بررسی مشخصات تارا دنده ای
بررسی مشخصات تارا دنده ای
بررسی مشخصات تارا دنده ای
بررسی مشخصات تارا دنده ای
بررسی مشخصات تارا دنده ای
بررسی مشخصات تارا دنده ای

با شروع دوباره تحریم‌ها در نیمه اول سال 97، فرانسوی‌ها خیلی زود از بازار ایران رفتند و مونتاژ پژو 301 که قرار بود در ایکاپ انجام شود، برای همیشه متوقف شد. بعد از این اتفاق تلخ، ایران خودرو توانست حق امتیاز استفاده از پلتفرم پژو 301 را بگیرد. به این ترتیب، ایران خودرو با تغییرات و اصلاحاتی روی پلتفرم PF1 پژوسیتروئن، توانست پلتفرم ملی IKP1 را برای خودش بسازد. اولین خودرویی که با این پلتفرم ساخته شده، خودرو تارا بود که در ابتدا با کد کارخانه‌ای K132 شناخته می‌شد. نسخه اولیه تارا در بهمن 98 رونمایی اما تولیدش از اواخر سال 99 شروع شد و نهایتا در مدل 1400 برای اولین‌بار، به بازار آمد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای تارا دنده ای

    • پلتفرم ملی IKP1
    • موتور TU5 پلاس
  • معایب تارا دنده ای

    • کمبود امکانات در مدل دنده ای
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1400 تا 1401

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر TU5 پلاس
  • حجم موتور 1.6 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 113 اسب‌بخار
  • گشتاور 144 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.5 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.1 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (K132)
  • طول 4505 میلی‌متر
  • عرض 1748 میلی‌متر
  • ارتفاع 1466 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2652 میلی‌متر
  • وزن 1170 کیلوگرم
  • حجم باک 50 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R15
  • چرخ عقب 185/65R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
124 دیدگاه

Yahyazadeh58(51 روز پیش)

من بعد از بالا پایین زدن زیاد فهمیدم علت مشکل در یاتاقان به خاطر ضعف سیستم روغن رسانی و درنتیجه استهلاک یاتاقان هست که احتمال یاتاقان زدن هست. مشکل بدجارفتن دنده هم به خاطر عدم هماهنگی گیربکس be4 با موتور هست. هرچند ایران‌خودرو گفته میخواد گیربکس شش سرعته رو تارا دنده ای بذاره مثل رانا که این مشکلات برطرف میشه. امیدوارم این کارو زودتر بکنه. یه فیلم هم دیدم که تارا آتش گرفته، تو اینترنت هست.، هنوز ایران خودرو نظری در این خصوص نداده. کسی دیگه هم اگه تجربه ای داره لطفا به اشتراک بزاره

Tonder (6 روز پیش)

زمانی میگفتن موتور شاهین میترکه چی شد اون قضیه؟

Ami7355(29 روز پیش)

سلام بازار فروش تارا چطوره؟؟

Tonder (6 روز پیش)

چون تازست باید بازار خوبی داشته باشه

Af5664(106 روز پیش)

سلام من می‌خوام ماشین بخرم ، تو بازه ۴۰۰ تا ۴۵۰ . به نظرتون پارس تندر بخرم یا تارا دنده ای !؟

Peugeot406 (90 روز پیش)

اگه آپشن و زیبایی برات مهمه پس تارا بنظرم، اگه استهلاک قطعا ال 90

So1348 (20 روز پیش)

فقط رنو پارس تندر

ALI2390(38 روز پیش)

سلام دوستان..به طور کلی تارا بهتره یا جک جی ۴؟؟البته تارا دنده ای منظورمه..

Yahyazadeh58(62 روز پیش)

من یه ساینا ثبت نامی گرفتم، تا الان ده قطعه اصلیشون با شکایت و شکایت کشی با سایپا عوض کردم، پدرم در اومد. الان یه تارا دنده ای به اسم خانواده دراومد، چطور ماشینیه؟ دوباره داستان ساینا واسم تکرار میشه که حداقل ۴۰ بار رفتم نمایندگی؟ شنیدم گیربکس و یاتقانش مشکل داره، درسته؟

Peugeot406 (59 روز پیش)

من اصلا نشنیدم که تارا مشکلات داشته باشه، ولی از مشکلاتی که شما نام بردید شاید اتفاق بیفتد. ولی هر چی باشه تارا از ساینا بهتره

Cyu6tfg (44 روز پیش)

نه تارا رو بگیر خیالت راحت باشه

Yahyazadeh58(56 روز پیش)

سلام دوستان لطفاً کسانی که تارا دنده ای رو دارن، مشکلاتشونو بگن. ثواب داره.

arya234(125 روز پیش)

سایت باما کیفیت این خودرو رو ۶۰ درصد زده.خیلی خوبه!!! من ماشین های چینی رو که میدیدم حتی رنج قیمت بالا تر باما زده بود ۵۵ درصد

Peugeot406 (59 روز پیش)

بله ماشین کیفیتش بد نیست

ARSHA(275 روز پیش)

این ماشین تیز گازه یا نه؟؟

Peugeot406 (79 روز پیش)

بله نسبتاً خوبه

5353 (72 روز پیش)

مدل دنده ایش از نظر شتاب قابل قبوله

Mazyar77(76 روز پیش)

سلام بنده حدود یک ماهه که این ماشینو خریدم و قبلش انواع خودروهای ساخت داخل رو از پراید و تیبا و۲۰۶و ۴۰۵گرفته تا زانتیا ومزدا۳۲۳و رونیز و پاترول داشتم و خواستم تجربه رانندگی چندین ساله و نظراتم را در اختیار دوستان عزیز قرار بدم. ماشین تارا از پلتفرم پژو۳۰۱بهره می‌بره که به لطف طراحی خویش سواری خوبی داره و ایران خودرو در نمای چراغهای جلو و عقب تغییراتی انجام داده و اونو تبدیل به برندی داخلی کرده و در داخل کابین هم تغییرات خاصی صورت نگرفته و فقط کمی جای دکمه قفل دربها و فلاشر راهنماها بالاتر رفته.!! از نظر موتوری که قدرت و شتاب قابل قبولی داره و با اینکه بخاطر استفاده از کیت cvv شتاب اولیه اش از ۲۰۶و ال نود یخورده ای کمتره اما انصافا تو سینه کشی جاده و سربالایی ها کم نمیاره و بنده با سرعت ۱۲۰ چندین مرتبه در سربالایی طولانی امتحانش کردم و راضی بودم.به لطف داشتن سامانه پایداری که هیچکدام از خودروهای ساخت داخل حتی دنا پلاس توربو هم ندارن با لاستیک‌های فابریک۱۸۵ ثبات و پایداری خوبی در پیچهای تند جاده داره؛ و در سرازیری ها هم سرعت ماشین حتی بدون استفاده از کروز بصورت خودکار تنظیم میشه و نیازی به ترمزهای پیاپی نیست و همچنین بخاطر داشتن سیلندر های ترمز مجزا برای هرچرخ سیستم ترمز خیلی خوبی داره و بعلت فاصله استاندارد ۲۶۵سانتیمتری بین دو محور از نرمی و راحتی نسبتا خوبی در پستی و بلندی ها و جاده های بین شهری داره و بخاطر نوع فنر بندی و اکسل یک تیکه عقب که مشابه ال نود هستش از ثبات برخوردار ه البته از فرمان برقی خودرو هم نباید غافل بشیم و همچنین بخاطر نوع عایق بندی و قرارگیری دربهای جلو و عقب و درب موتور بهنگام رانندگی در باران هیچ آبی در فضای بین پارکابها و لولاها و همچنین زیر درب موتور جمع نمیشه که این خودش نسبت به دیگر خودروهای هم رده داخلی یک امتیاز هستش. از ضعفها یا انتقاد که ازش نام ببرم یکی نصب دستگاه Abs خودرو در قسمت زیر باطری هستش که در فصلهای بارندگی ممکنه آسیب پذیر باشه و دوم اینکه عایق بندی درب صندوق بویژه قسمت زیر چراغ خطر سراسری بصورت ناشیانه انجام شده که پس ازشستشوی خودرو باید درب صندوق را کمی باز گذاشت تا از نفوذ آب به فضای پشت چراغ خطر عقب جلوگیری بشه. در مجموع و با توجه به امکانات ایمنی و رفاهی که نسبت به محصولات دیگر داخلی داره انتخاب قابل قبوله. باتشکر

