برنامه جدید انگلیسی‌ها برای حفط میراث افسانه‌ای مک لارن

جان دوباره در بدن مک لارن F1 مدل GTR

13 شهریور 1397 19:00

مک لارن F1 را می‌توان از به یادماندنی‌ترین خودروهای اسپرت در تاریخ صنعت‌خودرو دانست که غیر از ویژگی‌های خاص ظاهری و فنی، توانست در مسابقات لمانز نیز موفقیت‌های زیادی کسب نماید. اکنون بخش خودروهای ویژه شرکت مک لارن (MSO) تصمیم گرفته برنامه‌ای تازه برای اعطای گواهینامه صحت و اعتبار به خودروهای مدل F1 راه‌اندازی نماید تا بدین وسیله، از ویژگی های خاص این خودرو و پیشینه درخشان آن حفاظت شود.

با این گواهی مک‌لارن می‌توان از اصالت خودرو، انجام سرویس‌های دوره‌ای و وضعیت کلی خودروها مطمئن شد.اولین خودرویی که در قالب این برنامه، موفق به دریافت گواهی شده، نمونه‌ای از مدل 25R GTR مدل 1997 است که به‌‌دلیل داشتن باله عقب بزرگ، به‌نام Longtail معروف شده است. در حقیقت این خودرو آخرین نمونه از سری خودروهای F1 GTR بود که در جریان مسابقات حاضر شد. این خودرو که به صورت کامل توسط بخش خودروهای ویژه مک لارن، بازسازی شده، در بریتانیا و در جریان گردهمای Concours d'Elegance -که در کاخ همپتون کورت برگزار می‌شود- رونمایی شده است.

مک لارن اعلام کرده که اعطای گواهی به خودروهای F1، شامل تمام نمونه‌های خیابانی یا مسابقه‌ای این خودروی افسانه‌ای خواهد شد تا مالکان فعلی و آینده این خودروها از صحت عملکرد خودروی‌شان مطمئن باشند. خودروهایی که موفق به دریافت این گواهی از سوی مک لارن شوند، در واقع تاییدیه این شرکت درباره اصالت خودرو، انجام مرتب سرویس‌های دوره‌ای، هرگونه سابقه کسب افتخار در مسابقات و وضعیت کلی خودرو را به‌دست خواهند آورد.

هرگونه تغییرات فنی اعمال شده توسط مک لارن و یا دستکاری‌های غیرقابل تایید توسط این شرکت نیز در این گواهی، ثبت خواهد شد. همچنین مالکان می‌توانند کتابچه‌ای تصویری دریافت کنند که تاریخچه خودروی‌شان در آن ثبت شده باشد.

شرکت مک لارن بین سال‌های 1993 تا 1998، در مجموع 106 دستگاه از مدل F1 تولید کرد که 64 دستگاه، مدل خیابانی و 28 دستگاه نیز از مدل‌های مسابقه‌ای GTR بودند.

اولین خودروی F1 که این گواهی را دریافت کرده، یکی از سه دستگاه Longtail ساخته شده در سال 1997 است؛ همان سالی که در مسابقات لمانز رانده شد. پس از آن نیز این خودرو به ژاپن منتقل شد و در آنجا به مدت 8 سال در مسابقات متعددی شرکت کرد که آخرین آن‌ها، مسابقه سرعت فوجی (Fuji) سال 2005 بود.

در بازسازی این خودرو از قطعات اصلی مک لارن استفاده شده که مستقیماً از محل کارخانه این شرکت تامین شده‌اند. تنها قطعه‌ای که در این خودرو به صورت غیرفابریک بوده نیز چراغ سقفی آبی‌رنگی است که از بال یک هواپیما برداشته شده!

مدیرعامل مک لارن، آقای مایک فلوویت (Mike Flewitt) اعتقاد دارد که مک لارن با بازسازی خودروهای افسانه‌ای همچون F1، از میراث گران‌بهای خود پاسداری می کند. وی ادامه می‌دهد که بازسازی نمونه‌ای مانند 25R، فرصت خوبی بوده تا چنین خودرو باارزشی، به شرایط اولیه‌اش بازگردد.

آقای فلوویت همچنین معتقد است که حفظ سلامت خودروهای تاریخی ازجمله F1، نقش بزرگی در جلب اطمینان خاطر مالکان این خودرو داشته و در نهایت باعث حفظ این خودرو برای نسل‌های آینده خواهد شد.

دیدگاه کاربران