غولی بزرگ با قلبی کوچک

تست و بررسی پیکاپ آمیکو آسنا دنده ای

2 مهر 1400 17:39

کشور پهناور ما از نظر جغرافیایی، فرهنگی و صنعتی، شرایط بسیار متنوعی دارد و به همین دلیل همواره به خودروهای مختلف با کاربری‌های گوناگون نیاز داشته است. در ایران، هم خانواده‌های جمعیتی داریم هم دونفره، هم شهرهای شلوغ و هم دشت‌های خالی از سکنه، حتی کوه و جنگل و ساحل هم داریم. در این بین شهرک‌های صنعتی، زمین‌های کشاورزی و معدن‌های بزرگ نیز، نیازهای خاص خودشان را می‌طلبند. مسلماً در چنین کشوری عرضه تنها چند مدل سدان خانوادگی و کراس‌اور فانتزی، نمی‌تواند نیازهای کل جامعه را پاسخگو باشد. اتفاقی که متاسفانه برای سال‌های طولانی به وقوع پیوسته و در بسیاری از کلاس‌های خودرویی، علیرغم نیاز و عطش بازار، شاهد حضور بسیار کمرنگ خودروسازان بوده‌ایم.

یکی از این کمبودها در کلاس پیکاپ‌ها دیده می‌شود. سگمنت خاص و متفاوتی که شاید از نظر وجهه و کلاس اجتماعی به شاسی‌بلندهای معمول بازار نرسد اما به واسطه سطح کاربری عالی می‌تواند هم در بخش صنعت و هم برای استفاده‌های شخصی گزینه مناسبی باشد. در گذشته محصولات معتبری نظیر «نیسان پیکاپ» و «تویوتا هایلوکس» بخشی از نیازهای این قسمت از بازار را تامین نمودند، اما قیمت گران و توقف زودهنگام عرضه آن‌ها باعث شد که این خلاء هرگز به طور کامل برطرف نگردد. حضور بسیار کمرنگ خودروهایی نظیر «ایسوزو ‏دی مکس» هم تنها به سان یک قرص مسکن، اثری کوتاه‌مدت و گذرا بر حال خراب پیکاپ‌سواران داشت.

اما مدتی است که خبرهای خوبی در خصوص این سگمنت به گوش می‌رسد. البته خیلی خوشحال نشوید چراکه خبرهای خوب ما در مورد بهبود قیمت‌ها نیست! اما بواسطه عرضه چند مدل پیکاپ جدید در بازار، می‌توانیم نسبت به ایجاد یک فضای رقابتی امیدوار باشیم. همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید تمامی این خودروهای جدید اصل و نصب چینی دارند، اما برخی از آنها مثل همین «آمیکو آسنا» موفق شده قابلیت‌های در خور توجهی از خود به نمایش بگذارد. البته آمیکو نماینده خود را یک خودرو چینی نمی‌داند و اعتقاد دارد تغییرات عمده صورت گرفته در این محصول، آسنا را به یک خودرو باکیفیت وطنی تبدیل نموده است. به خصوص که این محصول توانسته به عنوان اولین خودرو مونتاژی کشورمان از پس استانداردهای 88 گانه ایمنی و آلایندگی اروپا برآید و مهر تائید موسسه TUV آلمان را دریافت کند.

با تمامی این صحبت‌ها همچنان نمی‌شود منکر این واقعیت شد که آسنا روی پلتفرم N2 کمپانی Huanghai توسعه یافته و علیرغم همه تغییرات، همچنان یک رگ چینی دارد، اما برای بازدهی بهتر محصول از برندهای مطرح جهان یاری گرفته شده است. مثلاً گیربکس خودرو آلمانی است و صفحه کلاچ نیز ساخت VALEO فرانسه است، همچنین برای دیفرانسیل عقب از برند معروف امریکایی Eaton استفاده شده است. حتی درهای خودرو و کمپرسور کولر نیز تقویت شد‌ه‌اند تا آمیکو آسنا با پدر چینی خود تفاوت بیشتری داشته باشد. حال اگر تمامی این موارد را با شاسی و ظاهر برگرفته از نسخه قدیمی فورد F150، موتور به عاریت گرفته شده از میتسوبیشی و کابین و زیربندی مشابه تویوتا هایلوکس ترکیب کنید متوجه خواهید شد که با یک خودرو چند ملیتی طرف هستیم.

هرچند تجربه ثابت کرده گاه ترکیب قطعات مختلف حتی از برندهای معتبر می‌تواند در عمل به ناهماهنگی میان اجزاء و کاهش پرفورمنس نهایی منتهی شود؛ ولی گروه «باما» اهل پیش‌داوری نیست و برای همین به سراغ این محصول آمده تا از نزدیک شاهد عملکرد پیکاپ چندمنظوره آمیکو باشد. پس لطفاً شما هم در این بررسی کوتاه با ما همراه شوید.

بررسی طراحی ظاهری آمیکو آسنا

پاییز سال 1396 بود که برای نخستین‌بار با پیکاپ‌های جدید آمیکو در نمایشگاه خودرو تهران آشنا شدیم. آمیکو، که بیش از سه دهه در ساخت خودروهای تجاری فعالیت می‌کند، محصول جدیدش را در دو مدل تک‌کابین و دوکابین ساخته است که هردو پیشرانه یکسانی دارند، ولی نسخه تک‌کابینش «آراز» و نسخه دوکابینش «آسنا» نام گرفته.

با نهایی‌شدن استانداردهای 85 گانه خودرویی در سال 96، قرار شد خودروسازان ایرانی، طی سه‌مرحله آن‌ها را اجرایی کنند. مرحله اول با 61 استاندارد از دی‌ماه 96 آغاز شد. مرحله دوم نیز از تیرماه 97 و با 63 استاندارد اجرایی شد که در این مرحله تنها سه مدل جدید شامل سیتروئن C3، آمیکو آسنا و فاو موفق به گرفتن تاییدیه سازمان ملی استاندارد شدند. آسنا همچنین نخستین خودرو مونتاژی ایران است که توانسته استانداردهای 88گانه ایمنی و آلایندگی اروپا را از موسسه TUV آلمان بگیرد. از این‌رو پتانسیل صادرات این محصول، به اتحادیه اروپا بسیار بالاست و حتی آمیکو چندین دستگاه از این خودرو را با هدف بازاریابی، به کشورهای اسکاندیناوی فرستاده است.

خط تولید 280 میلیارد تومانی آسنا سرانجام از اردیبهشت‌ماه 97 در کارخانه آمیکو (ارس خودرو دیزل) در آذربایجان شرقی به‌کار افتاد. این خط تولید که برای 500 نفر اشتغالزایی داشته، هرچند ظرفیت رسمی 30 هزار دستگاهی و ظرفیت عملی 12 هزار دستگاهی در سال دارد، اما طبق گفته‌های وحید محمدی، مدیر فروش آمیکو، بعد از راه‌اندازی خطوط تولید جدید، تیراژ روزانه آسنا تنها به 15 الی 30 دستگاه خواهد رسید و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آسنا در سال 98 به تیراژ سالیانه 8000 دستگاهی خواهد رسید. به غیر از تولید پیشرانه و جعبه‌دنده و دیفرانسیل، فرآیند داخلی‌سازی مابقی قطعات آمیکو آسنا از همان ابتدا انجام شد طوریکه در مردادماه 97، این داخلی سازی به عدد 32% رسیده بود. 

آمیکو آسنا یک پیکاپ با توانایی‌های آفرودی است و طرفداران متفاوتی نسبت به عموم مردم دارد. به همین دلیل در ویژگی‌های ظاهری این محصول، اهمیتی به سلیقه فانتزی کراس‌اورسوارن داده نشده و تمامی قطعات بر مبنای قدرت، خشونت و کارآیی شکل گرفته‌اند. مثلاً چرخ‌های خودرو شاید جذابیت‌های ظاهری نمونه‌های کار شده روی امثال فیدلیتی و دیگنیتی یا حتی پیکاپ KMC T8 را نداشته باشند، اما با مقاومت مناسب و قابلیت جذب ضربات بالا (به دلیل بلندی فاق تایرها) می‌توانند در مسیرهای دشوار خارج‌جاده‌ای کارآمد ظاهر شوند.

فرم خاص سپر جلویی نیز با هدف بهبود زاویه ورود به رمپ به این شکل درآمده و سپر عقب در جهت بارگیری ساده‌تر و همچنین زاویه فرار مناسب، کوتاه‌تر از حد معمول طراحی شده است.

