جلب اعتماد عابران با نگاه به آن‌ها

خودران جگوار لندرور با چشمانی بزرگ

8 شهریور 1397 12:47

شرکت جگوار لندرور به تازگی یک وسیله خودران را معرفی کرده که برخلاف اکثر رقبا، چشم‌هایی فعال داشته و به عابران امکان می‌دهد بیش از پیش به خودران اعتماد کنند.

این وسیله خودران قادر است با عابران پیاده ارتباط چشمی برقرار کند تا اعتمادشان را جلب کند.براساس پژوهش‌هایی که به تازگی انجام شده، تقریبا 63 درصد از عابران درباره چگونگی گذر از عرض خیابان و خطرات احتمالی نگران هستند، مخصوصاً زمانی که نوبت به خودران‌ها برسد این ترس و نگرانی بیشتر خواهد شد. به همین منظور شرکت جگوار لندرور پیشگام شده تا به کمک عرضه رباتی که چشمانی بزرگ و شبیه به شخصیت‌های کارتونی دارد، امکان برقراری ارتباط چشمی میان عابر پیاده و راننده خودرو به نوعی دیگر فراهم شود. هدف از طراحی خودرو با چنین ویژگی این بوده که با نزدیک شدن خودرو به عابر پیاده، چشمان بزرگ آن به سوی عابر پیاده جلب شود. با این عمل عابر متوجه می‌شود که خودران او را تشخیص داده و قصد دارد توقف کند تا او گذر کند.

نمونه‌هایی از این خودران که به عنوان بخشی از پروژه خودران‌ها در بریتانیا که با حمایت دولت این کشور پیش می‌رود طراحی و ساخته شده است و بیش از 500 آزمایش را پشت سر گذاشته تا برای دانشمندان بیشتر مشخص شود، که خودران در آینده تا چه حد می‌تواند واکنش‌ها و رفتار انسان‌ها را تقلید کنند.

یکی از مهمترین آزمایش‌های این خودرو در محیطی آزمایشگاهی و در شهر کاونتری انجام شده که در جریان آن، مهندسان شرکت در کنار متخصصان روانشناس سطح اعتماد افراد را قبل و بعد از برقراری ارتباط چشمی اندازه‌گیری می‌کنند تا دریابند میزان اعتماد آن‌ها به واکنش چشمی خودران تا چه حد آن‌ها را از احتمال توقف خودرو مطمئن می‌سازد.

دیدگاه کاربران