قیمت جدید موتورسیکلت های پرفروش

اسفند 98 | سال 98 درحالی تمام شد که صنعت موتورسیکلت سازی ایران، امیدچندانی به سال آینده اش ندارد؛ مگر آنکه چیزی این وسط، تغییر کند!

آمارها نشان میدهند که تولید انواع موتورسیکلت در سال 98 بیش از 50% نسبت به سال 97 کاهش داشته است. بصورت دقیق‌تر اگر بگوییم، تولید انواع موتورسیکلت در سال 98 به حدود 82 هزار دستگاه رسید درحالی که در سال 97 این عدد به بیش از 164 هزار دستگاه رسیده بود.

اولین مشکلی که در سال 99، صنعت موتورسیکلت سازی کشورمان باید با آن دست و پنجه نرم کند، تولید و عرضه موتورسیکلت های برقی است. موتورسیکلت های برقی همچنان بدلیل کاهش تیراژ و فراگیر نبودن تکنولوژی ساخت‌شان، قیمت بسیار بالایی دارند که هرکسی قادر به خریدن آنها نیست.

از طرف دیگر، تولید باتری برای این موتورسیکلت ها، چالش اصلی موتورسازان است طوریکه در برخی مدل ها، قیمت باتری معادل نصف قیمت موتورسیکلت برقی میشود. حالا تصور کنید که این باتری ها معمولا هر 2 تا 3 سالی باید تعویض شوند! و هزینه سرسام آوری برای خریداران این موتورسیکلت ها ایجاد می کنند. در چنین شرایطی واضح است که نه مصرف کننده و نه حتی تولیدکننده، علاقه چندانی به موتورسیکلت های برقی نشان نمی دهند.

دومین مشکل صنعت موتورسازی ایران در سال 99، تامین قطعات موردنیاز برای تولید موتورسیکلت هاست. انجین با سهم 40درصدی، همچنان مهم ترین قطعه وارداتی برای موتورسیکلت هاست. چین اولین تامین کننده انجین برای بازار ایران است و بعد از آن نیز هند و مالزی قرار دارند. با اینکه چین همچنان راه وارداتش را به ایران باز گذاشته است اما صنعت موتورسازی کشورمان برای تامین قطعات از سایر کشورهای آسیایی و اروپایی، بدلیل تحریم ها با مشکلات عدیده ای در سال 99 باید روبرو شود.


قیمت روز خودرو

خرید و فروش موتورسیکلت


آخرین قیمت* موتورسیکلت های پرفروش بازار ایران
برند مدل کلاس سال قیمت بازار
ایران دوچرخ آزما 125 استریت 97 -
ایران دوچرخ ارشیا 125 استریت 97 -
ایران دوچرخ ارشیا 150 استریت 97 -
ایران دوچرخ XY-150 استریت 97 -
ایران دوچرخ XY-250 تریل 97 -
 
اس وای ام گلکسی 130 کاب 98 16 تا 17
اس وای ام لاکی 180 کاب 98 24 تا 25
اس وای ام گلکسی 200 اسکوتر 98 26 تا 27
اس وای ام 250 استریت اسپرت 97 -
 
باجاج بوکسر 150 استریت 98 18 تا 20
باجاج پالس 180 استریت اسپرت 95 -
باجاج پالس 220 استریت اسپرت 96 -
باجاج پالس NS-150 نیکد 96 -
باجاج پالس NS-160 نیکد 97 -
باجاج پالس 200-NS نیکد 98 43 تا 45
باجاج پالس RS-200 اسپرت 97 48 تا 50
باجاج اونجر 220 کروزر 95 -
 
بنلی کافه نرو 150 کاب 98 -
بنلی سیتا 125 اسکوتر 98 21 تا 22
بنلی TNT - 15 استریت اسپرت 98 17 تا 18
بنلی TNT - 25 نیکد 98 33 تا 35
بنلی TNT - 135 مینی بایک 97 -
بنلی TNT - 249 نیکد 98 50 تا 52
بنلی TNT - 249S نیکد 98 57 تا 60
 
