قدرت 1055 اسب‌بخاری برای سریع‌ترین مک‌لارن تاریخ

افشای جزئیات فنی مک‌لارن اسپیدتیل

14 اردیبهشت 1399 12:39

مهندسین مک‌لارن از ترکیب وزن سبک، آیرودینامیک و نیروی محرکه الکتریکی با الهام از خودروهای مسابقه‌ای استفاده کردند تا مدل اسپیدتیل قادر باشد به حداکثر سرعت 403 کیلومتر برساعت دست یابد.

نیروی محرکه مک‌لارن اسپیدتیل از قوای تولید شده توسط مجموعه‌ای هیبرید شامل پیشرانه 4 لیتری درون‌سوز و موتور برقی تامین می‌شود که در کل قدرتی برابر با 1055 اسب‌بخار تولید می‌کند. البته جالب‌ترین مشخصه درباره این خودرو حداکثر سرعت آن نیست بلکه مدت زمان دستیابی آن به سرعت سیصد کیلومتر برساعت بوده که تنها ظرف 13 ثانیه محقق می‌شود و مک‌لارن اسپیدتیل را در زمره خودروهایی سریع همچون هنسی ونوم GT قرار می‌دهد.

نیروی محرکه مک‌لارن اسپیدتیل از قوای تولید شده توسط مجموعه‌ای هیبرید شامل پیشرانه 4 لیتری درون‌سوز و موتور برقی تامین می‌شود که در کل قدرتی برابر با 1055 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری معادل با 1150 نیوتن‌متر تولید می‌کند. لازم به‌ذکر است که 746 اسب‌بخار و 800 نیوتن‌متر از خروجی پیشرانه توسط پیشرانه درون‌سوز تامین می‌شود.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، در موتور الکتریکی این خودرو از فناوری بکار گرفته شده در خودروهای مخصوص مسابقات فرمول E استفاده شده و همین باعث شده سطح عملکرد فنی این پیشرانه که 308 اسب‌بخار تولید می‌کند، از هر موتور الکتریکی که این روزها در خودروهای تولیدی نصب می‌شود بهتر باشد. به عنوان نمونه نسبت قدرت به وزن در این خودرو 8.3 کیلووات بر کیلوگرم بوده که از میانگین خودروهای اسپرت امروزی دو برابر بهتر است.

پیشرانه و اجزای فنی مک‌لارن اسپیدتیل

مهندسان مک‌لارن به همراه یک تیم تحقیقاتی که منحصراً روی پروژه مک‌لارن اسپیدتیل و فناوری‌های مربوط به آن فعالیت می‌کردند، اهداف تعیین شده توسط سازنده را با یافته‌های حاصل از فناوری‌ها ترکیب کرده و در نهایت چنین هایپر GT قدرتمندی را به علاقمندان معرفی کردند.

یکی از جزئیات جالب این خودرو، سامانه ذخیره انرژی 1.647 کیلووات ساعتی ولتاژ بالای آن است که از سلول استوانه‌ای با چیدمانی منحصربفرد تشکیل شده که بهترین نسبت قدرت به وزن را در میان تمام باتری‌های ولتاژ بالای موجود ارائه می‌دهد.

آن‌طور که اعلام شده، ظرفیت باتری این خودرو چهار برابر بیشتر از نمونه استفاده شده در مک‌لارن P1 بوده و 270 کیلووات قدرت تولید می‌کند.

طراحی بدنه مک‌لارن اسپیدتیل

طراحی بدنه اشک مانند آن به گونه‌ای است که خودرو با حداقل زحمت بتواند هوا را بشکافد. در این مسیر، برخی جزئیات کوچک هم کمک بسیار زیادی به اسپیدتیل کرده‌اند. به عنوان مثال، چرخ‌های جلو قالپاق‌های ثابتی دارند که به کمک آن‌ها، جریان هوا به داخل دریچه‌های تعبیه شده روی بدنه ارسال می‌شوند. در عقب هم خودرو به بالچه‌های متحرک کوچکی مجهز شده که بسته به تنظیمات رانندگی مختلف، می‌توانند کارایی‌های متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال از آن‌ها می‌توان برای توقف کامل مک‌لارن اسپیدتیل یا کمک به افزایش سرعت آن استفاده کرد.

مک‌لارن اسپیدتیل

مدیرعامل خودروسازی مک‌لارن آقای Mike Flewitt نمایش فوق‌العاده و ثبت رکورد جدید سرعت توسط این خودرو را نتیجه مهندسی و عملکرد فنی عالی آن دانسته است. وی در ادامه صحبت‌های خود اسپیدتیل را خودرویی فوق‌العاده توصیف کرده که روح قدرتمند مک‌لارن را زنده نگه داشته و مسیر را برای حضور هایپرکارها و سوپراسپرت‌های آینده ساخت این شرکت هموار خواهد کرد.

کابینی برای سه نفر

طراحی بسیار آینده‌نگرانه کابین آن که ترکیب سه صندلی خود را از مدل نمادین مک‌لارن F1 الهام گرفته به‌اندازه طراحی بدنه بحث‌برانگیز و جنجالی نخواهد بود. راننده دقیقاً در مرکز کابین قرار می‌گیرد و دو صندلی سرنشین در پشت شانه‌های او قرار دارند. البته انتظار نداشته باشید که این دو سرنشین از نظر فضا خیلی راحت باشند. طراحی کابین متمرکز روی راننده این خودرو به یک صفحه‌نمایش نصب شده در مرکز و دو صفحه‌نمایش بزرگ در دو سمت آن مجهز است. در دو سوی خودرو دو صفحه‌نمایش دیگر نیز وجود دارند که به‌جای آینه‌ها نصب شده‌اند و تصاویر دوربین‌ها را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

کابین مک‌لارن اسپیدتیل

برنامه تولید مک‌لارن اسپیدتیل

مک‌لارن درنظر دارد تنها 106 نمونه از اسپیدتیل را با قیمت پایه 2.24 میلیون دلار به مشتریان عرضه نماید. روند تحویل خودروها از فوریه 2020 آغاز خواهد شد و نکته جالب این‌که تمام نمونه‌ها از قبل به فروش رسیده‌اند. مانی خوشبین، مولتی میلیاردر ایرانی طبق اعلام خود در اینستاگرام، یکی از خریداران این خودرو است.

دیدگاه کاربران