تحویل اولین سری به خریداران

بررسی جی ام سی S350 ریگان خودرو

17 فروردین 1400 15:00

فروردین 1400: بالاخره نخستین سری از خودروهای جی‌ام‌سی S350 با پلاک ملی، تحویل خریداران شد. البته آنطور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، تمامی نسخه‌های تحویلی در مدل 1399 هستند. اما با توجه به افتتاح خط تولید JMC در زمستان 99 احتمالا باید منتظر عرضه مدل‌های 1400 این کراس قدرتمند شرقی توسط ریگان خودرو باشیم.

برنامه تولید JMC در سال 1399

دی 99 | آقای خطیبی (مدیرعامل جدید ریگان خودرو) در تاریخ 30 دی و در اولین مصاحبه رسانه‌ای خود، با اشاره به تولید JMC S350 در ریگان خودرو، گفته که این خودرو دو دیفرانسیل، مصرف سوختی در حدود 8.5 لیتر دارد. آقای خطیبی همچنین گفته که تاکنون 60 دستگاه جی‌ام‌سی S350 در فاز آزمایشی، تولید شده و ریگان خودرو تا پایان سال 1399 نیز 60 دستگاه دیگر را به تولید می‌رساند. 

افتتاح خط تولید جی ام سی در ریگان

دی 99 | در شرایطی که هنوز هم وضعیت برخی از حواله‌داران ریگان کوپا همچنان نامشخص است، باخبر شدیم که در تاریخ پنجم دی‌ماه 99 و در حاشیه بازدید آقای زینی‌وند، استاندار کرمان، از مجموعه کارخانجات خودروسازی در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، خط تولید جی‌ام‌سی S350 نیز در شرکت ریگان خودرو افتتاح شده.

ریگان خودرو که تا پیش از این، تولید آزمایشی JMC را آغاز کرده بود، حالا برای تولیدانبوه S350 آماده شده است؛ خودرویی که یکی از قدرتمندترین موتورها را در میان چینی‌های حاضر در بازار ایران دارد و آنطور که آقای استاندار کرمان گفته، نسخه دو دیفرانسیلش درحال تولید در ریگان خودروست.

اعلام قیمت غیررسمی جی ام سی

مرداد 99 | در آخرین روزهای مردادماه، ریگان خودرو سرانجام فروش فوری جی‌ام‌سی S350 را با قیمت قطعی آغاز کرده است. طبق اطلاعات منتشر شده، این فروش البته مختص نمایندگی‌های این شرکت بوده و عموم مشتریان امکان خریداری آنرا از شرکت ندارند. مونتاژ بسیار محدود این کراس‌اور، شاید دلیل اصلی این موضوع باشد. 

باورکردنش کمی سخت است اما ریگان خودرو، قیمت جی ام سی S350 را معادل یک میلیارد و 40 میلیون تومان اعلام کرده و این قول را به خریداران داده که تحویلش تنها 30 روز کاری طول می‌کشد.

تولید JMC در ایران

بعد از مونتاژ بسیار محدود سری اول کوپا T210، ریگان خودرو به سراغ نسخه فیس لیفت شده آن رفت و مونتاژ آنرا در خطوط تولیدش آغاز کرد؛ خودرویی که در بازار کشورمان به «کوپا نیوفیس» معروف و تحویل آن از نیمه دوم سال 98 آغاز شد. اما ریگان خودرو در کنار کوپا نیوفیس، مشغول مونتاژ کراس اور دیگری با نام جی ام سی S350 است.

این موضوع را می توان از تصاویر غیررسمی منتشر شده از خطوط تولید ریگان خودرو فهمید. طبق تصویر زیر، تعداد محدودی از جی ام سی در کنار کوپا نیوفیس، مراحل مونتاژشان را پشت سر می گذارند. حالا ببینیم این کراس اور جدید، چه ویژگی هایی دارد.

همه چیز درباره جی ام سی

در غرب جغرافیای جهان، اگر بگویید جی ام سی، همه می‌دانند که منظورتان برند GMC است؛ همان برندی که از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز است، قدمتش به بیش از یک قرن می‌رسد و مهم‌تر اینکه به‌غیر از خودروهای شاسی‌بلند، پیکاپ‌های سنگین و همچنین خودروهای تجاری، هیچ مدل دیگری در سبد محصولاتش نیست.

ولی اگر به سمت شرق جغرافیای جهان برویم؛ نام جی ام سی می تواند معنا و مفهوم دیگری داشته باشد! در بازار چین، برندی به ‌نام JMC وجود دارد. جی ام سی کوتاه شده عبارت جیانگ لینگ موتور (Jiangling Motor Corporation) است ولی ما، با همان نام جی ‌ام ‌سی صدایش می‌کنیم.

سابقه شروع کار جی ام سی به دهه 50 میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که تنها کارش، تعمیر خودروهای تجاری سبک و سنگین بود. اما جی ‌ام ‌سی در اواخر دهه 90 میلادی، اولین جوینت ‌ونچر خود را با ایسوزو شکل داد و رسما به بازار خودروهای تجاری وارد شد.

این شرکت سپس به‌سراغ چانگان رفت تا دومین جوینت‌ونچرش را تشکیل دهد که نتیجه آن چیزی نبود جز خلق برند Landwind در سال 2005؛ همان برندی که با کپی کاری‌هایش از پورشه، رنجروور، آئودی و فولکس واگن، توانست پله‌های ترقی‌ را زودتر از بقیه طی کند!  

سومین حرکت مهم جی‌ ام ‌سی در عرصه خودروسازی، راه‌اندازی زیرمجموعه‌ای به‌نام Yusheng در سال 2010 است. با اینکه جی ‌ام ‌سی، تولید انواع شاسی‌بلندها را با کمک برند لندویند تجربه کرده بود، اما به‌لطف برند جدید «یوشنگ» بود که این شرکت برای اولین‌بار توانست به بازار کراس‌اورها نیز قدم بگذارد.

مشخصات فنی جی ام سی S350

نخستین محصول یوشنگ، کراس‌اور سایز متوسطی به‌نام S350 بود که از پلتفرم مشترک با لندویند X7 بهره می‌برد. S350 متولد 2010 میلادی است و یکبار در 2013 و بار دیگر هم در 2016، فیس لیفت های مختصری را  تجربه کرد. S350 همان خودرویی است که ریگان خودرو به بازار ایران آورده است.

جی ‌ام ‌سی در ابتدا S350 را با دو پیشرانه تحویل مشتریانش می‌داد که هردو 2.4 لیتری بودند، اما یکی از آن‌ها بنزینی بود و 134 اسب‌بخار قدرت داشت و دیگری دیزلی بود و قدرتش به 123 اسب‌بخار می‌رسید.

جی ‌ام ‌سی از سال 2016، هردو پیشرانه را کنار گذاشت و به استفاده از قلب‌ توربوشارژری روی آورد؛ قلبی که البته با دو خروجی مختلف عرضه شده و خوشبختانه مدل قدرتمندترش به بازار ایران راه یافته است.

پیشرانه قدرت گشتاور جعبه‌دنده مصرف ترکیبی
2.0 لیتری توربو T-GDI 202 اسب‌بخار 325 نیوتن‌متر 6 اتومات 8.3 لیتر

در بازار چین، جی‌ام‌سی S350 هم به‌صورت دیفرانسیل جلو و هم به‌صورت دو دیفرانسیل قابل خریداری است و جالب‌تر این‌که صندلی‌هایش، هم با چیدمان 5 نفره و هم با چیدمان 7 نفره قابل سفارش است.

با فرض اینکه نسخه فول آپشن این خودرو، در ایران عرضه می‌شود، باید منتظر تجهیزات زیر برای جی ام سی S350 در بازار کشورمان باشیم:

  • فرمان برقی 4 حالته
  • رینگ اسپرت 17 اینچی
  • سانروف برقی
  • دی‌لایت / اتولایت
  • سنسور باران / سنسور فشار بادتایر
  • سنسورهای جلو و عقب
  • خروجی 12 ولت / شش ایربگ
  • دوربین عقب / دوربین 360 درجه
  • مانیتور 8 اینچی لمسی با ناوبری
  • تهویه اتومات با دریچه عقب
  • ورود بدون کلید با استارت دکمه‌ای
  • آینه‌های تاشو برقی با گرمکن
  • کنترل پایداری / کنترل کشش
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • صندلی 8 حالته برقی راننده

قیمت جی ام سی 350

جی ‌ام ‌سی S350، بعد از کوپا T210 حالا دومین محصولی است که ریگان‌ خودرو قصد عرضه آن را در بازار کشورمان دارد. نسخه‌های دو دیفرانسیل S350 در بازار چین حداکثر 174 هزار یوآن (یا معادل تقریبی 24 هزار دلار) قیمت دارند که تقریبا با مدل هایی مانند هاوال H6، چانگان CS75 و زوتی T600 هم قیمت است.

»» قیمت روز خودرو

اما در بازار ایران، داستان کمی فرق دارد چراکه جی ام سی S350 احتمالا با قیمتی فراتر از همه رقیبانش به فروش می رسد که در این صورت هم باید با کوپا نیوفیس رقابت کند و هم باید با چری تیگو8 مدیران خودرو روبرو شود.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Imank 1400/11/28
این ماشین طبق تحقیقاتی ما کردیم موتورش مونتاژ فورد امریکاست و از پلتفورم فورد اورس ۲۰۱۷ برای این ماشین استفاده شده اگر خدمات پس از فروش خوبی داشته باشه با شاسی مستقل و دو دیفرانسیل بودنش جز ماشینهای آفرود حساب میشه و قیمتش بالای ۱ میلیارد براش به نظر من با رقبایی که داره واقعا منطقی هستش وقتی کی ام سی کا۷ رو دارن حدود ۱ میلیاردو دویست میدن و تی ۵ فردا موتور رو دان ۱میلیاردو ۷۰ میلیون میدن و تیگو ۸ رو ۱ میلیاردو ۷۰۰ میلیون میدن این به صرفه است و کاملا اقتصادی
پاسخ
0
0
0
Amir1386 1399/11/3
ببخشید دلیلش چیه که ماشینای گمنام چینی رو وارد میکنن و یک ماشین درست و حسابی مثل بائوجون ، هنگ چی ، مدلای بالاتر چانگان ، بستیون و .... رو وارد نمیکنن که حداقل در خود چین برند های معتبرتری هستند .
پاسخ
1
0
1
ALI0069 1400/10/1
دلیلش تولید پرایده
0
1
Ma1234567 1399/10/9
کوپا نیوفیس قشنگ تره ولی قیمتش با این بازار خوبه وقتی تارا 400م این 1تومن نباشه
پاسخ
0
0
1