





با شروع دوباره تحریمها در نیمه اول سال 1397، فرانسویها خیلی زود از بازار ایران رفتند و مونتاژ پژو 301 که قرار بود در ایکاپ انجام شود، برای همیشه متوقف شد. بعد از این اتفاق تلخ، ایران خودرو توانست حق امتیاز استفاده از پلتفرم پژو 301 را بگیرد. به این ترتیب، ایران خودرو با تغییرات و اصلاحاتی روی پلتفرم PF1 پژوسیتروئن، توانست پلتفرم ملی IKP1 را برای خودش بسازد. اولین خودرویی که با این پلتفرم ساخته شده، خودرو تارا بود که در ابتدا با کد کارخانهای K132 شناخته میشد. نسخه اولیه تارا در بهمن 1398 رونمایی اما تولیدش از اواخر سال 1399 شروع شد و نهایتا در مدل 1400 برای اولینبار، به بازار آمد. شرکت ایران خودرو برای رعایت استانداردهای ایمنی جدید، از سال 1402 دو آپشن «سنسور نور» و «سنسور باران» را به لیست تجهیزات استاندارد تارا دندهای V1 اضافه کرد.
رانندگی و عملکرد فنی طراحی ظاهری کابین و امکانات ارزش در مقابل قیمت کیفیت
-
مزایای تارا دنده ای
- پلتفرم ملی IKP1
- موتور TU5 پلاس
- اضافه شدن سنسور نور و باران در 1402
-
معایب تارا دنده ای
- کمبود امکانات در مدل دنده ای
- قیمت بازار مشاهده قیمت امروز
وضعیت در بازار ایران
- سال های موجود 1400 تا 1402
مشخصات فنی
- محور محرک دیفرانسیل جلو
- گیربکس 5 دنده دستی
- پیشرانه 4 سیلندر TU5 پلاس
- حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 113 اسببخار
- گشتاور 144 نیوتنمتر
- شتاب 12.5 ثانیه
- سرعت 190 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 7.1 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه سدان جمع و جور
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل اول (K132)
- طول 4519 میلیمتر
- عرض 1953 میلیمتر
- ارتفاع 1466 میلیمتر
- فاصله محوری 2652 میلیمتر
- وزن 1170 کیلوگرم
- حجم باک 50 لیتر
- چرخ جلو 185/65R15
- چرخ عقب 185/65R15
- سایر ویژگیها رینگ فولادی
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
-
حالت رانندگی
-
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
- سنسور باران (از سال 1402)
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
-
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
-
توزیع نیرو ترمز
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
-
سایر ویژگی ترمز
سیستم روشنایی
-
دیلایت
- اتولایت (از سال 1402)
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو هالوژن
- سایر ویژگی روشنایی چراغ خوشآمدگویی - چراغ بدرقه - تنظیم برقی نور چراغ
فرمان
- نیروی کمکی برقی
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
-
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 4 اسپیکر
- مانیتور 7 اینچی لمسی
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
- قابلیت پشتیبانی Bluetooth - USB - MirrorLink -SD card - AUX
- سایر ویژگی مالتی مدیا نشانگر تغییر دنده (GSI)
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 2
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه دیجیتال
-
کول باکس
- صندلی راننده 6 حالته دستی
- صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی
- ویژگی صندلی عقب تاشو
-
گرمکن صندلی
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی پارچه
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
- سایر ویژگی کابین تریم مشکی
آینه، شیشه و اتاق
-
آینه عقب الکتروکرومیک
-
آینه جانبی تاشو برقی
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
-
آینه جانبی با گرمکن
-
سقف پانوراما
-
سانروف
- سایر ویژگی ظاهری شیشه بالابر آنتیترپ راننده