خلاصه مطلب اینکه با دیدن آمیکو آسنا هیچ نشانی از ظرافت پیدا نخواهید کرد، اما در عوض تا دلتان بخواهد قطعات زمخت و پر ابهت پیش چشمانتان خودنمایی می‌کنند که حس قدرت عجیبی به شما منتقل خواهند نمود. به خصوص که ابعاد غول‌آسای بدنه و زوایای تند و تیزی که با الهام‌گیری از فورد سری F ترسیم شده‌، ابهت خودرو را دوچندان نموده‌اند‌.

بررسی کابین آمیکو آسنا

با توجه به شباهت نسبی آمیکو آسنا با خودروهای امریکایی، انتظار داشتیم که در داخل کابین هم با فضایی مشابه فورد سری F مواجه شویم، اما با گشودن در خودرو ناگهان از ایالت میشیگان به محله ژاپنی‌ها منتقل شدیم و خودمان را در کپی نه‌چندان با‌کیفیتی از نسل قدیم تویوتا هایلوکس یافتیم.

تم کلی طراحی برای این روزها مقداری قدیمی و از مدافتاده شده است، اما برای خودرویی با کاربری تجاری یا آفرود، همچنان کاربردی به نظر میرسد. در واقع کابین آمیکو آسنا به دلیل کپی‌برداری از هایلوکس به ارگونومی بسیار خوب و فضایی صمیمی دست یافته، که برای خودرویی در این سطح راضی‌کننده است. البته ممکن است در نگاه اول کلیدهای زمخت خودرو مقداری توی ذوقتان بزند، اما باید در نظر داشته باشید که ادوات ظریف برای یک خودرو کار، انتخاب چندان مناسبی به حساب نمی‌آیند.

در خصوص فضای داخلی هم باید گفت طول زیاد خودرو در ترکیب با فاصله میان محورهای جلو و عقب عالی، به اتاقی جادار منتهی شده است. پیکاپ‌ها معمولاً یا فضای بار را فدای جای پای سرنشینان عقب می‌کنند و یا برعکس با تنگ‌ کردن ردیف دوم صندلی‌ها، قابلیت حمل بار خود را بهبود می‌بخشند اما آمیکو آسنا به عنوان یک پیکاپ سایز بزرگ نیازی به این کارها نداشته و در تمامی قسمت‌ها دست و دل‌باز عمل نموده است.

خوب تا اینجای کار فقط از خوبی‌ها گفتیم، اما بهتر است مقداری هم به نکات منفی بپردازیم. اولین نکته کیفیت متریال مورد استفاده است. البته نه اینکه سایر پیکاپ‌های این رده قیمتی شرایط ایده‌آلی داشته باشند، اما با توجه به تشابه میان کابین آسنا با هایلکوس ناخودآگاه چشم انسان مقایسه‌ای میان این دو انجام می‌دهد که به شکست نماینده آمیکو منتهی خواهد شد. هرچند با توجه به اختلاف قیمت، همچین مقایسه‌ای صحیح نیست.

مشکل دیگر وضوح پایین نمایشگر میانی است که در روزهای آفتابی به دلیل بازتاب نور روی صفحه، ناخوانا می‌شود. نکته عجیب دیگر در کمبود فضاهای کاربردی برای قراردادن اشیاء (نظیر موبایل و نوشیدنی) است. مشکلی که با توجه به فضای بسیار زیاد کابین به راحتی قابل حل است و با اندکی خلاقیت و مهندسی برطرف خواهد شد. ارگونومی صندلی‌ها نیز می‌توانست بهتر از این‌ها باشد هرچند اگر خیلی سخت‌گیر نباشیم می‌توانیم با مقداری ارفاق از این بخش گذر کنیم. در نهایت آخرین ضعف کابین به کمبود آپشن‌های رفاهی و ایمنی بازمی‌گردد که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی آمیکو آسنا

پیکاپ آمیکو آسنا از امکانات خارج‌جاده‌ای نسبتاً خوبی نظیر: سیستم دو دیفرانسیل با دفلاک اتوماتیک، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی 2H, 4HL, 4LL در کنار شاسی مستقل و سیستم تعلیق کارآمد بهره برده، که برای استفاده‌ای آفرودی عالی است. اما متاسفانه در خصوص سایر آپشن‌های جانبی با لیست بسیار محدودی مواجه هستیم که برای یک خودرو امروزی آن هم با این قیمت بالا، ناامیدکننده است.

