چقدر با خودروهای هیبریدی و پلاگینی هیبریدی آشنا هستید؟

4 نکته‌ای که باید قبل از خرید یک خودروی هیبریدی بدانید

21 فروردین 1397 15:46
  • هیبریدی بخریم یا نه؟

    هیبریدی بخریم یا نه؟

    در حالی که فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در حال حاضر فقط درصد کوچکی از فروش کلی خودروها را به خود در بازارهای مختلف اختصاص داده، ارائه تخفیف‌ها و یارانه‌های خوب از سوی دولت‌ها و همچنین شدت گرفتن رقابت در این سگمنت طی سال‌های اخیر، موجب رونق بازار هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها شده است. برخی موارد وجود دارند که باید قبل از خرید یک خودروی هیبریدی، آن‌ها را در نظر بگیرید. برای کمک به شما در اتخاذ این تصمیم، بعضی از سؤالات مهم و اساسی را که قطعاً می‌خواهید پاسخ آن‌ها را قبل از خرید اولین مدل هیبریدی خود بدانید برای شما در این مطلب همراه با پاسخ آن‌ها آورده‌ایم.

  • یک خودروی هیبریدی چگونه کار می‌کند؟

    یک خودروی هیبریدی چگونه کار می‌کند؟

    یک خودروی هیبریدی مزایای یک موتور سنتی احتراق داخلی را با مزایای یک موتور الکتریکی ترکیب می‌کند. خودروهای هیبریدی به کامپیوترهای آن‌بردی مجهز هستند که به صورت لحظه‌ای با انجام محاسباتی دقیق، تصمیم می‌گیرند که خودرو چه زمانی باید از موتور الکتریکی، چه زمانی باید از موتور بنزینی و چه زمانی باید از ترکیب هر دو موتور به منظور رسیدن به بهترین میزان مصرف سوخت استفاده کند. اکثر خودروهای هیبریدی در سرعت‌های پایین از موتور الکتریکی استفاده می‌کنند و با افزایش سرعت به بالای 30 کیلومتر بر ساعت، یا هنگامی که شارژ باتری‌ها کاهش پیدا می‌کند موتور بنزینی را وارد مدار می‌نمایند. موتور بنزینی و همچنین سیستم ترمز خودرو برای شارژ دوباره باتری‌ها هنگامی که رانندگی می‌کنید هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پلاگین هیبریدی‌ها چگونه کار می‌کنند؟

    پلاگین هیبریدی‌ها چگونه کار می‌کنند؟

    یک مدل پلاگین هیبریدی، تفاوت بزرگی که با یک هیبریدی ساده دارد این است که در تمام حالات رانندگی عادی، از موتور الکتریکی استفاده می‌نماید و از موتور بنزینی، فقط برای افزایش رنج حرکتی خودرو، با شارژ کردن دوباره باتری‌های آن استفاده می‌کند. همان طور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید، باتری‌ پلاگین هیبریدی‌ها را می‌توانید با اتصال به یک منبع برق خارجی شارژ کنید. پلاگین هیبریدی‌ها در مقایسه با مدل‌های هیبریدی معمولی مصرف سوخت بهتری هم دارند، مخصوصاً در رانندگی شهری که موتور الکتریکی تنها منبع تأمین نیروی خودرو محسوب می‌شود. آمار نشان می‌دهند که خودروهای پلاگین هیبریدی در مقایسه با یک مدل مشابه مجهز به موتور بنزینی 40 تا 60 درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

  • چرا هیبریدی‌ها قیمت گران‌تری دارند؟

    چرا هیبریدی‌ها قیمت گران‌تری دارند؟

    در یک کلمه بخواهیم بگوییم، به خاطر باتری‌هاست. هزینه مواد اولیه باتری‌های لیتیم یونی و هزینه‌های مهندسی طراحی و توسعه سیستم‌های هیبریدی به میزان قابل توجهی هزینه تولید یک مدل هیبریدی را افزایش می‌دهند. این هزینه‌ها نهایتاً به گردن خریداران می افتند و به طور میانگین، قیمت یک مدل هیبریدی در مقایسه با مدل مشابه عادی 20 درصد گران‌تر است. البته، خبر خوب این که این هزینه‌های اضافی با یک سرعت اندک در حال کاهش است و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند قیمت یک خودروی هیبریدی یا الکتریکی طی 10 سال آینده با یک مدل بنزینی برابر خواهد شد.

  • آیا پرداخت هزینه بیشتر برای خرید خودروی هیبریدی به صرفه است؟

    آیا پرداخت هزینه بیشتر برای خرید خودروی هیبریدی به صرفه است؟

    صرفه اقتصادی خرید خودروی هیبریدی به میزان زیادی به مدل خودرو، شیوه رانندگی شما و قیمت بنزین وابسته است. میزان صرفه جویی در هزینه‌های مصرف سوخت یک خودروی هیبریدی با افزایش قیمت بنزین بیشتر می‌شود. علاوه بر این، رانندگی با یک خودروی هیبریدی برای کسانی که بیشتر داخل شهر رانندگی می‌کنند، از آن جایی که بیشتر موتور الکتریکی در داخل شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار بهتر است و سبب کاهش هزینه‌های سوخت می‌شود. این مزیت در مدل‌های پلاگین هیبریدی نمود بیشتری پیدا می‌کند، زیرا در این حالت خودرو داخل شهر به هیچ وجه بنزین مصرف نمی‌کند. در ایران هم به دلیل این که دولت تعرفه‌های واردات کم‌تری برای خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی تعیین کرده است، ممکن است قیمت برخی خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی از مدل‌های مشابه بنزینی آن‌ها کم‌تر یا مساوی باشد.

دیدگاه کاربران