پیاجیو مدلی 150 اسکوتر 97 -
پیاجیو لیبرتی 150 اسکوتر 97 -
 
پیشرو پیام 135 کاب 96 -
پیشرو تیزتک 150 استریت 97 -
 
تکتاز موتور TK-125 استریت 97 -
 
تی وی اس HLX-150 استریت 98 14 تا 15
تی وی اس راکز کاب 98 23 تا 25
تی وی اس ژوپیتر 110 اسکوتر 98 20 تا 21
تی وی اس ویگو 110 اسکوتر 98 22 تا 23
 
تی وی اس آپاچی 150 استریت اسپرت 97 24 تا 26
تی وی اس آپاچی 160 استریت اسپرت 97 -
تی وی اس آپاچی 180 استریت اسپرت 95 -
تی وی اس آپاچی 200 استریت اسپرت 97 38 تا 40
 
جهان‌ رو زبرا 150 استریت 97 -
جهان رو زبرا 150 استریت 98 -
جهان‌ رو JS-150 اسکوتر 97 -
جهان رو CF-150 استریت اسپرت 97 -
جهان رو JR-225 استریت اسپرت 98 -
 
سوزوکی جیکسر نیکد 95 -
سوزوکی جیکسر SF اسپرت 98 -
سوزوکی اینازوما 250 اسپرت 98 85 تا 90
 
رهرو سیکلت 150 استریت 97 -
رهرو سیکلت 180 کاب 97 -
 
رگال رپتور فالکن 250 کروزر 98 -
رگال رپتور دیتونا 250 کروزر 98 -
رگال رپتور اسپایدر 250 کروزر 97 -
رگال رپتور بابر 250 کروزر 97 -
 
روان سیکلت QM-200 تریل 98 -
 
دینو موتور 150 استریت 97 -
دینو موتور 160 استریت 97 -
دینور موتور 200 استریت 98 -
دینو موتور گلد استریت 97 -
دینو موتور کاوان 125 اسکوتر 98 18 تا 19
دینو موتور ویند اسکوتر 97 22 تا 23
دینو موتور فیدل 3 اسکوتر 97 25 تا 27
دینو موتور Z2 نیکد 98 23 تا 25
دینو موتور Z3 نیکد 98 -
 
کاوازاکی فوری 125 کاب 96 -
کاوازاکی Z-250 نیکد 98 100 تا 110
کاوازاکی نینجا 250 نیکد 98 90 تا 95
کاوازاکی استرلا 250 استریت 97 -
 
کثیر رهرو 125 استریت 97 -
کثیر رهرو 150 استریت 97 -
کثیر رهرو 200 استریت 97 -
 
کبیر موتور KMA-125 کاب 97 -
کبیر موتور KM-150 استریت 98 -
کبیر موتور KM-180 استریت 98 -
کبیر موتور KLD-180 استریت 97 -
کبیر موتور KMC-200 استریت 98 -
 
کی وی 150 استریت 98 11 تا 11.5
 
کی تی ام RC-200 ریس 96 -
کی تی ام RC-250 ریس 97 -
کی تی ام EXC-250 تریل 97 -
کی تی ام دوک 200 نیکد 96 -
کی تی ام دوک 250 نیکد 97 -
 
کویر موتور 125 استریت 97 -
کویر موتور 150 استریت 97 -
کویر موتور ES2 اسکوتر برقی 97 -
کویر موتور ES8 اسکوتر برقی 97 -
کویر موتور رادیسون 125 کاب 98 -
 
لیفان 125 استریت 95 -
لیفان 200 استریت 97 -
 
ماهیندرا گوستو 110 اسکوتر 95 16 تا 16.5
 
مادو موتور 220 اسکوتر-برقی 97 -
 
نیرو محرکه نامی 125 استریت 98 -
نیرو محرکه EL-504 اسکوتر برقی 98 -
نیرو محرکه EL-510 اسکوتر برقی 98 -
نیرو محرکه QM-170 استریت اسپرت 98 -
نیرو محرکه Z3 اسپرت 98 -
 
نیرو موتور احسان 125 استریت 98 8.5 تا 9
نیرو موتور احسان 200 استریت 98 9 تا 9.5
نیرو موتور پرواز 125 کاب 98 -
نیرو موتور سحر 135 کاب 97 -
نیرو موتور پرواز 200 تریل تریل 98 20 تا 21
 
نوین سیکلت TDR اسکوتر-برقی 96 13 تا 13.5
 
هوندا اسکوپی اسکوتر 97 -
هوندا بلید 125 کاب 97 -
هوندا کلیک 125 اسکوتر 98 36 تا 38
هوندا کلیک 150 اسکوتر 99 59 تا 61
 
هیوسانگ آکویلا 250 کروزر 97 -
 
هیرو هانک 150 استریت اسپرت 95 20 تا 21
هیرو تریلر 150 استریت اسپرت 95 18 تا 20
 
همتاز موتور کروزر 150 اسکوتر 97 -
همتاز موتور فلات 200 تریل 97 -
همتاز موتور فلات 250 تریل 97 -
 
یاماها وینو اسکوتر 97 -
یاماها R25 ریس 97 -
یاماها R3 ریس 97 -
 
وسپا 946 رد اسکوتر 98 -
 
وسپا جی تی اس 250 اسکوتر 98 130 تا 140
وسپا جی تی اس 300 اسکوتر 97 -
 
وسپا جی تی وی 300 اسکوتر 98 -
 
وسپا اسپرینت 125 اسکوتر 96 -
وسپا اسپرینت 150 اسکوتر 97 -
وسپا اسپرینت 150 اسکوتر 98 80 تا 90
 
وسپا پریماورا 150 اسکوتر 97 90 تا 100
وسپا پریماورا 150 اسکوتر 98 -
وسپا پریماورا 250 اسکوتر 97 -

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان بوده و از بازار تهران جمع‌آوری شده است.
*تمامی قیمت‌ها حدودی است  با توجه به تنوع رنگ، ممکن است موتورسیکلت‌های فوق را با قیمت‌های ارزان‌تر یا حتی گران‌تر نیز پیدا کنید.

الزامی بودن گواهینامه برای پاکشتی

آبان 98 | حتما شما هم در بازار موتورسیکلت کشورمان با اصطلاح موتورهای پاکشتی، مواجه شده‌اید. همان موتورسیکلت‌هایی که عمدتا در کلاس اسکوتر هستند و فروشندگان‌شان ادعا می‌کنند که راندن آنها نیازی به داشتن پلاک یا گواهینامه ندارد.

حالا معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا، گفته هر وسیله نقلیه‌ای که در راه‌های عمومی تردد میکند، نیازمند پلاک و گواهینامه است. سرهنگ محمدعلی زارع، همچنین گفته که رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی و موتورسیکلت‌های بنزینی با حجم کمتر از 50 سی سی، نیازمند داشتن گواهینامه و پلاک است و در این موضوع، هیچ استثنایی در قانون وجود ندارد. 

موتوری ها در صدر متهمان آلودگی

مهر 98 | طبق گفته های معاون شهردار تهران، موتورسیکلت ها در صدر جدول متهمان آلودگی هوا هستند طوریکه 10% از آلودگی هوای تهران از اگزوز همین موتورسیکلت ها ناشی میشود.

منواکسید کربن، ذرات معلق و هیدروکربن های خام عمده آلودگی موتورسیکلت ها هستند. تعداد بالای موتورسیکلت های کاربراتوری و نبود سازوکاری موثر در معاینه فنی موتورسیکلت ها، ازجمله مهم ترین دلایلی است که بر گسترش این آلودگی، دامن می‌زنند.

نصف موتورسواران گواهینامه ندارند!

مرداد 98 | طبق گفته های سردار هادیانفر -رئیس پلیس راهور ناجا- هم اکنون بیش از 11 میلیون موتورسوار در کشور هستند اما تنها 4.5 میلیون نفرشان گواهینامه دارند. گرانی گواهینامه موتورسیکلت، کمبود آموزشگاه های فعال در این حوزه و عدم دسترسی برای همه موتورسواران، از جمله دلایل این موضوع است.

