داستان «رشته و پنبه» اوباما و ترامپ

نهایی شدن لایحه استاندارد مصرف سوخت جدید آمریکا

14 مرداد 1397 11:13

سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا و اداره ملی ایمنی بزرگ‌راه‌های آمریکا از طرح پیشنهادی جدید خود برای استانداردهای مصرف سوخت جدید رونمایی کرده‌اند. این طرح بعد از لغو استانداردهای قبلی تصویب شده توسط دولت اوباما بود که خودروسازها را مجبور می‌کرد تا سال 2025، میانگین مصرف سوخت ناوگان را به 4.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر بر ساعت برساند.

طبق این لایحه جدید، استانداردهای مصرف سوخت دوره 2021 تا 2025 در همان سطح سال 2020 باقی خواهد ماند.به‌موجب این طرح پیشنهادی، استانداردهای مصرف سوخت برای سال 2025، در همان سطح سال 2020 باقی خواهد ماند. به گزارش NBC، این به معنی باقی ماندن میانگین مصرف ناوگان شرکت‌ها روی عدد 6.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

تفاوت بین این دو عدد بسیار بزرگ بوده و دولت ادعا می‌کند در طرح پیشنهادی آن‌ها همه‌چیز به‌خوبی در نظر گرفته شده و علاوه‌بر حفظ منابع سوخت و کاهش آلودگی، تاثیر قابل‌توجهی هم روی اقتصاد، تکنولوژی و ایمنی خواهد داشت. چند ایالت این طرح را قبول ندارند و تاکنون، 19 ایالت اعلام کرده‌اند که رای منفی به تصویب آن خواهند داد.

پرونده‌ای هم برای پیگیری این موضوع در دستگاه قضایی امریکا به جریان افتاده که خاویر بسرا (Xavier Becerra)، دادستان کل کالیفرنیا پیگیری آن را به عهده دارد. وی در این مورد می‌گوید: «با ارائه این لایحه، دولت ترامپ یک حمله بی‌سابقه را علیه استانداردهای خودروهای پاک کشور ما شروع کرده است.» وی در ادامه گفته: «وزارت دادگستری کالیفرنیا از تمام امکانات حقوقی خود برای دفاع از استانداردهای فعلی استفاده خواهد کرد.»

در پرونده قضایی مذکور کالیفرنیا نقش بسیار مهمی بر عهده داشته و از طرف دیگر، دولت آمریکا در تلاش است تا توانایی تصویب قوانین آلایندگی و استانداردهای مصرف سوخت جدا توسط این ایالت را از آن‌ها سلب کند. اندرو ویلر، مدیر سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا در این باره گفته: «هدف ما از ارائه لایحه، تصویب قانونی درست است که مبتنی بر آخرین اطلاعات طراحی و آماده شده و یک راهکار 50 ایالتی محسوب می‌شود. این طرح پیشنهادی موجب خواهد شد تا آمریکایی‌های بیشتری بتوانند خودروهایی جدید و ایمن، با آلایندگی کم‌تر خریداری کنند.»

دولت ترامپ با انتشار بیانیه‌ای گفته: «استانداردهای جدید مصرف سوخت موجب نجات جان هزاران نفر در مقایسه با استانداردهای تصویب شده در قانون مصوب سال 2012 خواهد شد.» دولت همچنین ادعا کرده، تصویب این لایحه موجب صرفه‌جویی 2340 دلاری برای مردم می‌شود، زیرا دیگر آن‌ها مجبور نیستند هزینه بیشتری برای خودروهایی مجهز به تکنولوژی‌های جدید کاهنده مصرف سوخت بپردازند.

قرار است به مدت 60 روز نظرات مردم در مورد این لایحه دریافت شود، ولی گفته می‌شود زمستان سال جاری به‌احتمال‌قوی شاهد تبدیل شدن آن به قانون باشیم.

بسیاری از خودروسازها هنوز در مورد این لایحه واکنشی نشان نداده‌اند، ولی فیات کرایسلر گفته که موارد مطرح شده در لایحه سال 2012 در مورد مصرف‌کننده‌ها، در مقایسه با آن چه که در لایحه فعلی آمده تغییرات زیادی دارد. شرکت در بیانیه خود گفته: «در لایحه جدید گزینه‌های مختلفی پیش روی ماست و باید به‌دقت هرکدام از آن‌ها را بررسی کرده و ببینیم هرکدام چقدر با اهداف فیات کرایسلر برای بهبود مصرف سوخت خودروها هم‌خوانی دارد.»

دیدگاه کاربران