Esiz(289 روز پیش)

با سلام , من یهفته این ماشین رو.داشتم (ثبتنامی ) و دیروز ۳۸۰ فروختم ک متاسفانه فروشنده ها واقعا کم لطفی میکن وقیمت ۳۸۰ ببالا میدن ک بحثش جداست , میخام تجربم رو.خدمتتون در میان بذارم چون اکثر ماشینای ایرانی از دنا پلاس و توربو , شاهین و چینی و کره ای رو داشتم تارا از نظر موتور و گیربکس فوق العاده هست موتور پرقدرت ۱۶ سوپاپ و حسنش به موتور به دنا توربو.اینه دردسر توربو ندارین با این وضعیت بنزین , قدرت موتور و گشتاور در عمل عالین , در سربالایی به هیچ عنوان کم نمیاره و با یه نیش کاز تمام قدرت خروجی رو در اختیار راننده قرار میده محاسن: ماشین نرم و راحتیه و بی صدا البته در رنج قیمت خودش جاداره , صندلی ها راحته , وقتی پشت فرمونی به ماشین تسلط کافی داری از نظر تریم داخل اتاق خوب ایرانیه نباید انتظار ماشین ژاپنی داشت ولی از چینیا خیلی بهتره , مانیتورش عالبه , راحت به موبایل متصل میشه و میشه از همه امکانات استفاده کرد , فرمان برقی نرم , جادارا و صندوقش واقعا عالیه , فقط بعد خرید باید لاستیک خارجی روش بندازین ک نرم ترشه , کروز کنترلش دقیقه و مثل دنا و شاهین ۵ تا کمتر نشون نمیده , تو حاده خیلی نرمه و سر پیج با سرعت استاندارد چسبندگیش عالیه , صدای باد داخل اتاق نمیاد ولی در دور بالا یکم موتور صداش میاد ک طبیعیه در ضمن قطعات و خدمات پس از فروشش نسبت به ماشین چینا اررونه و همه جای ایران چون ایرانخودرو.نمایندگی داره هست معایب: ولی چند دلیل باعث شد من این ماشینو بفروشم اول اینه شیشه بالابر برقی ها جای خیلی بدی قرار دارن (کنار دنده )و موقع رانندکی باید کاملا خم شد تا شیشه رو بالا و پایین داد ک خیلی خطرناکه حتی در جاده واقعا اصلا نباید به شیشه بالابرا دست زد دوم اینکه برای من کنسول وسط خیلی مهمه ک راحت باشه و در مسافت دور بشه بهتش تکیه کرد ک تارا باز مثل دنا از این موضوع ضعف داره ینی تو رانندگی زیاد واقعا خسته کننده هست نمیدونم چرا به کنسول وسط ک حتی کمپانیهای چینی بهش خیلی اهمیت میدن ایران نمیده و فقط به یه کنسول کوجیک ک به هیچ دردی نمیخوره اکتفا کرده ... سوم فرمان برقی هست ک. داخل شهر واقعا لذت بخشه ومثل دنا اتومات عملکرد داره و میشه راحت مانور داد ولی تو سرعت زیاد(بالای صد تا ) خیلی نرم میشه و این باعث میشه با کوچکترین حرکت ماشین منحرف بشه و باید در سرعت بالای صدتا به فرمون محکم چسبید با تشکر از همه دوستان و عوامل باما

A61836495 (233 روز پیش)

سلام، فرمون برقی برعکس اینکه شما فرمودید عمل میکنه ودرسرعتهای بالا سفت میشه

Saeedxm (230 روز پیش)

دوست عزیز شما احتمالا ماشین چینی سوار نشدین. بنده بسترن b30 داشتم که واقعا کیفیت بالایی داشت. گیربکس آیسن ژاپن، موتور ولکس آلمان و خلاصه کیفیت خوبی داشت. اینکه می‌فرمایید از چینی ها بهتره غیر ممکنه. در ضمن تو مقایسه کمپانی های چینی با ایرانی، ایرانی ها رو بالاتر میبینین که با یک مقایسه و نگاه به بازارهای فروش چینی ها میفهمیم که از ما خیلی جلوتر هستن. در زمینه امنیت هم تولیدات داخلی حرفی واسه گفتن ندارم. بنده همکارم با سرعت ۱۲۰ با جیلی از جاده خارج شده بود و چپ کرده بود و رو سقف چند متر ماشین سر خورده بود ولی به لطف خدا و ایمنی بالای ماشین حتی یه خار هم رو صورت خودش و خانوادش نیفتاده بود ولی اگه همین تارا یا دنا بود خدا می‌دونه چه اتفاقی نیفتاد. امیدوارم تو حرفامون طوری صحبت کنیم که با راهنمایی اشتباه ما نفر دیگری خرید اشتباهی نکنه و ماشین خوبی بگیره

Hjjjjjjj (198 روز پیش)

من مگان دارم فرمونش فرقی سرعت بالا سفت نمیشه ‌که

Hjjjjjjj (198 روز پیش)

داداش یعنی تو به خاطر عدم توانایی در دسرسی بالا پایین کردن شیشه و یک صندقچه الکی ماشین رو فروختی به خدا سفینه فضایی که نیست

Hjjjjjjj (198 روز پیش)

به قول دوستمون حرف درسته ماشین چینی با اینکه میگن چینی ولی از ماشین های ایرانخودرو بهتره دگه

Arminmahd (184 روز پیش)

خب همه فرمان های برقی که تو سرعت بالا سفت نمیشن. این یه اپشنه که هر ماشین با فرمان کمک برقی نداره. مثلا من i20 دارم فرمان برقی چهار حالت و حساس به سرعت هست

Hessam1380 (147 روز پیش)

دادا تیوفایو پلاس به ای اف سون عادی اتمسفر نمیرسه درگش هم خودرو بانک گذاشته موتور تیوفایو پلاس صدو سیزده اسبه با صدو چهل و چهار نیوتن متر و ای اف عادی اتمسفر 115اسبه با 159 نیوتن متر با و موتور ای اف سون هم اویل ماژول داره و هم کویل سر شمع که خودتون تحقیق کنید کمپانی‌های معروف فقط رو محصولات لوکس خود اینارو میزارن و سی وی وی تی داره که خیلی جالبه قدرت موتور رو تا دور هشت هزارتا نگه میداره و بدون افت توان و قلعه بودن توان مثل اکثر خودروهای پژو و ال نود نیست و واقعات قدرت عالی داره و میتونید توربو کنید با 25 psi که فقط پیستون تعویض میکنید یعنی تا این حد قطعات دوام دارن و اگه لوازم افتر مارکت داشته باشه تا 400 الی ۷۰۰اسب سر چرخ بگیرید ازش و از لحاظ طراحی کمپانی معتبر که تو کل اوروپا مرکز تحقیقات موتور رو اونجا انجام میدن کل اتحادیه اوروپا و ای اف سون از نظر طراحی دهمین موتور برتر دنیاست و از لحاظ خودرو های گاز سوز سومین موتور برتر دنیاست و در کل نسخه ای اف سون پلاس اگه بیاد همه تیوفایو پلاس های تقویت رو فابریک نقطه میکنه

Hjjjjjjj (124 روز پیش)

قدرت سر چرخ ماشین اونم با موتور چهار سیلندر ۱۷۰۰ ای اف سون ۴۰۰ الی ۷۰۰ اسب بخار غیرممکنه. طرف ماشین رو از ۱۰۰ اسب بخار در حالت تیک اف یا بکسوایت قدرت سرچرخ یه چیزی حدود ۳۰ اسب الی۹۰ اسب هستش چطور در حالت عادی اخه حرفتون خنده داره

Show More