سفر کردن با خودرو یکی از بهترین روش‌ها برای دیدن مناطق و مکان‌های جدید است. با انجام این 8 کار خودروی خود را به راحتی برای سفر آ

8 کاری که قبل از سفر با خودرو باید انجام دهید

22 فروردین 1397 14:16
  • فصل سفر با خودرو در حال نزدیک شدن است

    فصل سفر با خودرو در حال نزدیک شدن است

    اردیبهشت ماه در حال نزدیک شدن است و بسیاری از افرادی که در تعطیلات نوروزی نتوانستند به مسافرت بروند، معمولاً این ماه که می‌توان گفت، از نظر آب و هوایی بهترین فصل برای سفر جاده‌ای است را برای مسافرت انتخاب می‌کنند. در این دوره از سال، جاده‌ها در مقایسه با تعطیلات نوروز و فصل تابستان خلوت‌تر هم هستند و همین آن را به یک زمان فوق العاده برای سفر با دوستان و اعضای خانواده تبدیل می‌نماید.

    چه بخواهید یک سفر کوتاه چند صد کیلومتری بروید، یا این که قصد داشته باشید کل ایران را با خودروی خود بگردید، قبل از شروع سفر باید اطمینان حاصل کنید که خودروی شما در بهترین وضعیت خود قرار دارد و خواهید توانست بدون دردسرهای خراب شدن خودرو

  • قدم اول: فیلترها و کل مایعات موتور را بررسی کنید

    قدم اول: فیلترها و کل مایعات موتور را بررسی کنید

    یکی از اولین کارهایی که باید انجام شود، بررسی مایعات موتور است. این موارد را باید بررسی کنید:

    • مایع رادیاتور
    • مایع ترمز
    • روغن موتور
  • قدم دوم: تسمه‌ها و شلنگ‌ها را بررسی کنید

    قدم دوم: تسمه‌ها و شلنگ‌ها را بررسی کنید

    زمانی که کاپوت را بالا داده‌اید، وضعیت همه تسمه‌ها و شلنگ‌هایی را که می‌توانید ببینید بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که پاره یا کهنه نشده‌اند و نشتی ندارند.

    اگر متوجه شدید که هر یک از این تسمه‌ها یا شلنگ‌ها کهنه شده‌اند و هر لحظه احتمال پاره شدن آن‌ها وجود دارد، خودرو را به نزدیک‌ترین مکانیک برده و قبل از شروع سفر، آن‌ها را تعویض نمایید.

  • قدم سوم: باتری و قطب‌های آن را بررسی کنید

    قدم سوم: باتری و قطب‌های آن را بررسی کنید

    اگر نمی‌دانید چقدر از عمر باتری می‌گذرد یا اگر احساس می‌کنید باتری شروع به ضعیف شدن کرده، آن را با یک ولت متر بررسی کنید. بسته به طول سفر شما، ممکن است اگر شارژ باتری زیر 12 ولت افت می‌کند مجبور به تعویض باتری شوید. قطب‌های باتری را به دقت بررسی کنید تا هیچ گونه خوردگی روی آن‌ها وجود نداشته باشد، در صورتی که خوردگی روی قطب‌ها دیدید، با ترکیب ساده بیکینگ پودر و آب می‌توانید آن‌ها از روی قطب‌ها تمیز کنید. اگر قطب‌ها آسیب دیده‌اند یا وضعیت بدی دارند، یا اگر سیم‌ها لخت

  • قدم چهارم: تایرها و همچنین فشار باد آن‌ها را بررسی کنید

    قدم چهارم: تایرها و همچنین فشار باد آن‌ها را بررسی کنید

    قبل از آغاز سفر حتماً وضعیت تایرهای خودروی خود را بررسی نمایید. اگر پارگی یا برآمدگی در دیواره‌های تایر می‌بینید، بهتر است به فکر تعویض آن‌ها باشید. همچنین اگر تایر صاف، کهنه یا مندرس شده، حتماً قبل از شروع سفر آن‌ها را با تایرهای نو عوض کنید. این که آج تایر چقدر باشد هم در مورد این که آیا می‌توانید با آن تایرها به سفر بروید یا نه، تعیین کننده است. به طور کلی اگر سفر شما طولانی است، تایرها باید حداقل نیم سانت آج داشته باشند.

  • قدم پنجم: لنت ترمزها را چک کنید

    قدم پنجم: لنت ترمزها را چک کنید

    اگر در مورد وضعیت لنت ترمزهای خودروی خود مطمئن نیستید، یا برای این که وضعیت آن‌ها را بررسی کنید به کمک نیاز دارید، با مراجعه به یک مکانیک حتماً این کار را انجام دهید. هنگام مراجعه حتماً اطلاعاتی از قبیل طول سفر به وی بدهید.

  • قدم ششم: فیلترهای هوا را بررسی کنید

    قدم ششم: فیلترهای هوا را بررسی کنید

    فیلتر هوای موتور وظیفه تأمین هوای تمیز برای موتور، به منظور بهبود عملکرد آن را بر عهده دارد و همچنین در میزان مصرف سوخت خودرو هم تاثیرگذار است. اگر فیلتر کهنه شده یا بسیار کثیف به نظر می‌رسد، بهتر است آن را عوض کنید. علاوه بر این، اگر فیلترهای کابین کثیف هستند، بهتر است آن‌ها را هم عوض کنید تا مطمئن شوید که هنگام رانندگی هوای تمیزی داخل کابین خودرو وارد خواهد شد.

  • قدم هفتم: تمامی چراغ‌های خودرو را بررسی نمایید

    قدم هفتم: تمامی چراغ‌های خودرو را بررسی نمایید

    بررسی کنید که همه چراغ‌ها، شامل چراغ‌های جلو و عقب و همچنین چراغ‌های راهنما به درستی کار می‌کنند. در طول سفر بدون شک؛ داشتن چراغ‌های سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای بررسی چراغ‌ها، می‌توانید از یک فرد دیگر درخواست کنید که به شما در این کار کمک کند. روشش را که همه بلد هستند! اگر هر یک از چراغ‌ها مشکل داشتند، سریعاً آن‌ها را تعویض کنید.

  • قدم هشتم: خودرو را خیلی سنگین نکنید

    قدم هشتم: خودرو را خیلی سنگین نکنید

    با بررسی ظرفیت بار خودرو در دفترچه راهنما، اطمینان حاصل نمایید که خودرو را خیلی سنگین نخواهید کرد. در برخی مدل‌ها، حداکثر ظرفیت بار خودرو روی همان برچسب ستون درب راننده که فشار باد تایرها روی آن موجود است نوشته می‌شود. این وزن شامل تمامی سرنشین‌ها و وسیله‌ها می‌شود.

    اگر همراه با یک یا چند کودک سفر می‌کنید، حتماً وسیله‌هایی برای سرگرم کردن آن‌ها در طول سفر همراه داشته باشید. برای سفر غذا و آب هم باید به اندازه کافی با خود ببرید.

دیدگاه کاربران