نامه برخی قطعه‌سازان به ریاست جمهوری

اخطار به بروز فاجعه در قطعه‌سازی

28 آبان 1397 13:07

اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور نامه‌ای سرگشاده با موضوع «درخواست جلوگیری از بروز فاجعه در صنعت قطعه‌سازی کشور» به رئیس‌جمهوری نوشتند.

قطعه‌سازان اعلام کرده‌اند که اگر طی یک هفته، مساله قیمت خودرو و دیگر مشکلات حل نشود، 100 هزار نفر دیگر بی‌کار می‌شوند و فاجعه‌های بزرگی رخ خواهد داد.درحالی‌که درباره افزایش قیمت از سوی خودروسازان خبری منتشر نشده است، قطعه‌سازان بیش از دیگران درخواست افزایش قیمت خودرو یا آزادسازی آن را دارند. به دلیل افزایش مواد اولیه هزینه قطعه‌سازان بالا رفته است؛ از سوی دیگر به دلیل افزایش پایین‌تر از نرخ تورم در قیمت نهایی خودرو، سازندگان بزرگ نمی‌توانند به قطعه‌سازان بابت محصولاتشان بهایی پرداخت کنند.

افزایش قیمت در مواد و ثبات قیمت در محصول نهایی قطعه‌سازان را در منگنه قرار داده است. البته راه دیگر می‌تواند یارانه بر قیمت مواد اولیه باشد که با توجه به داخلی بودن این منابع و معادن حرفی بیجا به نظر نمی‌رسد؛ اما به هر دلیل قطعه‌سازها که در زنجیره خودروسازی جایگاه واسط را دارند ترجیح می‌دهند به‌جای دریافت تسهیلات خرید از صنایع مادر، سقف قیمت خودرو در بازار را افزایش دهند.

البته در این نامه به ریاست جمهوری علاوه‌بر عنوان کردن مساله قیمت‌گذاری به روی دیگر سکه یا همان مشکلات تامین مواد اولیه هم اشاره‌شده است.

در این نامه با اشاره به شرایط حاد قطعه‌سازی خودرو کشور، به 4 مشکل اساسی اشاره می‌شود. این چهار مشکل بر اساس این نامه به شرح زیر است:

  1. حل مشکل قیمت فروش قطعات که درگرو اصلاح قیمت فروش خودرو می‌باشد.
  2. حل مشکل کسری نقدینگی که به دلیل مطالبات معوق از خودروسازان و افزایش نرخ نهاده‌های تولید، گریبان گیر قطعه‌سازان شده است.
  3. دشواری تامین مواد اولیه داخلی (که عمدتاً تولیدکنندگانی دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که به دلیل مشکل تبادلات ارزی، مشکلات گمرکی و تحریم با بحران مواجه شده است) شاهرگ ورودی قطعه‌سازان را به‌سختی می‌فشارد.
  4. تسویه خریدهای اعتباری و مدت‌دار ارزی قطعه‌سازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به تأمین مواد اقدام نموده بودند و در حال حاضر بایستی به نرخ روز تسویه شود درحالی‌که فروش محصول در زمان تأمین به نرخ ریال بوده است. بسیاری از قطعه‌سازان را ورشکست خواهد نمود.

 

یک هفته تا فاجعه

در بخشی از نامه آمده است: «بدین‌وسیله اعلام می‌گردد چنانچه 4 مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینه‌های گزاف بعید به نظر می‌رسد.» این ادعا و اعلام‌ خطر بزرگ قطعه‌سازان با جزئیاتی در مورد حجم اشتغال‌زایی این نیروها تکمیل می‌شود. براساس ادعای قطعه‌سازان از 550 هزار نفر نیروی کار این صنعت تنها در سال جاری حدود 100 هزار نفر بیکار شده‌اند.

در ادامه قطعه‌سازان هشدار می‌دهند که اگر این 4 مشکل حل نشود تا یک هفته دیگر موج دوم بیکاری با حدود 100 هزار نفر دیگر رخ می‌دهد.

در ادامه نامه با اشاره به حجم عظیم

جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: درخواست جلوگیری از بروز فاجعه در صنعت قطعه‌سازی کشور

با سلام؛

احتراماً، همان‌گونه که مستحضرید صنعت قطعه‌سازی خودروی کشور در شرایط حاد به سر می‌برد و بحران حاضر در صورت عدم اقدام عملی و عاجل مسئولین به‌زودی به دلیل بیکاری وسیع پرسنل این صنعت و توقف تولید به فاجعه جبران‌ناپذیر و زیان‌بار برای اقتصاد کلان کشور و امنیت ملی تبدیل خواهد شد که اثرات خسارت‌بار اجتماعی آن گریبان گیر ملت و مسئولین می‌گردد.

در پایان این نامه اسم اعضای هیئت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور به‌عنوان درخواست‌کنندگان آمده است.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

آرشیو

نامه رسمی انجمن قطعه‌سازان به ریاست جمهوری

28 آبان 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران