حذف کیسه هوا به دلیل ناتوانی در تامین

بسته شدن خط تولید برلیانس و کیا سراتو

2 آذر 1397 18:43

مدتی است حوزه خودرو مملو از خبرهای منفی شده است. آخرین خبر بسته شدن خط تولید دو خودروی سراتو و برلیانس است. خودروهایی که بیش از چهار سال در ایران تولید می‌شدند اکنون به خاطر تحریم‌ها و عدم تدبیر خودروسازان تعطیل شد. خبر دیگر حذف کیسه هوا و ترمز ABS از خودروهایی است که قرار است تولید شود.

آنچه مشخص است با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و همچنین افزایش نرخ ارز، زنجیره خودروسازی کشور با هزینه زیادی اقدام به تولید قطعه و خودرو می‌کند.از آنجا که خودروسازان در تامین کیسه هوا ناتوان شده‌اند گویا با سازمان ملی استاندارد تفاهم‌هایی صورت گرفته که خودروها بدون کیسه هوا تولید شوند. از طرفی تولید ترمز ABS هم با مشکل مواجه شده است. از این‌رو خودروسازان می‌خواهند از قید ABS هم بزنند. اتفاقی که برای عملیاتی شدن آن سازمان ملی استاندارد حداقل مهلت سه ساله داد و همه به کمک خودروسازان آمدند تا نصب کیسه هوا و ترمز ABS با تاخیر رخ دهد. اما برای لغو آن بخشنامه‌ها و اجبارها گویا مخالف محکمی وجود ندارد. حال سوال این است که اگر کیسه هوا و ABS حذف شود، قیمت خودرو تغییری خواهد کرد؟ خودروسازان حاضر هستند به جای آپشن‌هایی که از آن حرف می‌زدند قیمت‌ها را 2 میلیون تومان ارزان‌تر کنند؟

قاطبه وزارت صنعت به دنبال آزادسازی قیمت‌ها است و آن موضوعی که در وزارت صنعت به تصویب رسیده اما هنوز رئیس‌جمهوری تایید نکرده افزایش قیمت خودرو کمتر از 5 درصد بازار است. البته اطمینان هم دادند که آزادسازی قیمت، باعث جهش قیمت‌ها در بازار نخواهد شد چرا که دلالان بازار حذف می‌شوند و تنها متقاضیان واقعی می‌مانند. البته تولید روزانه 2500 دستگاه که این روزها به 600 الی 700 دستگاه رسیده نمی‌تواند ضمانتی باشد برای آن‌که خودروسازان با آزادسازی قیمت‌ها موفق به کنترل عرضه و تقاضا شوند.

بدین جهت نمی‌توان بیم افزایش قیمت را باتوجه با اعداد و ارقام موجود از نظر دور دانست. محسن رزم‌خواه از قطعه‌سازان کشورمان درباره وضعیت این روزهای خودروسازی و تهدیدی که احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان کرده است در مصاحبه‌ای با روزنامه جوان مبنی بر این‌که «هشدار می‌دهم اگر تا دو هفته آینده با افزایش قیمت خودرو موافقت نشود تولید خودرو در جاده مخصوص کرج را متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران روانه جامعه خواهند شد.»، گفت: «بیش از 6 ماه است که از خودروسازان پولی نگرفتیم و این بدحسابی خودروسازان باعث تعطیلی 30 تا 40 درصد قطعه‌سازان شده است.» وی درباره این‌که اکنون خودروسازان در کدام قطعات خودرو با بحران مواجه شده‌اند، ادامه داد: «تامین قطعات کیسه هوا، کامپیوتر خودرو (ECU)، کاتالیست، سیستم کنترل ترمز خودرو (ABS)، سنسور خودرو، پیچ و مهره‌‌های خاص و برخی از مواد اولیه (فولاد مخصوص تولید خودرو) با مشکل مواجه شده است. این امر به خاطر تحریم و قیمت ارز است.»

رزم‌خواه تصریح کرد: «شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو حاضر نیستند با پولی که از مبدا ایران باشد معامله‌ای را انجام دهند. ازاین رو در خرید قطعات و مواد اولیه با بحران جدی روبه‌رو شدیم. در شرایطی که خودرو سازان با چالش مواجه شدند و به 8 دلیل هم گفتند از دو هفته دیگر خودرو تولید نمی‌کنند.»

رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در نشست با اعضای فراکسیون اشتغال مجلس از تصمیم نگرفتن در مورد قیمت خودرو صحبت کرده است. وی عنوان کرده است: «مصوبه‌ای در زمینه قیمت خودرو نداشته‌ایم و بخشنامه‌ای هم وجود ندارد.کارگروه‌های مختلف بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند و در صورت تصویب نهایی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.» یکی از نمایندگان مجلس حاضر در این نشست به عنوان منبع مطلع گفت: «برای ما هم جای سوال دارد که چرا وزارت صنعت هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد و بازار را از بلاتکلیفی خارج نمی‌کند. اگر می‌خواهند افزایش قیمت دهند قبل از آن‌که خودروسازی و قطعه‌سازی تعطیل شوند، این تصمیم را بگیرند و فرافکنی نکنند.»

8 دلیل خودروسازان برای افزایش قیمت

اولین دلیل افزایش 150 تا 277 درصدی قیمت مواد اولیه صنعت خودرو و 3 برابرشدن قیمت ارز است. دومین دلیل این است که هیچ‌کدام از مسئولان مسئولیت اصلاح قیمت خودرو را نمی‌خواهند قبول کنند.سومین علت؛ کاهش تولید خودرو به یک سوم است. چهارمین، پیش فروش‌هایی است که دلالان به آن دسترسی پیدا کردند و عملاً مردم و متقاضیان واقعی از خرید خودرو بازماندند. پنجمین دلیل؛ قطعه سازان از تولید با کیفیت عاجز شدند و از طرفی وضعیت تمام آنها وخیم شده است. ششمین برهان به زیان دهی 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان بر می‌گردد هفتمین علت این است که دولت دستش در جیب سهامداران خودرو است و این امر خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است. هشتمین دلیل، عدم پرداخت کمک زیان به خودروسازان است چرا که دولت قیمت خودرو را پایین‌تر از نرخ بازار نگه داشته است.

*عکس از جوان خودرو

دیدگاه کاربران
حمید 1397/9/13
چطوریه که ما در زمینه تولید موشکهای پیشرفته بلند برد نقطه زن و پهپاد بادهای رادار گریز و هواپیمای جنگنده با آن همه پیچیدگی هایش مشکل نداریم و هیچ تحریمی هم نتوانسته آنها را متوقف کند اما در صنعت خودرو سازی همیشه این همه مشکل و چالش داریم؟ واقعا مشکل تحریمه یا مشکل بی کفایتی، بی تدبیری و رانته؟
پاسخ
1
1
4
Armin 1397/9/16
متاسفانه مواردی که فرمودید همه روسی هستند و متاسفانه روسیه به جز تولید سلاح عرضه دیگری ندارد
2
1