لج‌بازی ترامپ با جنرال‌موتورز

برنامه دولت ترامپ برای حذف یارانه خودروهای الکتریکی

14 آذر 1397 11:35

هفته پیش، دونالد ترامپ ناراحتی و عصبانیت خود را از تصمیم جنرال‌موتورز مبنی بر تعطیلی پنج کارخانه در آمریکای شمالی اعلام کرد. درعین‌حال، او همچنین تهدید کرد که تمام یارانه‌های جنرال موتورز از جمله یارانه خودروهای الکتریکی را قطع خواهد کرد.

البته ترامپ کار سختی پیش رو دارد و برای این کار باید موافقت کنگره را کسب کند. این در حالی است که سال آینده کنترل اکثریت کنگره را دموکرات‌ها برعهده دارند.ظاهراً دولت او به‌صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کند و بلومبرگ گزارشی منتشر کرده که لری کودلو، مشاور اقتصادی ارشد ترامپ به خبرنگاران گفته مشوق مالیاتی خودروهای الکتریکی در آینده‌ای نزدیک قطع خواهند شد. کودلو گفته با توجه به قصد رئیس‌جمهور ترامپ برای پایان دادن به یارانه‌های دولت اوباما، احتمالاً در سال 2020 یا 2021 شاهد این اتفاق خواهیم بود.

درحالی‌که کاملاً واضح است دونالد ترامپ می‌خواهد این مشوق‌های مالیاتی را حذف کند، ولی با توجه به تصویب قانون یارانه خودروهای الکتریکی در کنگره، برای پایان دادن به آن وی به پشتیبانی کنگره نیاز خواهد داشت. این موضوع قطعاً دردسر بزرگی برای ترامپ است، زیر سال آینده دموکرات‌ها کنترل کنگره را در دست خواهند داشت و برخی از جمهوری خواهان هم موافق این یارانه‌ها هستند.

در شرایطی که گفته می‌شود این حرکت به‌عنوان تنبیهی برای جنرال‌موتورز در نظر گرفته شده، ولی آن‌طور که به نظر می‌رسد این حرکت تاثیر زیادی نمی‌تواند روی این خودروساز آمریکایی داشته باشد. شرکت جنرال‌موتورز به‌سرعت در حال نزدیک شدن به دویست هزارمین خودروی الکتریکی فروخته شده خود است و این موضوع سبب کاهش یارانه به ازای هر فروش خواهد شد.

تسلا در ماه جولای از این عدد عبور کرد و این بدین معنی است که خریدارانی که در ماه ژانویه خودروی خود را تحویل می‌گیرند، فقط یارانه‌ای برابر با 3750 دلار دریافت خواهند کرد. شش ماه بعد، در ماه جولای 2019، میزان یارانه نصف شده و به 1875 دلار کاهش می‌یابد.

به‌جای تنبیه جنرال‌موتورز، حذف مشوق‌های مالیاتی روی شرکت‌هایی که قصد دارند خودروهای الکتریکی در آینده نزدیک روانه بازار کنند تاثیر منفی خواهد گذاشت. از آن جمله می‌توان به آئودی E-Tron و مرسدس‌بنز EQC اشاره کرد.

دیدگاه کاربران