-
دنا پلاس
1399
-
رنو تندر 90
1399
-
شاهین G
1399
Mosarikhani
بد نیست
ARSHA
این ماشین تیز گازه یا نه؟؟
CitroenXsara
بله نسبتاً خوبه
5353
مدل دنده ایش از نظر شتاب قابل قبوله
Ali2299000
شتاب ۱۲.۵ برو با مابقی خودرو های داخلی مقایسه کن ۱۲.۵ میگم واقعا همین مقداره کمپانی رقم دقیقی اعلام کرده که خیلی متعجبم کرد از نظر شتاب از خوب های داخلی هست پارس تیو فایو ۰ تا ۱۰۰ حوالی ۱۷ ثانیه هست که افتضاحه ۲۰۷ دستی ۱۵ ثانیه
Af5664
سلام من میخوام ماشین بخرم ، تو بازه ۴۰۰ تا ۴۵۰ . به نظرتون پارس تندر بخرم یا تارا دنده ای !؟
CitroenXsara
اگه آپشن و زیبایی برات مهمه پس تارا بنظرم، اگه استهلاک قطعا ال 90
So1348
فقط رنو پارس تندر
Ali2299000
خیلی به سلیقه خودت ربط داره اگه ماشین کم دردسر میخوای قطعا تندر نمیگم تارا از لحاظ فنی بده ولی تندر یچیز دیگس ولی اگه ماشین جوان پسند میخوای و همینطور آپشن بیشتره تارا بزرگ ترین مزیت تندر عملکرد فنیشه از لحاظ مصرف سوخت نباید فرق آنچنانی داشته باشن خلاصه پیشنهاد میکنم جفت خودرو هارو از نزدیک ببینی و بعد تصمیم بگیری
Farhad1377
سلام و خسته نباشین با بودجه ۴۶۰ به نظرتون تارا خشک بهتره یا ام وی ام ایکس ۳۳ اسپرت مدل ۹۶ یا ۹۷ مرسی از راهنماییتون
CitroenXsara
سلام اگه به فکر این باشید که کلا از کجا آمده ند هر دو خودرو، x33 یک پلتفرم چینی و ایرانی هستش ولی تارا که روی پلتفرم ۳۰۱ ساخته شده ولی فقط به اندازه کافی ایرانیزه شده، نکته بعد شتابش هست اگه به این توجه کنید خود کمپانی ام وی ام و باما مشخص کردند که در مدل های اتوماتیک شتاب ماشین ۱۴ ثانیه ای است ولی تارا کمتر از ۱۳ هستش (در نسخه دنده ای)، اگر هم که تارا دنده ای رو ترجیح دادید پیشنهاد میکنم صبر کنید تا مدل ۶ دنده دستی بیاد بیرون ولی لازم نیست، بعدشم هم که ام وی ام هر چقدر هم ظاهر شاسی بلند اسپرت رو داشته باشه فقط یک تک دیفرانسیل هستش با قدرت کمتر از رقبا. البته برای تارا میتوانید آپشن بیشتر رو هم تهیه کنید از شرکت آپکو که شامل طرح چراغ عقب، و آپشن هایی که هنوز به بازار عرضه نشده اند مانند: دوربین ۳۶۰ درجه، کاور کهکشانی، سپلیتر ۳ تیکه جلو و غیره، من پیشنهادات و اطلاعات خودم را با این نظر در میان گذاشتم ولی باز هم بنظرم تحقیق کنید و چیزی که برای شما بهتر هستش رو انتخاب کنید
Ali2299000
خیلی بستگی به خودت داره خودرو چینی امکانات و ظاهر لوکس تری تحویلت میدن ولی دردسر دارن فروششون سخته قطعاتشون گرونه کلا صرفه اقتصادی نداره ولی تارا درسته آپشن کمتری داره در عوض مصرف سوختش کمتره قطعاتش به مراتب راحت تر و ارزان تر پیدا میشه من به شخصه سراغ تارا میرم چون کم دردسر بودن و کم خرج بودن ماشین خیلی برام مهمه
amirhoseenkodi
سلام دوستان نظرتون درباره تعویض دنا معمولی با تارا چیه لطفا راهنمایی کنید
CitroenXsara
اگه دنا معمولی هستش بنظرم این کار رو انجام بدید! تارا هم زیباتر هست هم استهلاک کمتری داره هم موتورش حجم کمتری داره (مزایا کم حجم بودن همان مصرف کمتر و وزن کمتر هست) تارا دنده ای همچنین آپشن های بیشتری مانند ورود بدون کلید هم داره البته انتخاب با خودتان هستش ولی من خودم تارا رو ترجیح میدم
Ali2299000
تارا از هر جهت نسبت به دنا بهتره ولی بازار فروش تارا ضعیف تر از دنا هست تو اراده کنی دنا فروش میره ولی تارا چون تازه وارد هست یه نمه فروشش سخت تره درکل بخوام بگم ماشین خوبیه و کم خرجه قیمت معقولی نسبت به دیگر ماشین های ایرانی داره مثلا پارس تیو فایو خیلی قیمتش بالاست!!! ۴۰۰ میلیون خدایی ظلمه
Yahyazadeh58
سلام دوستان لطفاً کسانی که تارا دنده ای رو دارن، مشکلاتشونو بگن. ثواب داره.
amirhoseenkodi
تارا دنده دستی امکانات زیادی نداره ولی تارا خب ماشین بدی نیست در کل ولی خب میشد بهتر باشه
Ahmad123
سلام. سریع بفروشش. اگه ازمن میشنوی. من یه ماه سوارشدم فروختمش، جک جی 4 رانگه داشتم
Armin196
تنها مشکل تارا موتورش هست که البته استهلاکش پایینه اما قدرتش نسبت به وزن اتاق و بدنه پایینه البته بازم بهتر از جک j4 هست اما قدرتش از دنا پایین تره
Ali2299000
هیچکدوم از این عزیزان که جواب تو رو دادن تارا سوار نیستن مدل جواب دادنش مشخصه منم نیستم ولی تحقیق کردم و قصد دارم مدل دنده ای رو بخرم اتومات خوبه ولی پولم نمیرسه اولین نکته اینکه ۰ تا ۱۰۰ اعلام شده توسط کمپانی خیلی به واقعیت نزدیکه حدود ۱۲.۵ ثانیه هست که برای یک ماشین با این وزن و حجم موتور خوبه مصرف سوختشم معقوله یه عزیزی گفت موتور برای وزن این ماشین مناسب نیست بهت اطمینان میدم عملکردش از پارس تیو فایو بهتره با دنا پلاس معمولی هم فرق زیادی نمیکنه مگر اینکه بخوای با ماشین های خارجی مقایسه کنی که منطقی نیست دنا توربو آشغال به تمام معناست مصرف سوخت بالا استحلاک بالا پلتفرم سمندی دنا دیگه چه عرض کنم این ماشین یعنی تارا از پلتفرم استاندارد پژو ۳۰۱ استفاده میکنه موتور کم اصتحلاک و کم مصرفی داره مشکل دنده مرده بودن تیوفایو ها تو دور موتور پایین تا حد زیادی توی مدل پلاس تیوفایو حل شده میمونه طراحی ظاهری که با سلیقه ی من جوره بذار یه نکته ای بهت بگم معمولا چیز های جدید انتقادشون زیاده ۲۰۶ اس دی یادته چطور مسخرش میکردن الان چطور جا افتاده خلاصه وضعیت این ماشین از مابقی مدل های داخلی بهتره ولی بازارش آنچنان پر رونق نیست فروشش سخته اینم باید در نظر بگیری
Pouyangh1387
سلام بازار فروش تارا دنده ای چجوریه؟ میتونم تارا دنده ای رو بفروشم بجاش پژو پارس صفر بگیرم؟
Ali2299000
بازار فروش تارا ضعیفه به سختی بتونی بفروشی هم این هم شاهین کلا ماشنای جدید همینطور هستن باید جا بیفتن سورن پلاس و راناپلاس هم همیمطور هستن کلا اینجور ماشینا که بازارشون ضعیفه حباب قیمتی زیادی ندارن و تو قیمت خودشون ارزنده هستن جدا از اون تو میخوای ماشین به این نازنینی رو بفروشی بری پارس تی یو فایو ۴۰۰ تومنی که حداقل پنجاه الی شصت میلیون حباب قیمتی داره بخری؟؟؟ جز بازار فروش پارس تی یو فایو هیچ برتری نسبت به این نداره از لحاظ امنیت تارا خیلی سر هست پلتفرم جدید ورق های جدید شاسی های مقاوم ای اس پی!!!!!!!
Farhad1377
سلام خسته نباشین به نظرتون تارا دستی خشک بهتره از لحاظ فنی و شتاب و آپشن یا بریلیانس h330اتومات مدل ۹۷یا ۹۸....؟ ممنون میشم نظرتون رو اعلام کنین
CitroenXsara
سلام از لحاظ شتاب تارا البته برلیانس ۱.۶۵ کم نمیاره ولی باز هم کلا گیربکس اتوماتیک ماشین چینی و ایرانی خنگ هستش، برلیانس آپشنش بیشتره ولی به شرط اینکه همه آپشن های سفارشی رو داشته باشید مگر نه فقط سانروف رو داره و همین.
V1020
داشبرد تارا کپی داشبرد سیتروئن c3_xR سایپا هس واقعا ایران خودرو این ماشین رو چجوری طراحی کرده😑😑💔
CitroenXsara
کپی نیست کلا از اتاق c3 xr استفاده میکنه
Ami7355
این ماشین کپی نیست تارا روی پلت فرم پژو ۳۰۱ ساخته شده وچون اون خودرو شباهت زیادی داشته به سیتروئن و پژو ۲۰۰۸ تارا هم داشبوردش شبیه اونهاست برای مثال آینه بغل تارا برای خودرو پژو ۲۰۰۸ هستش
Farhad1377
سلام به نظرتون بهتره تارا دستی خشک سوار بشی یا دنا پلاس توربو ۶ دنده؟از لحاظ موتور کدومش بهتره tu5+یا موتور دنا؟ ممنون میشم جواب و نظر بدین
Batavajoh
قطعا موتور وسواری دنا بهتره ولی فضای داخلی و استاندارد تصادف تارا بالاتر و بروز تره.
Ami7355
موتور تارا کم استهلاک تره اما از نظر آپشن و قدرت دنا بهتره