ماجرای نامه‌ای که وزیر را زیر سوال برد

توضیحات خسروتاج درباره درخواست یک شرکت خاص

22 مهر 1397 16:12

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص درخواست واردات خودرو توسط یک شرکت خاص گفت: «وزیر صنعت دستوری برای تایید ثبت‌سفارش این شرکت نداده است.»

درخواست پرشیا‌خودرو مربوط به زمانی است که واردات خودرو ممنوع بود؛ سازمان توسعه تجارت به شرکت مذکور پاسخ داد مانند سایر متقاضیان، همچون روال گذشته، مبتنی بر قانون اقدام نماید.مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با فارس، در خصوص درخواست واردات خودرو توسط شرکت «پرشیاخودرو» گفت: «انتشار نامه درخواست شرکت پرشیا‌خودرو مربوط به آبان ماه 96 و در شرایطی که واردات خودرو به‌طور موقت ممنوع بوده است و هامش وزیر صنعت‌، معدن و تجارت بر این نامه، نشان از فضاسازی هدفمند و سودجویانه برخی شبکه‌های اجتماعی است.»

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به یکسان بودن قوانین برای تمام اقشار افزود: «در هیچ کجای هامش وزیر صمت بر این نامه، نشانی از دستور تایید ثبت‌سفارش برای این شرکت وجود ندارد و شریعتمداری مشخصاً دستور بررسی و انعکاس نتیجه را صادر کرده که برای هر نامه‌ای این دستور قبل از اقدام قابل‌تصور است.»

معاون وزیر صنعت‌ در امور صادرات اظهار داشت: «پس از بررسی کارشناسی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در مورخ 20 آبان ماه سال 96 عطف به این درخواست، سازمان توسعه تجارت ایران به امضای این‌جانب، در 5 بند با ادله کافی درخواست نامبرده را مردود می‌داند.»

خسروتاج گفت:‌ «همچنین در پایان این نامه درخواست، سازمان توسعه تجارت به شرکت مذکور پیشنهاد کرده است مانند سایر متقاضیان پس از اعلام رسمی شروع ثبت‌سفارش، همچون روال گذشته و مبتنی بر قانون اقدام نماید.»

گفتنی است، 11 ماه قبل شرکت پرشیا خودرو درخواست واردات خودرو را درست درزمانی برای وزیر صنعت‌، معدن و تجارت ارسال کرده که سامانه ثبت‌سفارش غیرفعال بوده است.

در نامه شرکت پرشیا خودرو در مورخ دهم آبان 1396 به شماره 96019453 آمده است:

«جناب آقای دکتر شریعتمداری

وزیر محترم صنعت‌، معدن و تجارت

سلام‌علیکم؛

احتراماً ازآنجایی‌که مستحضرید بیش از 4 ماه است که بدون اعلام هیچ دلیل و یا توجیه مشخصی، سایت ثبت‌سفارش برای واردات خودرو (ثبتارش) از سوی سازمان توسعه تجارت ایران بسته شده است، البته این موضوع طی سنوات گذشته نیز به‌طور موردی مسبوق به سابقه بوده، با این تفاوت که این بار به طرز بی‌سابقه و مشکوکی پس از آن‌که عوامل این شرکت کلیه مراحل قانونی را برای واردات خودرو به انجام رساندند صرفاً در مرحله صدور فیش و پرداخت حقوق و هزینه‌های قانونی مترتب بر فرآیند ثبت‌سفارش برای بالغ‌بر 1400 دستگاه خودرو، بدون هیچ دلیلی بیش از 15 روز معطل شده‌اند که در پایان این مدت با بسته شدن سایت ثبتارش در مورخ 96.4.28 مواجه گردیدند که این امر امکان تکمیل فرآیند مذکور را از این شرکت سلب نموده درحالی‌که گواهینامه فعالیت این شرکت معتبر بوده و سایت ثبتارش باز و فعال بوده است. این در حالی است که مطابق با روال معمول، این شرکت هم‌زمان با شروع فرآیند ثبت‌سفارش در تاریخ مذکور 96.3.31 خودروهای خریداری‌شده و وجه آن پرداخت گردیده که بسته شدن سیستم ثبت‌سفارش و ناقص ماندن فرآیند ثبت به دلیل تعلل بی‌دلیل و غیرقابل‌توجیه مسئولین مربوطه، خسارت و لطمات قابل‌توجهی را برای شرکت پرشیا خودرو موجب شده است. با توجه به اشتغال تعداد 700 نیروی انسانی به‌طور مستقیم و 2000 نفر به‌طور غیرمستقیم در این شرکت و تضییع واضح و فاحش حقوق این شرکت در اثر تعلل رخ‌داده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در بخش ثبت‌سفارش، مستدعی است دستور فرمایید نسبت به رسیدگی به موضوع به‌منظور احقاق حق این شرکت با صدور مجوز برای تکمیل ثبت‌سفارش و ترخیص خودروهای خریداری‌شده، اقدام لازم انجام پذیرد.

