بررسی مشخصات ساینا اتوماتیک
بررسی مشخصات ساینا اتوماتیک
بررسی مشخصات ساینا اتوماتیک
بررسی مشخصات ساینا اتوماتیک
بررسی مشخصات ساینا اتوماتیک
بررسی مشخصات ساینا اتوماتیک

پروژه ساخت ساینا اتومات از سال 94 آغاز شد و در سال 95 نیز شرکت بلژیکی Punch وظیفه تامین گیربکس این خودرو را برعهده گرفت. ساینا اتومات نهایتا به‌عنوان مدل 97 به بازار آمد و سایپا به‌واسطه آن توانست نخستین خودرو (تقریبا!) ایرانی را با گیربکس اتومات بسازد. گیربکس این خودرو نسخه بهبودیافته‌ای است که ابتدا در سال 2007 با همکاری ZF آلمان تولید شده بود؛ این گیربکس از نوع CVT است اما قابلیت تعویض دستی هم دارد. مهم‌ترین تغییر فنی در ساینا اتومات، استفاده از دریچه گاز برقی و تغییر سیستم برق‌ خودروست و به همین دلیل انواع آپشن‌های متداول بازار (مانند فرمان برقی، کروز، کی‌لس، مالتی مدیا و ...) حالا قابلیت نصب روی این خودرو را دارند. به لحاظ ظاهری نیز طرح جدید رینگ‌ها، حذف نوار مشکی ستون B، فرمان دی‌کات اسپرت (با دکمه‌های کنترلی) و صفحه کیلومتر جدید، از مهم‌ترین تفاوت‌های ساینا اتومات نسبت به ساینا دنده‌ای است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای ساینا اتوماتیک

    • فضای جادار کابین
    • بهبود ایمنی (نسبت به تیبا)
    • امکاناتی بیشتر از مدل دنده‌ای
    • تغییر غربیلک فرمان (نسبت به مدل دنده‌ای)
  • معایب ساینا اتوماتیک

    • کیفیت ساخت
    • شباهت کامل مشخصات فنی با تیبا

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1397

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT با 6 دنده مصنوعی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (S232) - فیس لیفت اول تیبا
  • طول 4215 میلی‌متر
  • عرض 1663 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2415 میلی‌متر
  • وزن 1085 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 185/60R14
  • چرخ عقب 185/60R14
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها کامپیوتر سفری
38 دیدگاه

Ali136901(183 روز پیش)

بعد از چند ماه به نظرم ماشین خوبیه مخصوصا توی شهر چون جمع و جوره و ارزان و راحت ولی کم شتاب به نظرم سطح آپشنهای ساینا اتومات خیلی خوبه با توجه به قیمتش و در مسافت طولانی غیر از موتور چیزی اذیت نمیکنه من واسه شهر گرفتم و راضیم البته که خب کیفیت در حد سایپا هست ولی از اونطرف قیمت لوازم هم مناسب هست...

hashemi2222(200 روز پیش)

