در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز، که در تیرماه 97 برگزار شده، سایپا برای اولین‌بار از خوردویی جدید بنام «رهام» رونمایی کرد. قبل از تغییر نام رهام، سایپا بارها گفته بود که طراحی چهره این خودرو را از پرنده شاهین، الهام گرفته است. سرانجام نیز بعد از پیشنهاد برخی پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و با پیگیری‌های گروهی از حامیان محیط زیست، سایپا به منظور حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم این خودرو را پذیرفت و نهایتا در اسفندماه 98 نامش را از «رهام» به «شاهین» تغییر داد. سایپا شاهین، نخستین محصول بومی با پلتفرم SP سایپاست؛ پلتفرمی که قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت در سال‌های بعد از 1400 باشد؛ یعنی علاوه‌بر نسخه سدان (که همین شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و همچنین هاچ‌بک. سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی هم افتاده است تا جایی‌که حتی سایپا گفته که شاهین در تست‌های تصادف موسسه ایمنی euroNCAP توانایی کسب 3 ستاره ایمنی را دارد؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. سایپا در ابتدا می‌خواست شاهین را با موتور جدید BM16 برلیانس به بازار بفرستد اما بعدها تصمیمش را عوض کرد و موتور M15-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد. این موتور با اینکه در نسخه تنفس طبیعی‌اش، روی تیبا و ساینا و کوییک هم نصب شده ولی بدلیل نصب توربو و همچنین پاس کردن استاندارد یورو5، تغییرات بسیار زیادی روی آن انجام شده است طوری که حالا می‌توان آنرا یک موتور کاملا جدید محسوب کرد. سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در تابستان 99 تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و دو تیپ لوآپشن و فول آپشن برای آن ساخت و تیپ لوآپشن آن با نام سایپا شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام سایپا شاهین G معرفی شد. در شاهین اس، سایپا 4 آپشن «سانروف»، «مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)»، «تهویه اتومات» و «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» را حذف کرده بود.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • صندوق عقب 420 لیتری
    • اولین خودرو با پلتفرم ملی SP سایپا
  • نقاط ضعف
    • موتور 8 سوپاپ (M15T)
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (M15T)
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 110 اسب‌بخار
  • گشتاور 178 نیوتن‌متر
  • شتاب -
  • سرعت -
  • مصرف ترکیبی -
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4446 میلی‌متر
  • عرض 1771 میلی‌متر
  • ارتفاع 1490 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2650 میلی‌متر
  • وزن 1278 کیلوگرم
  • حجم باک 47 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R15
  • چرخ عقب 185/65R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

109 دیدگاه

VahidReza(3 روز پیش)

یکی از رفیقام گرفت اوایل خیلی تعریف میکرد ولی وقتی یه روز سوار ماشینش شدیم هی با ماشین ور میرفت و چند بار هم من پشت فرمون نشستم این ماشین کیفیت فنی و متریال داغونی داره. انگار جنس اسباب بازیه و اون به کنار اصلا تکنولوژی و اپشنی هیچی حتی فرمون برقی یا کروز کنترل هم نداره. قدرتش هم که واقعا ضعیفه ، فنی هم پر ایراد یه دفعه خاموش می‌کنه و خیلی ایرادات دیگه. واقعا با این قیمت دنا بیشتر می ارزه هم آپشناش بهتره هم موتورش و هر دلیل دیگه

Ffffffffff(7 روز پیش)

سلام ، شاهین شتاب عالی داره و به نظر من یه سرگردن از ماشین های ایرانی بالاتره

Eresk(8 روز پیش)

سلام با وجود قیمت تقریبا مشابه با دنا ولی کروز کنترل نزاشتن!

BARDIYA123(17 روز پیش)

با سلام عرض ادب و احترام بنده به پاسخ (منظورم SSFERR ) شما ارزش قائل هستم ولی اون جسارتی که از سمند و زانتیا دیدم انتظار اینو نداشتم ولی در مقابل زانتیای 2200 که 200 سی سی تقویت شده مدل 82 با کارکرد 470/000 تا موتور و گیربکس تعمیر رو شکست داد چگونه سمند بیاد در مقابل سایپا شاهین رو شکست بده؟ من قضاوت نمیکنم ولی اگر بخواهید مقایسه کنید شما کدام رو انتخاب و برتری نگاه میکنید یعنی اینکه 90% میگن زانتیا 10% میگن سمند خب زانتیا شتاب و سرعتش فراتر از حرفهاست کیفیت سمند و زانتیا رو یکی نکن ولی پدر من هم سمند LX با موتور EF7 مدل99 با کارکرد در حد صفر یعنی کمتر از 10 هزارتا کارکرد داره با همون کورس گذاشتیم تازه هر چی ماشین کارکردش کم باشه سرحال تر است ولی ماشین کارکردش بالا بره قدرت خودشو از دست میده هر ماشینی مزایا و معایب خاص خودش رو داره شما الان (منظورمSSFERR ) فرمودید سورن توربو دارم ولی سورن با این قابل قیاس نیست با خودروهای هم رده و هم قیمت خودش مقایسه کردم اگر شما بین زانتیا با سمند کدام رو انتخاب میکردید؟ خودم شخضا سمند رو انتخاب میکنم ولی خیلی ها بنده رو مسخره میکنند یعنی میگن سمند رو با زانتیا یکی میکنی؟ من تا حال زانتیا با سمند کورس نگذاشتم ولی خیلی افراد به زیر خنده میزنند میگن کیفیت سمند کجا زانتیا کجا ؟ من کار ندارم بقیه چی میگن واقعا شوکه شدم یعنی اینکه سمند ایرانی با موتور قدرتمند چطور نتوانست جلوی شاهین سایپا رو بگیره اونم جای سوال هست؟ هر کسی دست فرمون خاص خودش رو داره ترسیدم بالای 120 بریم سرتا سر مسیر دوربین بود پلیس ها هم ول کن هم نیستند و اگر بخوای 200 تا بریم زنده نخواهیم بود اگر بنز بود داستان عوض میشد میگفتم 200 تا برو مشکلی نیست یعنی اگر شما به آلمان سفر کرده باشید متوجه مشوید که رانندگی بدون محدودیت هست اگر آلمان بین این دو خودرو بود همیشه سمند با سربلندی یا با اقتدار برنده میشد ولی 120 بیشتر نمیشه رفت اول اینکه جریمه داره دوم اینکه پلیس خودرو رو توقیف میکرد من از سایپا حمایت نمیکنم یعنی بیخودی ترین شرکت جهان سایپا هست توی فامیل هیچ کدامون تا حالا خودروهای برند سایپا نداشتیم ایرانخودرو خیلی بهتر از سایپا هست مقایسه کنید خودروهای این دو شرکت کدام ارزش خرید داره یعنی وقتی سمند ایرانی با کیفیت و شناخته شده وسلطان جاده کشور شکست خورد بنده یک حالی شدم یعنی واقعا شرمنده رفقا شدم یعنی آبروم رفت جلوی بقیه حالا دوست عریز اگر شما جای من بودید یعنی تعجب میکردید بعدش متوجه میشدید حرف بنده راست میگم یا نه من حق کسی و هیچ شرکتی و هیچ خودروی نمیخوام زیر سوال بره نمونه ها و گزارش های بعدی میگه توی اکثر سایت ها سرعت رو اعلام نکردند یعنی واقعا 1 نفر حالا دروغ بگه اصلا تا 5 نفر حرف راست نزنند وقتی بیشتر از5 نفر میگن خودمون دیدم 200 الی 210 رفت جالب اینجا که 206 190 تا بیشتر نمیره اونم تازه بهش فشار بیاری ولی من به هیچ وجه قبول ندارم که شاهین 200 تا رفت من اینو یک هزارم درصد موافق نیستم یعنی کاملا مخالف هستم البته 100% شما نظر منو می پسندید یعنی یک روزی بخوام سمند بخرم دیگه ارزش خرید برای سمند کمرنگ تر شد البته سورن که قدیمی با سورن جدید خیلی فرق کرده سورن قدیمی خیلی سرحال تر و دوام تر از سورن جدید هست ولی نمیدونم الان هم اگر تولید کنه به این راحتی از کارخانه و یکسال دیگه تحویل نمیدن بازار هم رفتم میگن سورن نسبتا به سمند بازار ضعیفی داره دنبال سورن هستم هرجا میگردم خیلی میگن توقف تولید شده توی بعضی از سایت ها قیمت دارند و بعضی ها نه و خیلی ها میگن بازار آینده نسبتا به سمند معلوم نیست چی میخواد بشه سمند های سال 83 تا 88 فنی عالی داشتند ولی سالم بیرنگ نمیشه پیدا کرد کلام آخر خواستم بگم بستگی به نوع بودجه طرف داره ولی اون جایی که دیدم سمند بازنده اعلام شد واقعا نمیشه چی گفت تازه سمند هیچی از همه مهم تر اینکه زانتیا رو چطوری شکست داد؟ لطفا خود شما کشف کنید به دید عموم قرار دهید اگر میتوانید و قدرتشو دارید برید شرکت سایپا رو متوقف کنید با تشکر از سایت باما در ضمن از اس اس اف ای ار ار و هواداران شرکت سایپا هم در قصد توهین و بی احترامی هم نداشتم فقط خواستم جواب دوست عریز و برزگوار رو بدم پدر خودم از سال 82 با سمند تاکسی کارمیکرد و پارسال به علت فرسوده شدن تاکسی مجبور شد طرح نوسازی دریافت کنه و با تعویض خودروی نو جایگزین کنه 18 سال در زمینه تاکسی با سمند و پژو405 و پژو روآی سال و پیکان پژویی و ون دلیکا تجربه داره حتی یک ثانیه هم با پراید تجربه رانندگی نداره به عنوان مسافر سوار شده البته بازنشسته هم هست فکر نکنید به هر شرایطی بگم فلان چی خوبه یا اون خودرو خوبه یا بگم حمایت کنید یا نکنید او دیگه سلیقه افراد هست این همه وقت گذاشتم که بگم من بی دلیل صحبت نمیکنم همیشه اون چیزهایی که میبینم و دیدم رو صحبت میکنم وگرنه برای هرکسی وقت نوشتن رو ندارم

ssfree (12 روز پیش)

دوست عزیز من هیچ وقت از سایپا حمایت نمی کنم و نخواهم کرد و من از روی اجبار سال 97 ساینا خریدم و گرنه من عاشق سمندم بعد من قبول دارم سمند تو سرعت تا 100 تا از شاهین کم میاره ولی ماشین من خیلی پر سرعت تره چون مال من ریمپ داره و راننده شاهین بد نبود و خوب بود و از نظر من اون شاهین چون توربوعه یعنی موتور ساینا بعلاوه توربو درست میگم؟بعد از نظر من زانتیا باز ها و پارس بازا و 405 باز ها و 206 باز ها همه ماشین های دموده فرانسه رو دارن و میگن برای ما فرانسویه ولی مال سمند ای اف هم مال المانه موتورش.حالا میرسیم به اصل مطلب 1 ماشین 8 سیلندر با توربو تو شتاب اولیه خوبه چون این موتور رو تیبا مثل جت هست و رو این ماشین توربو شده و تا 70 تا خوبه ولی برای من چون ریمپ تقویتی هست راحت نفس شاهین و ای ال ایکس و زانت و 405 رو میگیرم.بعد حالا میرسیم به بحث دوم ماشین توربو رو باید با توربو مقایسه کرد تنها سمند هایی که توربو اند فقط سمند اقای علی هانتر و سورن توربو هست.بعد من باز میگم این قناری سایپا تو درگ با حتی 206 تیپ 5 هم جایی نداره

ssfree (11 روز پیش)

منظورم 8 سوپاپ بود ببخشید

12334hh(76 روز پیش)

من می خواهم ماشین ثبت نام کنم به نظ شما شاهین ثبت نام کنم یا دنا پلاس معمولی من بین این دوتا موندم

Hjjjjjjj (75 روز پیش)

دنا به خاطر موتور ef7 بهتره

Alih1995 (75 روز پیش)

شاهین هنوز ب بازار نیومده و برا قضاوت زوده ولی خودرو دنا شانسیه ک خوب از آب دربیاد یا ن ک اکثرا از همون روز اول و کیلومتر صفر مشکلاتی دارن اینو طبق تجربه فروش این خودرو میگم... ولی در کل شاهین اپشنای خوبی داره تنها ایرادش نبود گيربكس اتوماته و موتور 1500 توربو ک فوق العاده اس ولی بازم میگم برا نظر دادن راجع به شاهین زوده..

Djv (74 روز پیش)

شاهین بگیر حداقل میدونی جات امنه توش.

ssfree (71 روز پیش)

دنا بهتره ولی اکه میتونی یه ذره پول روش بذار برو دنا توربو بگیر بهتره

Mahan84 (68 روز پیش)

هیچکدوم یکم بزار روش به ماکسیما یا مگان بگیر

Sobhan1 (62 روز پیش)

اقایssffr شما روچه حسابی میگی دنا توربو خوبه؟؟؟؟ شما سورن توربو که میدونی چیه؟؟ از صاحباش بپرس میفهمی توربو ایران خودرو یعنی چی؟ بعدی سوال میشه نحوه جا دادن یک انسان 180 سانتی متری رو در دنا یا ترکیبیه 405 و سمند اپشنال توضیح بدید میشه نحوه کارکردن با صندلی برقی در حین رانندگی یا خاموش بودن خودرو توضیح بدهید میشه ی امار از تصادفات بدهید الان شاهین خریدش بهتره چون اپشن های بیشتره فضای بیشتر که به این میگن اپشن تو بخوای با دنا با دوستات یا خانواده بزنی بری سفر چطوری میخوای بری در صورتی که جای پاهم نیست تو شاهین صتدلی رو تا ته بده عقب هنو فضای پای راحت هست تو مانیتور که بگو کی از کیفیت مانیتور دنا راضیه؟مانیتور شاهین هم ماله سراتو هست کیفیت هم تابلوعه سایپا چرا؟ چون اگه خط تولید و مونتاژش کیفیت نداشت کیا و داچیا و سیتروئن و نیسان و رنو و چانگان را تولید نمیکرد ایران خودرو هم که مثل کنه چسبیده به پژو *-* و هایما بی کیفیت ددیگه از این 2 تا خط اخر همه چی معلومه

ssfree (44 روز پیش)

سبحان جان من خودم الان ساینا دارم و قبلش سورن توربو خاکستری رنگ داشتم پ ن قبل از اینکه بگی پس چرا ردش کردی بگم که ردش نکردم دادم به پدرم چون خیلی تو جاده تهران شمال رفت و امد داره ماشینی هم بود که خیلی ازش راضی بودم و برای من چون همه چیش مال بوش المان بود خداییش بجز لنت و روغن چیزی تا الان که 100 هزار تا کار هست عوض نکردم بعد تکنولوژی موتور دنا توربو با سورن توربو فرق میکنه 2 داداش گلم این که مشکل خاصی نیست که صندلی حرکت نمیکنه وقتی ماشین خاموشه سوییچ رو باز کن صندلی حرکت میکنه 3 جا نداره ماشین دیگه حرفی نمیمونه حق با شماس که اونم بخاطر ایرودینامیک هست ولی خدایی ماشینی که شتابش تو بهترین شرایط 14 تا 17 هست با ماشینی که صفر تا صدش 10 هست تفاوتش از زمین تا اسمونه

Mohsen1361 (33 روز پیش)

برادر شاهین ماشین بسیار خوبیه به تبلیغات منفی اصلا توجه نکن هم نسبت به قیمت و ظاهر و همچنین آپشن هاش

Mh99 (20 روز پیش)

شاهین خیلی بهتره رو کاغذ هم گشتاور موتورش بهتره ، صندلی عقب جادارتره ، خیلی خوشگلتره و از همه مهمتر پلتفورم تویوتا یاریس روشه . ولی دنا پلتفورم 405 داره

Khhhh (17 روز پیش)

خب معلومه که دنا بهتره غیر قابله مقایسه هس با شاهین قطعا دنا

BARDIYA123(18 روز پیش)

با سلام عرض ادب و احترام بنده به پاسخ (منظورم SSFERR ) شما ارزش قائل هستم ولی اون جسارتی که از سمند و زانتیا دیدم انتظار اینو نداشتم ولی در مقابل زانتیای 2200 که 200 سی سی تقویت شده مدل 82 با کارکرد 470/000 تا موتور و گیربکس تعمیر رو شکست داد چگونه سمند بیاد در مقابل سایپا شاهین رو شکست بده؟ من قضاوت نمیکنم ولی اگر بخواهید مقایسه کنید شما کدام رو انتخاب و برتری نگاه میکنید یعنی اینکه 90% میگن زانتیا 10% میگن سمند خب زانتیا شتاب و سرعتش فراتر از حرفهاست کیفیت سمند و زانتیا رو یکی نکن ولی پدر من هم سمند LX با موتور EF7 مدل99 با کارکرد در حد صفر یعنی کمتر از 10 هزارتا کارکرد داره با همون کورس گذاشتیم تازه هر چی ماشین کارکردش کم باشه سرحال تر است ولی ماشین کارکردش بالا بره قدرت خودشو از دست میده هر ماشینی مزایا و معایب خاص خودش رو داره شما الان (منظورمSSFERR ) فرمودید سورن توربو دارم ولی سورن با این قابل قیاس نیست با خودروهای هم رده و هم قیمت خودش مقایسه کردم اگر شما بین زانتیا با سمند کدام رو انتخاب میکردید؟ خودم شخضا سمند رو انتخاب میکنم ولی خیلی ها بنده رو مسخره میکنند یعنی میگن سمند رو با زانتیا یکی میکنی؟ من تا حال زانتیا با سمند کورس نگذاشتم ولی خیلی افراد به زیر خنده میزنند میگن کیفیت سمند کجا زانتیا کجا ؟ من کار ندارم بقیه چی میگن واقعا شوکه شدم یعنی اینکه سمند ایرانی با موتور قدرتمند چطور نتوانست جلوی شاهین سایپا رو بگیره اونم جای سوال هست؟ هر کسی دست فرمون خاص خودش رو داره ترسیدم بالای 120 بریم سرتا سر مسیر دوربین بود پلیس ها هم ول کن هم نیستند و اگر بخوای 200 تا بریم زنده نخواهیم بود اگر بنز بود داستان عوض میشد میگفتم 200 تا برو مشکلی نیست یعنی اگر شما به آلمان سفر کرده باشید متوجه مشوید که رانندگی بدون محدودیت هست اگر آلمان بین این دو خودرو بود همیشه سمند با سربلندی یا با اقتدار برنده میشد ولی 120 بیشتر نمیشه رفت اول اینکه جریمه داره دوم اینکه پلیس خودرو رو توقیف میکرد من از سایپا حمایت نمیکنم یعنی بیخودی ترین شرکت جهان سایپا هست توی فامیل هیچ کدامون تا حالا خودروهای برند سایپا نداشتیم ایرانخودرو خیلی بهتر از سایپا هست مقایسه کنید خودروهای این دو شرکت کدام ارزش خرید داره یعنی وقتی سمند ایرانی با کیفیت و شناخته شده وسلطان جاده کشور شکست خورد بنده یک حالی شدم یعنی واقعا شرمنده رفقا شدم یعنی آبروم رفت جلوی بقیه حالا دوست عریز اگر شما جای من بودید یعنی تعجب میکردید بعدش متوجه میشدید حرف بنده راست میگم یا نه من حق کسی و هیچ شرکتی و هیچ خودروی نمیخوام زیر سوال بره نمونه ها و گزارش های بعدی میگه توی اکثر سایت ها سرعت رو اعلام نکردند یعنی واقعا 1 نفر حالا دروغ بگه اصلا تا 5 نفر حرف راست نزنند وقتی بیشتر از5 نفر میگن خودمون دیدم 200 الی 210 رفت جالب اینجا که 206 190 تا بیشتر نمیره اونم تازه بهش فشار بیاری ولی من به هیچ وجه قبول ندارم که شاهین 200 تا رفت من اینو یک هزارم درصد موافق نیستم یعنی کاملا مخالف هستم البته 100% شما نظر منو می پسندید یعنی یک روزی بخوام سمند بخرم دیگه ارزش خرید برای سمند کمرنگ تر شد البته سورن که قدیمی با سورن جدید خیلی فرق کرده سورن قدیمی خیلی سرحال تر و دوام تر از سورن جدید هست ولی نمیدونم الان هم اگر تولید کنه به این راحتی از کارخانه و یکسال دیگه تحویل نمیدن بازار هم رفتم میگن سورن نسبتا به سمند بازار ضعیفی داره دنبال سورن هستم هرجا میگردم خیلی میگن توقف تولید شده توی بعضی از سایت ها قیمت دارند و بعضی ها نه و خیلی ها میگن بازار آینده نسبتا به سمند معلوم نیست چی میخواد بشه سمند های سال 83 تا 88 فنی عالی داشتند ولی سالم بیرنگ نمیشه پیدا کرد کلام آخر خواستم بگم بستگی به نوع بودجه طرف داره ولی اون جایی که دیدم سمند بازنده اعلام شد واقعا نمیشه چی گفت تازه سمند هیچی از همه مهم تر اینکه زانتیا رو چطوری شکست داد؟ لطفا خود شما کشف کنید به دید عموم قرار دهید اگر میتوانید و قدرتشو دارید برید شرکت سایپا رو متوقف کنید با تشکر از سایت باما در ضمن از اس اس اف ای ار ار و هواداران شرکت سایپا هم در قصد توهین و بی احترامی هم نداشتم فقط خواستم جواب دوست عریز و برزگوار رو بدم پدر خودم از سال 82 با سمند تاکسی کارمیکرد و پارسال به علت فرسوده شدن تاکسی مجبور شد طرح نوسازی دریافت کنه و با تعویض خودروی نو جایگزین کنه 18 سال در زمینه تاکسی با سمند و پژو405 و پژو روآی سال و پیکان پژویی و ون دلیکا تجربه داره حتی یک ثانیه هم با پراید تجربه رانندگی نداره به عنوان مسافر سوار شده البته بازنشسته هم هست فکر نکنید به هر شرایطی بگم فلان چی خوبه یا اون خودرو خوبه یا بگم حمایت کنید یا نکنید او دیگه سلیقه افراد هست این همه وقت گذاشتم که بگم من بی دلیل صحبت نمیکنم همیشه اون چیزهایی که میبینم و دیدم رو صحبت میکنم وگرنه برای هرکسی وقت نوشتن رو ندارم

BARDIYA123(24 روز پیش)

سلام و عرض ادب به تمامی دوستان محترم اینکه اول این نکته بگم بنده در سایت خودرو بانک توی بخش تست و بررسی شاهین رو دیدن فرماید که وقتی مشاهده کردید خودتان قضاوت کنید در وسط های ویدیو نشون میده که پارس تندر رو گرفت یعنی رنوی پارس تندر بازنده شد دیشب یک سایپا شاهین سفید دیدم در استان قزوین که شماره صاحب خودرو رو ازش گرفتم که گفتم فردا بعد از ظهر یک جای خلوت یعنی 8 خودروکه نوبتی مسابقه دادیم که اولین درگ شاهین با سمندLX EF7 مدل99 مسابقه دادم که سایپا شاهین برنده میدان شد یعنی یک برد شاهین کسب کرد البته در تمامی تست حتی در سر بالایی چندین بار امتحان کردیم و از لحاظ شتاب و سرعت و امکانات و غیره شاهین بهتر بود البته سمند فقط سرعتی قوی بود با چندین راننده امتحان کردیم اولش شاهین جلو زد چون شتاب نسبتا خوبی به سمند داشت البته در2 و 5 کیلومتری شاهین به برتری دست پیدا کرد ولی در10 کیلومتری از 8 راننده 7 راننده توانستند سمند رو ببرند ولی راننده آخر توانست شاهین رو شکست بده دلیل اینکه شاهین به درد مسابقه نمیخوره به علت داغ کردن توربو که شاهین برای هشتمین بار حال گرفتن رو نداشت یعنی زود خسته شد خیلی به توربو فشار آمد شاهین کم صدا هست با شاهین خودم150 تا رفتم بعدش دیگه نرفتم ترسیدم برم هی گاز بدم چه چی بشه ولی رانندگان 5 و 6 و7 و8 گفتند با شاهین 200 تا رفتند التبه من که باور نکردم ولی اکثر مردم و بقیه افراد میگن با چشای خودمون دیدیم210 تا رفت ولی بعید میرسه به نظر من 200 تا پر کنه یک شخض فرمود گفت با سراتو مونثاژ 170 تا بیشتر نرفتم چطورشاهین200 تا رفت؟؟کلام آخر شاهین در مقابل پارس تندر پلاس و 206 تیپ 5 و زانتیا و مگان2000 اتومات و پژو پارس و سمند LX EF 7 رو برد ( برنده شد ) ولی در برابر آزرا 2010 و تویوتا کمری 2007 و ماکسیما 89 باخت ( بازنده شد ) بنده خودم از پیکان 1352 پلاک ق قدیم سوار شدم تا کیا سورنتو 2018 قیمت سورنتوی 6 میلیارد تومانی همه ی تجربه این خودرو ها رو دارم حتی عتیقه و کلسیونی و حتی خودروهای سنگین هم آزمایش کردم بنده خودم هر1 ماهی یک خودروی جدید میخرم یعنی توی کارخرید و. فروش خودو هستم حتی شما حساب تا 6 میلیارد چه نوع خودروهایی میدن الان هم فورد موستانگ 2014 دارم که در سال 1397 قبل از تحریم ها قورد موستانگ رو خریدم 500 میلیون گمرکی که زیاد استفاده نمیکنم دلیل اینکه در حال حاضر اگر مشکلی پیش بیاد واقعا پیدا کردن لوازم یدکی واقعا سخته تا کنون توی سه سالی دستم بوده از اول تا کنون 6/107 تا راه رفته در سال یک ماه یا دوماه به صورت یکبار میتوانید باهاش یک دوری بزنید منظورم برای خارج از استان داخل محدوده منطقه مشکلی نیست 24 ساعته میتوانید استفاده کنید

ssfree (23 روز پیش)

راننده های سمند زیاد خوب نبودند شما میخوای شتاب شاهین رو ثابت کنی بهتره با سمند توربو کورس بذاری(منظورم علی هانتره) بعد اون وقت بیاین درباره شاهین بگین.2 یا راننده های سمند راننده نبودند و یا به اصطلاح دنده کورسی ندادند یا سمند یه ایرادی داشت من خودم هم سورن توربو دارم و هم ساینا و سمند ای اف من هفته ی پیش با یه شاهین سفید کورس گذاشتم تو انوبان که با سمند ای اف سونم بودم و بعد از سرعت 40 تا گرفتمش و تو تست دوم که رولینگ دنده دو با 20 تا سرعت بود گرفتمش و تو رولینگ سوم تو سرعت 60 تا با یه ماشین اوانس تو سرعت 110 تا گرفتمش

مجید سمیعی (22 روز پیش)

مقابل زانتیا برنده شد؟!! مگان 2000 اتومات اولش تنبله ولی از 130 که رد بشه سراتو رو قورت میده . قورت دادن شاهین براش چیزی نیست

Aminalipoor (19 روز پیش)

سلام . دوتا ماشینو مشخصاتشو بزارید کنار هم بعد نظر بدید.دنا پلاس توربو موتور ۱۶۰۰ شاهین ۱۵۰۰ دنا ۱۶ سوپاپ شاهین ۸ سوپاپ گشتاور وقددت اسب بخار دنا هم بیشتر از شاهین هست پس چطوری میگید شاهین بهتره؟ چیزی که معلومه رو بحثی روش نیست که اگه دنبال ظاهرید که اونم سلیقه ای هست

Mat123(96 روز پیش)

کسانی که تجربه رانندگی باهاش داشتند شاهین ماشین خوبیه؟ توجاده خاموش میکنه یا نه ؟ چطوریه؟ ممنون میشم تجربتون بگید

Sobhan1 (93 روز پیش)

ماشین خیلی خوبیه گشتاور فوق العاده کم مصرف اون فیلم ها باید بگم چقدر شپا ها ساده هستید که باور کردید اون فیلم واقعی من هم میتونم برم باتری و استارت رو دست کاری کنم بعد بگم چقدر بیخوده من شاهین دارم ۲ تا مسافرت باهاش رفتم عالی بود هندلینگ نرم و عالی و صندلی ها نرم

ssfree (72 روز پیش)

نه بابا با این پول ادم بره پژو 301 یا برلیانس اچ 330 اتومات با موتور یک و شش دهم لیتری بگیره بهتره. بعد دوست عزیز شما که میگی شاهین من چیزیش نشده من سال 94 یه دویست و شیش تیپ دو گرفتم دقیقا زمانی که میگفتن دویست و شیش و سمند ها ایرادات زیاد و عجیبی داشتن رفتم نمایندگی دیدم کسایی که دویست و شیش داشتن ماشینشون ایرادات عجیبی داشت ولی واسه من ایرادی نداشت تازه دویست وشیش که کم کم 18 سال تو ایران اومده و ماشینی جدیدی نیست که بگیم ترفند خاصی داره حالا چه برسه به این ماشین که هنوز عرق اومدنش به بازار خوش نشده

ssfree (44 روز پیش)

بعد تو نظر قبلی یادم رفت بگم الان میگم سایپا رو ماشینا کار نمیکنه ! مگه میخواست یه مانیتور برای شاهین بسازه برای یه کمپانی با این همه تعریف از شاهین چه کاری داشت؟ اصلا مانیتور رو ول کن یه رینگ میخوایت طراحی کنه مگه چقدر سخت بود؟ ایرانخودرو هم میتونست دنا توربو رو با همون رینگ های صلیبی و گوزنی و پنج پر بده بیرون بعد شاهین بعد از 10000 تا کار اسکلت صندلی میره تو پشت ادم من خودم که بدون این که چیزی رو ببینم نمیگم بعد تو ده هزارتا چند بار درب صندوق باز و بسته میشه که رنگ صندوق از بین میره چرا ماشینی که ایراد خاموش کردن داره و به نمایندگی رفته بعد از گذشت 1 ساعت ترخیص از بخش تعمیر وقتی فرد دارنده خودرو ماشین رو خاموش میکنه که یه لحظه بره خرید و وقتی میاد نه ماشین روشن میشه و هیچ چیزی کار میکنه؟ چرا انقدر عقب این خودرو به برلیانس اچ 230 شباهت داره؟چرا زیر خودرو کپی برلیانس هست؟ اون سوراخا کنار کمک فنر ها مال چیه؟ چرا دماسنج تشخیص هوا باید بغل موتور زیر کاپوت باشه؟ باز هم بگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سایپا همه میان باهاش قرار داد میبندن!یه شرکت چینی،رنو،برلیانس،سیتروئن بعد چند مدل خودرو از هر برند داد؟دقیقا 7 تا ولی ایران خودرو با پژو کار کرد با رنو و هایما ایرانخودرو هم 7 تا داد بیرون تو 3 سال نه تو 5 سال کیفیت مانیتور چیز مهمی نیس مگه مردم میخوان تو ماشین فیلم ببینن؟

Anmdi (31 روز پیش)

خوبه نسبت به تارا ایران خودرو طراحی به روزی داره. اما تنها عیبی که داره اینه اگر نیم ساعت تو شهر رانندگی کنی باید بزاری ۱۰دقیقه ماشین روشن باشه تا توربو خنک بشه تا آسیب به توربو نرسه.

ManiGR (21 روز پیش)

باپول یک شاهین صفر میشه یک دنا پلاس اتومات توربو دسته دوم خرید دنا پلاس یک ماشین ۱۶ سوپاپ میشه خرید

BabakCrus(62 روز پیش)

سلام و درود، بالاخره تونستم حدود یک هفته شاهین یکی از دوستانم رو سوار شم، تو این مدت خیلی بهش فشار آوردم و حدود 1600 کیلومتر باهاش رانندگی کردم، که البته خود دوستم از من خواسته بود بهش فشار بیارم تا بهش درمورد ضعف و حسنش بگم، خب از طراحی شروع کنیم بریم جلو، بیرونش طراحی بروزی داره به نسبت البته به روز برای سایپا، نه میشه گفت زیباست نه میشه گفت زشته یک طاحی بسیار نرمال و عامه پسند و منطقی داره، الگوبرداری از برلیانس نداره اما کاملا میشه الهامی که از برلیناس گرفته رو احساس کرد، طراحی جلو و کنار ماشین هماهنگه ولی وقتی به عقب میرسیم مثل همیشه آخر تایم کاری بوده و زیاد سعی نکردن همون ارگونومی جلو و کنار رو ادامه بدن یا هماهنگ با این بخشها کنن، ولی مونتاژش وضعیت خوبی داره درزهای خیلی کمی داره سمت صندوق و یه بخش از کاپوت، درها هم وضعیت مونتاژ خوبی دارن ولی با یه آچارکشی اصولی بهتر هم میشن، موردی زیاد خوشم نیودم طرح درز بین درهای جلو و بدنه ماشینه که یجوریه دوتکه با اون حالتش که از نظر من زیبا نیست اونایی که ماشینو دیدن میدونن کدوم بخشو میگم، طراحی داخلی هم همه چیز بنسبت خوبه و ارگونومیه قابل قبولیو داره تو بخش مونتاژ داخل بهتر از بدنه عمل شده که واقعا منو متعجب کرد و واقعا باید در مورد مونتاژ داخلی و بیرونی این خودرو به سایپا آفرین گفت و پیشترفت محسوسی در زمینه مونتاژ داشته و امیدوارم همینطور بهتر بشه، اما در مورد کیفیت و متریال بکاررفته در داخل بشدت بد عمل کرده خیلی خیلی بد نه اینکه متریال بدرد نخوره ها، ولی کیفیت درحد یه ماشین 300 میلیونی نیست و من توقع این داشبورد و رودری رو نداشتم و خیلی تو ذوقم خورد، مانیتور ای ن مدل دوست ما همون مانیتور سراتو هستش، بطور کلی مونتاژ خوب و ارگونومی قابل قبولی داره و فقط کیفیت ادوادت داخلی واقعا ناامید کنندست، بریم سر بحث فنی، صدای موتور دیوانتون میکنه واقعا دیوانتون میکنه از دور 3000 به بالا، ولی خب توقعی هم نمیشه از یه موتور 8 سوپاپ که توربو داره داشت، این صدا صداییه که باید بده و باید وارد اتاق بشه، البته با سیستم صوتیش تا حد نسبتا خوبی میشه صدای موتور رو محو کرد و واقعا سیستم صوتی و بلندگوهاش رو میشه گفت خوبه، بجز صدای موتور که رو مخ من بود، کشش و شتاب واقعا خوبی رو تجربه کردم واقعا فراتر از انتظاره، بقدری خوب شتاب میگیره و کشش خوبی داره که فقط کافیه یه سر گاز بدین، میکنه میره، نرمی سواریش واقعا غافلگیرم کرد خیلی نرمه ، حتی نرم تر از ال90 و سمند، واقعا عجیب نرمه، سر بالایی کم نمیاره و حتی نیاز به معکوس هم ندارین، میتونین با دنده 3 هم تو سربالایی برید و حتی شتاب گیری کنین حتی با کولر روشن، ترمزهاشم خوب از پس کار بر میان، پایداریش تو پیچها هم واقعا خوبه و قشنگ نشون میده مهندسی سازه، حس کشش سر پیچ نخواهید داشت، زاویه ورود و خروجش به پیچها هم مناسبه، کلا ماشین تو دستیه و کاملا گوش به فرمانه، تو مسیر های خاکی هم تا حدی میتونین روش حساب کنین نه اینکه برید آفرودا نه، فقط اگر مثلا 8 یا 10 کیلومتر تو خاکی بدون چالش برین اذیتی نداره و راحت میره، ولی بادمون نره که با پراید هم بودن کسایی که کویر نوردی کردن و اینجور افراد قطعا با شاهین رکوردهای عجیبی ثبت خواهند کرد، لرزشها رو تا حدی خوب میگیره و نمیزاره زیاد به اتاق برسه، بعد از کلی فشار که به ماشین آوردم صدای جدیدی از قطعات داخلی ماشین شنیده نشده تا الان و نشون از همون مونتاژ اصولیه، ولی سیبک جلو سمت راننده باید تعویض میشد خب البته نه بخاطر کیفیت بدش بخاطر فشاری بود که تو خاکی بهش آوردم و نباید اون فشار رو به یه سدان تو خاکی آورد ولی من باید میدیدم چطور عمل میکنه تو اون پیچ، صدای سواری بعد 1200 عوض شد، یعنی یخورده صدای موتور تغییر کرد که طبیعیه و باید عوض شه و یخورده هم صدای بیرون رو بیشتر حس میکردم داخل ماشین که با رگلاژ و یخورده صدا گیری برطرف شد، چراغای عقبش تو این مدت 3 بار سوخت که متوجه شدم یه بخش از سیمکشی چراغ عقب مشکل داره نمیدونم تو همشون هست یا نه ولی با یخورده دستکاری درست شد و، صندوق عقبش هم مناسبه، فضای پا و سر هم مناسبه، برای یه خانواده سه نفره ایده عاله و حتی برای یه خانواده چهار نفره هم مناسبه، درمورد خرجهاشم به مرور معلوم میشه و بهتون میگم اگر خرج نامتعارفی داشت، فعلا این دوستم قصد فروش نداره و میخواد باهاش برونه، خودش سورپرایز شده بود و خیلی حال میکنه باهاش ماشین قبلیشم پژ پارس بوده و بشدت سر تر میدونه شاهین و من هم همین عقیده رو دارم، رقبای داخلیش خب دنا پلاس توروبو هست از نظر قیمتی که هنوز نمیتونم بگم کدوم بهتره چون دنا پلاس توربو رو هنوز تست نکردم ولی فصای بیشتری داره دنا، از نظر کلاس بدنه هم که مشخصه رقباش، من خودم کلا با توربو حال نمیکنم اونم توربو های داخلی، ناز دارن توربو ها ولی مثلا ژاپنی ها و بعضی آلمانیهای توربو واقعا این نازهای معمول توربوهارو ندارن، کلا از توربو خوشم نمیاد مگه ژاپنی یا بعض از آلمانیها، اگر نگهداری های خاص موتورهای توربو برای شما مشکلی نیست و با کیفیت متریال داخلیش و سر وصدای موتور مشکلی ندارین بنظر انتخاب معقولی میاد در مقایسه با چینی های بازار هم رده، بجز نداشتن کنترل کشش و پایداری، که من ضعفی ندیدم و هم کشش هم پایداری خوبی داره، و همون کیفیت داخلی و سر و صدای موتور، ضعفی نداره، و یه مزیت بسیار بزرگ داره و اونم تامین قصعات و تعمیراته که بخاطر داخلی بودن همه چیزش معقول تر پیدا خواهد شد ازنظر دسترسی و قیمت، البته نه فعلا که جدیدالوروده، درکل من آفرین میگم به سایپا و امید وارم متوقف نشه و به بهترشدنش ادامه بده، ولی هنوز راه درازی داره تا به استاندارد و کیفیت مناسب برسه، استهلاک ماشین هم هنوز زوده نظری بدم ولی از نظر فنی بجز موتوری که باید یه 70 هزارتایی کارکنه موتورش بعد نظر داد، از نظر مابقی فنی ماشین فکرنکنم استهلاک نامعقولی داشته باشه، امیدوارم مفید بوده باشه، مانا باشید

sh (31 روز پیش)

عالی بود. من هم چند ساعتی با شاهین رانندگی کردم و به همین نتایج رسیدم.

BabakCrus (24 روز پیش)

سلام و درود، دوستان یکی از مشکلاتی که ممکنه براتون پیش بیاد اینه به علت دمای زیاد موتور وایرها و بست باطری دچار مشکل بشه که همون اول من به دوستم گفتم که عایق براشون بزاره تا دچار مشکل نشن، ولی گوش نداد و خودش میگه که یادش رفته (آره دوبار)، به هرحال بست باطری تقریبا آب شده، به نمایندگی که مراجعه کردیم میدونستن داستانو و سریع عوض کردن و با پیگیریی که از مدیر مجموعه که خودش یه مکانیک خبره ای بود فهمیدم که در سری های جدید شاهین خود سایپا داره عایق کاری میکنه و این مدیر اهل دل هم لطف کرد مواردی که میخواستم رو در اختیارمون گذاشت مثل عایق کردن تقریبا همه قسمتهای سیمی موتور و یه ترموستات دما پایینتر هم برای ماشین دوستمون نصب کرد، توصیه نمیکنم ترموستات رو عوض کنید و این مدیر(جناب آقای موسوی) هم با مسئولیت خودمون ترموستات رو عوض کردن (البته همونجا با دیاگ و یه ریمپ به چیزی که مد نظر من بود برنامه ecu رو نزدیک کردن) ولی اگر اتفاقی بیوفته بطور غیر رسمی از ما تعهد گرفتن که مسئولیتی دیگه با گارانتی سایپا نیست و فقط سرویس ها و بخش شاسی تا اتمام گارانتی مورد پذیرش خواهد بود و اگر از نظر موتوری به مشکل بر بخوره دوستمون باید همه هزینه رو خودش بده، البته که فکر نکنم مشکلی براش پیش بیاد چون بعد نمایندگی به یکی از دوستان خبره در زمینه مکانیک مراجعه کردیم و اون هم موافق تغییرات انجام شده بود، دم آقای موسوی گرم ولی به سایپا اعلام کرد که این کد موتور از گارانتی موتور خارج شده، شما هم اگر از سری های اول و دوم این ماشین رو تحویل گرفتید بهتره به فکر عایق کاری سیمکشی موتور و بست باطری باشید، با یه مکانیک هم صحبت کنید اگر میخواید ترموستات عوض کنید که خوبی و بدیشو بهتون بگه و با چشم باز انتخاب کنید و من توصیه نمیکنم اگر علمش رو ندارید یا یه مکانیک خبره نمیشناسید فقط به نمایندگی های سایپا مراجعه کنید و هرجوری هست ازشون بخواید عایق کاری رو براتون انجام بدن حتی اگر پول هم گرفتن بنظرم انجام بدید، خود سایپا باید فراخوان بده برای حل این مشکل ولی خب اینجا ایرانه و توقع هیچگونه ارزش دادن به مشتری رو نباید داشت، امیدوارم مفید بوده باشه، مانا باشید.

Rezaa1987(32 روز پیش)

بنده به عنوان شخصی که ماشین های متفاوتی داشتم شاهین رو ماشین بسیار خوبی میبینم ممکنه ایراداتی به قوای فنی این ماشین باشه اما حسن های بسیار زیادتری نسبت رقبای خودش تو بازار ایران داره که از نظر تکنولوژی مربوط به دهه 80 میلادی هستن مثل دنا و پارس

Show More