خرید و فروش برق با کمک فناوری

تامین برق مناطق به کمک نیسان لیف

7 آبان 1397 15:02

نیسان لیف اولین خودروی برقی است که برای استفاده از سیستم «وسیله نقلیه به شبکه» (V2G) در آلمان تائید می‌شود. این یعنی خودروی برقی نیسان از حالا می‌تواند به‌عنوان یک منبع انرژی برای شبکه برق آلمان استفاده شود.

خودروهای برقی علاوه بر همه خوبی‌هایی که دارند حالا می‌توانند به تأمین برق مناطق هم کمک کنند و انرژی موجود در باتریشان را در زمان نیاز، بفروشند.این به کمک فناوری «وسیله نقلیه به شبکه» امکان‌پذیر شده است. این فناوری، اتصال بین خودروی برقی و شبکه زیرساختی برق است که اجازه می‌دهد خودرو از شبکه برق بگیرد یا بالعکس، به شبکه برق بدهد.

درنتیجه، صاحبان خودرو می‌توانند انرژی را به شبکه بفروشد. به‌این‌ترتیب در صورت افزایش تقاضای انرژی،‌ وسایل نقلیه الکتریکی می‌توانند یک منبع برق برای شبکه باشند. نیسان می‌گوید که خدمات مبتنی بر فناوری V2G در سال 2019 به آلمان می‌رسد.

قائم‌مقام نیسان در اروپای مرکزی دراین‌باره گفت: «ما شدیداً به آینده‌ بدون آلایندگی ایمان‌داریم و باتری‌های لیف می‌توانند سهم مهمی در توسعه پایدار و انتقال انرژی آلمان داشته باشند.»

نیسان بر استاندارد شارژ سریع «چادمو» (CHAdeMO) متکی است که توسط چند شرکت ژاپنی و به‌عنوان رقیب شارژر‌های تسلا و «سیستم شارژ ترکیبی» (CCS) اروپا توسعه یافته است. برخلاف نیسان، خودروسازان اروپایی مانند ب‌ام‌و و فولکس‌واگن، به دنبال تثبیت سیستم شارژ ترکیبی هستند؛ CCS قادر به خدمات V2G نیز هست.

به گفته کارشناسان، نیسان در حال حاضر با V2G خود جلوتر از بقیه است اما فناوری‌های مورد استفاده دیگر خودروسازان، ازلحاظ تئوریک، می‌توانند در حد V2G توانایی داشته باشند.

دیدگاه کاربران