با سلام سال ۹۷ یدونه از سایپا خریدم ۶۴ تومن هنوزم دارمش..کلیم باهاش راه رفتم..همین اول بگم تنها خوبی که دارم فقط گیربکس ااتوماتیکشه.عالیه .واقع تعویض دنده و صداشو اصلا متوجه نمیشی بر عکس صدای موتورش که داخل کابین روی اعصابه.حتی در سرعت پایین .ماشین کم شتابیه .من یه ۲۰۶ دارم تیپ ۲ مدل ۸۸ اصلا قابل قیاس نیست مصرف و سرعت و شتابش با این.حتی وقتی گیرکسو میزاری حالت اسپرت. بدلیل عدم طداحی موتور و گیربکس که مشکل همه خودروهای ایرانی اتوماتک شده است مصرف سوخت خیلی بالا و عین حال باک بسیار کوچیکی داره.طراحی جلو آمپر قشنگه و داشبرد و در کل طداحی بدی نداره در حد خودش‌.همون دوماه اول بردمشم کارواش اب گرفت روی موتورش کامپیوترش سوخت..نمایندگی بعد ۳ ماه خوابیدن ماشین تو پارکینگ با دعوا مرافعه عوض کرد ..ارور های نسبتا زیادی میده سیستم برقیش.که نمیدونم به دلیل تعویض کامپیوترش بوده یا کلا اینجورین.مثلا چند روز پیش یهو روشن نشد با یه قلق از اینترنت سرچ کردم روشن شد..گاهی ارور در میده گاهی دزدگیر .. فرمون برقیش خیلی خیلی نرمه نسبت به هیدرولیک البته چند روز پیش یه آی سی از کامیوتر ش سوخت نمایندگی گفت باید کلش عوض کنی ۷ میلیون دادم همکارم مهندس برقه عوض کرد اون ای سی رو حل شد آپشن هاش با توجه به قیمت هم رده با سایر ماشینا ارزون به چشم میاد..کیلس.کروز. با توجه به این نکته که هرچی پول بدی آش میخوری نسبت به قیمتش بد نیست.راضی تون میکنه. البته سانتافه رو قورت نمیده ومطمئنا از slx بهترو راحت تر آپشنال تره. پیشنهاد میکنم اگه گیرتون بیاد مدل های زیر ۹۰ پژو ۲۰۶ یا ۴۰۵ البته سالم بخرید از این ماشینای نو بهتره و ارزونتر. اینم بگم از همون روز اول آب کم میکنه مقدار کمی. امیدوارم کمکتون کرده باشم واسه انتخاب.‌

ع ک(1333 روز پیش)

آخر ما متوجه نشدیم ساینا اتومات بخریم یا نه؟!

Ali1361 (491 روز پیش)

نه جانم موتور ۱۵۰۰ و ۴ سرعته بدرد اتومات نمیخوره لذت رانندگی نمیبری

hamid1368 (480 روز پیش)

ساینا ۹۷ ۶ دنده هست

ManiGR (373 روز پیش)

بله ۶ سرعته هست

عبداله قادری(1255 روز پیش)

من راننده تاکسی هستم ماشینم الان پرایده مصرفش۷لیتر هستش داخل شهر ولی میخوام ساینا اتومات بخرم دودلم بنظرتون جواب میده واسه کار تاکسی یا دندا دستی بگیرم از گیربکس اتوماتش خیلی خوشم میاد ولی دودلم؟؟؟

۰۹۱۳۲۱۱۱۳۳۸ (1066 روز پیش)

بدرد‌تاکسی‌نمی‌خوره‌من‌اتومات‌دارم

azizi110 (634 روز پیش)

از ماشینت راضی هستی چه مشکل هایی داره؟

azizi110(634 روز پیش)

سلام توکامنت ها خوندم که سیستم اتوماتیک به موتور فشار میاره و ماشین جوش میاره میخواستم ببینم راه حلی واسه این مشکل وجود داره؟ چون خیلی ماشین مناسب تو این بازار هست ولی متاسفانه این مشکل رو داره

Maryamgh(721 روز پیش)

من یک سال و نیمه ساینا اتومات دارم و واقعا تو این بازار قیمت های فاجعه ماشین ازش راضی ام، قبلشم شش ماه ساینا دنده ای داشتم تفاوت چندانی با این اتوماته نداشت جز ابنکه فرمان این خیلی نرم تر و راحتتره. درکل راضی ام

amin8801(1159 روز پیش)

