در کنار معرفی برندهای هاوال، ماهیندرا و هن‌تنگ به بازار کشورمان، نخستین برندی که عظیم خودرو مونتاژش را در ایران آغاز کرد، فوتون بود؛ برندی که از زیرمجموعه‌های BAIC است و تا پیش از این به‌عنوان شریک تجاری ایران‌خودرو (برای تولید پیکاپ تونلند) آن را می‌شناختیم. ساوانا نخستین شاسی‌بلند فوتون است. این خودرو اولین‌بار در سال 1396 و در نمایشگاه خودرو مشهد به بازار کشورمان معرفی شد اما بعد از فرازونشیب‌های بسیار، سرانجام اولین سری مونتاژی آن در آبان‌ماه 97 از خطوط تولید عظیم خودرو در بروجرد، بیرون آمد. ساوانا شاسی‌بلندی فول‌سایزی است که به لحاظ توانایی آفرود، مشابه هیچکدام از رقبای چینی و کره‌ای نیست و تقریبا نمونه مشابه -صفر کیلومتری- در بازار ایران ندارد. طراحی ساوانا از سوی فوتون به چیزی حدود یک دهه پیش بازمی‌گردد. در واقع این خودرو مهندسی معکوسی است از نسل اول تویوتا فورچونر که سال 2005 رونمایی شد. البته فوتون هیچ‌گاه این موضوع را تأیید نکرد. از سویی دیگر کارشناسان بر این باورند که طراحی داخلی ساوانا نیز برگرفته از اینفینیتی‌های سری QX متعلق به سال 2005 است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • توانایی آفرود
    • شاسی مستقل
    • ردیف سوم صندلی‌ها
  • نقاط ضعف
    • عرضه محدود
    • خدمات پس از فروش
    • کمبود امکانات نسبت به رقبای کره‌ای
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1397 تا 1399
مشخصات فنی
  • محور محرک دو دیفرانسیل هوشمند STOD با محدودکننده لغزش و قفل عقب
  • گیربکس 6 دنده اتومات با حالت زمستانی و اسپرت
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ GDI
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 214 اسب‌بخار
  • گشتاور 320 نیوتن‌متر
  • شتاب 10 ثانیه
  • سرعت 175 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.8 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه شاسی بلند متوسط
  • نوع شاسی مستقل
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4830 میلی‌متر
  • عرض 1910 میلی‌متر
  • ارتفاع 1885 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2790 میلی‌متر
  • وزن 1990 کیلوگرم
  • حجم باک 75 لیتر
  • چرخ جلو 265/65R17
  • چرخ عقب 265/65R17
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی 1 حالته (ECO)
  • سایر ویژگی‌ها قابلیت بکسل 750 کیلوگرم (بدون ترمز تریلر) و تا 3000 هزار کیلوگرم (با ترمز تریلر)

44 دیدگاه

Ehsanabedi13841384(118 روز پیش)

سلام دوستان من ماشینو ندارم و سوار نشدم ولی از مشخصاتی که الان میبینم نکته های مثبت ماشین اینه که: اسب بخار کافی شتاب به نسبت مناسب جادار ۴ سیلندر gdi داشبورد به نسبت زیبا ولی خب جا داشت قشنگ تر هم درست کنن ایرادات : امکاناتش واقعا خیلی کمه نظیر : نقطه کور .سنسور جلو . ایربگ و غیره

جی تی ار(707 روز پیش)

پرادو خیلی بهتر از این فوتونه

Deutsche Autos (336 روز پیش)

شما فوتون چین رو با تویوتا پرادو مقایسه میکنی.پرادو یه موتور ۶ سیلندر قوی داره ولی این ماشین یه موتور ۴ سیلندر توربوشارژی داره که خوب در مقایسه با اون خیل ضعیف هستش.حتی این دو خودرو از لحاظ قیمت با هم خیلی فاصله دارن.

صالح (128 روز پیش)

چشم بسته غیب گفتی. تویوتا از بی ام‌و‌هم بهتره . مثال: بی ام‌و x6 و لکسوس lx هر دو 6 سیلندر هر دو سال ساخت ۲۰۱۳ . بی ام و X6 قیمت حدود ۳ تومن. لکسوس حدود ۹ تومن . اصلا‌منظورم بی کیفیتی بی ام‌و‌نیست میگم لکسوس خیلی بهتر از اونیه که با این چینی ها قیاس بشه

User1588(136 روز پیش)

سلام. دوستان خدمات پس از فروش این محصول رو کدوم شرکت میده ، چندتا نمایندگی داره. وضعیت قطعاتش چطوره؟ ممنون میشم یک توضیحی محبت بفرمایید.

MM2(176 روز پیش)

اصلا و ابدا قابل مقایسه با جک s5 هایما s7 و تیوولی و هاوال و ....نیست فقط یه مقدار جلو پنجره ش بی روحه وگرنه ماشین قدرتمند و جاداری هستش تجربه ۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی دارم فعلا

Hossein4K (169 روز پیش)

جک s5 هایماs7 هاوال اصلا با این قابل مقایسه نیست ساوانا خیلی بهتره

radian (145 روز پیش)

سلام، در اینکه ماشین خوبی هست و از همه چینیای حال حاضر بازار بهتره با تحقیق میگم شکی نیست اما لوازم یدکی و قطعات بدنه پیدا میشه تو بازار ترس از این برای خریدش دو دلم کرده؟؟؟

امیر حسین صادقی(726 روز پیش)

به نظر من با ۴۰۰ میلیون یا ۴۵۰ میلیون بهتره یه توسان 2010 یا 2013 بگیریم و یا کیا اسپورتیج 2010 تا 2014 بخریم هم بهترن هم خوشگل ترن

am16in69 (305 روز پیش)

من مخالفم ظاهر یه چیز سلیقه‌ایه اما من به شخصه این ماشین رو به نسل قدیم توسان و اسپورتیج ترجیح میدم به ویژه به خاطر توانایی آفرودی که داره

[email protected](885 روز پیش)

با سلام. من این ماشین را خریدم. سواری خوب و قدرت بالا دارد. اصلا فکر چنین راحتی را نمیکردم. هندلینگ خوب و داخل راحت در رانندگی نظرم نسبت به چینی ها کلا عوض شد.

علی قربانی (884 روز پیش)

گرونه .‌سوزوکی ارزونتره جاپنیه

[email protected] (755 روز پیش)

عزیزم ژاپن نه جاپون اول یاد بگیر بعد اظهار نظر کن

جواد ۶ (390 روز پیش)

علی آقا ویتارا ماشینیه که خیلی کمتر از قیمتش می ارزه

علی قربانی (345 روز پیش)

انگلیسیا میگن ج ولی فارسها میگن ژ برم بازم مطالعه کنم

Onik (310 روز پیش)

علی آقا شما اگه انگلیسی هستی خوب انگلیسی بنویس. اگه ایرانی هستی فارسی میشه ژاپن و جاپن

ادلانته(376 روز پیش)

دوستان شرکت فوتون بهترین و قدیمی ترین خودرو ساز چینه واقعا تو شاسی بلند افرودی بسیار حرفه ای عمل کرده

CVB (352 روز پیش)

شرکت جک بهتره😠

Mamad034(358 روز پیش)

قدرت و سواری خیلی خوبی داره بازار دست دومش خوب نیست

X43(784 روز پیش)

قیافه واقعا صفر صفره،کیفیت که نگو،نمیدونم اینایی که اومدن طرفداری مشتری بودن یا مدیر فروش😅

mehrangf (419 روز پیش)

تو طرفدار کی هستی؟!!! همونطور که تو نظرت رو میگی بقیه هم نظرشون رو میگن

سیدمحمد ضیائی(464 روز پیش)

خودروسازی توی کشور ما دولتیه و یک مافیا داره همه هم این موضوع رو قبول دارن حالا یک شرکتی کاملا خصوصی اومده یک خودرویی رو که با استانداردهای جهانی مطابقت داره به صورت مونتاز تولید میکنه باید حمایتش کنیم نه این که مدام انتقاد کنیم و آب به آسیاب ایرانخودرو و سایپا و شرکتهائی که ... تولید میکننن بریزیم متأسفانه توی کشور ما دروغ و شایعه و تهمت فراوونه گاهی خودمون هم به این اراجیف دامن میزنیم. موتور فوتون ساوانا با این قدرت و اطاق به این زیبائی و آپشن های موجود، واقعاً در ردیف خودروهای مطرح دو دیفرنسیل کره ای و ژاپنی و حتی اروپائی هست. اروپائی های خصوصا در آلمان برند فوتون رو بهتر از ما میشناسن. من به عنوان یک خریدار فوتون ساوانا از این ماشین رضایت کامل دارم. من معتقدم مدیران 40سال گذشته خودروسازهای دولتی رو باید به جرم عدم رعایت استاندارهای جهانی، مماشات و سهل انگاری در ایمنی تولیدات و اجحاف و خالی کردن جیب مردم و نیز مشارکت در ضرب و جرح و کشتار مردم بیگناه و تلاش و داغدار کردن خانواده ها محاکمه کنند و به سزای اعمالشون برسونن. ما مردم خیلی خیلی لایق بهتر از داشتن خودروهائی مثل پراید و پارس و 206 و . . . هستیم. اگر واقع بینانه مقایسه کنیم به خوبی میبینیم که خودرو فوتون ساوانا به مراتب ارزونتر از تولیدات شرکتهای ایرانخودرو و پارس خودرو و سایپاست. من دفاع نمیکنم از محصولات خودروئی چینی، اما خودروسازی چین واقعا متحول شده، تازه این خودرو هنوز ناشناخته است کافیه مدتی بگذره میفهمیم چقدر جالبه.

Show More