موتورهای برقی در گمرک مانده اند

خرداد 98 | «موتورسیکلت‌های برقی 2 سال است که در گمرک مانده‌اند!» این جمله را آقای حجازی - رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت- گفته است. 

طبق گفته های آقای حجازی برخی شرکت‌ها در سال 96 محموله ای از موتورسیکلت های برقی وارد کرده اند اما بعد از گذشت دو سال این محموله بدلیل تغییر استاندارد و سپس بدلیل تفاوت ارزی، همچنان ترخیص نشده است. همین موضوع باعث شده تا این شرکت ها حداقل 2 برابر ارزش قیمتی کالا، هزینه انبارداری و توقف کانتینر بپردازند.

آقای حجازی همچنین درباره باتری های موتورسیکلت برقی گفته که در حال حاضر فقط یک تولیدکننده داخلی برای ساخت این باتری ها وجود دارد که شنیده‌ها از کیفیت پایین این باتری خبر می‌دهد. از طرف دیگر، اجازه ترخیص باتری های وارداتی هم وجود ندارد. در حالیکه اگر این اجازه وجود داشت، حالا قیمت متوسط یک باتری سه میلیون تومانی، به یک‌سوم هم کاهش می‌یافت. همچنین قرار است دو الی سه خط تولید باتری وارد کشور شد ولی مشکل اینجاست تا زمانی که موتورسیکلت های برقی تولید و فروخته نشوند، راه اندازی خطوط تولید باتری، توجیه اقتصادی ندارد.

طبق گفته های آقای حجازی، قیمت تمام شده موتورسیکلت های برقی از 8 میلیون شروع و تا 13 میلیون تومان هم افزایش می‌یابد چراکه 90% قطعات چنین موتورسیکلت هایی خارجی است و تنها لاستیک و برخی قطعات جزیی آنها در ایران تولید می‌شود.

تعداد موتورسواران تهرانی چقدر است؟

اسفند97 | سردار مهماندار - رییس پلیس راهور تهران - در مصاحبه با رسانه‌ها، تعداد تقریبی خودروها و موتورسیکلت هایی که در تهران تردد می‌کنند را اعلام کرده است.

طبق گفته های آقای مهماندار، جمعیت ثابت شهر تهران 9 میلیون نفر است اما جمعیت شناور آن به 12 میلیون نفر هم می‌رسد. همچنین تعداد خودروهای موجود در تهران بیش از 4 میلیون و تعداد موتورسیکلت های آن نیز بیش از 3 میلیون دستگاه است. به عبارت دیگر، از هر 3 تهرانی، یک نفر موتورسیکلت دارد.

وام اسقاط موتورسیکلت

دی 97 | محمد حسین گودرزی -رییس کارگروه اتحادیه اسقاط خودروهای فرسوده- می‌گوید طی یک ماه آینده بیش از 25 هزار دستگاه موتورسیکلت توقیفی به مراکز اسقاط تهران تحویل شده تا بعد از صدور گواهی اسقاط برای ‌آن‌ها، کارخانه‌ها بتوانند با این گواهی‌ها تولیدشان را از سر بگیرند.

همان طور که می‌دانید جمع‌آوری موتورسیکلت‌های فرسوده از وظایف ستاد اجرایی فرمان امام است. این ستاد بنا داشت تا موتورسیکلت‌هایی که از طرف صاحبانشان پیگیری نمی‌شوند، را طی مزایده‌هایی به فروش برساند ولی بعدها مشخص شد که بعضی از این موتورسیکلت‌ها ایرادات فنی اساسی دارند و حتی برخی از آن‌ها فاقد کارت بوده و امکان شماره گذاری هم ندارند.