پرشیا خودرو»

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه در هامش نامه شرکت پرشیا خودرو به وزیر صنعت، وزیر صنعت دستور بررسی را به رئیس سازمان توسعه تجارت داد. مجتبی خسروتاج نیز در مورخ بیستم آبان 96 طی نامه شماره 96.100.40078 به وزیر صنعت چنین پاسخ داده است:

«جناب آقای شریعتمداری

مقام عالی وزارت

با سلام؛

عطف به نامه شماره 96.19.453 مورخ 96.8.10 شرکت پرشیاخودرو در خصوص ثبت‌سفارش خودرو، موارد زیر را به استحضار می‌رساند؛

  1. بنا به دستور حضرت‌عالی موضوع تقاضای شرکت پرشیاخودرو مجدداً بررسی گردید و تقاضای مذکور صرفاً در مرحله «ایجاد درخواست» توسط شرکت فوق انجام شده است. یادآور می‌گردد برای کلیه درخواست‌های ایجادشده پیام «متقاضی محترم ثبت‌سفارش ایجادشده شما پس از بررسی کارشناسی و صرفاً در صورت تأیید مرجع ذیصلاح معتبر خواهد بود» بر روی صفحه مانیتور ظاهرشده و با تایید بازرگان (انتخاب دکمه OK) در فهرست تقاضاهای در انتظار تایید کارشناسی قرار می‌گیرد.
  2. بنا به دستور وزیر محترم از تیرماه سال جاری ثبت‌سفارش خودروی سواری به جهت لزوم تصمیم‌گیری در کمیسیون زیربنایی و صنعت (دولت) در مورد شیوه واردات خودروهای C.B.U به‌طور موقت متوقف گردید.
  3. از ابتدای سال جاری تا زمان توقف موقت ثبت‌سفارش خودرو (تیرماه) تعداد 36014 دستگاه خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی ثبت‌سفارش شده و منعی جهت واردات نداشته‌اند.
  4. پس از زمان موردنظر هیچ ثبت‌سفارشی برای خودروهای سواری صادر نگردیده است.
  5. حدود 17000 دستگاه خودرو ازجمله درخواست شرکت پرشیاخودرو صرفاً در مرحله «ایجاد درخواست»، برای تأیید کارشناسی بوده‌اند که پس از اعلام توقف موقت ثبت‌سفارش به دلیل عدم صدور شماره 8 رقمی مجوز رسمی ثبت‌سفارش، به‌عنوان ثبت‌سفارش انجام‌شده تلقی نمی‌گردد.

پیشنهاد می‌گردد شرکت پرشیا خودرو مانند سایر متقاضیان پس از اعلام رسمی شروع ثبت‌سفارش خودرو، همچون روال گذشته نسبت به طی نمودن مراحل مربوطه اقدام نمایند.

مجتبی خسروتاج»

خبرگزاری فارس در پایان با انتشار تصاویر دو نامه نوشته است که بدون قضاوت تصویر هر دو نامه را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

آرشیو

نامه شرکت پرشیا خودرو به شریعتمداری و هامش وزیر

22 مهر 1397
دانلود فایل PDF

پاسخ خسروتاج به هامش وزیر صنعت

22 مهر 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران