سال‌های 91 و 92 بازار ایران میزبان یکی دیگر از هاچ‌بک‌های چینی بود. کرمان موتور حساب ویژه‌ای روی این خودرو کرده بود ولی قافیه را به شرکت رقیب ،یعنی مدیران خودرو و مدل 315 او، واگذار کرد. این خودرو نیز مانند چری، هم در کلاس سدان و هم در کلاس هاچ‌بک تولید می‌شد. جی3 یا با نام دیگرش Tojoy خود را قربانی محصول بعدی شرکت یعنی J5 کرد. در واقع این اولین و آخرین هاچ‌بک کمپانی جک بود که توسط کرمانی‌ها به بازار ایران معرفی می‌شد. فارغ از کیفیت بحث‌برانگیز این جک، اغلب کارشناسان نسبت به طراحی مدرن آن اذعان کرده‌اند. آپشن جالبی درون کابین جی3 بود که در فضای تاریک به دلیل استفاده از نوارهای شبرنگ اتاق را نورانی می‌کرد. بسیاری از جوانان که خاطرات خوشی با پراید هاچ‌بک داشتند، خودروی بعدی خود را در همین کلاس و با جی3 تجربه کردند. آن روزها استفاده از سیستم صوتی دارای USB2 آن هم با 6 باند، برای خودرویی در این قد و قواره، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آمد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • مصرف سوخت
    • فضای پا در ردیف عقب
    • صندوق بزرگ‌تر از 206
    • پیشرانه میتسوبیشی (تحت لیسانس)
  • نقاط ضعف
    • عرضه محدود
    • بازار دست‌دوم
    • عایق‌بندی کابین (صدا و گرمای پیشرانه)
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1391 تا 1393
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 93 اسب‌بخار
  • گشتاور 114 نیوتن‌متر
  • شتاب 11.7 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 5.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه هاچ بک کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (A13)
  • طول 3965 میلی‌متر
  • عرض 1650 میلی‌متر
  • ارتفاع 1445 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2400 میلی‌متر
  • وزن 1060 کیلوگرم
  • حجم باک 45 لیتر
  • چرخ جلو 175/65R14
  • چرخ عقب 175/65R14
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
4 دیدگاه

GENERAL(223 روز پیش)

با سلام،بنده یه کارکردش رو خریدم و یه دست اساسی سر و گوشش کشیدم از بلبرینگ تا تایم و صفحه کلاچ بگیر تا شستشوی موتور و تعویض واشر های کامل،در کل اتومبیل خوبیه،چون مکانیک خودرو خوندم و خودم هم الان تعمیرگاه دارم خیلی بهتر از ماشین های ایرانیه تجربه همه نوع ماشینی هم دارم ماشین خوب اولش ماشین های ژاپنیه بعد کره ای بعد چینی بعد ایرانی،ماشین های آمریکایی و اروپایی بحثشون جداست از تیبا و رنو لوگان(،تندر) بهتره البته شتاب و سرعتش در حد خودش قابل قبوله اما از 206 tu5 و تندر کم شتاب تره تو جاده ۵ و تو شهر ۷ لیتر مصرفشه،قطعاتش رو از زاهدان مشهد و تهران تهیه میکنم و لوازمش در دسترسه کیفیت داخل و بیرون و قطعاتش خوبه فضای داخل و صندوقش مناسبه و کولرشم خوبه،بخاریش تو زمستون اردبیل خوبه،فقط بخاطر حجم موتور کمش یکم باید دور موتور رو ببرید بالا،کلاچ روغنیه فرمان نرم،هندلینگش خوبه،ترمز هاش خوبه تو ترمز های شدید نبود دیسک عقب حس میشه،موتور بسیار با کیفیت میتسوبیشی ژاپن،تعلیق عقب مستقله برای همین خوب میپیچه،فقط یکم صدای موتور میاد کابین نسبت به خارجی ها نه ایرانی ها که اونم برای من لذت بخشه،موتور اصلا داغ نمیکنه،ممنون

sepnet(393 روز پیش)

