پروژه ساخت ساینا اتومات از سال 94 آغاز شد و در سال 95 نیز شرکت بلژیکی Punch وظیفه تامین گیربکس این خودرو را برعهده گرفت. ساینا اتومات نهایتا به‌عنوان مدل 97 به بازار آمد و سایپا به‌واسطه آن توانست نخستین خودرو (تقریبا!) ایرانی را با گیربکس اتومات بسازد. گیربکس این خودرو نسخه بهبودیافته‌ای است که ابتدا در سال 2007 با همکاری ZF آلمان تولید شده بود؛ این گیربکس از نوع CVT است اما قابلیت تعویض دستی هم دارد. مهم‌ترین تغییر فنی در ساینا اتومات، استفاده از دریچه گاز برقی و تغییر سیستم برق‌ خودروست و به همین دلیل انواع آپشن‌های متداول بازار (مانند فرمان برقی، کروز، کی‌لس، مالتی مدیا و ...) حالا قابلیت نصب روی این خودرو را دارند. به لحاظ ظاهری نیز طرح جدید رینگ‌ها، حذف نوار مشکی ستون B، فرمان دی‌کات اسپرت (با دکمه‌های کنترلی) و صفحه کیلومتر جدید، از مهم‌ترین تفاوت‌های ساینا اتومات نسبت به ساینا دنده‌ای است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • فضای جادار کابین
    • بهبود ایمنی (نسبت به تیبا)
    • امکاناتی بیشتر از مدل دنده‌ای
    • تغییر غربیلک فرمان (نسبت به مدل دنده‌ای)
  • نقاط ضعف
    • کیفیت ساخت
    • شباهت کامل مشخصات فنی با تیبا
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1397
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT با 4 دنده مصنوعی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 13 ثانیه
  • سرعت 170 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (S232) - فیس لیفت اول تیبا
  • طول 4215 میلی‌متر
  • عرض 1663 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2415 میلی‌متر
  • وزن 1085 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 185/60R14
  • چرخ عقب 185/60R14
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها کامپیوتر سفری

33 دیدگاه

عبداله قادری(701 روز پیش)

من راننده تاکسی هستم ماشینم الان پرایده مصرفش۷لیتر هستش داخل شهر ولی میخوام ساینا اتومات بخرم دودلم بنظرتون جواب میده واسه کار تاکسی یا دندا دستی بگیرم از گیربکس اتوماتش خیلی خوشم میاد ولی دودلم؟؟؟

۰۹۱۳۲۱۱۱۳۳۸ (512 روز پیش)

بدرد‌تاکسی‌نمی‌خوره‌من‌اتومات‌دارم

azizi110 (80 روز پیش)

از ماشینت راضی هستی چه مشکل هایی داره؟

azizi110(80 روز پیش)

سلام توکامنت ها خوندم که سیستم اتوماتیک به موتور فشار میاره و ماشین جوش میاره میخواستم ببینم راه حلی واسه این مشکل وجود داره؟ چون خیلی ماشین مناسب تو این بازار هست ولی متاسفانه این مشکل رو داره

Maryamgh(166 روز پیش)

من یک سال و نیمه ساینا اتومات دارم و واقعا تو این بازار قیمت های فاجعه ماشین ازش راضی ام، قبلشم شش ماه ساینا دنده ای داشتم تفاوت چندانی با این اتوماته نداشت جز ابنکه فرمان این خیلی نرم تر و راحتتره. درکل راضی ام

amin8801(605 روز پیش)

درباره ساینا اتومات اینو بگم که بهتر از خودش توی این رنج قیمتی پیدا نمی کنین. من از صفر دست خودم بوده تا الان، کیلومتر 83000 هستم و هیچگونه مشکل گیربکس و موتوری نداشتم. بجز تعویض رله فن که خدمتتون عرض کردم. مصرف ماشینم بستگی به سبک رانندگیتون داره. من بیشتر از 100 تا نمیرم و تقریبه همیشه بار ماشین سنگینه، و اول حرکت شتابدار هم گاز نمیدم. با بنزین یورو 4 مصرف 6.5 هست توی جاده. گیربکس با موتور همخونیش عالیه تعویض دنده رو حس نمیکنی توی سربالایی کم نمیاره، کل بندازی سربالایی سانتافه رو قورت میده ترمزش حرف نداره کولرش یخ میکنی ولی عیبش صدای پرتاب بادشه. که با توجه به یخ بودن کولر نیازی نیست تا آخرین درجه پرتاب بادو تنظیم کنی سیستم برقکشیش با توجه به هشدارهای ایمنی که روش گذاشتن همردیف ماشینای خارجیه یبار توی اتوبان با سرعت 90 در حال حرکت بودم که یهو صدای آلارم و چراغ استوپ صفحه روشن شد و گیربکس کاملا هوشمندانه از سرویس خارج شد و ماشین اصلا گاز نخورد و دور موتور از یک بالاتر نیومد، دیدم دمای موتور داره بالا میره که متوجه شدم فیوز دور تند فن سوخته، سریع عوض کردم و همه چی برگشت به حالت عادی و به مسیرم ادامه دادم. این حرکتش حسابی متعجبم کرد.

محمد۲ (346 روز پیش)

سانتافه قورت میده و تسلا در کف این ماشین مونده کاش بشه کم خالی ببندیم

mani123 (329 روز پیش)

سانتافه رو قورت میده یعنی داری یه ماشین 100 میلیونی رو با یه ماشین 1نیم میلیاردی مقایسه میکنی

maman2020(358 روز پیش)

سلام دوستان . بنده ۴ ماهه ساینا دستی دارم و واقعا ازش راضی هستم تجربه ساینا اتومات را ندارم ولی شنیدم میگن ساینا دستی بهتره نقطه منفیش کیفیت داشبوردشه که اصلا خوب نیست اما از لحاظ موتور کم نمیاره و عالیه کم مصرفه و درکل ماشین شهری عالیه تو شهر ۶ تا مصرف میکنه وتو جاده ۵ تا و جاداره و صندوق بزرگی داره

jeisoon araks(559 روز پیش)

بنده هم ساینا دستی داشتم والانم چند روز اتومات گرفتم از دستی ساینا رضایت بیشتری داشتم

AaBb1390 (373 روز پیش)

چرا مگه اتوماتش مشکلی داره

Arazss(724 روز پیش)

سلام به دوستان عزیز اگه دنبال ماشینی هستید که از نظر فنی خوب باشه بی شک ۴۰۵ slx تو این قیمت بهتر از ساینا اتوماته ولی اگ دنبال آپشن های بیشتر و گیربکس اتومات هستید (هرچند گیربکس مناسبی واسه این موتور نیست) دنبال ساینا برین ولی در کل بنظر من ۴۰۵ slx بهتره چون من جفتشو دارم ساینا واسه خانوممه و slx واسه منه از نظر من slx بهتره

۰۹۱۳۲۱۱۱۳۳۸ (512 روز پیش)

سلام‌دوست‌خوب‌‌گیربکس‌ساینا‌از‌برند‌بهترین‌کیربکس‌های‌سازنده‌دنیا‌هست‌از‌نوع‌cvt‌خرابی‌این‌گیربکس‌ها‌‌حداقل‌اگر‌خوب‌استفاده‌بشه‌کمتر‌از‌۸‌الی‌۱۰‌سال‌نیست‌‌کمپانی‌پانچ‌برای‌شرکت‌های‌بزرگ‌خودرو‌سازی‌‌طراحی‌و‌ساخت‌انجام‌میده‌و‌هیچ‌وقت‌اسم‌برند‌خودشو‌برا‌شرکت‌کوچکی‌مثل‌سایپا‌خراب‌نمی‌کنه

jeisoon araks(559 روز پیش)

سلام به تمام دوستان عزیز من ساینا دستی مدل 97داشتم که متاسفانه بی فکری کردم فروختم که به خیال خودم اتومات بگیرم الانم پشیمون هستم که چرا این کارو کردم تیز بودن ساینا دستی اصلا ی چیز دیگس

[email protected](998 روز پیش)

سلام ماشین را از بنگاه خریدم شب اول جوش آورد دو روز بعد هم جوش آورد که مربوط به فن بود کارشناس که اومد ماشین را به نمایندگی برد میگفت ظاهرا این مشکل تو مدل اتوماتیک زیاده. دوستانی که بیشتر از این خودرو استفاده کردند نظرشون را درباره گیریبکس اعلام کنند. سپاس

[email protected] (968 روز پیش)

سلام دوست عزیز من مدتها در مورد ساینا اتوماتیک تحقیق کردم که آیا بخرم یا نه.مهمترین ایراد ساینا و بقیه خودروهای اتوماتیک ایرانی اینه که طراحی گیربکس اتوماتیک از پایه و اساس نیست و یه جورایی گیربکس رو میخورونن به موتور.توی خودروهای اتوماتیک شرکتهای معتبر،قدرت موتور تا حدی هستش که انجین با کمترین دور،ضمن شتاب مطلوب،اقدام به تعویض دنده کنه و این امر باعث میشه همیشه موتور با دور پایین کار کنه و خنک بمونه.اما توی خودروهای ایرانی مجبوری دور موتور رو بالا ببری تا به شتاب برسی و دنده عوض بشه.همین میشه که موتور گرم میکنه و استهلاک و مصرف سوخت بالا میره.این مطلب رو یکی از مکانیکای سایپا بهم گفت تا خودم پشت فرمون ساینا نشستم و متوجه این ضعف بزرگ شدم.۲۰۶ اتومات هم تقریبا این ایراد رو داره متاسفانه البته یکی دیگه از ایرادای بزرگ ساینا کیفیت فوق العاده پایین داخل خودرو هستش.انگار پلاستیک بازیافتیه و خیلی زود به صدا میفته.فقط اسم آپشن و دنده اتوماتیک رو یدک میکشه

amin8801 (605 روز پیش)

با سلام رله فن رو عوض کن و رله ال نودی بزار درست میشه. منم روز اول که گرفتم همین مشکل رو داشت. سیستم خنک کننده و رادیاتور، مدل ال نودی هست

رضا مس(687 روز پیش)

من یکساله این ماشینو دارم .قبلا ۲۰۶ و ال نود اتومات هم داشتم .البته به ال نود اتومات نمیرسه ولی با توجه به امکانات ،نرمی سیستم تعلیق ،فرمان و استهلاک پایین چرخش به ۲۰۶ اتومات میارزه .فقط سر پیچها با سرعت بالا خیلی تعادل نداره اونم باید ببینی چقدر پول دادی و چی خریدی.

Show More