جوابیه سایپا به مطلب منتشرشده در روزنامه جمهوری اسلامی

ماجرای جذب نقدینگی سایپا در طرح پیش‌فروش

26 شهریور 1397 13:24

چندی پیش در طرح فروش سایپا 50 هزار خودرو پیش‌فروش شد که حواشی زیادی به دنبال داشت. خلط داده‌ها و احتمالاً بی‌توجهی نویسنده و گروه ناظر روزنامه «جمهوری اسلامی» باعث شد مطلبی از اساس ناصحیح در صفحه سوم این روزنامه به تاریخ 24 شهریور 97 به چاپ برسد.

سایپا با فروش 50 هزار خودرو بین 550 تا 950 میلیارد تومان کسب نقدینگی کرد. این رقم در مقایسه با بدهی 15 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان چندان بزرگ نیست.نویسنده مطلب داده‌ای را مضمون بر این‌که 6 میلیون نفر از سایت سایپا بازدید کرده است با میزان فروش اشتباه گرفته و دست به محاسباتی زده که از اساس غلط بود. اشتباهی فاحش که به خاطر بی‌توجهی جمعی رسانه‌های اینترنتی، بارها و بارها در رسانه‌های معتبر کشور و اکثر سایت‌های اقتصادی بازنشر داده شد.

نویسنده این‌گونه محاسبه کرده بود: «هر نفر 25 میلیون تومان، یعنی 150000 میلیارد تومان؛ اگر قیمت دلار دولتى حساب کنیم می‌شود 35 میلیارد دلار.»

وی در ادامه می‌نویسد: «اگر ملت بخواهند در یک سرمایه‌گذاری بسیار سودآور سهیم باشند با همین مبلغ پول می‌توانستند یکى از شرکت‌های بنز، ب‌ام‌و، لامبورگینی، شورلت، فورد، تویوتا را به‌طور کامل خریداری و به‌صورت سینه‌خیز به ایران احضار کنند! ... (مردم) از این موضوع غافل بودند که سایپا با همین پول می‌تواند 15 بار شرکتش را شخم بزند و از نو بسازد.»

جوابیه سایپا به مطلب روزنامه جمهوری اسلامی

دراین‌باره گروه خودروسازی سایپا جوابیه‌ای به مطلب چاپ‌شده در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرده است. در متن این جوابیه آمده است که «گروه خودروسازی سايپا در طرح پيش‌فروش اينترنتی محصولات خود، تعداد 50 هزار دستگاه خودرو را به بازار عرضه كرد و اين تعداد خودرو نيز توسط 50 هزار نفر ثبت‌نام شد؛ بر همين اساس عدد 6 ميليون نفر، نادرست است. در اين طرح، خريداران بنا بر خودروي درخواستي، از 11 تا 19 ميليون تومان به‌عنوان پيش‌پرداخت به‌حساب سايپا واريز كردند و عدد «هر نفر 25 ميليون تومان» كه در مطلب مذكور درج‌شده، صحيح نيست

سایپا در ادامه جوابیه به موضوع تیراژ پرداخته و نوشته است: «50 هزار دستگاه خودرو، توليد حدود 20 روز گروه خودروسازی سايپا است؛ اين موضوع كه سايپا خودروهاي توليد 9 سال را پيش‌فروش كرده، كاملاً اشتباه است.»

سایپا چقدر نقدینگی جذب کرد

متأسفانه‌ موضوعی که خود سوژه‌ای قابل‌توجه برای تحلیل بود با این اشتباه به حاشیه رفت؛ چراکه حالا تحلیل‌ها بر مذمت اشتباه نویسنده مطلب در روزنامه جمهوری اسلامی بود و اصل ماجرا که می‌توانست موضوعی خوب برای تحلیل باشد به حاشیه رانده شد.

سایپا با فروش 50 هزار خودرو مبلغی بین 550 تا 950 میلیارد تومان کسب نقدینگی کرده است؛ اما این مبلغ چقدر است؟ حتی اگر مبلغ حداکثر، یعنی حدود هزار میلیارد تومان را ملاک قرار دهیم می‌بینیم این مبلغ به‌اندازه 10 درصد بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان هم نیست. با استناد به گفته‌های محمدرضا نجفی‌منش میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به حدود 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

از سوی دیگر می‌توان به آمار واردات قطعه اشاره کرد و گفت مبلغ جذب‌شده توسط سایپا به‌اندازه 20 درصد مجموع قطعات واردشده به ارزش یک میلیارد و 226 میلیون دلار، معادل 5 هزار و 317 میلیارد تومان (با احتساب نرخ دولتی) است.

این مبلغ حتی به‌اندازه ارزش خودروهای وارداتی طی 5 ماه اخیر هم نیست. باید اشاره کرد که ارزش واردات خودرو با کاهش 67 درصدی نسبت به سال گذشته به این رقم 345 میلیون دلار، معادل یک هزار و 500 میلیارد تومان (با احتساب دلار 4200 تومانی) است.

میزان سطح اعتبار درخواستی فعالان حوزه خودرو برای حل مشکل نقدینگی صنعت خودرو، نزد سیستم بانکی برای هر یک از دو خودروساز بزرگ، رقم 10 هزار میلیارد تومان است که حدود 15 برابر نقدینگی دریافتی تخمین زده‌شده برای سایپاست.

البته این‌که این حجم از نقدینگی به‌یک‌باره به سایپا تعلق بگیرد بسیار می‌تواند کارگشا باشد و بخش زیادی از مشکلات این خودروساز را تا مدتی مرتفع کند؛ ولی واقعیت این است که قرار نیست با این مبالغ ورق برای صنایع غول‌آسای خودروسازی برگردد.

این‌که نویسنده مطلب گفته است با این مبالغ می‌توان بنز و تویوتا را خرید و سینه‌خیز به ایران کشاند، به کنار؛ تنها ذکر این نکته کافی است که فروش تویوتا در سال گذشته بالغ‌بر 230 میلیارد دلار و ارزش دارائی‌های آن بیش از 326 میلیارد دلار است؛ یعنی حتی اگر محاسبات نویسنده روزنامه ایران در مورد فروش سایپا درست می‌بود و قواعد بازار جهانی از این نظر یاری می‌کرد، باز باید 300 میلیارد دیگر به نقدینگی سایپا اضافه می‌شد تا بتوان با آن تویوتا را خرید.

دیدگاه کاربران