در لیست امکانات آمیکو آسنا گزینه‌های ساده و معمولی نظیر: ترمزهای مجهز به ABS و EBD، ایموبلایزر، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم الکتریکی (با تهویه اتومات اشتباه گرفته نشود)، سنسور نور، نمایشگر مرکزی مهجز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دنده‌عقب دیده می‌شوند و جای خالی موارد پرشمار مثل: تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، ایربگ‌های بیشتر، سیستم کنترل پایداری ESP، دوربین‌های نمایش 360 درجه، کروزکنترل، ترمزهای عقب دیسکی و بسیاری موارد دیگر کاملاً محسوس است.

بررسی مشخصات فنی آمیکو آسنا

با گشودن محفظه پیشرانه پیکاپ آمیکو آسنا با پیشرانه معروف 4G69 ساخت میتسوبیشی روبرو می‌شویم که قبلاً هم نسخه‌های مختلفش را در سایر محصولات چینی مشاهده کرده بودیم. این پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی قادر است 143 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که حداقل روی کاغد برای یک بدنه 1810 کیلوگرمی کافی به نظر نمی‌رسد. البته پیشرانه 4G69 از نظر دوام و استهلاک شرایط قابل قبولی دارد، اما بدلیل ساختار قدیمی، راندمان چندان شگفت‌انگیزی ارائه نمی‌کند. به خصوص وقتی در نظر بگیریم که این خودرو قرار است چیزی در حدود 1250 کیلوگرم بار اضافه را هم حمل نماید و گاه از شیب‌های تند مسیرهای خارج جاده‌ای عبور کند، ضعف مشخصات پیشرانه بیشتر به چشممان خواهد آمد.

البته در خودروهای این سگمنت شتاب و حداکثر سرعت اهمیت چندان بالایی ندارند و ساختار قدرتی پیشرانه آمیکو آسنا در کنار ضریب مناسب دیفرانسیل می‌تواند در مواقع دشوار به یاری خودرو بشتابد، اما در هر صورت نباید انتظار رفتار بی‌نقص و واکنش‌های عالی را از پیشرانه آمیکو داشته باشیم.

میزان مصرف سوخت هم برای رانندگی ترکیبی 10.7 لیتر اعلام شده است، که به نسبت مشخصات کلی خودرو عدد متوسطی محسوب می‌شود، هرچند در عمل اشتهای آسنا برای بلعیدن سوخت مقداری بیشتر است. راستی این را هم از قلم نیندازیم که آمیکو آسنا به صورت دوگانه‌سوز عرضه شده. این ویژگی جدا از صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری، باعث می‌شود که یک منبع سوخت ذخیره در سفرهای آفرودی داشته باشیم تا در صورت بروز حادثه یا گیر افتادن در مسیرهای دشوار، بتوانیم برای مدت طولانی‌تر خودرو (و در نتیجه سیستم برق و بخاری و..) را فعال نگاه داریم. ضمن اینکه در شرایط پر بودن مخزن CNG می‌شود در حدود 150 کیلومتر با آسنا در حالت گازسوز رانندگی کرد. البته بد نیست اشاره کنیم که محل قرارگیری مخزن گاز این خودرو در محلی غیر متعارف قرار دارد و برای سوخت‌گیری باید در کاپوت را باز نمائید!

وظیفه انتقال قدرت هم برعهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی قرار گرفته که قابلیت انتقال قدرت به تمامی چرخ‌ها را دارد. همچنین می‌توانید بسته به مسیر پیش رو، حالت‌های مختلف شامل: تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین را انتخاب نمایید. قفل دیفرانسیل آمیکو آسنا هم از نوع اتوماتیک است و بدون نیاز به کنترل دستی انتقال گشتاور را کنترل می‌نماید.

طبق گفته‌های شرکت آمیکو، هم مدل تک‌کابین آراز و هم مدل دوکابین آسنا، رکورد بیشترین وزن مجاز خودرو یا همان وزن ناخالص (GVW) را در اختیار دارند. درحالیکه‌ وزن ناخالص پیکاپ‌های چین و ژاپن کمتر از 2800 کیلوگرم است، این عدد برای آسنا به 3200 کیلوگرم می‌رسد؛ یعنی آسنا تا 400 کیلوگرم بیشتر از رقبایش توانایی بارگیری دارد. همچنین وزن ناخالص پیکاپ‌های تک‌کابین چینی، کره‌ای و حتی اروپایی کمتر از 3000 کیلوگرم است درحالی‌که این عدد برای مدل تک‌کابین آراز به 3450 کیلوگرم می‌رسد. 

در مقایسه با تویوتا هایلوکس نیز آسنا حدود 40 سانتی‌متر فاصله محوری بیشتری دارد که باعث کاهش شدت کوبش و همچنین افزایش فضای بار خودرو (به میزان 30 سانتی‌متر) نسبت به هایلوکس شده است. در ردیف عقب کابین نیز سرنشینان آسنا، 15 سانتی‌متر فضای بیشتری نسبت به سرنشینان هایلوکس در اختیار دارند. توان باربری آسنا معادل 3.2 تن و برای آراز نیز معادل 3.5 تن است که از همکلاسانشان، بسیار بالاترند. استفاده از برندهای معتبر جهان در قسمت فنی، از دیگر ویژگی‌های آسناست:

  • دیسک و صفحه سفارشی‌سازی شده توسط والئو (Valeo) فرانسه و آیسن (Aisin) ژاپن
  • گیربکس کمکی ساخت بورگوارنر (BorgWarner).
  • قفل دیفرانسیل عقب ساخت ایتون (Eaton) آمریکا.

تجربه رانندگی با آمیکو آسنا

همانطور که قبلاً اشاره کردیم آمیکو آسنا فضای داخلی شبیه به نسل قدیم هایلوکس دارد و به غیر از جای پای بیشتر برای سرنشینان عقب و کیفیت پایین‌تر متریال مورد استفاده، حس مشابهی به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. البته این احساس فقط تا زمانی پابرجاست که خودرو را به حرکت درنیاورده باشید چراکه در همان لحظه آغازین حرکت شتاب ضعیف خودرو حسابی توی ذوقتان خواهد زد. با توجه به اختلاف قیمت بسیار زیاد میان این دو، مقایسه ما منصفانه به نظر نمی‌رسد، اما مشکل اینجاست که آسنا حتی در برابر رقبای چینی نظیر KMC T8 هم با اخلاف زیادی کندتر ظاهر می‌شود. البته قبول دارم که کسی همچین خودرویی را برای شتاب‌گیری نخواهد خرید، اما باز هم میزان کندی خودرو با توجه به شتاب رسمی 15.5 ثانیه آزار دهنده است. با افزایش سرعت، اوضاع مقداری بهتر می‌شود و میتوان از شتاب ثانویه معمولی آمیکو آسنا ابراز رضایت نسبی کرد.

جعبه‌دنده هم از نظر ضرائب شرایط قابل قبولی دارد، اما سفتی کلاچ و فاصله زیاد موقعیت دنده‌ها از یکدیگر، رانندگی در مسیرهای طولانی را خسته‌کننده نموده است. به خصوص که صندلی‌های خودرو هم از لحاظ ارگونومی شرایط ایده‌آلی ندارند. البته در این بین نکات مثبتی مثل دید به اطراف عالی و حس تسلط مناسب (البته به نسبت ابعاد خودرو) در کنار تعلیق نسبتاً نرم خودرو می‌توانند امیدهایمان را برای یک سواری خوب زنده نگاه دارند. راستی منظور ما از نرم بودن این نیست که آمیکو آسنا می‌تواند کیفیت سواری مشابه یک سدان خانوادگی یا حتی یک کراس‌اور لوکس را به شما هدیه کند، اما به نسبت پیکاپ‌های بیابان‌گرد، ضربات کمتری در کابینش احساس می‌شود. علت بهبود کیفیت سواری آمیکو آسنا در قیاس با رقبا را باید در طول زیاد خودرو و فاصله محوری مناسب جستجو کرد چراکه بواسطه همین قضیه، صندلی‌های آسنا از فنر شمش‌های خشن عقب دور شده‌اند و در نتیجه کوبش‌های این قسمت به جای داخل کابین به قسمت بار خودرو منتقل می‌شوند.

