نسل هفتم ب‌ام‌و سری 3 معرفی شد

نسل هفتم ب‌ام‌و سری 3 با کد G20 معرفی شد. این خودرو راه سختی در پیش دارد تا محبوبیت و فروش نسل قبلی را تکرار کند.

افزایش ابعاد، کاهش وزن، بهبود شرایط آیرودینامیکی، ارتقای عملکرد فنی و سیستم‌های کمکی متعدد موفقیت این نسل را تضمین می‌کنند.افرادی که چشم بسته و بدون اطلاع از امکانات سری 3 جدید خواهان آن هستند، باید بدانند که عرضه آن از ماه مارس 2019 آغاز خواهد شد. برای بازار انگلستان فعلاً مدل پایه، 320d دیزلی خواهد بود با برچسب 33,610 پوندی و در آمریکا مدل پایه، 330i بنزینی مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با 225 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 400 نیوتن‌متر که 40,200 دلار قیمت‌گذاری شده است.

حالا به سراغ افرادی می‌رویم که دوست دارند سری 3 جدید را در کفه ترازو قرار بدهند. طول آن با 35 واحد افزایش نسبت به نسل قبل به 4709 میلی‌متر رسیده است. همچنین در عرض و ارتفاع هم به ترتیب 16 و 1 میلی‌متر افزایش ابعاد داشته است. علاوه‌براین با فاصله محوری 2851 میلی‌متر که 41 میلی‌متر رشد داشته است، از این نظر در کلاس خود بی‌رقیب است.

در طراحی ظاهری کمی محتاط عمل شده اما همین سطح از تغییرات ظاهر آن را گیراتر از قبل کرده است. جلو پنجره کلیوی همیشگی، فرمی تیزتر و ابعادی بزرگ‌تر دارد و مثل گذشته با چراغ‌های جلو ادغام شده است؛ چراغ‌هایی که در این نسل طرحی جدید دارند. خطوط تیز در کناره‌ها نیز جلب توجه می‌کند و باعث شده تا حتی در سکون هم ویژگی‌های سواری اسپرت به بیننده القا شود. علاوه‌براین طراحی سپر و چراغ‌ها همچون نمای جلو در عقب هم تغییر کرده است. تمام این تغییرات وزن سری 3 جدید را 55 کیلوگرم نسبت به نسل قبل کمتر کرده و ضریب درگ آن را کاهش داده است.

در کابین هم تغییرات به چشم می‌خورند که مهمترین آن تغییر موقعیت نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی در کنسول مرکزی است. نمایشگرهای پشت فرمان در دو ابعاد 5.7 و 12.3 اینچی قابل انتخاب است و نمایشگر کنسول مرکزی هم بسته به نوع تریم 8.8 یا 10.25 اینچ وسعت خواهد داشت. سری 3 جدید از لحاظ امکانات کابین هم چیزی کم ندارد و حتی تریم پایه (SE) برای بازار اروپا از امکاناتی نظیر چراغ‌های LED با لنزهای چرخشی، نورپردازی کابین با 11 رنگ مختلف، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی برقی خم‌شونده، نمایشگر مرکزی 8.8 اینچی، روکش چرمی فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک 3 منطقه‌ای و کابینی آکوستیک برخوردار است.

علاوه‌بر مدل 330i که در بالا به آن اشاره شده به زودی مدل‌ M340i در دو نسخه دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک در بازار آمریکا عرضه خواهد شد. پیشرانه 6 سیلندر خطی این مدل به توربوشارژر مجهز است و 382 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید خواهد کرد. شتاب این مدل در حدود 4.2 ثانیه تخمین زده می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها برای سال 2020 هم مدل پلاگین هیبرید 330e وارد بازار آمریکا خواهد شد.

برای انتقال قدرت جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک تنها گزینه در کنار تمام پیشرانه‌ها است که باتوجه به مدل قدرت پیشرانه به چرخ‌های عقب منتقل و یا هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

برخلاف مدل‌های قدرتمند بازار آمریکا، ب‌ام‌و پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی ضعیف٬تر هم در بازار اروپا عرضه خواهد کرد که عبارتند از:

  • مدل بنزینی 320i با پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر و قدرت 181 اسب‌بخار
  • مدل‌های دیزلی 318d و 320d با پیشرانه 4 سیلندر توربو به قدرت 148 و 188 اسب‌بخار
  • مدل دیزلی 330d با پیشرانه 6 سیلندر خطی و قدرت 262 اسب‌بخار

در کنار پیشرانه‌های متعدد مجموعه‌ای گسترده از سیستم‌های کمکی هم ارائه می‌شود. به عنوان برای انتقال قدرت با کمک داده‌های دریافتی از سیستم ناوبری بهترین زمان برای تعویض دنده نمایش داده می‌شود. هم‌چنین سیستم کمکی در ترافیک، توقف و افزایش سرعت تا سقف 60 کیلومتربرساعت را کنترل می‌کند.

مترجم :