درباره ساینا اتومات اینو بگم که بهتر از خودش توی این رنج قیمتی پیدا نمی کنین. من از صفر دست خودم بوده تا الان، کیلومتر 83000 هستم و هیچگونه مشکل گیربکس و موتوری نداشتم. بجز تعویض رله فن که خدمتتون عرض کردم. مصرف ماشینم بستگی به سبک رانندگیتون داره. من بیشتر از 100 تا نمیرم و تقریبه همیشه بار ماشین سنگینه، و اول حرکت شتابدار هم گاز نمیدم. با بنزین یورو 4 مصرف 6.5 هست توی جاده. گیربکس با موتور همخونیش عالیه تعویض دنده رو حس نمیکنی توی سربالایی کم نمیاره، کل بندازی سربالایی سانتافه رو قورت میده ترمزش حرف نداره کولرش یخ میکنی ولی عیبش صدای پرتاب بادشه. که با توجه به یخ بودن کولر نیازی نیست تا آخرین درجه پرتاب بادو تنظیم کنی سیستم برقکشیش با توجه به هشدارهای ایمنی که روش گذاشتن همردیف ماشینای خارجیه یبار توی اتوبان با سرعت 90 در حال حرکت بودم که یهو صدای آلارم و چراغ استوپ صفحه روشن شد و گیربکس کاملا هوشمندانه از سرویس خارج شد و ماشین اصلا گاز نخورد و دور موتور از یک بالاتر نیومد، دیدم دمای موتور داره بالا میره که متوجه شدم فیوز دور تند فن سوخته، سریع عوض کردم و همه چی برگشت به حالت عادی و به مسیرم ادامه دادم. این حرکتش حسابی متعجبم کرد.

محمد۲ (900 روز پیش)

سانتافه قورت میده و تسلا در کف این ماشین مونده کاش بشه کم خالی ببندیم

mani123 (883 روز پیش)

سانتافه رو قورت میده یعنی داری یه ماشین 100 میلیونی رو با یه ماشین 1نیم میلیاردی مقایسه میکنی

maman2020(912 روز پیش)

سلام دوستان . بنده ۴ ماهه ساینا دستی دارم و واقعا ازش راضی هستم تجربه ساینا اتومات را ندارم ولی شنیدم میگن ساینا دستی بهتره نقطه منفیش کیفیت داشبوردشه که اصلا خوب نیست اما از لحاظ موتور کم نمیاره و عالیه کم مصرفه و درکل ماشین شهری عالیه تو شهر ۶ تا مصرف میکنه وتو جاده ۵ تا و جاداره و صندوق بزرگی داره

jeisoon araks(1114 روز پیش)

بنده هم ساینا دستی داشتم والانم چند روز اتومات گرفتم از دستی ساینا رضایت بیشتری داشتم

AaBb1390 (927 روز پیش)

چرا مگه اتوماتش مشکلی داره

Arazss(1278 روز پیش)

سلام به دوستان عزیز اگه دنبال ماشینی هستید که از نظر فنی خوب باشه بی شک ۴۰۵ slx تو این قیمت بهتر از ساینا اتوماته ولی اگ دنبال آپشن های بیشتر و گیربکس اتومات هستید (هرچند گیربکس مناسبی واسه این موتور نیست) دنبال ساینا برین ولی در کل بنظر من ۴۰۵ slx بهتره چون من جفتشو دارم ساینا واسه خانوممه و slx واسه منه از نظر من slx بهتره

۰۹۱۳۲۱۱۱۳۳۸ (1066 روز پیش)

سلام‌دوست‌خوب‌‌گیربکس‌ساینا‌از‌برند‌بهترین‌کیربکس‌های‌سازنده‌دنیا‌هست‌از‌نوع‌cvt‌خرابی‌این‌گیربکس‌ها‌‌حداقل‌اگر‌خوب‌استفاده‌بشه‌کمتر‌از‌۸‌الی‌۱۰‌سال‌نیست‌‌کمپانی‌پانچ‌برای‌شرکت‌های‌بزرگ‌خودرو‌سازی‌‌طراحی‌و‌ساخت‌انجام‌میده‌و‌هیچ‌وقت‌اسم‌برند‌خودشو‌برا‌شرکت‌کوچکی‌مثل‌سایپا‌خراب‌نمی‌کنه

Show More