عایق‌بندی کابین هم قابل قبول است و تمهیدات صورت گرفته جهت عدم نفوذ آب به داخل اتاق (برای عبور امن و آسان از رودخانه‌ها) باعث شده سر و صدای پیشرانه و محیط، حداقل در دورهای پایین، نفوذ چندان زیادی به داخل خودرو نداشته باشد. همچنین آمیکو آسنا به لطف طول بسیار زیاد بدنه از فضای پا و محفظه بار عالی بهره می‌برد که مشابهش را در هیچ‌کدام از پیکاپ‌های موجود در کشور مشاهده نخواهید کرد. اما همین ابعاد بزرگ، رانندگی در شهر و حتی آفرود را با دشواری همراه ساخته است. در واقع درست است که آمیکو آسنا به لطف موقعیت قرارگیری مناسب راننده و شیشه‌های بزرگ خود احساس تسلط قابل قبولی به راننده هدیه می‌کند، اما آنقدر عریض و طویل است که در شهر شلوغی مثل تهران همواره با مشکل جای پارک و مانور در معابر باریک مواجه می‌شود. ترکیب این قضیه با شعاع کم گردش فرمان اوضاع را وخیم‌تر هم کرده است. جا داشت برای خودرویی در این ابعاد از دوربین‌های پیرامونی 360 درجه استفاده شود، تا حداقل در برخی مواقع کار ساده‌تر شود.


پیکاپ‌های جدید بازار را بشناسید:

»» هوانگهای N1S؛ نسخه ارزان‌تر آمیکو آسنا
»» مشخصات پیکاپ فوتون تونلند نیوفیس
»» قیمت و مشخصات دانگ فنگ ریچ 6
»» مشخصات وانت زامیاد پادرا پلاس


قبل از آغاز تست رانندگی از بابت نبود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ابراز نگرانی کردم، اما نکته جالب این است که آمیکو آسنا به لطف وزن سنگین بدنه، فاصله زیاد محورها از یکدیگر و از همه مهمتر عملکرد هوشندانه دیفرانسیل خود به این راحتی‌ها از مسیر منحرف نمی‌شود و با چسبندگی مناسبی پیچ و خم مسیر را پشت سر می‌گذارد. ترمزهای خودرو هم عملکرد خوبی دارند و از پس مهار این غول سنگین وزن برمی‌آیند.

در تست‌های آفرود به واسطه انعطاف‌پذیری قابل قبول سیستم تعلیق، خودرو به این راحتی‌ها سه چرخ نمی‌شود و سعی می‌کند تماس حداکثری را در مسیر حفظ نماید. حتی در هنگام سه‌لنگ شدن و یا گیر کردن یکی از چرخ‌ها، سیستم اتوماتیک دیفرانسیل به سرعت وارد مدار می‌شود و با عملکرد بسیار خوب، خودرو را از مهلکه نجات خواهد داد. در واقع همین تعلیق کارآمد در کنار دفلاک اتوماتیک و ضرائب مناسب دیفرانسیل و گیربکس باعث شده که بتوانیم از آسنا به عنوان یک آفرودر واقعی یاد کنیم. به خصوص که امکان انتخاب انتقال قدرت در سه حالت «تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین» برای این محصول در نظر گرفته شده است تا در شرایط مختلف حتی از پس مسیرهای دشوارتر هم برآییم.

با تمامی این تعاریف نقطه ضعف‌هایی هم وجود دارند. مثلاً یکی از مشکلات مربوط به زاویه شکست نه چندان مطلوب خودرو می‌شود. با توجه به اینکه ممکن است برخی از شما با این اصطلاح آشنایی نداشته باشید بهتر است ابتدا توضیح مختصری در این باره بدهم. هر خودرو آفرود برای عبور از ناهمواری‌های موجود به سه زاویه مناسب نیاز دارد. اولی زاویه حمله یا ورود به رمپ است، یعنی خودرو بتواند بدون گیر کردن قسمت پایین دماغه، وارد یک شیب تند شود. پیکاپ آسنا به دلیل طراحی مناسب سپرجلو و نزدیکی چرخ‌ها به سپر، به خوبی از پس این موقعیت برمی‌آید. مورد بعدی زاویه فرار یا خروج است، یعنی موقعیتی که آفرودر بتواند بدون مشکل از یک شیب تند خارج شود. نماینده آمیکو در این پارامتر هم رفتار قابل قبولی از خود نشان می‌دهد. اما زاویه شکست از ترسیم یک خط فرضی از کف تایرها به وسط رکاب بدست می‌آید. طبیعتاً هر چه ارتفاع خودرو بیشتر و فاصله میان محورهای جلو و عقب کمتر باشد، این زاویه بهبود خواهد یافت. حال به آسنا نگاهی بیندازید. این خودرو از نظر ارتفاع شرایط خوبی دارد، اما فاصله بیش از حد میان محورهای جلو و عقب باعث کاهش زاویه شکست خودرو شده و در نتیجه احتمال گیر کردن وسط خودرو در برخی مسیرها دور از ذهن نیست.

مشکل بعدی مربوط به قدرت و گشتاور نه‌چندان مناسب پیشرانه است. البته در مسیرهای بیرون‌جاده‌ای پارامترهایی نظیر ضرائب گیربکس و دیفرانسیل حتی بیش از قدرت و گشتاور اهمیت دارند و پیشرانه آسنا هم به عبارتی به شکل قدرتی ستاپ شده و می‌تواند از پس بسیاری از دشواری‌ها برآید، اما با این حال همچنان در برخی شرایط خاص، کمبود قدرت پیشرانه محسوس است و حضور یک پیشرانه قوی‌تر می‌توانست برای وزن سنگین و کاربری‌های خاص آسنا مناسب‌تر باشد.

راند نهایی با آمیکو آسنا

با توجه به عدم حضور پیکاپ‌های درشت جثه مطرح در کشور و در نظر گرفتن قیمت و هزینه نگهداری بالای گزینه‌های دست دوم (نظیر تویوتا هایلوکس)، می‌توان از آمیکو آسنا به عنوان یک گزینه منطقی در شرایط غیرمنطقی کشور یاد کرد. به خصوص که برای این محصول کیت‌های آفرودی مناسبی هم عرضه شده که با اضافه کردن آن‌ها می‌شود به یک آفرودر کامل‌تر دست یافت. البته درست است که آمیکو آسنا از نظر کیفیت متریال کابین، وضوح نمایشگر، مصرف سوخت، قدرت پیشرانه، سطح امکانات جانبی و راحتی استفاده از ادوات، ضعف‌هایی از خود نشان می‌دهد اما به لطف مزیت‌هایی همچون فضای جادار داخلی، محفظه بار کارآمد، قابلیت‌های آفرود قابل قبول، دفلاک اتوماتیک و هزینه‌های نگهداری نسبتاً مناسب، قادر است نظرات بسیاری را به خود جلب نماید. همانطور که در طول مقاله متوجه شدید این خودرو با این ابعاد و شعاع گردن فرمان، برای استفاده‌های شهری دردسرساز است، اما به‌دلیل دید به اطراف مناسب و کیفیت سواری قابل قبول (به نسبت یک پیکاپ) می‌تواند برای شهرهای کم‌جمعیت یا مسافرت‌های جاده‌ای کاربردی باشد.

»» جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های آسنا ««

اکنون پیکاپ‌های دیگری نظیر KMC T8 نیز در بازارمان حضور دارند که می‌توانند رقیب سرسختی برای آسنا به حساب آیند. مثلاً نماینده JAC با استفاده از پیشرانه مجهز به توربوشارژر، قدرت و گشتاور بسیار بیشتری در اختیارمان قرار می‌دهد، ظاهر به‌روز‌تری دارد و با سطح بالاتری از امکانات جانبی به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین به دلیل ابعاد کوچک‌تر بدنه می‌تواند برای استفاده‌های شهری هم تا حدودی کارآمدتر باشد. با این حال آمیکو آسنا به عنوان بزرگ‌ترین پیکاپ موجود در بازار ویژگی‌هایی نظیر فضای کابین و بار بزرگ‌تر را به شما هدیه خواهد داد. همچنین نماینده آمیکو جدا از قیمت اولیه ارزان‌تر، بواسطه بهره‌مندی از پیشرانه تنفس طبیعی دوگانه‌سوز، هزینه نگهداری کمتری بر شما تحمیل خواهد نمود و با قابلیت‌های خاص خود می‌تواند در برخی از استفاده‌های کاری یا آفرودی کاربردی‌تر ظاهر شود.


*عکاس: عرفان اسلام‌پناه

دیدگاه کاربران