با منتفی شدن این مزایده‌ها، قرار بود دولت وام کم بهره‌ای به صاحبان این موتورسیکلت‌ها پرداخت کند تا آن‌ها بتوانند با تحویل وسیله‌شان به مراکز اسقاط، موتورسیکلت جدیدی دریافت کنند اما این وام تاکنون پرداخت نشده و آن طور که به نظر می‌رسد، دولت برای تامین آن، مشکلی جدی دارد. به همین دلیل نیز قرار است این موتورسیکلت‌های توقیفی به مراکز اسقاط تحویل شوند.

تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری

آذر 97 | وضعیت نامناسب خدمات پس از فروش و همچنین عدم گستردگی تعمیرکاران و هزینه‌های تعمیر آن‌ها دست به دست هم داده تا مشتریان برخی مدل‌های انژکتوری، به‌صورت خودجوش و با صرف هزینه‌ اضافی، دوباره موتورسیکلت‌شان را به کاربراتوری تبدیل کنند. با این روش ساده، می‌توان بخش زیادی از هزینه‌های ناشی از خرابی احتمالی ECU این موتورسیکلت‌ها را کاهش داد. نکته دیگر اینکه چینی‌ها، که بزرگترین تامین کننده پیشرانه موتورسیکلت‌های ایرانی هستند، هیچ تضمینی برای سلامت یا حتی کیفیت مدل‌های انژکتوری‌شان به کارخانه‌های ایرانی نمی‌دهند.

حبیب‌الله محمودان -نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت و دوچرخه- اواخر پاییز امسال در گفت‌وگو با ایسنا، گفته که میزان تولید سالیانه یک میلیون دستگاهی انواع موتورسیکلت حالا با افتی 90 درصدی مواجه شده و ممکن است در سال جاری حتی به رقم 60 هزار دستگاهی نیز نرسد.

جدیدترین قیمت موتورهای بنزینی و برقی

دلیل اصلی این کاهش تولید را باید تصمیمات زیست محیطی جدیدی دانست که به موجب آن‌ها، تولید انواع مدل‌های کاربراتوری در ایران متوقف شده است. البته وجود چنین سیاسیتی به بهانه بهبود وضعیت کلان‌شهرها، بسیار خوب و قابل تحسین است اما سوال اینجاست که این سختگیری‌ها برای شهرهای کوچک و حتی روستاها چه فایده‌ای دارد و مهم‌تر اینکه چه هزینه‌ای را بر دوش مشتریان این مناطق، تحمیل می‌کند؟ حالا به همه این سوالات، نبود تکنولوژی کافی برای تولیدانبوه و حتی تعمیر اینگونه موتورسیکلت‌ها را نیز باید اضافه کرد.

نتیجه همه این سختگیری‌ها به کاهش کارخانه‌های تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منجر شده؛ کارخانه‌هایی که تعدادشان تا قبل از سال 97 به بیش از 60 واحد می‌رسید ولی هم‌اکنون تعدادشان از 20 واحد تولیدی فراتر نمی‌رود

افزایش قیمت موتورسیکلت ها

آبان 97 | تغییر نوسانات ارز، مشکلات ترخیص قطعات و وجود تقاضای بیشتر از عرضه، همچنان بازار موتورسیکلت‌های کشورمان را ملتهب نگه داشته است.

البته چندین عامل داخلی دیگر نیز، در جهش قیمتی برخی موتورسیکلت‌ها دخیل بوده‌اند. توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال 96 و همچنین توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های مغایر با استانداردهای 25 گانه از ابتدای تابستان 97 دو عامل مهم دیگری است که بازار برخی مدل‌ها را داغ‌تر از همیشه کرده است؛ به‌خصوص مدل‌های هندی که تا قبل از این اتفاقات، موفق به دریافت مجوز شماره‌گذاری شدند ولی -به هر دلیلی-همچنان در ویترین فروشگاه‌ها جای دارند! 

طبق گفته‌های آقای «محمد خادم منصوری» -رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و قطعات-، نرخ ارز جدید باعث شده تا قیمت گمکری قطعات 30 تا 40 درصد بیشتر از اوایل سال جاری باشد.

نویسنده :