عاشقان کافه و سرعت

همراهی با کافه ریسرهای ایرانی

1 آبان 1397 21:11

کافه‌ریسر به موتورهای سبک شده و تقویت شده‌ای می‌گویند که اولویت آن‌ها سریع رفتن و فرمان‌پذیری بهتر است تا راحتی و آسایش، به همین دلیل معمولاً برای مسافت‌های کوتاه و سفرهای به حومه شهر از آن‌ها استفاده می‌شود. و

کافه‌ریسرها را افرادی می‌داند که موتورهای سریعی دارند و می‌خواهند آن را کنار میز قهوه‌ خود پارک کنند.جه تمایز این موتورها سادگی بصری است که در طراحی آن‌ها لحاظ شده و شامل زین تخت که از پشت کاوری برجسته دارد و از جلو به باکی کشیده‌ منتهی می‌شود و همچنین دسته‌های (handle) کوتاه‌شده است. در بعضی مدل‏‌ها نیز جای زانوی سوار روی باک به صورت فرورفتگی ساخته شده است. در ایران نیز این سبک موتور بسیار محبوب است ما هم توسط رئیس کلوپ کافه‌ریسر ایران دعوت شدیم تا در یکی از گردش‌ها شرکت کنیم.

قبل از این که به جزئیات گزارش بپردازیم نگاه مختصری به تاریخچه و اصالت این سبک زندگی خواهیم داشت. در دهه شصت میلادی با گذشت چندین سال هنوز سایه جنگ جهانی بر سر اقتصاد اروپا افتاده بود و به دلیل گرانی خودرو، موتورسیکلت‌ها بسیار محبوب بودند و جوانان برای این‌که به کافی‌شاپ بروند از موتورهای تقویت شده‌ای استفاده می‌کردند که آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل با آن مسابقه می‌دادند و رفته‌رفته با مدرن شدن جوامع و ممنوعیت مسابقات غیرمجاز فقط قسمت کافی شاپ باقی ماند!

یکی از نویسندگان مشهور مجلات موتوری آقای «بن استورات» کافه‌ریسرها را افرادی می‌داند که موتورهای سریعی دارند و می‌خواهند آن را کنار میز قهوه‌ خود پارک کنند.

در روز جمعه 27 مهرماه، یک روز دلچسب پاییزی، از انتهای اتوبان ارتش و گاراژ آرتوس به همراه چهار کافه‌ریسر و تعدادی موتور خاص دیگر از جمله کاوازاکی Bobber و Scrambler و وسپاهای پیاجیو به سمت خیابان فیاضی رفتیم که طبق سنت قهوه‌ای بنوشیم. در مسیر با این که تمام موتورها از پیشرانه 250 سی‌سی استفاده می‌کنند و کاملاً قانونی هستند با توجه به تغییراتی که در سیستم اگزوز و سوخت‌رسانی و ... ایجاد شده صدای جذابی تولید می‌کردند و صد البته ظاهر متفاوت هم در این که توجه همگان به سواران آوانت‌گارد کلوپ کافه‌ریسر ایران جلب شود بی‌تاثیر نبود.

اگر بعد از خواندن این مقاله کنجکاو شدید که بیشتر درباره موتورهای دست‌ساز و سبک‌های مختلف این حرفه در ایران بدانید حتماً مقالات بعدی ما را هم دنبال کنید چرا که در ادامه سعی خواهد شد که هرکدام از موتورها را به صورت مجزا مورد بررسی و آزمایش قرار دهیم.

در پایان جا دارد از آقای احسان داروگین و آقای علیرضا حقی مدیران گاراژ آرتوس و کلوپ کافه ریسر ایران که باعث شدند ما نیز در تجربه خوبشان شریک باشیم تشکر کنیم.

دیدگاه کاربران
Saeed.n 1398/9/2
آدرس گاراژو بگین برای تیونینگ موتور به سبک کافه ریسر پیششون مراجعه کنم
پاسخ
0
0
0
Mohamad morning far 1398/5/29
سلام وقت بخیر . من این سبک موتور ها رو خیلی دوست دارم لطفاً اطلاعات بیشتری ارائه بدید .
پاسخ
0
0
0