در آخرین سال‌های عرضه پاترول 4در، و به صورت دقیق‌تر در فاصله سال‌های 1381 و 1382، پارس خودرو مجددا دستی به سر و روی این ژاپنی کشید و با الهام از پاترول اتاق 260، مدل جدیدی را با نام پاترول سافاری معرفی کرد؛ پاترولی که چراغ‌هایش مستطیلی بود، باله عقب به انتهای سقفش افزوده شده بود، فلاپ‌های جانبی در زیر درب‌هایش داشت و حتی از زاپاس‌بند جدیدتری که ظاهری بهتر از قبل داشت، بهره گرفته بود. پاترول‌ سافاری، که به تعداد بسیار محدودی عرضه شد، علاوه بر تغییرات ظاهری، یک تغییر فنی بسیار مهم نیز داشت: سافاری به موتور جدید 4 سیلندر 16 سوپاپ انژکتوری (KA24DE) مجهز شده بود و قدرتش حدود 45 اسب بخار از پاترول‌ 4 سیلندر 8 سوپاپ Z24 و حدود 10 اسب بخار از پاترول 6 سیلندر P40 قوی‌تر بود. از آنجایی که بعد از توقف تولید پاترول، نیسان رونیز دقیقا با همین موتور به تولید رسید، پاترول سافاری‌ها بعدها به نام «پاترول موتور رونیزی» معروف شد. البته مراقب باشید که سافاری پارس خودرو را با سافاری وارداتی که از نسل چهارم پاترول (اتاق Y60) بود و موتور 4.2 لیتری (TB42) داشت، اشتباه نگیرید! سرانجام تولید نیسان پاترول در سال 1382 به پایان رسید چراکه پاترول نمی‌توانست استانداردهای ایمنی و آلایندگی آن زمان را اخذ کند. آمارهای پارس خودرو نشان می‌دهد که از اوایل دهه 60 شمسی تا اوایل دهه 80 شمسی، حدود 61 هزار دستگاه پاترول در ایران تولید شده است که هرچند رقم اندکی است، اما پاترول همچنان یکی از محبوب‌ترین دو دیفرانسیل‌های بازار کشورمان محسوب می‌شود.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • بازار دست دوم
    • کابین جادار و بزرگ
    • قطعات یدکی جایگزین
    • تعلیق نرم‌تر از پاترول 2در
    • گیربکس و دیفرانسیل قدرتمند
    • پیشرانه مشترک با رونیز
  • نقاط ضعف
    • ایمنی سرنشینان
    • مصرف سوخت
    • نفوذ صدای موتور به کابین
    • صندلی‌های خسته کننده
    • تعلیق نامناسب برای شهر
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1381 تا 1382
مشخصات فنی
  • محور محرک دو دیفرانسیل پارت تایم
  • گیربکس 4 دنده دستی با دنده کمکی
  • پیشرانه 4 سیلندر KA24 انژکتوری
  • حجم موتور 2.4 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 150 اسب‌بخار
  • گشتاور 208 نیوتن‌متر
  • شتاب 17 ثانیه
  • سرعت 150 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 14 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه شاسی بلند بزرگ
  • نوع شاسی مستقل
  • نسل (کد اتاق) نسل سوم - فیس لیفت (160)
  • طول 5140 میلی‌متر
  • عرض 1940 میلی‌متر
  • ارتفاع 1770 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2970 میلی‌متر
  • وزن 1750 کیلوگرم
  • حجم باک 82 لیتر
  • چرخ جلو رینگ 7 در 15 اینچ
  • چرخ عقب رینگ 7 در 15 اینچ
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها