رقیبی برای مرسدس‌بنز GLS

ب ام و X7؛ پرچمدار جدید شاسی‌بلندهای باواریا

25 مهر 1397 13:20

به نظر می‌رسد میل شدید مشتریان بازار خودرو به خرید خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند هنوز سرد نشده و ب‌ام‌و نیز یکی از شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر سعی کرده این شور و اشتیاق را بدون پاسخ نگذارد چراکه شش مدل مختلف برای عرضه در این کلاس عرضه می‌کند. با این حال انگار کمبودی در خط تولید این شرکت حس می‌شد و آن هم چیزی نبود جز رقیبی برای مرسدس GLS.

فاصله محورهای X7 نیز معادل با 3103 میلی‌متر است یعنی 129 میلی‌متر بیشتر از مدل X5 که می‌تواند نویدبخش فضای بیشتر برای سرنشینان این خودرو باشد.به نظر می‌رسد با معرفی مدل نهاییX7 برای سال 2019 این کمبود هم برطرف شده باشد. این خودرو که بزرگ‌تر و لوکس‌تر از نسل تازه X5 است، شباهت زیادی با مدل مفهومیX7 iPerformance دارد که سال گذشته معرفی شد. با توجه به بازخوردهای مثبتی که مدل مفهومی دریافت کرده، ب‌ام‌و امیدوار است که نمونه تولیدی نیز با استقبال گرم خریداران مواجه شود.

یکی از شاخص‌ترین عناصر طراحی بدنه این خودرو را جلوپنجره بسیار بزرگ آن در نمای جلو می‌توان دانست که بنابر اظهار سازنده، بزرگ‌ترین جلوپنجره‌ای بوده که تاکنون در یکی از ساخته‌های این شرکت استفاده شده است. اما گذشته از این جلوپنجره بسیار بزرگ، می‌توان به چراغ‌های تطبیق‌پذیر LED و ورودی‌های بزرگ هوا اشاره کرد. در نمای جانبی نیز خط مسطح سقف، رینگ‌های 21 اینچی و حاشیه کرومی شیشه‌های جانبی نظر بیننده را جلب می‌کنند. درهای عقب بزرگ، چراغ‌های باریک عقب و باله عقب با قابلیت حرکت را می‌توان از دیگر نکات قابل توجه در بدنه این خودرو به حساب آورد.

طول کلی بدنه X7 برابر با 5163 میلی‌متر، عرض آن برابر با 1999 میلی‌متر و ارتفاع نیز 1805 میلیمتر بوده که به ترتیب 228، 5 و 53 میلی‌متر بیشتر از ابعاد نسل جدید X5 است. علاوه‌براین فاصله محورهای X7 نیز معادل با 3103 میلی‌متر است یعنی 129 میلی‌متر بیشتر از مدل X5 که می‌تواند نویدبخش فضای بیشتر برای سرنشینان این خودرو باشد.

هرچند که ممکن است نمای ظاهری این خودرو موردپسند هرکسی نباشد، اما فضای لوکس کابین X7 با انبوهی از چرم، چوب و پوشش‌های فلزی به احتمال فراوان می‌تواند سلیقه بسیاری افراد را پاسخگو باشد. صفحه نمایش مقابل چشمان راننده تمام دیجیتال و 12.3 اینچی است درحالی‌که نمایشگر دیگری با همین ابعاد برای سیستم اطلاعات سرگرمی و روی داشبورد نصب شده است.

امکانات این خودرو بستگی به بازار هدف خواهد داشت اما در مدل مخصوص بازار آمریکا تجهیزاتی چون تهویه مطبوع چهار منطقه‌ای، سیستم صوتی به همراه 10 بلندگو، سقف شیشه‌ای پانورامای سه تکه، هات‌اسپات WiFi و شارژ بی‌سیم گوشی همراه به صورت استاندارد وجود خواهد داشت. تجهیزات سفارشی نیز شامل مواردی چون سیستم صوتی ساخت Bowers & Wilkins با 20 بلندگو، سیستم سرگرمی برای سرنشینان عقب به همراه نمایشگر 10.2 اینچی لمسی، صندلی‌های مجهز به گرم‌کن، نگهدارنده‌های لیوان با قابلیت گرم‌کن یا سردکن و صفحه نمایش هداپ خواهد بود.

صندلی‌های ردیف دوم ب‌ام‌و X7 به صورت استاندارد قابلیت جمع شدن و جداشدن دارند اما امکان سفارش نصب کنترل برقی برای تمام صندلی‌ها نیز وجود دارد. گذشته از این مورد، تمام صندلی‌ها می‌توانند تا 144 میلی‌متر حرکت کنند و پشت سری‌ها نیز با فشار یک دکمه به بالا یا پایین جابه‌جا خواهند شد.

برخلاف بسیاری از خودروهای هفت نفره، راحتی و آسایش سرنشینان ردیف سوم فراموش نشده چراکه در این بخش نیز نگهدارنده لیوان و زیردستی پیش‌بینی شده و بنابر ادعای ب‌ام‌و، راحتی این بخش در حدی است که سرنشینان بزرگسال نیز می‌توانند از سفری طولانی در این قسمت لذت ببرند. در پشت ردیف سوم صندلی‌ها فضای بار 1376 لیتری قرار دارد که پس از جمع شدن صندلی‌ها به 1559 لیتر افزایش خواهد یافت.

زیر کاپوت X7 xDrive40i پیشرانه سه لیتری شش سیلندر توربوشارژ نصب شده که 335 اسب‌بخار قدرت و 446 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار متصل شده و نیرویش را به چهار چرخ ارسال می‌کند. با چنین پیشرانه‌ای، X7 قادر است ظرف 5.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت دست یابد درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز برابر با 245 کیلومتربرساعت (محدود شده برای بازار اروپا) خواهد بود.

افرادی که انتظار قدرت بیشتری از این خودرو دارند می‌توانند به سراغ مدل X7 xDrive50i بروند که به لطف پیشرانه توئین توربو هشت سیلندر 4.4 لیتری خود، می‌تواند 456 اسب‌بخار و 648 نیوتن‌متر گشتاور به راننده خود تقدیم کند. شتاب صفر تا صد X7 با این پیشرانه برابر با 5.2 ثانیه بوده اما رقم حداکثر سرعت بدون تغییر باقی مانده است، هرچند که در بازارهای بین‌المللی این رقم برابر با 250 کیلومتربرساعت خواهد بود.

خریداران اروپایی امکان خرید مدل X7 xDrive50i را نخواهند داشت اما در عوض می‌توانند دو گزینه با پیشرانه دیزل را نیز انتخاب کنند. مدل X7 xDrive30d از پیشرانه شش سیلندر سه لیتری خود 261 اسب‌بخار و 620 نیوتن‌متر به دست آورده، شتاب صفرتا صد کیلومتربرساعت آن 7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 227 کیلومتربرساعت خواهد بود. مدل دیزلی با پیشرانه قوی‌تر X7 M50d است که 394 اسب‌بخار قدرت و 760 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارد. شتاب صفرتاصد این مدل 5.4 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز 250 کیلومتربرساعت خواهد بود.

به احتمال فراوان فرمان‌پذیری جزء آخرین عواملی است که می‌تواند ذهن یکی از خریداران کراس‌اور لوکسی همچون X7 را به خود مشغول سازد اما این دلیل نمی‌شود که ب‌ام‌و خودرویی ناتوان به مشتریان عرضه کند، به همین دلیل X7 به صورت استاندارد به سیستم تعلیق مستقل هوشمند مجهز شده است. البته امکان سفارش سیستم Active Comfort Drive نیز فراهم شده که توسط چند دوربین مسیر جاده را مورد پایش قرار داده و حالت تعلیق خود را مطابق با شرایط تغییر خواهد داد.

غیر از این، ب‌ام‌و مجموعه‌ای جداگانه به نام Dynamic Handling تدارک دیده که شامل فرمان فعال، ترمزهای M و دیفرانسیل عقب M بوده که البته این مورد آخر را تنها می‌توان در مدل xDrive50i سفارش داد.

همچون بسیاری از خودروهای مدرن دیگر، X7 نیز با انبوهی از تجهیزات ایمنی فعال و کمکی راننده عرضه می‌شود. از میان آن‌ها می‌توان به سیستم دستیار راننده با امکان پایش نقاط کور، هشدار خروج از خطوط، هشدار برخورد در عقب، سیستم پیشگیری از برخورد در بخش جلو با عابران یا سایر خودروها، هشدار خودروهای عبوری در بخش عقب خودرو و شناسایی محدودیت سرعت اشاره کرد.

اگر این تجهیزات را کافی نمی‌دانید بد نیست به سیستم «دستیار فعال رانندگی» اشاره کرد که به کنترل فعال تعویض خطوط و دستیار حرکت در ترافیک سنگین نیز مجهز شده است. مجموعه کمکی پارک شامل نمایش خودرو از نمای بالا، پانوراما و همچنین دید سه بعدی خواهد بود.

ب‌ام‌و X7 2019 در ماه مارس آینده به نمایندگی‌های ب‌ام‌و در آمریکا وارد خواهد شد. قیمت پایه این خودرو برای مدل xDrive40i از 73,900 دلار و برای نمونه xDrive50i از 92,600 دلار آغاز خواهد شد. شرکت سازنده از همین حالا امکان ثبت سفارش برای خریداران این خودرو را فراهم کرده است.

دیدگاه کاربران