واردات سفارش‌های پیش از اعلام ممنوعیت آزاد شد

شروط ترخیص کالاهای ممنوعه

22 مرداد 1397 12:05

گمرک جمهوری اسلامی ایران شرایط جدید ترخیص 1339 قلم کالای ممنوعه ثبت‌سفارش‌های قبل را ابلاغ کرد. از ابتدای تیرماه فهرست 1339 قلم کالایی که به دلیل داشتن تولید مشابه داخل ثبت‌سفارش آن‌ها ممنوع است، طی بخشنامه‌ای منتشرشده بود.

در بخش‌نامه جدید گمرک، به کالاهایی که تا پیش از اعلام ممنوعیت (تیرماه) واردات قبض انبار دریافت کرده بودند، اجازه ترخیص داده می‌شود.بر اساس این بخش‌نامه بسیاری از کالا‌های مصرفی و خوراکی که مشابه تولید داخل دارند برخی مواد معدنی، سنگ‌ها، میوه، مواد متشکل از چرم، مصنوعات چوبی و خودرو جزو کالاهای گروه چهارم محسوب و واردات آن‌ها ممنوع شد.

از تاریخ سوم تیرماه ثبت‌سفارش و تعلق ارز این اقلام که جزء تعرفه‌های گروه چهارم کالای وارداتی محسوب می‌شدند، منتفی شد. حالا اما گمرک بخش‌نامه جدیدی پیرو بخش‌نامه قبلی ارائه کرده و به کالاهایی که تا قبل از اعلام بخش‌نامه پیشین قبض انبار دریافت کرده بودند، اجازه ترخیص می‌دهد.

بر اساس بخش‌نامه جدید گمرک که تصویر آن توسط خبرگزاری فارس منتشرشده است، واردات 1339 قلم کالای ممنوعه،‌ که تا پیش از تیرماه قبض انبارشان صادر شده باشد، امکان ترخیص را پیدا خواهند کرد.

در نامه مدیرکل مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک آمده است:

«پیرو بخشنامه مورخ 97/4/3 این مرکز در ارتباط ممنوعیت ورود کالاهای گروه چهارم و اعلام شرایط ترخیص کالاهای مشمول ممنوعیت 1339 قلم کالا، به پیوست تصویر نامه مورخ 97/5/15 سازمان توسعه و تجارت ایران ارسال شود و دستور فرمایید بر اساس مفاد نامه فوق اقدام نمایند.»

همچنین در این نامه آمده است «ترخیص کالای بند یک نامه فوق‌الذکر علاوه بر رعایت شروط مذکور در آن بند منوط به صدور قبض انبار آن قبل از 97/3/30 است». ضمناً «در صورت دارا بودن شرایط ترخیص مطابق مفاد بندهای فوق، مراتب جهت محاسبه مالیات درآمدهای ناشی از ممنوعیت و افزایش قیمت‌ها به سازمان امور مالیاتی اعلام شود.»

بر این اساس احتمال دارد کالاهای وارد شده به دلیل افزایش قیمت در بازار، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی شوند و صاحبان آن‌ها مجبور شوند حدود 25 مبلغ کنونی را به‌عنوان مالیات بر درآمد اتفاقی بپردازند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

آرشیو

بخشنامه گمرک برای ترخیص کالای ممنوعه

22 مرداد 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران