بررسی مشخصات شاهین G
بررسی مشخصات شاهین G
بررسی مشخصات شاهین G

در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز، که در تیرماه 97 برگزار شده، سایپا برای اولین‌بار از خوردویی جدید بنام «رهام» رونمایی کرد. قبل از تغییر نام رهام، سایپا بارها گفته بود که طراحی چهره این خودرو را از پرنده شاهین، الهام گرفته است. سرانجام نیز بعد از پیشنهاد برخی پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و با پیگیری‌های گروهی از حامیان محیط زیست، سایپا به منظور حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم این خودرو را پذیرفت و نهایتا در اسفندماه 98 نامش را از «رهام» به «شاهین» تغییر داد. سایپا شاهین، نخستین محصول بومی با پلتفرم SP سایپاست؛ پلتفرمی که قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت در سال‌های بعد از 1400 باشد؛ یعنی علاوه‌بر نسخه سدان (که همین شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و همچنین هاچ‌بک. سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی هم افتاده است تا جایی‌که حتی سایپا گفته که شاهین در تست‌های تصادف موسسه ایمنی euroNCAP توانایی کسب 3 ستاره ایمنی را دارد؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. سایپا در ابتدا می‌خواست شاهین را با موتور جدید BM16 برلیانس به بازار بفرستد اما بعدها تصمیمش را عوض کرد و موتور M15-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد. این موتور با اینکه در نسخه تنفس طبیعی‌اش، روی تیبا و ساینا و کوییک هم نصب شده ولی بدلیل نصب توربو و همچنین پاس کردن استاندارد یورو5، تغییرات بسیار زیادی روی آن انجام شده است طوری که حالا می‌توان آنرا یک موتور کاملا جدید محسوب کرد. سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در تابستان 99 تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و دو تیپ لوآپشن و فول آپشن برای آن ساخت و تیپ لوآپشن آن با نام سایپا شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام سایپا شاهین G معرفی شد. در شاهین اس، سایپا 4 آپشن «سانروف»، «مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)»، «تهویه اتومات» و «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» را حذف کرده بود.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای شاهین G

    • صندوق عقب 420 لیتری
    • اولین خودرو با پلتفرم ملی SP سایپا
  • معایب شاهین G

    • کیفیت ساخت
    • موتور 8 سوپاپ (M15T)
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1400 تا 1401

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (M15T)
  • حجم موتور 1.5 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 110 اسب‌بخار
  • گشتاور 178 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.2 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.2 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4446 میلی‌متر
  • عرض 1771 میلی‌متر
  • ارتفاع 1490 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2650 میلی‌متر
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • حجم باک 47 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R15
  • چرخ عقب 185/65R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
313 دیدگاه

nazari95(6 روز پیش)

اینجانب تیرماه امسال از نمایندگی سایپا خورو شاهین تحویل گرفتم ولی به علت مشکل ترمز تا به حال در پارکینگ میباشد سفارش قطعه سیلند ترمز داده شده ولی تا حالا قطعه مورد نظر ارسال نشده است! این هم از مدل 1401

Imanmm(8 روز پیش)

این ماشین واقعا به درد کسایی میخوره که دوست دارن همش جلو نمایندگی باشن. قطعاتش تو هیچ نمایندگی نیست. باید درخواست بزنن یک ماهم حداقل انتظار بکشی. الان یک هفتس فیلتر روغنش گیر نمیاد روغنتو عوض کنن تو نمایندگی😐😐

Sarl (6 روز پیش)

دوست عزیز در جریان باش جریمه خو اب خودرو در نمایندگی در مدت گارانتی به علت تعمیرات روزانه برابر ۱۵ ده هزارم قیمت خودرو هست. یعنی چیزی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومن روزانه. اگه به زبون خوش دادن که هیچ وگرنه حتما ازشون شکایت کن. من الان یک ماه هست بخاطر یک کور کن گیربکس شاهین ، ماشین خوابیده توی نمایندگی. به محض تحویل می رم اداره صنعت و معدن برای شکایت. وقتی نمیتونن یه چیزی را درست تولید کنند بیجا میکنن همه جا جار میزنن "ما میتوانیم"

Tahatv(92 روز پیش)

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز.بنده چند وقت پیش یک دستگاه شاهین برای مصرف کردن نوشتم و وقتی بیشتر پرس و جو کردم اکثر مردم نظر منفی روی این خودرو داشتند اما تا به حال کسی رو پیدا نکردم که خودش این خودرو را داشته باشد. بخاطر همین (فقط کسایی که دارن نظر بدن) آیا این ماشین رو نگهدارم یا بفروشم و تارا دستی بخرم؟لطفا راهنمایی کنید با تشکر.

53344alireza (26 روز پیش)

دوست عزیز تمام این حرفاروبزارکنار.این ماشین تاحداقل40یا50هزارکیلومتر کارنکنه خودشو نشون نمیده.نشون دادن هم فقط موتورشه که آیا حرارتی که داره صدمه میزنه بهش یاخیر..حالا اگه شما ریسک پذیر نیستی بفروشش.

Lancelot (19 روز پیش)

من مدل 1401 دارم که اواخر فروردین تحویل گرفتم و حدود 12000 کارکرده (نصف ایران رو باهاش چرخیدم) و واقعیتش هنوز هیچ مشکل خاصی باهاش نداشتم. من تارا سوار نشدم که بخوام در موردش نظری بدم ولی میدونم حدود 100 تومن از این گرونتر هست که این خودش میتونه در تصمیم گیری تاثیر بزاره. بنظر میاد خیلی از ایرادات شاهین در مدل 1401 برطرف شده. موتورش شتاب خوبی داره ولی باید تقریبا یکی در میان در باک اکتان بریزید یا سوپر بزنید تا روان کار کنه که بنظر من اکتان بهتر جواب میده و روغن موتور خوب بریزید خوب کار میکنه و مشکل خاصی نداره.

arash_itect (8 روز پیش)

واقعیت اینه که ماشین های ایرانی همشون سر و ته یه کرباسن. تفاوتشون باهم واقعا کمه و از لحاظ فنی همه کیفیت پایینی دارن. حالا در این بین شاهین ظاهر بهتر و فنی حساس تر داره (موتور توربو) و مثلا تارا ظاهر ضعیف تر و فنی نسبتا کم حساسیت تر (موتور 206 تیپ 5 با کمی تغییرات). از کلمه بهتر و بدتر استفاده نکردم چون واقعا بنظرم برتری خاصی نسبت به همدیگه ندارن. اگر دنبال گذینه بهتر هستی میره به سمت رنو های موجود در بازار که فنی واقعا بهتری دارن (از لحاظ کیفی نه قدرت) ولی متاسفانه ظاهر جالبی ندارن. تجربه ماشین های چینی رو نداشتم برای همین نظری هم نمیدم ولی در کل توصیم این هست که ماشین با موتور توربو نخرید که در ایران اصلا فکر خوبی نیست و قطعا پشیمون میشید (ماشین اقتصادی و ارزان قیمت تر به نسبت بقیه نمیخرید که هی خرج بنزین سوپر و اکتان و روغن موتور های گران تر را بدید)! گذینه بعد هم خب فنی و ظاهر بهتر هست که همینطور که بالاتر میرید هزینه ها هم افزایش پیدا میکنه. من توصیم اینه که فنی رو فدای ظاهر نکنید، منظورم خرید تارا بجای شاهین نیست. مثلا پارس تندر مدل 97 بگیرید یا ماشین های مشابه که از نظر قیمتی نزدیک هستن به شاهین و تارا ولی از نظر دوام فنی اصلا قابل قیاس نیستن. حالا اگه ظاهرش رو نمیپسندید مثلا رنگ مشکی بگیرید که بی ذوق و ساده بودن بیش از حد طراحیش خیلی رو اعصابتون نره.

behrouzhd(9 روز پیش)

سلام دوستان بین شاهین و دنا پلاس دنده ای کدوم ؟؟؟

Sh77(26 روز پیش)

سلام دوستان من ثبت نام کردم آخر مهر تحویلم می‌دهند از کسانی که این ماشین رو دارند نظر می خواهم که ماشین خوبیه ، خرابی داره یا نه ،و اینکه نرم بودن ماشین هم برام خیلی مهمه آیا نرم هست ؟

Sarl (19 روز پیش)

من بهمن ۱۴۰۰ تحویل گرفتم و تاحالا ۱۰۰۰۰تا باهاش رفتم. از محاسنش میشه به جاداری، زیبایی، نرم بودن و قدرت و سرعت کافی در جاده اشاره کرد. ولی عیب زیاد داره. اول صدای توربو داخل کابین میاد، دوم تو سربالایی قبل از اینکه توربو وارد مدار بشه ماشین قدرت نداره، سوم سیستم تهویه اش مثلا اتوماتیکه و مثلا درجه دمای اون قابل تنظیمه ولی در عمل دمای بخاری یا کولرش هیچ فرقی نمیکنه وقتی درجه تنظیم را میچرخونی و فقط در یک حالت گرم و در یک حالت خنک میکنه، تو مناطق شهری گرمسیر سیستم خنک کننده موتور دائم رو دور تند درحال کاره و موتور عمدتا درحالت داغ داره کار میکنه، کمک فنر سمت چپ ماشین من صدا میداد بردم نمایندگی درستش کرد دوباره شروع به صدا کرد منم دوباره بردم و دیگه درست شد، جعبه دنده تا سرویس ۵۰۰۰ روغن ریزی داشت ولی بعدش حل شد. الانم بردم سرویس ۱۰۰۰۰ و ماشین را خواباندن گفتن گیربکست روغن خالی میکنه و ممکنه در آینده مشکل پیدا کنی و باید با خدمات پس از فروش هماهنگ کنیم و... خلاصه دمار از روزگارم درآوردن. قبلش ال ۹۰ مدل ۸۸ داشتم. ال ۹۰ را بخاطر موتور و گیربکس اصولیش دوست دارم و شاهین را بخاطر جاداری، زیبایی و امکانات رفاهی نسبیش. ولی احتمالا بفروشم همون ال۹۰ را سوار بشم. احساس میکنم در آینده دستم مرتب بند تعمیرگاه و خرید قطعه خواهد بود.

SajjadN(19 روز پیش)

سلام دوستان کسی ماشین شاهین رو کارشناسی رنگ برده؟ من بردم متاسفانه ۴قسمت از ماشین رنگ داشت و کلی افت براش زدن و دیگه منصرف شدم از فروشش برای کسی این اتفاق افتاده؟

.کاوه.(189 روز پیش)

با سلام ، دوستان چرا واقعیت برای ما ایرانی ها همیشه تلخ بوده و نخواستیم قبولش کنیم؟ چرا ما ایرانی ها تعصب بیخود و بیجا به همه چیز حتی یک جنس یا برند داریم؟ چرا بعضی دوستان قبول نمیکنند که خودروی شاهین با امکاناتی که نداره و موتور ۸ سوپاپ توربو و با در نظر گرفتن تمامی معایب و محاسن که غیر از قیافه ظاهری حسنی نداره با این قیمتی که کارخونه میده بیرون بسیار گرونه و اصلا ارزش خرید نداره ، برادر بنده بیشتر از دو ساله ایرانخودرو ثبت نام میکنه ولی تا حالا برنده نشده ولی اولین بار هفته پیش سایپا برا شاهین ثبت نام کرد پس فرداش پیام اومد که انتخاب شدی و بیا پول بریز و ... ، دوستان خودروی شاهین فقط قیافه ظاهریش اونهم تا حدی قابل قبول هست و با توجه به مشخصات خودرو ، با قیمت فعلیش اصلا و ابدا ارزش خرید نداره ، حالا تمام معایب و ایرادات خودرو که دوستان ذکر کردند به کنار که بنده بدون در نظر گرفتن ایراداتش گفتم ارزش خرید نداره

ssfree (187 روز پیش)

