ناگفته‌هایی درباره لیست جنجالی آقای وزیر

واکنش نمایندگی‌ها به لیست تخلفات خودرویی

6 مرداد 1397 21:00

هفته گذشته بود که شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت، لیست شرکت‌های متخلف در واردات خودرو را منتشر کرد. حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این لیست وجود دارد، که مهم‌ترین‌شان نامشخص‌بودن چگونگی تخلف شرکت‌هاست. به همین دلیل نیز برداشت‌های متفاوتی از این لیست شده.

نامشخص‌بودن چگونگی تخلف و انتشار غیرکارشناسی، از جمله ایرادات مهم لیست تخلفات خودرویی است.از آنجایی که نام چندین واردکننده معروف خودرو در این لیست به چشم می‌خورد، انتشار آن با واکنش‌های برخی از این شرکت‌ها نیز همراه شد. تا به امروز تنها پنج نمایندگی نسبت به انتشار این لیست، بیانیه منتشر کرده‌اند که در پیوست انتهای این خبر، قابل دسترس است. 

ایرتویا، اولین شرکتی بود که بیانیه جامعی درباره این لیست منتشر کرد. مدیران این شرکت در مورد چهار فقره ثبت سفارش مجموعاً به تعداد 700 دستگاه توسط ایرتویا، می‌گویند که اولاً این ثبت سفارش‌ها همگی در اردیبهشت 96 (قبل از شروع ممنوعیت ثبت سفارش در 8 تیر 96) انجام شده‌اند و دوماً اینکه ایرتویا هر چهار ثبت سفارش خود را در شهریورماه 96 ابطال کرده است.

آسان موتور نیز می‌گوید این شرکت مسئولیتی در برابر ثبت سفارش‌های غیرمجازی که توسط افراد حقیقی یا حقوقی (اسامی مندرج در ستون «متقاضی» در لیست تخلفات) در سامانه ثبت شده‌اند، ندارد. آسان موتور، که بخشی از ثبت سفارش‌های خود را قبل از شروع ممنوعیت ثبت سفارش (هشتم تیرماه 96) انجام داده بود، می‌گوید مابقی‌ سفارش‌هایی که در تاریخ بسته‌بودن سایت، صورت گرفته‌اند، برای درخواست موسوم به «جایگزینی» بوده‌اند نه به‌عنوان ثبت سفارش جدید.

اطلس خودرو نیز بیانیه تقریباً مشابهی با آسان موتور، منتشر کرده با این تفاوت که طبق گفته این شرکت، اطلس خودرو در فاصله زمانی 8 تیرماه لغایت 9 دی‌ماه 96 هیچ سفارشی را ثبت نکرده و به همین دلیل است که نام اطلس خودرو در ستون «متقاضی» در لیست تخلفات، وجود ندارد.

جهان نوین نیز چهارمین شرکتی بود که به انتشار لیست تخلفات واردات خودرو، واکنش نشان داد. این شرکت می‌گوید هیچ سفارشی در زمان ممنوعیت ثبت سفارش خودرو انجام نداده است و پاسخگویی را وظیفه چهار شرکت متفرقه‌ای می‌داند که اقدام به خرید گارانتی از شرکت جهان نوین کرده‌اند.

بیانیه کرمان موتور نیز بسیار مختصر و مفید بود. در لیست تخلفات واردات، نام این شرکت در ستون «متقاضی» نیست و به همین دلیل نیز کرمان موتور به مشتریانش اطمینان داده که هیچ تخلفی از جانب این شرکت در واردات محصولات هیوندای، انجام نشده است.

نگین خودرو، آخرین شرکتی بود که به لیست وزیر صنعت، واکنش نشان داد. این شرکت نمی‌گوید تمامی ثبت‌سفارش‌ها توسط افراد حقیقی یا شرکت‌هایی غیررسمی انجام شده که هیچ تعاملی با نگین خودرو ندارند و از آنجایی که نام نگین خودرو در ستون «متقاضی» درج نشده، پس تخلفی هم برگردن این شرکت نیست.

علاوه‌بر این شش نمایندگی‌، انجمن واردکنندگان خودرو نیز به انتشار این لیست اعتراض کرد چراکه تفسیر محتویات این لیست، برعهده مخاطب واگذار شده است.

آرشیو

بیانیه نگین خودرو درباره لیست تخلفات واردات

7 مرداد 1397
دانلود فایل PDF

بیانیه انجمن واردکنندگان خودرو درباره لیست تخلف واردات

6 مرداد 1397
دانلود فایل PDF

بیانیه ایرتویا درباره لیست تخلف واردات

6 مرداد 1397
دانلود فایل PDF

بیانیه آسان موتور درباره لیست تخلف واردات

6 مرداد 1397
دانلود فایل PDF

بیانیه اطلس خودرو درباره لیست تخلف واردات

6 مرداد 1397
دانلود فایل PDF

بیانیه جهان نوین آریا درباره لیست تخلف واردات

6 مرداد 1397
دانلود فایل PDF

بیانیه کرمان موتور درباره لیست تخلف واردات

6 مرداد 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران