حذف نمایشگاه داران از چرخه بازار

آغاز فروش عمده خودرو به نمایندگی‌ها

4 شهریور 1397 12:00

درحالی‌که عرضه خودرو از سوی خودروسازان طی ماه‌های اخیر با محدودیت مواجه بوده است، شرکت ایران‌خودرو با صدور اطلاعیه‌ای فروش میلیاردی به نمایندگی‌ها را آغاز کرد. به گزارش فارس از ابتدای امسال تاکنون قیمت خودرو روند صعودی داشته به‌طوری‌که اختلاف قیمت برخی خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار حتی به بیش از 40 میلیون تومان هم می‌رسد.

درحالی‌که کمبود خودرو در بازار باعث افزایش شدید قیمت‌ها شده، شرکت ایران‌خودرو با صدور بخشنامه‌ای شرایط فروش عمده خودرو به نمایندگی‌ها را فراهم کرده است.به گفته یکی از فعالان بازار خودرو، خودروسازان عرضه خودرو به بازار را کم کرده‌اند و همین موضوع باعث سودجویی دلالان در بازار خودرو شده است. درحالی‌که عرضه خودرو کم شده است اما شرکت‌های خودروسازی با فروش عمده خودرو به نمایندگی‌ها فرصت دلالی و گران‌فروشی را برای برخی نمایندگی‌‌ها به وجود آورده‌اند به‌طوری‌که نمایندگی‌ها با خرید عمده از خودروسازان خود مدیریت بازار را به عهده می‌گیرند و با عرضه قطره‌چکانی خودروهای خریداری‌شده به بازار قیمت‌ها را به‌دلخواه خود افزایش می‌دهند.

این فعال بازار خودرو اظهار داشت: درحالی‌که عرضه خودرو به مشتریان خرد محدود است شرکت ایران‌خودرو در 22 مردادماه با صدور بخشنامه‌ای شرایط خرید خودرو به‌صورت عمده را برای نمایندگی‌ها فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا خودروسازان به‌صورت عمده خودرو به نمایندگی‌ها می‌فروشند، گفت: متأسفانه در کشور ما نمایندگی‌ها پس از تحویل خودرو، خودرو را با قیمت مصوب در بازار به فروش نمی‌رسانند و خودرو را با قیمت بالا برحسب شرایط و به‌دلخواه خود عرضه می‌کنند.

در اطلاعیه ایران‌خودرو آمده است:

پیرو درخواست‌های مکرر نمایندگی‌های محترم، به‌منظور ایجاد شرایط مناسب جهت خرید عمده و افزایش رضایتمندی نمایندگان محترم شبکه فروش به استحضار می‌رساند نمایندگی‌هایی که خواستار خرید خودرو با شرایط زیر می‌باشند می‌توانند درخواست‌های خود را از روز سه‌شنبه مورخ 97.5.23 تا پایان هفته جاری به اداره منطقه مربوطه ارائه نمایند.

  1. نوع فروش: به‌صورت پیش‌فروش از محصولات قابل‌عرضه (کد محصول 998) است که با پیش‌پرداخت اولیه با هدف مشارکت در تولید، ایجاد تعهد می‌شود و قیمت نهایی خودرو بعد از ارسال دعوت‌نامه مشخص و پرداخت خواهد شد.
  2. موعد تحویل: موعد تحویل خودرو بهمن‌ماه 97 است.
  3. سود: سود مشارکت 20 درصد و سود انصراف 15 درصد است.
  4. در این روش فروش برای همه نمایندگی‌ها با حداقل سرمایه 5 میلیارد تومان و حداکثر 40 میلیارد تومان قابل اقدام خواهد بود.
  5. در صورت عدم امکان تحویل خودرو در بهمن‌ماه 97، سود قرارداد محاسبه و قرارداد جدیدی با سود مشارکت 23 درصد و انصراف 18 درصد منعقد و موعد تحویل آن به 6 ماه بعد موکول خواهد شد.
  6. سود تأخیر: برخلاف تعهدات عادی مشتریان که سود تأخیر در نظر گرفته می‌شود در این روش سود تأخیر صفر است.
  7. مبلغ پیش‌پرداخت: حداقل 60 درصد مبلغ خودرو در زمان ثبت‌نام واریز می‌شود.
  8. کمیسیون فروش: معادل کمیسیون فروش عادی نمایندگی است.
  9. با توجه به محدودیت ظرفیت، اولویت ثبت‌نام بر اساس زمان درخواست و واریز وجه است.
  10. با توجه به محدودیت ظرفیت، در صورت تکمیل ظرفیت، شرایط ثبت‌نام متوقف خواهد شد.
  11. در این روش فروش، در زمان صدور دعوت‌نامه خودروهای قابل‌عرضه مشخص و اعلام خواهد شد.
آرشیو

اطلاعیه ایران خودرو برای فروش به نمایندگی‌ها

4 شهریور 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران