نام‌های مشترک اطلس‌خودرو و آسان‌موتور

چه کسانی بیشتر از همه ارز نیمایی گرفتند

14 مهر 1397 20:30

فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی هفته گذشته توسط بانک مرکزی منتشر شد. در این فهرست نام بسیاری از خودروسازان و تامین‌کنندگان آن‌ها دیده می‌شود. از سوی دیگر یکی از فعالان حوزه قطعه‌سازی به واردات یک میلیارد دلاری قطعه اشاره کرده است.

در میان فهرست گیرندگان ارز نیمایی، نام شرکت‌هایی مانند «جهان نوین آریا»، «کروز» و «کرمان موتور» و نام اشخاصی مانند «سعید لیلاز»، «علیرضا بهمن‌پور» و «اسماعیل خوش‌آبی» بیشتر به چشم می‌خورد.آماری که بانک مرکزی داده است البته به «یورو» و «یوان» و دیگر ارزهای جایگزین است. بررسی فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی نشان می‌دهد بیشتر ارزهای سامانه نیما به «یوان» چین و «وون» جمهوری کره گرفته شده‌اند.

از میان خودروسازان و قطعه‌سازان نام چند شرکت به چشم می‌خورد. بررسی این فهرست سوال‌های جالب‌توجهی در ذهن ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال چرا نام ارز بگیران اطلس‌خودرو و آسان‌موتور یکی است؟ یا این‌که چرا شرکت‌های قطعه‌سازی به‌راحتی با نام خود شرکت ارز گرفته‌اند درحالی‌که شرکت‌های بزرگی مانند ایران‌خودرو از طریق اشخاص حقیقی برای ثبت ارز خود اقدام کرده‌اند.

سیامک پیربابایی، نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران دراین‌باره به «باما» می‌گوید: «در برخی شرایط شرکت‌ها می‌توانند از طریق اشخاص حقیقی که معمولاً عضو هیئت‌مدیره شرکت‌ هستند اقدام به دریافت ارز کنند.»

به گفته وی «برای شرکت‌ها بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر (در مورد امور مالیاتی) است اگر از طریق شرکت اقدام به دریافت ارز کنند و نه شخص حقیقی.»

سعید لیلاز رکورددار یوان نیمایی

نام برخی چهره‌های رسانه‌ای در این فهرست‌ هم به چشم می‌خورد. سبلان خودرو مایوان که تولیدکننده اتوبوس‌های شهری است بیشترین میزان یوان چین را در یک نوبت دریافت کرده است. آن‌هم به نام مدیر سابقش، سعید لیلاز. لیلاز که علاوه‌بر پیشینه مطبوعاتی، سابقه کار مدیریتی در ایران‌خودرو دیزل را هم دارد. در حقیقت شرکت سبلان خودرو مایوان به نام سعید لیلازمهرآبادی به‌تنهایی بیشتر از هر شرکت خودروساز و تامین‌کننده دیگری از سامانه نیما یوان چین ثبت کرده است.

پس از لیلاز نام شرکت‌های ساپکو با 192 میلیون، ایران‌خودرو دیزل با 138 میلیون و بهمن موتور با 118 میلیون یوان قرار می‌گیرند. شرکت کروز هم با دریافت 29 میلیون یوان جزء شرکت‌هایی است که در همه ارزها در رتبه‌های اول قرار دارد.

وون کره در انحصار کرمان‌موتور

از میان خودرویی‌های جاده مخصوص بیشترین مراودات مالی با کره جنوبی مربوط به تام ایران‌خودرو با 465 میلیون، ساپکو با 470 میلیون و سایپا آذین با 700 میلیون وون است.

قطعه‌سازی کروز در میان تامین‌کنندگان، با 2 میلیارد و 268 میلیون بیشترین میزان وون را از سامانه نیما گرفته است.

رکورد گرفتن وون از نیما در اختیار کرمان‌موتور است که با 57 میلیارد وون با اختلاف در رتبه اول است. دریافتی وون کرمان‌موتور از نیما تقریباً 13 برابر وون دریافت شده توسط همه خودروسازان و قطعه‌سازان دیگر است.

بیشترین یورو برای واردکننده نیسان

شرکت بازرگانی جهان نوین آریا که در واردات نیسان فعالیت دارد بیشتر از هر خودروساز دیگری از نیما یورو گرفته است. این شرکت 26 میلیون یورو عمدتاً با نرخ 5000 هزارتومانی دریافت کرده است. پس‌ازاین شرکت، ایران‌خودرو دیزل با 24 میلیون در رتبه دوم و شرکت کروز با 13.6 میلیون در رتبه سوم قرار دارد.

نام‌های مشترک اطلس‌خودرو و آسان‌موتور

برخی شخص‌های حقیقی برای شرکت‌های متعددی ارز گرفته‌اند. در میان شرکت‌های خودرویی نام‌های «علیرضا بهمن‌پور» و «اسماعیل خوش‌آبی» بیشتر از بقیه جلو می‌کند. چراکه این دو نفر دقیقاً به میزان یکسان برای هر دو شرکت اطلس‌خودرو و آسان‌موتور ارز گرفته‌اند. هرکدام دقیقاً 3 میلیون و 50 هزار درهم امارات برای هر شرکت.

آرشیو

فهرست دریافت‌کنندگان ارز به نرخ سامانه نیما

14 مهر 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران