بررسی مشخصات زامیاد کارون
بررسی مشخصات زامیاد کارون

بعد از عرضه وانت پادرا پلاس تک کابین، شرکت خودروسازی زامیاد از نیمه دوم سال 1401، نسخه دوکابین این وانت را هم به بازار کشورمان فرستاد؛ خودرویی که دیگر نامش پادرا پلاس نیست و باید آنرا «زامیاد کارون» صدا بزنیم! تولید آزمایشی وانت کارون (با نام کارخانه‌ای P2i) از اوایل سال 1400 شروع شد و حتی قرار بود در ایام دهه فجر 1400 رونمایی شود اما بدلایلی، این اتفاق با تاخیر چندماهه همراه شد و سرانجام اولین رونمایی آن در تاریخ 30 تیرماه 1401 اتفاق افتاد. وانت کارون، به لحاظ ظاهری، همان وانت فودای لیون F16 است ولی شرکت زامیاد برای کاهش قیمت تمام‌شده آن، برای شاسی و پلتفرم آن، از نیسان آبی کمک گرفته است. البته سیستم تعلیق کارون، اندکی نرم‌تر از وانت پادراپلاس شده و فرمان‌پذیری و مانورپذیری آن نیز بهتر از آن است. به لحاظ ظاهری، در نمای جلویی خودرو، هیچگونه تفاوتی میان کارون و پادراپلاس وجود ندارد اما در نمای عقبی کارون، چندین تغییر جدید دیده می‌شود که عبارتند از: چراغ عقب جدید، سپر عقب جدید، گارد اتاق بار و لاینر کف اتاق بار. به لحاظ تجهیزات و امکانات نیز کارون دقیقا مشابه پادرپلاس بوده و چیزی بیشتر یا کمتر از آنرا ندارد. بنابراین می‌توان چنین گفت که به غیر از اضافه‌شدن ردیف دوم صندلی‌ها، که آن هم بدون تغییر در طول خودرو یا فاصله محوری انجام شده است، وانت کارون تفاوتی با وانت پادراپلاس ندارد. از سیستم ترمزش بگیرید که از نوع هیدرولیکی بوستردار با ABS و EBD است و ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب دارد، تا سیستم تعلیقش که در جلو از نوع کمک‌فنر هیدرولیکی با میل موجگیر و در عقب نیز از نوع کمک‌فنر هیدرولیکی با فنر تخت است. اما شباهت‌های پادراپلاس و کارون، صرفا در ابعاد و اندازه‌ها نیست بلکه در قوای فنی نیز این موضوع به چشم می‌خورد؛ زامیاد برای وانت کارون از همان موتور M24 و گیربکسی 6 دنده‌ای استفاده کرده که قبلا نیز در وانت پادرا پلاس دیده بودیم.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای زامیاد کارون

    • شباهت فنی به پادراپلاس
    • بهبود تعلیق نسبت به پادراپلاس
    • بهبود فرمان‌پذیری نسبت به پادراپلاس
  • معایب زامیاد کارون

    • کیفیت ساخت
    • نداشتن ایربگ
    • پلتفرم قدیمی نیسان Z24
    • کمبود امکانات رفاهی
    • عدم بهبود تجهیزات نسبت به پادرا پلاس
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1400 تا 1401

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل عقب
  • گیربکس 6 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر بهبودیافته (M24)
  • حجم موتور 2.4 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 94 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب ثانیه
  • سرعت 90 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 11 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه پیکاپ متوسط
  • نوع شاسی مستقل
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 5200 میلی‌متر
  • عرض 1750 میلی‌متر
  • ارتفاع 1760 میلی‌متر
  • فاصله محوری 3030 میلی‌متر
  • وزن 1890 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 245/70R17
  • چرخ عقب 245/70R17
  • سایر ویژگی‌ها ظرفیت بار تا 1620 کیلوگرم

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
1 دیدگاه

Sarl(88 روز پیش)

ایرانی ها گناه دارن مجبورن سوار همچین ماشینایی بشن. تویوتا و نیسان و ایسوز و کجاس، این کارون کجاس! اصلا قابل قیاس نیست. حیف بنزین