رقیبی تازه نفس برای چری و بی وای دی

هاوال H6؛ کراس‌اور جدید بهمنی‌ها

31 مرداد 1397 15:00

بعد از آنکه بهمن موتور، جای پای برند هاوال در بازار کشورمان را با آوردن H2 محکم کرد، حالا درصدد عرضه برادر بزرگ‌تر H2 در ایران است؛ خودرویی که سگمنت کراس‌اورهای متوسط را هدف گرفته است.

هاوال H6 در صورت مونتاژ در ایران، هم‌قیمت تیگو7 مدیران خودرو خواهد بود.سابقه هاوال H6 به چندین سال قبل از مستقل‌شدن برند هاوال (در 2013) برمی‌گردد. در آن سال‌ها، پگاسوس (Pegasus) تنها شاسی‌بلند فول‌سایز گریت‌وال بود، ولی در سال 2008 چرخه تولیدش از حرکت ایستاد. با حذف پگاسوس، این شرکت دیگر پرچمداری در سگمنت شاسی‌بلندها نداشت تا اینکه سال 2011 محصول جدیدی را با نام هاوال H6 رونمایی کرد.

H6 با اینکه جایگزین پگاسوس شده بود، ولی دو تفاوت اساسی با آن داشت؛ اول اینکه به لحاظ سگمنت، یک‌ پله پایین‌تر و ابعادش کوچک‌تر بود. دوم اینکه آن قابلیت‌های بی‌نظیر آفرودی که پگاسوس داشت، دیگر در H6 وجود ندارد. البته هاوال با معرفی شاسی‌بلند فول‌سایز H9 در سال 2014 هم جانشینی واقعی برای پگاسوس پیدا کرد و هم اینکه H6 را از آن انتقادهای حاشیه‌سازش نجات داد.

نسل دوم؛ همان نسل اول ولی مدرن‌تر

از همان سال 2013 که گریت‌وال، هاوال را به‌عنوان برندی جداگانه به بازار فرستاد، زبان طراحی هاوال نیز تغییر کرد. اولین ثمره این تغییر را همان سال و با آمدن H6 Sport دیدیم؛ خودرویی که پلتفرم یکسانی با H6 داشت ولی چون ظاهرش کاملاً فرق کرده بود، پسوند «اسپرت» روی نامش گذاشتند. یکسال بعد از آن نیز هاوال H2 دقیقاً با همین زبان طراحی متولد شد.

مدل 2012 با لوگوی گریت وال (چپ) - مدل 2013 (راست، بالا) - مدل 2013 اسپرت (راست،پایین)

اما سال 2017، هاوال نسل دوم H6 را معرفی کرد. H6 جدید، حرف‌های تازه‌ای برای گفتن ندارد چراکه از همان پلتفرم نسل اولش بهره می‌برد و چهره‌اش نیز کاملاً به تقلید از H6 Sport طراحی شده است. با دقت به ابعاد خودرو نیز می‌بینید با اینکه طولش حدود چهار سانتی‌متر بیشتر شده، اما از عرضش 3.5 سانتی‌متر و از ارتفاعش نیز سه سانتی‌متر کاسته شده است. البته نباید بهبود کیفی کابین و همچنین وجود تجهیزات بیشتر نسبت به نسل اول (مانند صندلی برقی راننده، سقف پانوراما، تهویه دوگانه، استارت دکمه‌ای و ...) را در H6 جدید نادیده گرفت.

سه‌بدن با یک روح!

هاوال اچ6 لوگو قرمز (نسل دوم)

نسل دوم H6 در برخی بازارهای آسیایی هنوز هم با همان نام H6 Sport فروخته می‌شود. از این‌رو برای تشخیص آن کافی است که به چراغ‌ها و جلوپنجره‌اش دقت کنید. مدل 2017 دارای چراغ‌های باریک‌تری است و جلوپنجره عمودی‌تر دارد. ضمن اینکه در مدل 2017 پنج خط افقی درون جلوپنجره وجود دارد درحالی‌که مدل 2013 بیشتر از چهار خط افقی نداشت.

