پس از معرفی نسبتا موفقیت‌آمیز تیبا هاچ‌بک، مدیران سایپا به این نتیجه رسیدند که مشتریان در بازار به‌دنبال محصولی میان تیبا و پژو 405 هستند و حاضرند رقمی بیشتر از قیمت تیبا را هم برای آن‌ پرداخت کنند. بدین‌تریب بود که ساینا خلق شد؛ خودرویی که در واقع فیس‌لیفت تیباست و تنها در ظاهر، طراحی مجدد داشبورد و برخی اصلاحات جزئی دیگر نظیر تصحیح شیب درب موتور (برای بهبود ایمنی در تصادف با عابرین پیاده) با تیبا متفاوت است. ساینا در زمستان 1395 و با دو تیپ SX و EX راهی بازار شد ولی خیلی زود سایپا عرضه تیپ ارزان‌تر ساینا یعنی SX را متوقف کرد. سایپا برای تیپ SX، چهار آپشن مشتری‌پسند ساینا (یعنی سنسور عقب، آینه جانبی برقی، شیشه برقی عقب، تهویه دیجیتال) را حذف کرده بود.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • فضای جادار کابین
    • بهبود ایمنی (نسبت به تیبا)
  • نقاط ضعف
    • کیفیت ساخت
    • تجهیزاتی کمتر از مدل اتومات
    • شباهت فنی کامل به تیبا
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1395 تا 1399
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر M15 یورو4
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 87 اسب‌بخار
  • گشتاور 128 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.8 ثانیه
  • سرعت 175 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (S232)
  • طول 4215 میلی‌متر
  • عرض 1663 میلی‌متر
  • ارتفاع 1484 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2415 میلی‌متر
  • وزن 1050 کیلوگرم
  • حجم باک 41 لیتر
  • چرخ جلو 185/60R14
  • چرخ عقب 185/60R14
  • سایر ویژگی‌ها (رینگ اسپرت آلومینیومی: سفارشی)
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

244 دیدگاه

HamidHastam(20 روز پیش)

سلام دوستانی که وارد به خودرو هستن بنظرتون سایناEX بهتره یا پژو 405SLX؟؟؟؟

Mbd (17 روز پیش)

ساینا در حالت فابریک کارخانه ای شتاب بالایی نداره پس اگه دنبال سرعت و لایی کشیدن هستی باید بدی تقویتش کنن.از اونطرف slx موتور tu5 داره و شتاب و قدرت بالاتری نسبت به ساینا داره. به نظرم اتاق glx و زیر مجموعه اش به شدت تکراری و قدیمی شده .ساینا معمولی اگه علاقه داشته باشی و روی ظاهرش هزینه کنی خیلی می تونه ماشین زیبایی بشه. تو ناحیه جلو و عقب و رینگ و لاستیک ساینا کارهای زیادی میشه برای زیباییش انجام داد و در کل اسپرت خور بدی نداره.

ssfree (15 روز پیش)

ساینا ایمنی بیشتر.امکانات بیشتر.موتور قوی تر.شتاب بیشتر و ....من برای این انقدر ساینا رو دوست دارم بخاطر اینکه وقتی با یه چهار صد و پنج جی ال ایکس تصادف کردم تازه فهمیدم چیه /تصادف در شیان رخ داد من به پیاده روی رفته بودم و با حدود فاصله 5 متر با یه چهار صد و پنج بودم و بعد از چند دقیقه گویا یه 405 دیگه زده به این چهار صد و پنج که پشت من پارک بوده و دستی هم کشیده بوده و در دنده عقب بوده و چهارصد و پنج که پارک بوده به من کوبید و گلگیر راست و چراغ و کاپوتش اسیب دیده ولی برای ساینای من خداروشکر اتفاقی نیفتاد و فقط سپر عقبش عوض شد اون چهار صد و پنج نقره ای چون مدل بالا بود ایربگش باز شد و موتورش به داخل کابین اومده بود ولی برای من سالمهه.از نظر درگ هم یکی از فامیل ها 405 جی ال مدل 81 داره و اونم تو درگ ها بردم خداروشکر تو این دوسال به لطف خدا و ساینا من تا حالا تو تصادفات رانندگی اسیبی ندیدم

Mohammad1794537(268 روز پیش)

دوستانی که تجربه رانندگی با ساینا و ۲۰۶ تیپ ۲ هردوو داشتن بگن تو موارد زیر کدوم برتری میکنه؟ استهلاک کم؟ صدای موتور تو اتاق میاد کدوم کم تره؟ از نظر فضای عقب و فضای پای عقب؟ از نظر تعادل در پیچ ها؟ نرمی فرمان و جا خوردن دنده؟ لطفا مدل قدیمی یه خودرو نسبت به مدل جدید رقیبش مقایسه نکین

۰۹۳۰۷۱۰۲۱۲۲ (263 روز پیش)

از لحاظ استهلاک موتوری ساینا بهتره.۲۰۶ گیربکسش یه کوچولو بهتره.ساینا جا پای بهتری داره صندوقشم خیلی بزرگتره.ولی ۲۰۶ فرمونش عالیه نه از لحاظ نرمی از لحاظ قطر دور زدن.

reza1001 (182 روز پیش)

بنده بطور همزمان یه تیپ ۲ و یه ساینا دارم‌ ساینا موتور قوی تری داره ولی تیپ دو صدای کمتری داره موتورش..‌‌صدای موتور ساینا واقعا زیاده.. گیربکس ساینا بهتره بنظرم و دنده ها نرم تر جابجا میشه ... تعلیق ساینا بسیار نرم تر از ۲۰۶ هست و تکون و کوبش کمتری داره ‌‌‌.. ردیف عقب ساینا بزرگ تره.. از نظر آپشن هم ساینا آینه های برقی و شیشه عقب برقی و تهویه دیجیتال داره که تیپ دو نداره.. در کل اگر جوون هستید و دو نفرید ۲۰۶ رو پیشنهاد میدم.. اگر بچه دارید و سواری نرم مهمه و تا حدودی قدرت موتور مهمه ساینا مناسب تره..در غیر اینصورت ۲۰۶ انتخاب بهتریه

ssfree (31 روز پیش)

دوست عزیز وقتی قطر دور زدن یه ماشین زیاد باشه پلوس ماشین زود کچل میشه

Alimoradi83(66 روز پیش)

بنده قصد خرید ساینا دارم خیلی مسافرت هم میرم و بین تیبا و ساینا موندم میشه بگین کدومش واسه ی خانواده چهر نفری خوبه؟ همسایمون یکیشا داشت که خیلی ازش راضی بود راهنمایی کنین لطفا🙏

Saeed.F.O.F (57 روز پیش)

سلام. ساینا بهتره هم از نظر جاداری اتاق و هم نرمی و سواری. آپشنهاشم کمی بیشتره.

MEGAN (57 روز پیش)

یکم پول بزار روش سمند بخر. ایمنی این دوتا اصلا برای مسافرت های پی در پی خوب نیست. مثل پراید یکم مقاوم تر میمونن. سمند بخر با استهلاکش کنار بیا خیلی بهتر از این دوتا برای جاده است. ضمن اینکه ساینا های الان و تیبا های الان کیفیت افتضاحی دارند . مثل مدل قدیمی همسایه تون نیستن زمین تا اسمون فرق دارند. کلا اگر برای جاده میخای ماشین بگیری روی هیچکدوم ماشین های سایپا حساب نکن . ایران خودرو بهتره برای جاده نسبت به سایپا

ssfree (31 روز پیش)

ساینا بگیر مدل 97 کم کار برات جوابه

Mbd(50 روز پیش)

من ساینا ۹۸ دارم.فقط تو این دو سال دو مورد مشکل داشته.فلاشر بعضی وقتها کار نمی کرد که نمایندگی عوض کرد و مورد بعد خود بخود درهاش قفل میشد که اونم درست کردن.به اندازه پولی که دادم ازش کاملا راضی ام.بعد از گذشت این دو سال به نظرم سواریش نرمتر شده و شتاب بهتری پیدا کرده. برعکس نظر بعضی دوستان داخل کابین جیر جیر و صدا نداره. ایراد اصلیش صدای موتورشه که با رد شدن از عدد ۳ دور موتور درمیاد که با تعویض دنده به موقع تقریبا حل میشه.از نظر امکانات و قدرت موتور بهتر از ۲۰۶ تیپ دو محسوب میشه ولی قیمتش خیلی ارزونتره .۲۰۶ تیپ پنج فقط موتور بهتری داره ولی قیمتش دوبرابر سایناست. که به نظر منطقی نمیاد. شاید تا ۱۶۰ کیلومتر هم بشه باهاش رفت ولی با توجه به متریال و سیستم تعلیق و ترمز به نظرم بالای ۱۲۰ رفتن با ماشینی مثل ساینا و کوئیک و تیبا کاملا اشتباهه.

ssfree (31 روز پیش)

داداش امکانتش در حد تیپ 2 هست؟://// من دیگه حرفی ندارم تیپ 2 کولرش دیجیتاله؟انقدر پرتاب بادش خوبه؟شتابش 10 ثانیه اس؟تشخیص دمای هوای بیرون کابین داره؟از 98 به اینور سنسور دنده عقب داره؟پخش سی دی چطور؟چند تا بلندگو داره؟شیشه های عقبش برقیه؟اینه هاش برقیه؟از همه مهمتر اصلا عقبش جا داره؟نکنه ایرانخودرو 206 تیپ 2 پلاس زده و این امکانات رو داره و ما خبر نداریم؟برای بعضی از دوستان که از سال 98 به اینور نمیتونن از 120 تا بیشتر برن ابروی این ماشین رو پایین نیار شتابش تو حالت فابریک از تیبا،ریو،تیپ 2 و5،سمند ای اف و ال ایکس،405،ریو و ... بیشتره تو حالت ریمپ هم ماکسیما اتومات و با ریمپ و یه هدرز بی کیفیت ویه کیت مکش معمولی ماکسیما دنده رو میگیره

Hamed777777777(47 روز پیش)

تجربه 2 ساله با 15 هزار کارکرد نمیدونم از شانس ما بود یا همشون اینن ولی ماشین ما که از روز اول افتضاح بود ما سال 97 قرار بود برلیانس بگیریم از سایپا، تا نوبت ما شد کلا همه چی نایاب شد و در نهایت سال 98 ب ما 2 تا ساینا دادن ک یکیشو فروختیم یکیشم نگه داشتیم. اولین ایرادی ک برخورد کردم بهش سیستم صوتی داغونش بود، معلوم نیست جای باند چی گذاشته بودن توش شبیه این شیر گرم کنا بود یدونه مقوا هم توش گذاشته بودن😂 یک وز وزایی میکرد ک تا ی مدت اصن ضبطشو روشن نمیکردیم. بماند ک بخاطر طراحی افتضاح طاقچه عقبش با کلی مصیبت تونستیم باند جدید بندازیم روش چون ی میله از وسطش بالا زده بود که باید طاقچه رو عوض میکردی و کلی داستان داشت. مشکلات بعدی اینکه گازش بسیار سفته. مصرفش خیلی خیلی بالاست چیزی حدود صدی 13 14. آمپر بنزینش خراب بود. کولر روشن میشه همش صدای ناله میده البته خوب خنک میکنه ولی موقعی ک کولر روشن میشه موتور ماشین انگار داره سکته میکنه اصن قدرتش خیلی خیلی کم میشه، یعنی خیلی بیشتر از حالت نرمال که باید کم بشه توان موتور از بین میره. گازم زیاد نمیخوره تو ی شیب ملایم مثل اتوبان باکری شمال توی تهران جرشم بدم ب سرعت 100 نمیرسه. رو 8 هزار کیلومتر سنسور اکسیژنش سوخت و عوض کردم رو 14 هزار سنسور میل لنگش سوخت خدا میدونه سنسور بعدیش چی قراره بسوزه😅 در کل تو این 2 سال هیج لذتی ازش نبردم صادقانه بگم. اولین و آخرین نظری هم هست ک تاحالا تو این سایت گذاشتم. نه تعصب رو ماشینی دارم نه نفرت. ولی تجربم از این ماشین واقعا بد بوده ی جورایی اون سوار ما بود ب جای اینکه ما سوار اون باشیم. یا حق

mahf (40 روز پیش)

سلام دوست عزيز، شما مثل اینکه ساینا را با پژو پارس اشتباه گرفتین، ساینا یا کوییک یا تیبا یا حتی شاهین همون موتور پراید هست دیگه، تنها فرقشون اینه که یه 10 میلیون روی ماشین بیارن و ظاهرش را عوض کنن که ماشالا ایران از ظاهر عوض کردن یدونه است، داداش فکر کنم از شانس شماست چون راحت بالای 120 میتونه بره خب کولرش که اره چون بدلیل ضعیف بودن موتور این اتفاق هست و باند هاش هم نمیدونم شاید اتفاق بیفته ولی اونجوری که گفتین نیست

ssfree (31 روز پیش)

داداش شما هم مثل اینکه مثل من بد شانس بودی من سال97 که گرفتم تو راه بنزین تموم کرد و دوباره تو حدود 100 متری خونمون خاموش کرد و منم حرصم گرفت و 20 لیتر توش بنزین ریختم و روشن نشد و بعدش که تعمیرکار سایپا اومد کاشف به عمل اومد که ماشین دینامش سوخت ولی نه برای من بلندگو و صداش مشلی نداشت نه افت توان داره موقع کولر گرفتن من تو جاده قم راحت با کولر 6 که میشه 3 ماشین های معمولی راحت 150 تا باهاش رفتم

Alimoradi83(35 روز پیش)

سلام دوستان ی سوال چرا انقدر ماشین زود میشینه!؟ من و پسر عموم کلا رو هم ۱٠٠کیلو هسیم حالا نشست بدم نسشت جوری که اصلا دیگه نمیرفت! 😐😐

Morteza50(90 روز پیش)

سلام دوستان.من دوماهه ساینامو تحویل گرفتم.تتها مشکلش اینه که وقتی سرعت ماشین از۱۲۰ به ۱۴۰ میرسه ماشین تعادل نداره و یکم ماشین اینطرف اونطرف میره مثل زمانیکه تو جاده هستی و باد شدید هم هست.دوستانی ک اطلاعات وپیشنهاداتی دارند لطفا راهنماییم کنند.ممنونم.

Kawmy (73 روز پیش)

ارتفاع بیار پایین تر لاستیکایه پهن تر بنداز

ssfree (71 روز پیش)

فقط لاستیک پهن

Hamed777777777 (47 روز پیش)

بهترین راه حل اینه ک بیشتر از 120 نری

Saeed.F.O.F(92 روز پیش)

سلام خدمت دوستان گرامی من تازه مدل 1400 ساینا رو از نمایندگی تحویل گرفتم که تو قرعه کشی واسم دراومده بود. اولش قرار بود ساینا s رو به ما بدن که بعد گفتن خط تولیدش هنوز راه اندازی نشده و از قضا من تا حالا یکی دو تا ساینا s جدید تو خیابون دیدم که دروغ نمایندگی ها و شرکت سایپا رو اثبات میکنه هر چند که طراحی ساینا s از عقب خیلی داغونه. به هر حال بعد از دو سه ماه تأخیر در تحویل ، ماشینو تحویل گرفتم. وقتی رفتم ماشینو تحویل بگیرم متوجه شدم که نه از سیستم صوتی و پخش ماشین خبری هست و نه از نمد کاپوت که واقعا توهین به شعور مشتری رو می رسونه. سر و صدای موتور در کابین به خاطر عدم وجود نمد کاپوت و موتور 1500 سی سی خصوصا موقع گاز دادن زیاده. کیفیت ساختش خیلی پایینه و از صفر کیلومتر باید به بعضی صداهای کابین مثل جیر جیر درها یا داشبورد عادت کنید. البته اولهاش کمن ولی به مرور و با افزایش کارکرد ، بیشتر میشن. دنده ش هم برای دنده 3 و دنده عقب بد جا میره. دنده عقبش که قشنگ باید کشتی گرفت باهاش! اما دنده یک و دو خوب و روان جا میره. کلاچش هم کمی پایینه و روزهای اول تا بهش عادت میکنی ، ماشین زیاد درمیره. اما در عوض ماشین با سواری نرم و جاداریه نسبت به کلاس و اتاقش. مصرفش معقول و مناسبه و برای استفاده ی روزمره خوبه. شتاب مناسبی داره و آپشن هاش هم بدک نیست. سیستم تهویه دیجیتال و تنظیم برقی آینه های بغل و تنظیمات مه شکن و چراغهاش خوبن. البته صدای باد سیستم تهویه ش زیاده تو کابین. اما خنک کنندگی و گرم کنندگی مناسبی داره. در کل ماشین مناسبیه در این قیمت خصوصا در داخل شهر ، اما توقع زیاد ازش نداشته باشید چون نه اونقدر خاص و جذاب هست و نه اونقدر باکیفیت و بادوام. در حد خودش ماشین مناسبیه. امیدوارم تجربه هام بهتون کمکی کرده باشه. موفق باشید ...

ssfree (71 روز پیش)

واسه منم که مدل 97 هست بعد جا میره بعضیا میگن مال روغن گیربکسه ولی تا زمانی که ماشین گارانتی هست ببر اونجا از نظر من هم ببر نمایندگی کرج واسه گیربکس هم که میگی عقبش نیاز به کشتی داره زمانی که میخوای از دنده عقب استفاده کنی یه بار بزن دنده سه بعد خلاص کن بزن چهار و دوباره خلاص کم و بزن چهار و بعد بزن دنده عقب بعدش راحت تر جا میره میدونم برای نرمی موقع دنده عقب از هفت خان رستم گذشت ولی بدشانسی این هست که همینه

Saeed.F.O.F (57 روز پیش)

متشکرم از راهنمایی شما. الان بعد گذشت یک ماه شکر خدا بهتر شده و راحت تر جا میره. تا آب بندی شه کمی زمان میبره.

Abolfazl1385(124 روز پیش)

سلام دوستان اتاق ساینا چطوره، سروصدا داره تو جاده خاکی یانه و بعد موضوع بعدی اینکه استحلاک این خودرو چطوریه ممنون میشم جواب بدین

ssfree (70 روز پیش)

صداش بدون نمد کاپوت زیاده. ولی نمد جنس خوب بذاری حل میشه استحلاکش اگه ماشینت خوب در بیاد فقط بنزین و تعویض روغن هست اگه بد دربیاد پدر ادمو در میاره واسه جاده خاکی هم خوبه کوبش نداره

armanaaghei(179 روز پیش)

سلام دوستان به نظرتون ساینا بخرم یا 206تیپ2 یا تیبا 2؟؟ موندم کدوم رو بخرم

farahzad (76 روز پیش)

درود. من 206 مدل 84 دارم. قصد داشتم که ساینا رسید دستم نگه دارم و 206 رو بفروشم تا اینکه همین چند روز پیش تحویل گرفتم؛ انقد زشت و بی‌کیفیت ساختنش که منصرف شدم. پلاستیک‌های بسیار بی‌کیفیت داشبورد که اکثرا لبه‌های تیز دارن، کیفیت بدِ فرمون و هیدرولیک سفت، بد جا رفتن دنده، کیفیت بد رودری‌ها و ترمز بسیار ضعیف نسبت به L90. یعنی ABS نبود بهتر بود... همون 206 شانزده سالِ پیش شرف داره به ساینای صفر. تصمیم گرفتم ساینا رو بفروشم و با سود تاخیری که چند ماه بعد میدن 206 رو تعمیر کنم و نگه دارم.

ssfree (71 روز پیش)

ساینا مدل پایین بگیر مدل بالا ها نمی ارزه

Show More