رانا پلاس ایران خودرو

رانا پلاس ایران خودرو، که نخستین بار در زمستان 98 معرفی شد، قرار است از پاییز سال 99 وارد بازار کشورمان شود. البته با آمدن رانا پلاس، فعلا قرار نیست از رانا LX خداحافظی کنیم چراکه ایران خودرو می‌خواهد هردوی آنها را در سبد محصولاتش داشته باشد.

معرفی رانا پلاس جدید

براساس ماده 4 قانون هوای پاک، عرضه و فروش خودروهای یورو4 برای سال 1399 غیرقانونی شده و به همین دلیل نیز خودروسازان باید برای گرفتن مجوز استاندارد یورو5 اقدام کنند.

هرچند که وزارت صمت، اجرایی شدن این قانون را تا اواخر سال 99 به تعویق انداخت اما از میان خودروسازان کشورمان، ایران خودرو زودتر از بقیه دست به کار شد و توانست برخی محصولاتش را به استاندارد یورو5 برساند. به همین مناسبت، در نخستین هفته دیماه 98، ایران خودرو طی مراسمی، آغاز تولید برخی از مدل های یورو5 خود را جشن گرفت. در حاشیه این مراسم بود که فیس لیفت جدید رانا را برای اولین بار دیدیم؛ خودرویی که قرار است با نام «رانا پلاس» به بازار بیاید.

رانا پلاس را باید نسخه ارتقایافته رانا بدانیم که هم یورو5 شده، هم به امکانات بیشتری مجهز شده و هم چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است. به‌عنوان مثال گرافیک چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و به دی‌لایت نئونی مجهز شده‌اند. همچنین قاب آینه‌ها تغییر کرده و حالا راهنمای LED دارد. همرنگ‌شدن دستگیره‌ها و زه‌جانبی با رنگ بدنه، طرح جدید جلوپنجره و تغییر قالپاق‌ها از دیگر ویژگی‌های ظاهری رانای جدید خواهند بود.

درون کابین رانای جدید نیز مهم‌ترین موضوع، استفاده از همان فرمانی است که قبلاً در 207 جدید استفاده شده بود. این فرمان جدید، که دکمه‌های کنترلی (برای سیستم صوتی و کروز کنترل) روی آن وجود دارد، در قسمت پایینی دارای روکش نقره‌ای رنگی است تا حس اسپرت بیشتری به راننده القا شود.

تغییرات رانا پلاس نسبت به رانا

اگر همه تغییرات کوچک و بزرگی که برای رانا پلاس رخ داده را حساب کنیم، به این نتیجه میرسیم که این محصول جدید، حداقل در 26 مورد، نسبت به رانا LX تغییر کرده است که عبارتند از:

  • مجموعه داشبورد (بهبود کربن)
  • کنسول میانی بین دو صندلی
  • مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آینه برقی
  • طرح جدید پنل داشبورد
  • رودری های جدید
  • چراغ های جلو و عقب
  • دسته دنده جدید
  • صفحه کیلومتر جدید (مشابه 206 اتومات)
  • رادیو پخش با بلوتوث (بدون سی دی پلیر)
  • سیستم صوتی با توئیتر
  • قالپاق جدید
  • جلوپنجره جدید
  • کروز کنترل (*)
  • صندلی های جدید (مشابه 207) با ایزوفیکس
  • دستگیره و زه جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)
  • غربیلک فرمان با آرم کرومی
  • کلیدهای کنترلی روی فرمان
  • بهبود ایربگ های جلو
  • عایق کاپوت
  • موکت جدید صندوق
  • آینه های جانبی راهنمادار
  • آنتن اکتیو
  • دسته راهنما و برف پاک کن جدید (مشابه 206)
  • فرمان برقی (*)
  • چراغ مه شکن جدید
  • چراغ دی لایت (*)
  • دسته سیم
  • مقاومت فن رادیاتور
  • گیربکس اتومات (*)

تجهیزاتی که با علامت (*) مشخص شده، در آینده اضافه میشوند.

رانا پلاس با گیربکس 6 دنده جدید

رانا پلاس در کنار بهبود استاندارد یورو5، تغییرات ظاهری و همچنین آپشن های جدیدش، یک نکته بسیار مهم دیگر هم دارد؛ ایران خودرو می خواهد نسل جدید گیربکس 6 سرعته دستی خودش را برای اولین بار روی رانا پلاس نصب کند. 

این گیربکس 6 دنده جدید که به سفارش ایران خودرو اما در شرکت نیرو محرکه ساخته شده، هم اکنون مراحل تست خود را پشت سر می گذارد و اگر همه چیز خوب پیش برود، علاوه بر رانا پلاس، این گیربکس در آینده ای نزدیک روی دنا پلاس توربو، سورن پلاس و حتی پروژه K132 ایران خودرو هم نصب میشود.

طبق گفته های ایران خودرو، گیربکس 6 دنده جدید رانا نسبت به گیربکس 5 سرعته سابق آن، در سرعت های بالای حدود 0.6 لیتر کمتر، بنزین میسوزاند. نکته جالب دیگر اینکه قیمت تمام شده گیربکس 6 دنده با 95% داخلی سازی، معادل 65% قیمت گیربکس مشابه خارجی است.

رانا پلاس با گیربکس اتومات

رانا پلاس در ابتدا با نسخه دنده ای به بازار کشورمان خواهد آمد. اما در فاز دوم تولید، ایران خودرو فروش نسخه اتوماتش را هم آغاز میکند.

اینکه نسخه نهایی رانا پلاس به چه گیربکسی مجهز است، هنوز مشخص نیست. برخی‌ها می گویند که ایران خودرو شاید از همان گیربکس معروف AL4 استفاده کند که هم قابلیت تیپ ترونیک دارد و هم به دو حالت «اسپرت» و «برفی» مجهز است. اما آقای منصور منصوری، مدیر پروژه پلتفرم ایران خودرو، در خردادماه 99 گفت که تا پایان سال 99، گیربکس نیمه اتومات AMT روی رانا پلاس نصب خواهد شد؛ گیربکسی که به لطفا داخلی سازی شدن آن، حالا حدود 25% با نمونه خارجی‌اش اختلاف قیمت دارد. 

هنوز خبری از تجهیزات رانا پلاس اتومات منتشر نشده اما می دانیم که «فرمان برقی» و «کروز کنترل» را حتما خواهد داشت. همچنین برای توجیه اختلاف قیمتی رانا پلاس اتومات نسبت به رانا پلاس دنده ای، بعید نیست که ایران خودرو سیستم مولتی مدیا (مانیتور لمسی+دوربین عقب+نویگیشن) را نیز در اختیار خریداران رانا پلاس اتومات، قرار دهد.

مشخصات فنی رانا پلاس

ایران خودرو برای رانا پلاس از همان موتور TU5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو4 بود ولی در رانا پلاس از نوع یورو5 است.

»» مشخصات فنی رانا پلاس ایران خودرو (PDF) ««

سایر مشخصات عملکردی خودرو (مثل شتاب، حداکثر سرعت، مصرف ترکیبی) نیز تغییری نکرده. البته وزن رانا پلاس بدلیل نصب تجهیزات اضافی، حدود 25 کیلوگرم سنگین‌تر از رانا ال ایکس شده. 


قیمت رانا

برای اطلاع از آخرین قیمت رانا و همچنین اطلاع از جدیدترین قیمت محصولات ایران خودرو، لینک‌های زیر را ببینید:

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت روز محصولات ایران خودرو

فروش رانا

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش و پیش فروش ایران خودرو و همچنین جهت دیدن به‌روزترین آگهی‌های رانا، لینک‌های زیر را ببینید:

»» شرایط فروش ایران خودرو

»» خرید و فروش رانا


مشخصات رانا برقی ایران خودرو

رانا برقی، نخستین محصول تمام برقی ایران خودروست که البته هنوز در فاز تحقیقاتی بوده و تا عرضه انبوه آن، حداقل چندسال، زمان لازم است. طبق برنامه ریزی‌های ایران خودرو، این شرکت باید از سال 2021 وارد بازار خودروهای هیبرید و الکتریکی شود. ساخت رانا برقی و همچنین دنا پلاس پلاگین هیبرید نیز در همین راستاست.

شروع کار از سال 93

همه چیز از اسفند 93 شروع شد؛ همان زمانی که ایران خودرو برای نخستین‌بار از رانا برقی رونمایی کرد.

در این مراسم رونمایی که با حضور رئیس جمهور روحانی برگزار شده بود، هیچگونه مشخصات فنی برای رانا برقی، رسانه‌ای نشد و فقط اعلام شد که پروژه تولید این خودرو با سرمایه‌گذاری 9 میلیارد تومانی و توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) صورت گرفته و کارفرمایی پروژه نیز برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین سازمان گسترش صنایع (ایدرو) بوده است. 

زمان گذشت تا این‌که در سال 97، ایران‌خودرو دوباره رانا برقی را برای تست‌های جاده‌ای به خیابان‌های تهران آورد. سرانجام در آخرین روزهای بهمن ماه 98، ایران خودرو برای سومین بار از رانا برقی رونمایی کرد. در این رونمایی که در حاشیه یازدهمین همایش بین‌المللی «موتورهای درون‌سوز و نفت» برگزار شد، بالاخره نخستین مشخصات فنی رانا نیز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

هیبرید است یا برقی؟

استفاده از کلمه «هیبرید» برای این رانا، کار درستی نیست! هرچند پیشرانه بنزینی در دل رانا قرار دارد اما این پیشرانه، دیگر به دیفرانسیل و گیربکس متصل نیست و تنها به عنوان ژنراتوری برای شارژکردن باتری‌ها عمل می‌کند. به همین دلیل نیز نمی‌توان این رانا را خودرویی هیبریدی دانست چراکه تمامی خودروهای هیبریدی، قابلیت حرکت کردن با کمک پیشرانه درونسوزشان را دارند اما این رانا، چنین توانایی را ندارد.

چه پیمایشی دارد؟

ایران خودرو برای رانا برقی خود، از باتری‌های 30 کیلووات ساعتی بهره گرفته که در حالت شارژ کامل، می‌تواند رانای برقی را تا حدود 220 کیلومتر به حرکت وادارد.

باتری‌های رانا برقی در قسمت انتهایی کف خودرو جاسازی شده و خوشبختانه، حجمی از صندوق عقب را نگرفته است. باتوجه به اضافه شدن باتری‌ها، رانا برقی حدود 100 کیلوگرم سنگین‌تر از رانای TU5 شده.

چه قدرتی دارد؟

همانطور که گفتیم، در رانای برقی، یک پیشرانه بنزینی وجود دارد که باتری‌ها را شارژ می‌کند. اما این پیشرانه، همان پیشرانه 1.6 لیتری TU5 نیست! چراکه فقط 1.0 لیتر حجم دارد و از نوع DOHC است.

موتور الکتریکی رانا برقی توانی برابر 90 کیلووات دارد یعنی حداکثر قدرتش به حدود 120 اسب‌بخار می‌رسد. همچنین گشتاور تولیدی آن نیز معادل 220 نیوتن‌متر است که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

*عکس از اتوموبیلفا / اسب بخار

نویسنده :