در مسیر کاهش تولید

حال‌وروز خراب تولید خودروهای سنگین

30 شهریور 1397 21:00

در حالی که وزارت صمت، تیراژ تولید خودروهای سواری را در مرداد ماه امسال با کاهشی نزدیک به 40 درصد عنوان کرده بود، باز هم خبر بد دیگری برای خانواده بزرگ خودروهای سنگین به گوش رسید؛ براساس جدیدترین آمار وزارت صمت، تولید کامیون و اتوبوس هم با افت تولید روبه‌رو شدند.

در مرداد امسال نسبت به سال گذشته، علاوه‌بر کاهش 63 درصدی تولید اتوبوس، تولید انواع کامیون به طور میانگین 33.3 درصد کاهش یافت. از آنجایی که شاخص اصلی سنجش تولید وسایل نقلیه عمومی، سواری و تجاری، قیاس آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است، آمار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرهای خوبی را برای خودروهای سنگین بازار ندارد. انتشار اطلاعات تولید مردادماه خودروسازان تجاری کشور به‌روشنی بیان‌گر حال و روز نه‌چندان مطلوب این صنعت است. چراکه با محدود شدن فعالیت‌های تجاری، عملاً حمل و نقل زمینی و ترانزیت نیز رو به افول گراییده و تولید کامیون از 1299 دستگاه در سال گذشته به 866 دستگاه رسیده است.

شاید در این میان شرایط برای ایران‌خودرو دیزل، سایپادیزل و زامیاد روندی صعودی را نشان بدهد ولی کاریزان خودرو، سروش خودرو و به‌ویژه گروه بهمن سقوطی چشم‌گیر را تجربه کردند. تیراژه دیزل، آذهایتکس و ماموت نیز بزرگانی بودند که نتوانستند در طی این مدت روند مثبت خودروسازی خود را حفظ کنند. این وضعیت برای سازندگان اتوبوس نیز تکرار شد.

عدم سرمایه‌گذاری مناسب و خروج برخی از شرکای خارجی این صنعت، وضعیت اتوبوس‌سازان را درست در زمانی که حمل و نقل بین شهری نیازمند نوسازی است، با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. آمار کلی وزارت صمت حکایت از سقوط 63 درصدی تولید انواع اتوبوس دارد. عقاب افشان که در زمینه تولید اتوبوس‌های برند اسکانیا فعالیت داشت در حالی‌که در مرداد سال گذشته 113 دستگاه خودرو تولید کرده بود، در مدت مشابه امسال فقط 58 دستگاه اتوبوس تولید کرد. پیشرو دیزل آسیا در میانه تابستان امسال تنها یک دستگاه اتوبوس تولید کرد. اسف‌بار آن‌که تولید اتوبوس در شرکت ایران‌خودرو دیزل و یاوران خودرو نیز به‌کلی متوقف شد.

دیدگاه کاربران