آماده رقابت با آمیکو آسنا

اولین پیکاپ کرمان موتور: جک T6

23 مهر 1397 21:00

ساخت پیکاپ در بازار کشورمان، کار هر کسی نیست! تجربه نشان داده اکثر خودروسازان داخلی که تاکنون دست روی ساخت پیکاپ‌های غیرتجاری گذاشته‌اند، یا شکست خورده‌اند یا تولید مقطعی داشته‌اند. 

T6؛ ششمین نسل پیکاپ‌های جک است و باید با آمیکو آسنا و فوتون تونلند در ایران رقابت کند.مثال‌های زیادی از پیکاپ‌های ناموفق داریم؛ از وینگل‌های دیار خودرو بگیرید تا تونلندهای ایران‌خودرو دیزل، از دی‌مکس‌های بهمن موتور تا ریچ‌های پارس خودرو. اما از سوی دیگر، برخی پیکاپ‌ها هم هستند که با موفقیتی قابل توجه مواجه شده‌اند؛ مدل‌هایی مانند باردو، آریسان، نیسان‌های زامیاد و همچنین وانت‌های مزدا. با مقایسه این دو گروه از پیکاپ‌ها به یک نتیجه جالب می‌رسیم: در بازار ایران، فقط پیکاپ‌های تجاری، مشتری دارند. 

آخرین خودروسازی که دست به مونتاژ پیکاپ‌های غیرتجاری زد، آمیکو بود که در همین سال 97 تحویل آسنای دوکابین را آغاز کرد و حتماً هم در جریان هستید که با نوسانات ارزی، چه بلایی بر سر قیمت این پیکاپ خوش‌ساخت آمد. حالا هم خبر می‌رسد کرمان‌موتور برای عرضه جدیدترین پیکاپ بازار کشورمان آماده می‌شود؛ نام این پیکاپ جدید، جک T6 است که هم‌اکنون تست‌های جاده‌ای خود را در ایران می‌گذراند.

ششمین نسل پیکاپ‌های جک

برای شناختن T6 باید به شش سال پیش برگردیم؛ جک در سال 2012 پروتوتایپی به‌نام 4R3 ساخت که به‌لحاظ ظاهری، دقیقاً کپی چینی فورد F-150 بود. با شکایت فورد، خوشبختانه این پیکاپ هیچگاه به خط تولید نرسید. یک سال بعد، یعنی در سال 2013، جک چهره 4R3 را کاملاً دگرگون کرد و پیکاپ جدیدی به‌نام Ruichi II ساخت.

بعد از گذشت دو سال، جک با این پیکاپ هم خداحافظی کرد و از اواخر سال 2015 مدل جایگزین آن را با نام T6 به بازار فرستاد؛ T6 ششمین نسل پیکاپ‌هایی است که جک در تاریخ خودروسازی‌اش ساخته و شاید به همین دلیل از عدد 6 در نام‌گذاری‌ آن استفاده کرده است.

جک برای T6، در کنار سه پیشرانه دیزلی‌اش (شامل مدل‌های 2.0 لیتری، 2.7 لیتری و 2.8 لیتری) تنها یک پیشرانه بنزینی تدارک دیده است. پس بیایید فرض کنیم با همین پیشرانه نیز در بازار کشورمان عرضه می‌شود. همچنین از آنجایی که نسخه دوکابین T6 در جاده‌های کشورمان روئیت شده، کرمان‌موتور قاعدتاً برنامه‌ای برای عرضه نسخه تک‌کابینش ندارد.

  T6 دوکابین T6 دوکابین
محور محرک تک دیفرانسیل دو دیفرانسیل
طول 5315mm
عرض 1830mm
ارتفاع 1815mm
فاصله محوری 3090mm
وزن خالص 1815kg 1930kg
حداکثر وزن ناخالص 2715kg 2830kg
ظرفیت باربری 900kg
پیشرانه 2.0 لیتری
قدرت 102 اسب‌بخار
گشتاور 320 نیوتن‌متر

صرف‌نظر از نوع پیشرانه، تمامی تیپ‌های T6 با جعبه‌دنده 6 سرعته عرضه می‌شوند. به لحاظ تجهیزاتی نیز جک برای این پیکاپ، حداقل تجهیزات را درنظر گرفته است. سیستم چندرسانه‌ای با مانیتور، روکش چرم فرمان، ترمزهای ABS بوش به همراه EBD، سیستم دو دیفرانسیل الکترونیکی و دیسک‌های ترمز 319 میلی‌متری از دیگر ویژگی‌های T6 است.

چه قیمتی دارد؟

جک T6 در بازار چین، یکی از ارزان‌ترین پیکاپ‌هاست چراکه قیمتش از حدود 90 هزار یوآن (معادل تقریبی 13 هزار دلار) شروع شده و تا 130 هزار یوآن (معادل تقریبی 19 هزار دلار) بالا می‌رود. اما در صورت مونتاژ در کشورمان، قطعاً قیمتی فراتر از 200 میلیون تومان خواهد داشت. 

T6 در بازار چین با پیکاپ‌هایی همچون سایک مکسوس T60، دانگ‌فنگ P16، فاو T340 همکلاس است، ولی در بازار کشورمان تنها باید با فوتون تونلند ایران‌خودرو و آسنای دوکابین آمیکو، رقابتی مستقیم داشته باشد.

دیدگاه کاربران