H6 در نسل جدیدش، دو برادر دیگر هم دارد. نام اولین برادرش H6 Coupe است که از سال 2017 به خانواده هاوال ملحق شده و در پیشرانه و سایر مشخصات فنی‌اش، تفاوتی با H6 جدید ندارد. طراحی مجدد کابین، استفاده از چراغ‌های مثلثی‌شکل (مشابه تیگو)، تغییر جلوپنجره و سپرها، حذف مه‌شکن‌های دایره‌ای، تغییر نمای جانبی خودرو و استفاده از سراگزوز بیضی‌شکل از مهم‌ترین تفاوت‌های H6 Coupe با H6 جدید هستند.

به لحاظ ابعادی نیز H6 Coupe تقریباً هم‌اندازه H6 جدید است، اما به‌صورت دقیق‌تر، 5 سانتی‌متر طول بیشتری دارد و عرض و ارتفاعش نیز به‌ترتیب 3 سانتی‌متر و 1.5 سانتی‌متر کمتر است. ناگفته نماند که این خودرو در برخی کشورها (از جمله روسیه) با نام هاوال M6 فروخته می‌شود.

هاوال اچ6 کوپه مدل 2018

دومین برادر H6 جدید، خودرویی است که تا قبل از آمدن نسل دوم، با نام H6 Coupe فروخته می‌شد، ولی از سال 2017 به بعد، نامش را به H6 (بدون پیشوند و پسوند) تغییر دادند. این H6، اتفاقاً همان خودرویی است که بهمنی‌ها سال 96 در نمایشگاه خودرو تهران از آن رونمایی کردند و حالا نیز درصدد مونتاژ CKD آن از نیمه دوم سال 97 هستند.

هاوال در این H6 اکثر جزییات ظاهری خودرو را تغییر داده است. مثلاً جلوپنجره خودرو کوچک‌تر و چراغ‌های جلو باریک‌تر شده، سپرهای جلو و عقب و سراگزوها و رینگ‌ها تغییر کرده و نهایتاً صندوق نیز مجدداً طراحی شده.

آبی یا قرمز؟

از همان سالی که برند هاوال از گریت‌وال تفکیک شد، مدیران هاوال تصمیم گرفتند که محصولاتشان را با دو لوگوی قرمز و آبی به چینی‌ها بفروشند. خودروهایی که «لوگوی قرمز رنگ هاوال» در جلوپنجره‌شان دارند، مختص عموم مشتریان است، ولی خودروهایی که «لوگوی آبی رنگ هاوال» دارند برای مشتریان جوانی که 30 تا 40 ساله هستند، ساخته می‌شوند.

هاوال اچ6 لوگو قرمز (بالا) در مقابل هاوال اچ6 لوگو آبی (پایین)

اما در سال‌های اخیر، مدیران هاوال چندین‌بار هم نام محصولاتشان را تغییر دادند و هم فلسفه رنگ‌های قرمز و آبی را نادیده گرفتند. برای روشن‌تر شدن این ماجرا، کافی است نگاهی به آرشیو عکس‌های نمایشگاه شانگهای 2017 داشته باشید؛ همان نمایشگاهی که نسل دوم H6 در آنجا رونمایی شد. هاوال در این نمایشگاه، هر دو نسخه این خودرو را H6 نامید ولی برای مدل اسپرتش (با جلوپنجره سه‌خط) از لوگوی آبی و برای مدل معمولی‌اش (با جلوپنجره پنج‌خط) از لوگوی قرمز استفاده کرده بود. در تصویر زیر، تفاوت این دو مدل را به‌خوبی مشخص است.

حالا همین عکس‌ها را مقایسه کنید با خودرویی که سال گذشته در نمایشگاه تهران رونمایی شد یا حتی مقایسه کنید با خودرویی که اواخر بهار 97، تست‌های خیابانی‌اش را با پلاک گذرموقت در جاده‌های کشورمان می‌گذراند. نتیجه اینکه به تفاوت لوگوی قرمز و آبی، توجه چندانی نکنید!

چه مشخصاتی دارد؟

هاوال H6 در نسل قبلی‌اش، علاوه‌بر پیشرانه 2.0 لیتری، پیشرانه‌های 1.5 لیتری و حتی 2.4 لیتری هم داشت. برای نسل دوم H6 نیز هاوال، پیشرانه جدید 1.3 لیتری توربوشارژ را به این خانواده اضافه کرده، اما دیگر خبری از مدل 2.4 لیتری نیست. پیشرانه 2.0 لیتری آن هم در نسل جدید، بدون تغییر مانده است، ولی پیشرانه 1.5 لیتری‌اش ارتقایافته طوری‌که حدود 20 اسب‌بخار در قدرت و 75 نیوتن‌متر در گشتاور، بیشتر از نسل اولش تولید می‌کند.

از آنجایی‌که سال گذشته، H6 با پیشرانه 2.0 لیتری در نمایشگاه تهران رونمایی شده بود، حدس اولیه این است که با همین پیشرانه نیز در ایران تولید می‌شود. اگر چنین حدسی درست باشد، باید منتظر جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه اتومات نیز برای این خودرو باشیم.

پیشرانه کد پیشرانه قدرت گشتاور
1.5 لیتری توربو 4G15B 169 اسب‌بخار 285 نیوتن‌متر
2.0 لیتری توربو 4C20 195 اسب‌بخار 315 نیوتن‌متر

H6 حداقل 12 تیپ مختلف در بازار چین دارد از این‌رو هنوز نمی‌توان از مشخصات قطعی‌اش در بازار ایران حرفی زد. البته نباید از چندین ویژگی جالب این خودرو چشم‌پوشی کرد؛ ویژگی‌هایی مانند صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی، طراحی عجیب دریچه‌های تهویه، اهرم دنده Tشکل (معروف به خلبانی) و فرمان چهارشاخه اسپرت. سایر ویژگی‌های استاندارد H6 عبارتند از:

  • سانروف برقی
  • خروجی 12 ولت
  • استارت دکمه‌ای
  • تهویه اتومات دوگانه
  • فرمان برقی با گرمکن
  • کمکی حرکت در سربالایی (HAC)
  • کمکی حرکت در سرازیری (HDC)
  • کنترل کشش / کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی / اتوهلد
  • سه حالت رانندگی (نرمال، اکو، اسپرت)
  • صندلی 8 حالته برقی راننده
  • صندلی 4 حالته برقی سرنشین جلو
  • پیشت‌سری فعال / کمربندهای پیش‌کشنده
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • حسگر باران / حسگر نور (اتولایت) / حسگر عقب / حسگر باد تایر

با چه قیمتی؟

هاوال H6 در سگمنت کراس‌اورهای متوسط است و انبوهی از رقبای چینی بر سر راهش قرار دارند مانند: چانگان CS75، زوتی T600 سایپا، هن‌تنگ X7 عظیم خودرو، دامای X7 یاران خودرو اروند، جک S7 کرمان موتور، بی‌وای‌دی S7 کارمانیا، جیلی امگرند X7 و حتی ام‌جی RX5.

در بازار چین مدل 2018 هاوال H6 بسته به نوع پیشرانه، نوع جعبه‌دنده و نوع سیستم محرکه‌اش، حداقل 88 هزار یوآن (معادل تقریبی 13 هزار دلار) و حداکثر 147 هزار یوآن (معادل تقریبی 22 هزار دلار) قیمت دارد. بنابراین بعیدست که بهمن موتور با قیمتی کمتر از قیمت تیگو7 آن را عرضه کند.

دیدگاه کاربران