واردات 2.5 میلیاردی خودرو و قطعات در 6 ماه

ارزبری خودرو؛ 12 درصد کل واردات کشور

23 مهر 1397 13:08

در حالی قطعات منفصله خودرو در صدر واردات به کشور قرار دارد که بازار خودرو و قطعات یدکی آن با قیمت‌های نجومی مصرف‌کنندگان را شوکه کرده است.

در حالی قطعات یدکی، خودرو و قطعات منفصله در فهرست اقلام عمده وارداتی هستند که ممنوعیت واردات خودرو و کمبود قطعات بهانه گرانی شده است.بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت قطعات منفصله خودرو در نیمه ابتدایی سال 97 بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است. خودرو سواری، قطعات منفصله برای مونتاژ و قطعات یدکی خودرو، جمعاً 2 میلیارد و 648 میلیون دلار واردات داشته‌اند که 12 درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

با نگاهی به آمارها می‌توان دریافت که واردات خودرو و قطعات طی سه چهار سال گذشته روندی صعودی داشته و این روند امسال در مورد قطعات خودرو تکرار شده است. واردات خودرو البته امسال به دلیل ممنوعیت کم شد ولی بازهم آمارها از واردات عظیم خودرو حکایت دارند. درعین‌حال هنوز خودروسازان به بهانه کمبود قطعات تمایلی برای عرضه مکفی به بازار ندارند و قیمت‌ها در آسمان بازار معلق هستند.

آمار واردات قطعات و ‌خودرو در نیمه ابتدایی سال

در 6 ماه منتهی به شهریور 97 قطعات منفصله خودرو با رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل صدر جدول را برای خود حفظ کرد. این در حالی است که مجموع ارزش اقلام عمده واردات با 2 درصد کاهش نسبت به سال پیش مواجه بود.

قطعات منفصله که برای تولید خودرو وارد کشور می‌شوند حدود 8.4 درصد از کل واردات به کشور را به خود اختصاص می‌دهند. ارزش دلاری این قطعات امسال به رقم بی‌سابقه یک میلیارد و 860 میلیون دلار رسید.

اجزا و قطعات وسایل نقلیه موتوری نیز در رتبه هفتم اقلام وارداتی به کشور قرار دارد. این کالاها که برای بازار مصرفی مورداستفاده قرار می‌گیرند 396 میلیون دلار ارزبری داشته و 1.8 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. لوازم‌یدکی خودرو در حالی با 3 درصد افزایش نسبت به سال پیش وارد کشور شده است که در بازار به بهانه کمبود قطعات قیمت بسیاری از آنها تا 5 برابر افزایش پیدا کرده است. باید اشاره کرد بسیاری از محصولاتی که اکنون وارد کشور می‌شوند سال گذشته ثبت‌سفارش و با دلار سه هزارتومانی تأمین ارز شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر قیمت خودروهای وارداتی و قطعات و خودرو مونتاژی در حالی افزایش چند برابری پیدا کرده است که قطعات و خودروهای با ارز جدید هنوز وارد کشور نشده‌اند.

خودرو سواری که سال‌ گذشته پس از قطعات منفصله و سال 95 در رتبه اول واردات قرار داشت امسال جایگاه هشتم را از آن خود کرده است. با توجه به اینکه واردات خودرو در سال جاری ممنوع بوده است، هنوز جز اقلام عمده وارداتی است و تنها 74 میلیون دلار از واردات خودرو در مدت مشابه سال 94 کمتر است.

ارزش واردات خودرو با 68 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، به رقم 392 میلیون دلار رسید و 1.8 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد که هنوز با توجه به ممنوعیت واردات آن رقم بزرگی است. این رقم در سال 96 با رشد 5.1 درصدی نسبت به سال 95 به 1197 میلیون دلار رسید. در سال 95 نیز واردات خودرو با رشد 68 درصدی نسبت به سال 94 از 466 به 837 میلیون دلار رسیده بود. به‌عبارت‌دیگر واردات خودرو نیمه امسال نسبت به واردات خودرو در نیمه ابتدایی سال 94 حدود 15 درصد کاهش یافته است.

قطعات منفصله 4 برابر دارو ارزبری دارد

باید اشاره کرد بقیه اقلام وارداتی که در تصویر پیوست آمده است شامل مواد خوراکی و مواد اولیه غذایی، دارو و تلفن همراه می‌شود. گفتنی است ارز مصرف‌شده در قطعات منفصله خودرو 4 برابر ارز صرف شده برای واردات دارو بوده است. همین‌طور ارزش واردات خودرو حدود 87 درصد کل ارز صرف شده برای واردات دارو بوده است.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

آرشیو

اقلام عمده وارداتی در 6 ماهه ابتدایی سال 97

23 مهر 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران