










بعد از آنکه دایون V5 توسط ماموت خودرو و با نام جدید پیکاپ کلوت مکث موتور، در کشورمان به مونتاژ رسید، خودروسازی ایلیا، دست به کار شد و دومین محصول دایون را بنام خودش ثبت کرد. این محصول جدید که در زمستان 1400 ولی با مدل 1401 به بازار عرضه شد، البته در کلاس پیکاپها نیست بلکه یک شاسیبلند چینی با نام دایون Y5 است. عرضه کننده دایون Y5 در ایران، شرکت خودروسازی ایلیا (ایلیا موتور) وابسته به خانواده منصوری است، که سابقه واردات خودروهای بورگوارد را در کارنامه دارند. از آنجایی که تنها خط تولید خودروسازی ایلیا در شهرک صنعتی کاوه قرار دارد، پس مونتاژ شاسیبلند دایون Y5 نیز در استان مرکزی خواهد بود. دایون Y5 ایلیا موتور، چند ویژگی قابل توجه دارد. اولین ویژگی خوب دایون این است که پلتفرم مستقل دارد؛ پس باید آنرا یک شاسیبلند (SUV) واقعی بدانیم، نه یک کراساور (CUV). دومین ویژگی خوب دایون این است که سیستم محرکه 4WD پارتتایم آنرا BorgWarner ساخته و میتوانید آنرا در سه حالت دو چرخ سبک (2H)، چهارچرخ سبک (4H) و چهارچرخ سنگین (4L) قرار دهید. ضمن اینکه قفل دیفرانسیل عقب آنرا هم Eaton ساخته است. حالا که این نامها را گفتیم، بد نیست که بگوییم سیستم ترمز دایون نیز مانند اکثر خودروهای چینی بازار، توسط شرکت Bosch تامین شده و گیربکس آن ساخت Aisin است. سومین ویژگی خوب دایون Y5 را باید موتور توربوشارژ آن دانست که تحت لیسانس میتسوبیشی است. چهارمین ویژگی خوب دایون Y5 را باید ابعاد و اندازهاش بدانیم. چینیها این کراساور را در سه ردیف و با ظرفیت 7 سرنشین ساختهاند. آنطور که دایون گفته، اگر صندلیهای ردیف دوم و سوم را بخوابانید، حجم محفظه بار تا عدد شگفتانگیز 2780 لیتر افزایش مییابد. شاسی بلند دایون Y5 با گارانتی 3 سال یا 100 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفته و فروش و خدمات پس از فروش دایون نیز برعهده شرکت کیان موتور خواهد بود. ایلیا موتور از اواسط بهار 1401 از داشبورد جدیدی برای دایون Y5 استفاده کرد که برخلاف داشبورد قدیمی این خودرو، فاقد دکمههای فیزیکی است و کنترل تمامی قسمتها با کمک «پنل لمسی» انجام میشود. نصب این پنل جدید، باعث تغییراتی مختصر در طراحی دریچه تهویه وسط نیز شده است. ایلیا موتور همچنین مالتی مدیای خودرو را ارتقا داد و ویژگی جدید میرورلینک (MirrorLink) برای اتصال سیستم چندرسانهای خودرو به موبایل را نیز به آن افزود. همچنین اسپیکرهای سیستم صوتی نیز تغییر کردند تا کیفیت صدای بهتری نسبت به قبل داشته باشند.
رانندگی و عملکرد فنی طراحی ظاهری کابین و امکانات ارزش در مقابل قیمت کیفیت
-
مزایای دایون Y5
- شاسی مستقل از بدنه
- تایرهای مناسب آفرود
- موتور 4K21 میتسوبیشی
- نصب داشبورد جدید در فاز دوم تولید
-
معایب دایون Y5
- عایق بندی کابین
- کمبود تجهیزات نسبت به رقبا
- قیمت بازار مشاهده قیمت امروز
وضعیت در بازار ایران
- مدلهای موجود 1400 تا 1401
مشخصات فنی
- محور محرک دو دیفرانسیل 3 حالته با قفل مکانیکی عقب
- گیربکس 6 دنده اتومات با حالت اسپرت و برفی
- پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (4K21)
- حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 202 اسببخار
- گشتاور 280 نیوتنمتر
- شتاب 12 ثانیه
- سرعت 170 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 9.3 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه شاسی بلند متوسط
- نوع شاسی مستقل
- نسل (کد اتاق) نسل اول
- طول 4771 میلیمتر
- عرض 1870 میلیمتر
- ارتفاع 1828 میلیمتر
- فاصله محوری 2790 میلیمتر
- وزن 1995 کیلوگرم
- حجم باک 72 لیتر
- چرخ جلو 245/70R17
- چرخ عقب 245/70R17
- سایر ویژگیها لاستیک آفرود
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
-
حالت رانندگی
-
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
-
سنسور باران
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
-
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
-
توزیع نیرو ترمز
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
-
سایر ویژگی ترمز
سیستم روشنایی
-
دیلایت
-
اتولایت
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو زنون
-
سایر ویژگی روشنایی
فرمان
- نیروی کمکی هیدرولیکی
-
روکش چرم
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
-
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 8 اسپیکر
- مانیتور 8 اینچی لمسی
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
- قابلیت پشتیبانی Bluetooth - USB - AUX
- سایر ویژگی مالتی مدیا (میرور لینک: سری دوم تولید)
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 2
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه دیجیتال - تهویه مستقل ردیف دوم
-
کول باکس
- صندلی راننده 6 حالته برقی
- صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی
- ویژگی صندلی عقب تاشو - صندلی ردیف سوم
-
گرمکن صندلی
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی چرم
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
-
سایر ویژگی کابین
آینه و شیشه
-
آینه عقب الکتروکرومیک
-
آینه جانبی تاشو برقی
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
-
آینه جانبی با گرمکن
-
سقف پانوراما
-
سانروف
-
سایر ویژگی ظاهری
-
فوتون ساوانا (مونتاژ)
1399
-
یوآز پاتریوت
1400
-
جِی ام سی (JMC) S350
1399
Nimaaaaaaak(140 روز پیش)
سلام خدمت دوستان الان چند ماه که دایون گرفتم البته قبل از اون بین تیگو 7 و فیدلیتی. دایون تحقیق کردم که در نهایت دایون گرفتم چون در مناطق کوهستانی زندگی میکنم بر اساس شرایط و محیط دایون رو انتخاب کردم نکات مثبت خودرو قدرت و نرمی موتور و کم صدا بودن اون نرمی خودرو در شهر. وجاده های روستایی به لطف شاسی مستقل کشش و چالاکی خودرو مخصوصا در جاده های که شیب تند دارند سیستم صوتی قوی و با کیفیت برخورد مناسب و دوستانه. کارمندان شرکت ایلیا موتور که برای من از خود ماشین ارزشمند تر بود نکات منفی نداشتن دی لایت نداشتن کف پوش با کیفیت وکف پوش پرسی هم فعلا تو بازار نیست با توجه به بزرگ تر بودن خودرو نسبت به بقیه ماشین های دیگه سنسور نقاط کور بیشتری لازم داره برای آپشن های عادی خودرو باید مبلغ 36میلیون اضافه واریز کنید مانیتور نسبت به اندازه داشبورد کوچیکه که میشد خیلی بزرگ تر باشه در نهایت اگر شرکت برای ماشین رینگ زیبا تری انتخاب میکرد و همچنین رو حالت چراغ جلو کار میکرد. ظاهر ماشین خیلی شیک تر و به روز تر میشد. بدنه ماشین به واسطه این دو عیب کمتر خود نمایی میکنه
Shahinnnn (137 روز پیش)
رینگ 20تیتانیوم بهترین انتخاب برای این ماشینه و چراغ دی لایت دار مثل چراغ دنا پلاس
Khameneh(144 روز پیش)
ضمن تایید حرف دوستان حدود ۳ ماهه این ماشین را دارم موتور مورد تایید همه هست فقط به دلیلی نبودن بنزین سوپر در جایگاهها چراغ موتور روشن میشه و با افزودن اکتان هم خاموش نمیشه قرار بود گیر بکس ایسین باشه ولی من مطمئن نیستم فکر کنم شرکت زیر ابی رفته و یه گیر بکس چینی مشابه زیر ماشین گذاشته البته عملکردش بد نیست رنگ بدنه را دادم تست رنگ چند جا لکه گیری کارخانه ای و دو جا رو سپر پولش نشدگی بود که نشان از بی دقتی در مونتاژ هست کیفیت مونتاژ صندلی ها خوب نیست و یراق الات پلاستیکی کم کیفیت داره که از جاشون در میان دگمه پران باک سوخت از اول خرابه و باید برایی سوخت گیری هر بار از صندوق عقب در را باز کنیم جای usb کنار دسته دنده خالیه و نمایشی عملا سیستم صوتی یو اسبی خور نیست اپشن های میرور لینک و gps هم کار نمیکنه لوله اگزوز درست مونتاژ نشده و موقع دنده عقب رفتن ارتعاش شدید داره و بدنه برخورد میکنه و صدای ناهنجار . تولید میکن با اینکه تا حدی نمایندگی مشکل را رفع کرد ولی هنوز مشکل داره موقع واماندگی یعنی وقتی تو سر بالایی پا را از گاز می کشم چهار شاخ گاردان جلو صدا میکنه کیفیت صدای سیستم صوتی چندان مطلوب نیست و کلا صدای داخل ماشین و صداهای نامطلوب زیاده زهوار ها ی کرومی و درب ها در یک راستا نیستن و این کمبود کیفیت ماشین را القا میکنه در کل ماشین خوبیه به شرطی که شرکت در مونتاژ و خرید اجزای کم نزاره بیشتر صاحبان شرکت مونتاژ کننده شاکی هستم هم در مونتاژ کم گذاشتن هم پایند تعهداتشان نیستن هم ماشین را دیر و گران تر از قیمت اولیه تحویل دادن و هم الان سه ماه هست که پیگیر اخذ جریمه دیر کرد هستم که تو قرارداد بود ولی موفق نشدم همین باعث شده با وجود اینکه قابلیت های خوبی داره نسبت به رقبا تو بازار رشد قیمتی نداشته باشه در حالی که پیکاپ های کلوت و .... با گیربکس دستی بازار بهتری دارن
Shahinnnn (139 روز پیش)
گیربکس ایسین ژاپنه ولی احتمالا نسخه ویترینی رو به شما فروختن برید اعتراض کنید چون اون نسخه هامشکلات زیادی داشتن حتی یو آی بی نداشتن و اگزوزشون آویزون بود میگفتن دستی سر همش کرن
Haidar (137 روز پیش)
اتفاقا مشخص هست که سلیقه شما آپشنی هست تا کاربردی دایون رو باقدرت موتوروی که داره من با 30 سال تجربه رانندگی با نواع خودروهای داخلی و خارجی در حد پرادو میبینم فقط دوستان چون ساخت و طراحی چین هست اسمش بد در میاد در استفاده از شتاب و قدرت و آفرود. واقعا تو بازار حرف اول رو میزنه
Nimaaaaaaak(140 روز پیش)
الان که شرکت زامیاد ، ایلیا. و. مکث موتور این خودرو رو میسازن برنامه ای برای خدمات پس از فروش مشترک دارند یا نه کسی از دوستان اطلاع داره ممنون میشم جواب بدین
M.Tezar(147 روز پیش)
سلام ، بنده تجربه ده هزار کیلومتر رانندگی با این ماشین رو در اختیارتان قرار میدم امیدوارم به کارتون بیاد نقاط قوت این ماشین : ۱. موتور ماشین ، واقعا موتور ۲۰۰۰ توربو میتسوبیشی روی این ماشین جواب داده و اصلا کم نمیاره چه تو رانندگی معمولی چه آفرود به صورتی که واقعا شتاب خوبی در اختیار راننده قرار میده با اینکه ۲ تن وزن ماشینه. ۲. فضای بسیار جادار صندوق و کابین ، سرنشینان عقب و جلو هیچ کمبود فضای پا و سقفی احساس نمی کنند. ۳. کولر و بخاری بسیار خوبی داره و تهویه مستقل ردیف عقب با دریچه های مجزا باعث میشه فضای کابین به این بزرگی راحت خنک و گرم بشه. ۴. گیربکس ۶ دنده آیسن که عملکرد خوبی داره و در حالت اسپرت واقعا شتاب ماشین زیاد میشه و به راحتی احساس می کنید ( چون میتونی ماشین رو روی حالت 4WD بزاری ، حالت برفی گیربکس رو شرکت غیر فعال کرده و دکمش کنار دنده هست ولی جنبه زیبایی داره ). ۵. شاسی مستقل و ارتفاع ماشین که باعث میشه خیلی از جاده هایی که پستی و بلندی دارن و ماشین های شاسی بلندی مثل سورنتو و سانتافه هم گیر کنند و رو به راحتی و بدون زحمت عبور کنید. ۶. نمایندگی خوب ایلیا خودرو که درسته فقط جاده مخصوص شعبه دارن ولی از لحاظ برخورد با مشتری و انجام سرویس و کار مشکلی ندارن و کمبود قطعات رو هم دارن برطرف می کنند و عملا قطعات مصرفی که لازم هست رو موجود دارن. ۷ . سواری ماشین هم کوبش نداره و خسته کننده نیست البته صندلی های عقب میتونست راحت تر باشه نقاط ضعفش که من احساس کردم: ۱. کمبود آپشن های اولیه رفاهی مهم ترین ضعف این ماشینه مثل نبود سنسور عقب و جلو ، گرم کن صندلی ، دوربین ۳۶۰ ( نمایندگی با هزینه اضافی قرار میده!) ، صندوق برقی و ... که البته میشه یه جورایی قیمت خودرو رو که تو بازار امروز کشور رقابتی محسوب میشه رو مزیتی در نظر بگیرید و از آپشن صرف نظر کنید چون قیمت این ماشین نسبت به مشخصاتش و سایر رقبای چینی که تک دیفرانسیل و با موتور ضعیف تر هستند (کی ام سی ، جک ، فونیکس ، فیدلیتی ، دیگنیتی ) مناسبه و توقعات مالک رو برطرف می کند . ۲. ترمز ماشین که ابتدا باید قلقش رو یادبگیرید . ۳. کیفیت صدای خودرو معمولیه و میتونست خیلی بهتر باشه. ۴. دو ایربگ داره که برای ماشین با این ابعاد کم محسوب میشه. ۵. مصرف سوختشم در شهر با بنزین سوپر صدی حدودا ۱۲ که یه ذره بالاس این نظرات من به عنوان یک مصرف کننده هست و اگر دوستان نکته ای میدونن که به بقیه کمک میکنه خرید بهتری داشته باشن اضافه کنن ممنونم
Farshaddddd(149 روز پیش)
تو سر بالایی اصلا کم نمیاره
Farshaddddd(149 روز پیش)
منم این ماشین رو چند ماهی هست که گرفتم با پول جک یا فیدلیتی یا هایما ماشین دو دیفرانسیل. گرفتم و از همه سر تره و خیلی قوی تر وخیلی جا داره شما فکر کن بری فیدلیتی بخری ولی خاکی نتونی بری اسمش هم شاسی بلنده ویک سری امکانات به درد نخور البته این نظر شخصی منه و این ماشین تو سه کارخانه زامیاد ومامومت خودرو و ایلیا موتور ساخته میشه که باعث میشه قطعات و خدمات زیاد باشه
Arashiiiiii(149 روز پیش)
بعد از چند ماه رانندگی به نظرم ماشین فوقالعاده ایه تو شهر سریع واکنش. نشان میده هم گاز هم فرمان پذیری تو جاده واقعا از رانندگی لذت میبری آفرود سنگین نرفتم ولی جاهایی رفتم که خیلی از ماشین ها نمیرن بدون اذیت شدن سرنشین ها شاسی مستقل باعث شده که اصلا تو جاده های روستایی ضربه به ماشین وارد نمیشه اگر بخوام بازم ماشینی بگیرم که آفرود باشه مهمترین شاخصه اون شاسی مستقل داشتنشه از لحاظ موتوری هم موتورش عالیه هنوز احتیاج نشده از حالت اسپرت استفاده کنم قبل از این میخواستم پاتریوت بگیرم بعد از رانندگی با اون خدا رو شکر منصرف شدم خیلی کند بود وصدای موتور تو کابین می اومد
Shahinnnn(157 روز پیش)
شک نکنید نسبت به بقیه رقبا سرتره
Shahinnnn (151 روز پیش)
از بیشتر ماشین های تو خیابان ی سر و گردن گنده تره ولی به نظرم برای افرادی که طرفدار ماشین های بزرگ هستن مناسبه با اینکه ماشین بزرگی ولی رانندگیش اصلا اذیت نمیکنه وشتابش بالاست
ILIA19(174 روز پیش)
خود میتسوبیشی اصلا نمیدونه شرکتی به اسم دایون وجود داره هروقت بی دلیل خراب شد اون موقع موتور میتسوبیشی رو میفهمید
momen (168 روز پیش)
نخیر دوست عزیز اگر کد موتور رو در سایت شرکت میتسوبیشی استعلام بگیرید ، شرکت میتسوبیشی تاییدیه اصالت رو خدمت شما ارسال میکند . درسته که بدبینی در محصولات تولیدی و موجود کار بدی نیست اما لا اقل در این یک مورد خیالتون راحت باشه . شاید ایراد این موتور این باشه که علیرغم میتسوبیشی بودن ، اصلا موتور جدیدی نیست . همین
Shahinnnn (156 روز پیش)
ماشین خفنیه با خیال راحت تو هر جاده ای میری
Shahinnnn (156 روز پیش)
شتاب عالی بی صدا. تو جاده های خاکی قوی و بدون کوبش اصلا نمی فهمید جاهایی که قبلاً با دنده کمک رفتم با این ماشین بدون کمک رفتم با هفت نفر سرنشین البته دو تاشون بچه بودن
Shahinnnn (151 روز پیش)
موتور این ماشین ساخت خود میتسوبیشی هست و بعضی از ماشین های دیگه تحت لیسانس میتسوبیشی روی موتور کد پیگیری موتور هست
Arya9324(152 روز پیش)
سلام ماشین پر قدرت، با شتاب بسیار عالی، هندلینگ خوب، وبدون صدای موتور، موتور میتسوبیشی اصل، گیر بکس ایسین، چهار چرخ بورگوارنر وقفل مکانیکی دیفرانسیل ایتون. جادار واتفاقا عضلانی وزیبا. نقطه ضعفش اینه که هیچ صاحبی نداره. قرار بود espداشته باشه که نصب نکردند. قرار بود دوربین 360 رایگان نصب بشه والان 37میلیون برای اینکار میخوان. اکتان 150 تومانی را شرکت به مشتری 250هزار تومان میفروشد. مونتاژ افتضاحی دارد. حیف ازین ماشین عالی که دست چنین شرکتی افتاده. کاش بهمن موتور یا سایپا وارد میکرد ولی خیلی خیلی ماشین خوبیه