روشن‌شدن چراغ عظیم خودرو در بروجرد

شرایط فروش عظیم خودرو/ آذر 1400

22 آذر 1400 13:55

آذر 1400: همزمان با سفر استانی هیئت دولت به استان لرستان در آذرماه 1400، رئیس جمهور رئیسی خبر داده که با موافقت وی و با هماهنگی رئیس کل دادگستری این استان، فعالیت کارخانه عظیم خودرو بروجرد مجددا از سرگرفته می‌شود.

با اینکه اطلاعات کاملی از نحوه شروع به کار عظیم خودرو وجود ندارد اما  همانطور که می‌دانید، شرکت هن‌تنگ، تنها خودروساز چینی بود که بعد از تحریم‌های جدید صنعت خودرو ایران در سال 1397، حتی بدون واسطه توانست در کشورمان به فعالیتش ادامه دهد. البته دلیل این موضوع هم مشخص بود؛ هن‌تنگ هیچگونه سرمایه‌گذاری خارجی در اروپا و ایالات‌متحده انجام نداده و به همین دلیل، مانعی برای حضورش در ایران نداشت. اما علی‌رغم این فرصت عالی، تحریم‌های داخلی (!)، شیوع کرونا و همچنین ورشکستگی زوتی، جلوی فعالیت کارخانه عظیم خودرو را گرفت.

شرکت زوتی (Zotye) که با سهم 63 درصدی، بزرگترین سهام‌دار هن‌تنگ بود، حالا ورشکست شده و شرکت‌های دولتی چینی، جایگزین آن شده‌اند. از طرف دیگر، سایت تولیدی هن‌تنگ در چین نیز توسط شرکت گریت‌وال (GWM) خریداری شده و این شرکت حق امتیاز پلتفرم‌های X5 و X7 را در اختیار گرفته است.

خوشبختانه شرکت گریت‌وال، متعهد شده که حدود 5000 خودروی CKD را به عظیم خودرو تحویل دهد. البته زمان دقیقی برای این موضوع نمی‌توان تعیین کرد و باید منتظر ماه‌های آینده باشیم. همچنین با توجه به توقف فعالیت هن‌تنگ در بازارهای روسیه و پاکستان، حالا ایران تنها کشوری است که برای عرضه محصولات هن‌تنگ، باقی مانده است. به همین دلیل نیز احتمالا هم طرف چینی و هم طرف ایرانی، شانس بیشتری برای استفاده از پلتفرم‌های X5 و X7 را دارند. 

تحویل اولین سری هن تنگ X5

مهر 1399: اوایل تابستان امسال بود که خبر دادیم تولید هن تنگ X5 برای نخستین‌بار در کارخانه عظیم خودرو آغاز شده است. حالا این شرکت خبر داده که اولین سری هن تنگ X5 با پلاک ملی را در تاریخ 21 مهرماه امسال، تحویل خریداران داده.

هن تنگ X5 هم بدلیل سطح تجهیزات و هم بدلیل کیفیت ساخت خوبش، از آن معدود چینی‌هایی است که اگر شانس با او همراه بود، براحتی می‌توانست آشوبی در بازار جک S5 کرمان موتور و چری تیگو 7 مدیران خودرو ایجاد کند. این روزها نیز اس‌دبیلوام سیف خودرو، حریف جدیدی برای X5 محسوب می‌شود.

ترخیص هاوال از گمرک

مرداد 1399: عظیم خودرو طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 5 مردادماه 99 منتشر شده، از ترخیص 153 دستگاه هاوال از گمرکات کشور خبر داده است:

اطلاعیه عظیم خودرو درباره ترخیص 153 دستگاه هاوال (PDF)
 

طبق اطلاعیه فوق، تمامی اعضای خانواده هاوال، از جمله هاوال H2، هاوال H6، هاوال H8 و حتی هاوال H9 در میان این 153 دستگاه، حضور دارند که براساس اولویت ثبت نام مشتریان، دعوتنامه آنها بزودی صادر می‌شود. موعد تحویل خودروها نیز 90 روزه اعلام شده است.

تولید اولین هن تنگ X5 در ایران

تیر 1399: این روزها که عظیم خودرو همچنان مونتاژ و تحویل محدود هن تنگ را ادامه می‌دهد، مدیران این شرکت خبر دادند که برای اولین بار در ایران، توانسته‌اند هن تنگ X5 را بدون حضور کارشناسان چینی، در تاریخ 25 تیرماه 99 تولید کنند. برای حواله داران X5 که مدت‌هاست منتظر تعیین تکلیف خودروهای‌شان هستند، این خبری امیدوارکننده است. حال باید دید که آیا عظیم خودرو می‌تواند در کنار تحویل X7، تحویل X5 را هم به مشتریانش شروع کند یا خیر. 

آغاز مونتاژ هن تنگ در سال 99

تیر 1399: بعد از ترخیص بخشی از قطعات CKD خودروهای هن تنگ از گمرکات کشور در بهار 99، حالا خبر رسیده که عظیم خودرو، تولید دوباره هن تنگ X5 و هن تنگ X7 را در کارخانه بروجرد، ازسر گرفته است. البته می‌توان حدس زد که این تولید، کاملا محدود بوده و احتمالا جوابگوی سهم کوچکی از تعهدات عظیم خودرو خواهد بود. به لطف همین تولید محدود، عظیم خودرو توانسته چندین دستگاه هن تنگ X7 را در 8 تیرماه 99 تحویل مشتریانش دهد. 


»» قیمت روز خودرو

»» خرید و فروش محصولات هن تنگ


مونتاژ هن تنگ در بروجرد

اوایل دی ماه 97 بود که بابک وطن‌خواه -مدیرعامل وقت عظیم خودرو- برای نخستین بار، از آغاز تولید آزمایشی هن تنگ در کارخانه بروجرد خبر داد و در نهایت نخستین هن تنگ X7 مونتاژی نیز در 27 دی‌ماه 97 از خط تولید بیرون آمد.  

عظیم خودرو که تا پیش از این، تیراژ روزانه حداقل 40 دستگاهی برای هن تنگ برنامه‌ریزی کرده بود، می‌خواست به ظرفیت مونتاژ 10 دستگاه در هر ساعت برسد که با شروع تحریم ها، نتوانست به این هدف دست یابد.

آرشیو

دعوتنامه مشارکت در برون رفت از بحران

31 اردیبهشت 1398
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران
Keyvan 1400/1/29
صاحب عظیم خودرو انسان فعالی است ودر نهایت هدفش خدمت است اما بسیار بدشانس ابتدا با هاوال که بهمن موتور قوی تر بود بعد فوتون که ساوانا را مونتاژ کرد با بالای ۲۰۰ اسب بخار وحالا هم هن تنگ ۵ و ۷ امیدواریم این انسان موفق شود امین
پاسخ
0
0
0
Mohamad777 1399/9/26
آقای عظیمی در آذرماه۹۹ به ۱۲ سال حبس و رد مال محکوم شده است.
پاسخ
0
0
0
Keyvan 1399/8/7
عظیم خودرو بسیار بدشانسی میاره برند فوتون که شاسی بلند ساوانا رو تولید کرد این SUV گردن کلفت مورد توجه قرار نگرفت هن تنگ به تحریم خوردو موفق نشد داستان هاوال ها هم که میدونیم
پاسخ
0
0
1