ببینید من خودم قبلا به شدت مخالف شاهین بودم الان هم مخالف هستم ولی نه به اندازه قبل مثلا از پارس تیو فایو یا معمولی شتاب بهتری داره اما به سورن و سمند و دنا نمیرسه

Aradi (171 روز پیش)

قطعا از سایر ماشینای ایرانی شاهین خیلی مورد پسندتر هست

habib63 (50 روز پیش)

دوست عزیز با مطالبی که شما در مورد شاهین گفتی کاملا مخالفم من هم مثل شما فکر میکردم اما وقتی ماشین رو تخویل گرفتم و سوار شدم کاملا من رو شگفت زده کرد اصلا من میگم شاهین موتورش پمپ آب کولر دیگه بدتر از اون نداریم که اما من شانزده هزار کیلومتر با ماشین راه رفتم هم جنوب هم مشهد هم شمال هم تبریز تقریبا تو تمام مناطق ایران رانندگی کردم شتابش خوبه ایمنیش خوبه کولر و بخاریش خوبه. اما شما الان پارس رو باید بری با قیمت شاهین تو بازار بخری اما امکانات و کیفیت شاهین کجا و پارس کجا

محمد مهدی قاسمی (25 روز پیش)

دوست عزیز اگر یک بار سوار بشی نظرت کاملا برمیگرده و تغییر می‌کنه

Z123(27 روز پیش)

سلام دوستان من ۶ ماهه که خودروی شاهین دارم و در این مدت میشه گفت ۵۰۰۰ هزار کیلومتر کار کرده و هیچ کدوم از مشکلاتی که میگن رو نداشته در سربالایی ها گشتاور ماشین بسیار کافیه و سربالایی هارو خیلی خوب میره بالا حتی شیب ۵۰ ۶۰ درجه که جاده خاکی بود هم راحت رفت بالا از نظر شتاب توی شتاب اولیه و خیلی سریع وتیزه اما توی شتاب ۰تا ۱۰۰ من ۱۲.۸ دهم سانیه زدم البته با بنزین سوپر و تک سرنشین که بنظرم زیاد عدد خوبی نیست اما خیلی بهتر از شتاب خودرو های دیگه سایپاست من قبل این که این خودرو رو بگیرم یه ۴۰۵ داشتم که توی شتاب اولیه نسبته شاهین ضعیف تر عمل میکرد اما از نظر اپشن اپشن های خیلی کمی داشتد البته اگه شاهین بگیرید باید درده سر های توربو رو هم بتونید کنترل کنید ممنون از سایت باما

Eiran(30 روز پیش)

سلام خدمت دوستان عزیز من چون میخوام شاهین بخرم بیشتر نظرات دوستان رو خوندم فقط میخوام در جواب بعضی از دوستان که تعریف موتور تارا را میکنن بگم بنده خودم رانا پلاس پانورما شش سرعته دارم که اگه در جریان باشید موتور این ماشین‌ها و حتی گیربکس تارا هستن قدرت ۱۱۳ و گشت آور ۱۴۴ هست روی کاغذ ولی در عمل بسیار بسیار افتضاح هستن این موتورهای تیو فایو پلاس که ۱۶ سوپاپ هم هستن کشش بسیار ضعیف شتاب اولیه خیلی افتضاح ودر سر بالای هم فقط کافی یک سرنشین کنارتون باشه راننده کمر درد میگیره چون آنقدر تنبل هستن که احساس میکنی سرنشين رو کول خودتون نشسته پس این اعداد و ارقام فقط جنبه تبلیغاتی دارن البته برای خودروهای داخلی

Hamedmj(37 روز پیش)

سلام دوستان ممنون میشم راهنمایی بفرمایید به نظرتون بین شاهین صفر و ام وی ام 550 و برلیانس 330 مدل 96 کدومش بهتره که بخریم. ممنون از راهنمایی شما

Show More