بعد از 9 سال سوار شدن این ماشین و 240 هزار کیلومتر رانندگی سر جمع 5 بار تعمیرگاه رفته 3 بار تسمه تایم و سرویس های دوره ای یکبار کولر و یکبار هم اخیرا برای زیر و بند جلو فوق العاده ترین و کم استهلاک ترین ماشینی هست که داشتم (206 , پارس , سمند , پراید )

Pirsook(749 روز پیش)

جک جی۳ سال ۹۲ صفر خریدم، بعد از ۶ سال استفاده تجربیاتم رو عرض میکنم امیدوارم در انتخاب دوستان مفید باشه. مزایا: مصرف بنزین که شاید بزرگترین مزیت این ماشینه و در کنار باک ۴۵ لیتری اون زیاد با پمپ بنزین سروکار ندارید، به گفته کرمان موتور مصرف جی ۳ حدود ۵/۹ در صد لیتره و حتی با تجربه من از این هم کم مصرف تره و حدود ۵/۵ هست که از پراید و تیپ ۲ هم کمتره. موتور پرقدرت میتسوبیشی با حجم ۱۳۰۰ سی‌سی ۹۵ اسب قدرت داره (مقایسه کنید با ۲۰۶ با حجم ۱۴۰۰ و قدرت ۷۵ اسب) هندلینگ ماشین در جاده بعلت کم بودن ارتفاع بسیار عالی و لذت بخشه و بسیار فراتر از کلاس خودشه. بنده به جرات و در مقایسه با خودروهای داخلی هم رده، عرض میکنم کم استهلاک ترین خودروی مونتاژی هست، بطوریکه بعد از ۶ سال برای من فقط موارد مصرفی هزینه داشته. و (به ازعان یکی از مدیران رده بالای شرکت) احتمالا دلیل توقف تولیدش همین استهلاک پایین و سودآوری کم در خدمات پس از فروش برای تولیدکننده بوده. نکته: بوش‌های لاستیکی میل موج گیر در زمستان خشک میشن که هرسال باید تعویض بشه و با حدود ۷۰-۸۰ تومان هزینه در نمایندگی تعویض میشه. فرمان خودرو یکی از نرم ترین فرمانهایی هست من دیدم، اما باید دقت کنید که هنگامیکه فرمان تا آخر چرخیده به ان فشار نیاورید که باعث پمپ شدن روغن در حالت سکون و به مرور ایجاد صدای جیرجیر در فرمان میشه. مونتاژ آن یکی از بهترین مونتاژهای ایرانه، و تصور من رو نسبت به یک خودرو چینی کاملا تغییر داد. بعد از ۶ سال تمام درب‌های خودرو (به اصطلاح یخچالی) با اشاره انگشت بسته میشن و فاصله‌ی درب‌ها همه یکسان و بسیار شبیه اتومبیل‌های خارجیه. بعد از ۱۲۰ هزار کیلومتر قطعات پلاستیکی داخل بی صدا هستند. و صدا و لرزش موتور به اندازه روز اول هستش. (در مقایسه با سمند و تیبا که خودم تجربه‌شون رو داشتم و بعد از ۱۰۰هزار کیلومتر اصلا قابل سوار شدن نیستن) ... معایب: صدای موتور رو کمی در اتاق حس میکنیم، البته برای من اذیت کننده نیست و موتور پرقدرت میتسوبیشی (۹۵ اسب با حجم ۱۳۰۰) جبرانش میکنه. بازار دست دوم خوبی نداره اما خودرو برای مصرف شخصی و مخصوصا در شهر عالیه فن رادیاتور بنظر میرسه کمی ضعیفه، و در تابستان و هنگام استفاده از کولر (در سربالایی و فشار) گاهی دمای آب بالا میره، اما در ترافیک بهیچ عنوان مشکل ساز نبوده. قطعات و لوازم مورد نیاز به راحتی در بازار در دسترس نیست و تمام موارد مورد نیاز رو باید به نمایندگی سفارش بدین و در نمایندگی تعویض کنید. اما نمایندگی هنوز خوب ساپورت میکنه. در کل خرید این خودرو رو برای مصرف شخصی پیشنهاد میکنم.

SAEED92(757 روز پیش)

من یکیشو فقط به خاطر برندش خریدم روزی هزار بار به خودم لعنت فرستادم با کلیم ضرر فروختمش نخرین که در به در میشین