم بهشت روی زمین را پیدا خواهد کرد.

حالا که صحبت از ماشین مناسب برای جاده‌های پرپیچ و خم به میان آمد، بعید است در ذهن خود نام سوبارو WRX STI را مرور نکرده باشید. خودروهای این شرکت ژاپنی در طی سال‌های متمادی همواره در مسابقات اتومبیل‌رانی افتخارآفرینی کرده‌اند. هیگینز برای ثبت رکود در جاده Transfăgărășan، گزینه‌ای مناسب‌تر از سوبارو WRX STI ندیده، مخصوصاً که این خودرو با سامانه ترمز تقویت شده و پیشرانه‌ای به قدرت 600 اسب‌بخار در اختیار راننده حرفه‌ای قرار گرفته است. چنین قدرت زیادی برای خودرویی با این ابعاد در جاده‌ای مثلTransfăgărășan حتی برای رانندگان حرفه‌ای نیز می‌تواند خطرآفرین و مرگ‌آور باشد.

با علم به ویژگی های خاص این مسیر، متخصصان سوبارو خودروی WRX STI متعلق به هیگینز را به گونه‌ای مجهز کردند که توانایی روبه‌رو شدن با چالش‌های احتمالی را داشته باشد. برای اطمینان از همراه داشتن سوخت کافی در طول مسیر، مخزن 100 لیتری روی این خودرو نصب شده که در حدود 40 لیتر بیشتر از یک نمونه استاندارد WRX حجم دارد.

ضریب دنده خودرو در دنده یک تقویت شده تا در جریان 624 پیچ‌وخم موجود در جاده یاری‌رسان راننده باشد. همچنین یک سنسور فشارسنج نیز در خودرو قرار گرفته تا به پیشرانه خودرو برای بهره‌گیری بهینه از 600 اسب‌بخار در هنگام صعود از شیب این مسیر کمک کند.

از آنجایی‌که شرایط جوی این مسیر قابل پیش‌بینی نیست، چراغ‌های جلو خودرو مورد بهسازی قرار گرفته و یک المنت گرم‌کننده نیز برای شیشه جلو خودرو نصب شده تا در هوای مه‌آلود به یاری راننده بیاید. نکته جالب دیگری که در مورد این خودرو وجود دارد این است که برخلاف بسیاری از نمونه‌های مسابقه‌ای، صندلی شاگرد هم دارد که در این خودرو مورد استفاده دستیار راننده یعنی Darren Garrod قرار گرفت.

سوبارو با رانندگی هیگینز موفق شده رکورد 41 دقیقه‌ای را برای طی کردن این مسیر کوهستانی ثبت کند. این‌که با وجود شرایط نامساعد جوی چنین رکوردی ثبت شده، نشان از مهارت بسیار زیاد راننده و عملکرد فنی بسیار خوب WRX STI دارد.

 

دیدگاه کاربران